Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Gigantische NVA overwinning zichtbaar: Is de Volksunie terug van weggeweest? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=140423)

Europese Vlaming 13 juni 2010 17:19

Gigantische NVA overwinning zichtbaar: Is de Volksunie terug van weggeweest?

In tegenstelling tot andere "Vlaams Nationalistische" partijen haalt de NVA zijn stemmen van zowel links, rechts als van het centrum. Bijna alle partijen verliezen, alleen de NVA lijkt te winnen.

Recent Phara debat over NVA & Volksunie:

http://www.youtube.com/watch?v=Jy_h2...ext=1&index=77

"Ik vindt dat we in de traditie van Hugo Schiltz moeten stappen" Siegfried Bracke

onnoembaar 13 juni 2010 17:24

Wat gaat Bart anders doen? De revolutie uitroepen?

Europese Vlaming 13 juni 2010 17:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door onnoembaar (Bericht 4815499)

hey, het is "evolutie" niet "revolutie": misschien nog eens in een andere taal zodat iedereen het zeker begrepen heeft deze keer http://www.youtube.com/watch?v=THYvuoWNiiE 8-) :-P

ShoshannaKimberley 13 juni 2010 18:35

Goh. Wat weinig interesse?!

an1958 13 juni 2010 18:44

Is de Volksunie terug van weggeweest?

Citaat:

Maar in de traditie van Hugo Schiltz stappen???Een héle stap als je het filmpje aandachtig beluisterd hebt.
Gaat hij niet eerder naar zijn achterban luisteren,als die dat niet ziet zitten???
Enfin,we zullen zien de komende dagen;

an1958 13 juni 2010 18:48

Is de Volksunie terug van weggeweest?

Citaat:

Maar in de traditie van Hugo Schiltz stappen???Een héle stap als je het filmpje aandachtig beluisterd hebt.
Gaat hij niet eerder naar zijn achterban luisteren,als die dat niet ziet zitten???
Enfin,we zullen zien de komende dagen;het filmpje van Europese Vlaming was wel verhelderend.Bedankt voor deze interessante achtergrondinformatie.

kelt 13 juni 2010 18:49

De Volksunie heeft nooit dergelijke resultaten gehaald.Ook was de Volksunie nooit een soort "reserve Christen-Democratische Partij" maar eerder een amalgaam van "vanalles" dat uiteindelijk onder druk uiteenspatte....(en de kuiperijen van de terminator Gabriels :evil: )

Fredo 13 juni 2010 18:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door an1958 (Bericht 4815783)
Enfin,we zullen zien de komende dagen;

Hij zal niet anders kunnen dan luisteren want de n-va partijleden moeten regeringsdeelname goedkeuren als ik me niet vergis.

Tejokus 13 juni 2010 19:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Europese Vlaming (Bericht 4815481)
In tegenstelling tot andere "Vlaams Nationalistische" partijen haalt de NVA zijn stemmen van zowel links, rechts als van het centrum. Bijna alle partijen verliezen, alleen de NVA lijkt te winnen.

Recent Phara debat over NVA & Volksunie:

http://www.youtube.com/watch?v=Jy_h2...ext=1&index=77

"Ik vindt dat we in de traditie van Hugo Schiltz moeten stappen" Siegfried Bracke

Is de Volksunie terug van weggeweest, is uw vraag.
Neen.
Niet te vergelijken.

70% heeft niet gekozen voor de NVA ;)

Europese Vlaming 13 juni 2010 21:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tejokus (Bericht 4815846)
Is de Volksunie terug van weggeweest, is uw vraag.
Neen.
Niet te vergelijken.

hmm, waren de nva-ers geen leden van de volksunie? Als ik het me niet vergis zei onzen Bart het zelf in zijn overwinningspeech: "de NVA is uit het puin van de Volksunie herrezen". Om het een beetje "corny" te zeggen: "zoals een feniks die uit zijn eigen assen herrijst"

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fredo (Bericht 4815825)
Hij zal niet anders kunnen dan luisteren want de n-va partijleden moeten regeringsdeelname goedkeuren als ik me niet vergis.

Wat goedkeuren van regeringsdeelname betreft: Is Bart de Wever nu geen halfgod geworden voor zijn eigen partij (door deze miraculeuze/ongeloofelijke verkiezingsuitslag)? En zou hij nu met zijn nieuw verworven status als vlaamse halfgod zijn partij niet kunnen overtuigen om dit wel te doen?

Als ik mij niet vergis is hij er de vorige keer ook in geslaagd (toen het kartel nog bestond en onzen bart nog niet zo veel aanzien genoot) en toen was er de zeer extremistische partij van het FDF bij en niet te vergeten: madame "non" van het CDH. Ben benieuwd of madame non nog iets van de corridor van Brussel gaat vertellen nu de NVA +- 30% van de stemmen heeft.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door an1958 (Bericht 4815794)
Enfin,we zullen zien de komende dagen;het filmpje van Europese Vlaming was wel verhelderend.Bedankt voor deze interessante achtergrondinformatie.

