Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2010 en regeringsvorming (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=218)
-   -   Kartel CD&V- NVA heeft meerderheid in Vlaanderen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=140430)

De Prof 13 juni 2010 18:10

Kartel CD&V- NVA heeft meerderheid in Vlaanderen

Volgens de voorlopige zetelverdeling zou CD&V en N-VA samen 46 zetels van de 88 halen.

Hiermee hebben ze een Vlaamse meerderheid.
als ik het goed voor heb.

dominatrix 13 juni 2010 18:13

't kaartje kleurt overal in het voordeel van het voormalige kartel.

Denk je dat ze weer gaan samenwerken?

lollysticky 13 juni 2010 18:13

Ik hoop van niet...

solidarnosc 13 juni 2010 18:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dominatrix (Bericht 4815672)
't kaartje kleurt overal in het voordeel van het voormalige kartel.

Denk je dat ze weer gaan samenwerken?

Ligt voor de hand. Op Vlaams niveau zitten ze samen in de regering. Ik vermoed alleen niet dat het ooit zo ver zal komen. Een regering van NVA samen met de PS zie ik vandaag met de beste wil van de wereld niet voor mogelijk. Iedereen zegt vandaag voor de camera's van wil maar beide programma's zijn toch gewoon onverzoenlijk. Een kabinet van "nationale eenheid" aangevuld met Groen! zal wellicht de enigste mogelijke oplossing zijn (als die ten minste een meerderheid aan Vlaamse kant kunnen hebben.) Nu we zijn vertrokken voor een paar lange maanden gezever.

Xenophon 13 juni 2010 18:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 4815678)
Ligt voor de hand. Op Vlaams niveau zitten ze samen in de regering.

De Belgen en de anti-Belgen, samen trekken aan een anti-belgisch zeel.

Gaat veel volk naar komen zien.

Scherven A. Mok 13 juni 2010 18:36

2/3de nodig

born2bewild 13 juni 2010 18:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok (Bericht 4815763)
2/3de nodig

helemaal niet
gewoon (geld)kraan dicht

et fini

kelt 13 juni 2010 18:41

Yves Leterme kan eigenlijk,ondanks alles,toch blij rondlopen.Want in zijn "hertogdom" West-Vlaanderen houdt hij zeer behoorlijk stand tegen de NVA-pletwals.Mogelijk zuigt NVA in West-Vlaanderen vooral andere partijen leeg.

Wat "kartelvorming" CD&V en NVA betreft,waarom niet...We hebben gezien dat CD&V wel de bestuurservaring heeft,maar ruggengraat mist.Nu IS er ruggengraat in een "kartel"....

MASTERLUKE 13 juni 2010 18:52

Zoals de kaarten nu liggen en met een eerste vermoedelijke zetelverdeling, heeft een coalitie NVA, SPa, CD&V géén twee derde meerderheid in Vlaanderen, nodig voor de noodzakelijke grondwetsherziening. Derhalve ga ik er van uit dat de Groenen mee aan boord worden gehesen. In Wallonnie wordt dat dan PS, CDH en Ecolo.
MASTERLUKE is nu online Rapporteer kwalijk bericht Bericht wijzigen/verwijderen Met citaat antwoorden Op meerdere berichten reageren

De Prof 13 juni 2010 18:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door MASTERLUKE (Bericht 4815816)
Zoals de kaarten nu liggen en met een eerste vermoedelijke zetelverdeling, heeft een coalitie NVA, SPa, CD&V géén twee derde meerderheid in Vlaanderen, nodig voor de noodzakelijke grondwetsherziening. Derhalve ga ik er van uit dat de Groenen mee aan boord worden gehesen. In Wallonnie wordt dat dan PS, CDH en Ecolo.
MASTERLUKE is nu online Rapporteer kwalijk bericht Bericht wijzigen/verwijderen Met citaat antwoorden Op meerdere berichten reageren

Voor die 2/3 zal men rekenen op de oppositie.

Elke Vlaamse partij wil een staatshervorming, diegene die hier dwars voor gaat liggen, zal men helemaal van de kaart vegen, vermoed ik.

solidarnosc 13 juni 2010 18:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door MASTERLUKE (Bericht 4815816)

De rampen volgen elkaar op. De tsjeef met de grootste verantwoordelijk voor de ondergang van de CD&V (vertantwoordelijk voor het overleven van NVA door hen een kartel aan te bieden, verantwoordelijk voor de split ervan toen ie premier wilde worden en de 2 jaar van politieke stilstand) en hij is de man van de dag bij de CD&V! Rare jongens die West-Vlamingen.

solidarnosc 13 juni 2010 18:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Prof (Bericht 4815830)

Elke Vlaamse partij wil een staatshervorming, diegene die hier dwars voor gaat liggen, zal men helemaal van de kaart vegen, vermoed ik.

Tja was dat de centrale slogan van CD&V. Met NVA valt geen staatshervorming te realiseren?

kelt 13 juni 2010 18:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Prof (Bericht 4815830)

Inderdaad...het verschil tussen de Vlaamse Partijen zal niet liggen in het eventueel goedkeuren van een staatshervorming (oppositie of regering).Ik denk ook niet dat er aan Franstalige kant een probleem zal zijn,eenmaal er een onderhandeld voorstel in het parlement geraakt.

Het verschil ligt in de schijnbare tegenstelling tussen besparingen en sociale zaken....

gehuigert 13 juni 2010 19:06

Ze hebben geen meerderheid: http://verkiezingen2010.belgium.be/n..._CKR00000.html

25 NVA en 15 CD&V zitjes dus samen 40

fonne 13 juni 2010 19:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert (Bericht 4815860)
Ze hebben geen meerderheid: http://verkiezingen2010.belgium.be/n..._CKR00000.html

25 NVA en 15 CD&V zitjes dus samen 40

Moet ergens een foutje gebeurd zijn.

Het is nu 31 voor N-VA en 18 voor CD&V samen dus 49 zitjes. Maar wat het interessant maakt: N-VA + SP.A en N-VA + Ø-VLD = 45 zitjes, die halen dus ook een meerderheid.

Anders gezegd: Bart kan met de andere partijen hun voeten rammelen zoveel hij wil, HIJ kiest wie mee mag doen.

gehuigert 13 juni 2010 19:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fonne (Bericht 4815918)
Moet ergens een foutje gebeurd zijn.

Het is nu 31 voor N-VA en 18 voor CD&V samen dus 49 zitjes. Maar wat het interessant maakt: N-VA + SP.A en N-VA + Ø-VLD = 45 zitjes, die halen dus ook een meerderheid.

Anders gezegd: Bart kan met de andere partijen hun voeten rammelen zoveel hij wil, HIJ kiest wie mee mag doen.

Aangezien Elio de formateur wordt zal h�*j dat wel kiezen

dominatrix 13 juni 2010 19:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild (Bericht 4815770)
helemaal niet
gewoon (geld)kraan dicht

et fini

We moeten ons niet blindstaren op een 2-3de meerderheid. België is niet ontwikkeld om zichzelf democratisch in vraag te laten stellen, in tegendeel.

Derhalve is het dus wenselijk dat we vanuit Vlaanderen denken en werken eerder dan Belgisch te knoeien. Als we hier alvast zetelsgewijs het Vlaamse gedrag kunnen sturen zitten we ver genoeg. Want ook dat is Belgisch; meerderheid nodig in de 2 taalgroepen (Duits is in België zowaar nog minderwaardiger dan het Nederlands).

Als we dus vanuit onze taalgroep kunnen blokkeren en daardoor de Vlaamse opinie zo beïnvloeden dat we vanuit de Vlaamse regering onze stok van de onafhankelijkheid kunnen bovenhalen zijn we goed bezig. Wie denkt meer Vlaanderen voor een redelijke prijs te bekomen via België die ijlt.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be