Bedankt voor het compliment, maar hou er rekening mee dat dit "phara debat" over siegfried brake ging en niet bart de wever zelf. Maar misschien kan je zeggen dat deze meningen zeer dicht bij mekaar liggen, aangezien ze nu dikke ideologische maten zijn (zijn overstap naar de nva was zeer goed doorgepraat met dewever om te achterhalen of zijn ideeën wel dezelfde waren).

Ja idd, het zou kunnen dat dewever anders uit de hoek zal moeten komen. Hij heeft nu geen kleine partij meer, hij zal verplicht zijn zich anders te gedragen: hij moet resultaten maken of op zijn minst de indruk wekken dat hij grote moeite doet om die resultaten te behalen (ook als het hem niet lukt).

Alboreto 13 juni 2010 21:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tejokus (Bericht 4815846)

81% eigenlijk, het zijn namelijk Federale verkiezingen, geen Vlaamse.

Fallen Angel 13 juni 2010 21:50

Profetische woorden?

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Europese Vlaming (Bericht 4815481)

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 4815800)
De Volksunie heeft nooit dergelijke resultaten gehaald.Ook was de Volksunie nooit een soort "reserve Christen-Democratische Partij" maar eerder een amalgaam van "vanalles" dat uiteindelijk onder druk uiteenspatte....(en de kuiperijen van de terminator Gabriels :evil: )

Europese Vlaming 13 juni 2010 21:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto (Bericht 4816342)
81% eigenlijk, het zijn namelijk Federale verkiezingen, geen Vlaamse.

Tja dat is wel dubbelzinnig, volgens mij zijn het vlaamse Federale verkiezingen en dat wil zeggen dat het wel vlaamse verkiezingen zijn (omdat ze alleen in vlaanderen worden gehouden).

Zoals dewever het zelf meermaals zei: we leven in 2 democratiën, niet in 1 Belgische democratie. Daar zit em ook het probleem voor de staatshervorming, er zijn mensen die niet door ons verkozen zijn die toch verantwoordelijkheid over ons dragen: verkozenen verkozen door alleen de waalse bevolking die over vlaamse bevoegdheden moeten beslissen (en omgekeerd ook), ondanks het feit dat die geen rekenschap moeten afleggen aan de vlaamse volk waar zij wel degelijk over besturen.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel (Bericht 4816357)
Profetische woorden?

Ja miss bevestigd kelt mijn stelling wel ;-) Knap gevonden

Alboreto 13 juni 2010 22:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Europese Vlaming (Bericht 4816365)
Tja dat is wel dubbelzinnig, volgens mij zijn het vlaamse Federale verkiezingen en dat wil zeggen dat het wel vlaamse verkiezingen zijn (omdat ze alleen in vlaanderen worden gehouden).

Nee, het zijn federale verkiezingen, ze worden in heel Belgie gehouden, niet alleen in Vlaanderen zoals je stelt.

Het resultaat is een kamer van volksvertegenwoordigers waar een meerderheid moet worden gezocht.
Met enkel een Vlaamse meerderheid kom je er niet.

Je kan dus niet anders dan het hele plaatje te bekijken, anders kom je bedrogen uit.

Europese Vlaming 13 juni 2010 22:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto (Bericht 4816493)
Nee, het zijn federale verkiezingen, ze worden in heel Belgie gehouden, niet alleen in Vlaanderen zoals je stelt.

Het resultaat is een kamer van volksvertegenwoordigers waar een meerderheid moet worden gezocht.
Met enkel een Vlaamse meerderheid kom je er niet.

Je kan dus niet anders dan het hele plaatje te bekijken, anders kom je bedrogen uit.

Wij kunnen niet stemmen op Waalse kandidaten, walen kunnen niet stemmen op Vlaamse kandidaten. Onze verkiezingen worden compleet naast elkaar gehouden: Een Vlaamse verkiezing en een Waalse verkiezing waarvan de resultaten achteraf samengesteld worden. Er is GEEN federale kieskring, er kan dus ook geen ECHTE federale verkiezing zijn zoals die bv in de Verenigde Staten wordt gehouden voor de presidentsverkiezingen. Kan een Vlaming kiezen welke waal er Premier wordt? Kan een Waal kiezen welke Vlaming er premier wordt? (door middel v voorkeurstemmen)

Ik denk dat het antwoord duidelijk NEEN is

Fallen Angel 13 juni 2010 22:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Europese Vlaming (Bericht 4816507)
Wij kunnen niet stemmen op Waalse kandidaten, walen kunnen niet stemmen op Vlaamse kandidaten. Onze verkiezingen worden compleet naast elkaar gehouden: Een Vlaamse verkiezing en een Waalse verkiezing waarvan de resultaten achteraf samengesteld worden. Er is GEEN federale kieskring, er kan dus ook geen ECHTE federale verkiezing zijn zoals die bv in de Verenigde Staten wordt gehouden voor de presidentsverkiezingen. Kan een Vlaming kiezen welke waal er Premier wordt? Kan een Waal kiezen welke Vlaming er premier wordt? (door middel v voorkeurstemmen)

Ik denk dat het antwoord duidelijk NEEN is

Tijd voor een federale kieskring?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be