![]() |
De juiste cijfers
Mensen slagen hier blijkbaar constant alle cijfers dooreen. Je kan niet de vlaamse percentages pakken en dan de waalse daarnaast leggen. Nee! Je moet het aantal stemmen nemen dat de partijen haalden, zowel in Wallonië als Vlaanderen, die naast mekaar leggen, en dan de percentages berekenen. Dat is de enige juiste manier om de Belgische uitslag te zien!
Voor de Kamer: N-VA: 17.60% PS: 13.80% CD&V: 11% MR: 9.40% SPa: 9.30% VLD: 8.70% VB: 7.80% Voor de Senaat: N-VA: 19.90% PS: 13.80% CD&V: 10.10% SPa: 9.60% MR: 9.40% VLD: 8.30% VB: 7.70% Nog niet ALLE stemmen zijn geteld op dit moment. Maar het is overduidelijk dat de grote winnaar N-VA is. |
De percentages zullen nog een beetje stijgen wanneer blanco en ongeldig niet meer worden meegerekend.
|
de zetelverdeling + percentages (kamer)
N-VA (27) (17,4%) PS (26) (13.7%) MR (18) (9.3%) CD&V (17) (10.9%) SP.A (13) (9.2%) O VLD (13) (8.6%) VB (12) (7.8%) CDH (9) (5.5%) Ecolo (8) (4.8%) Groen! (5) (4.4%) LDD (1) (2.3%) PP (1) (1.3%) |
Citaat:
1. NVA/PS/SP.a/CD&V/cdH: 27 + 26 + 13 + 17 + 9 = 92 zetels 2. NVA/PS/SP.a/Ecolo/Groen!: 27 + 26 + 13 + 8 + 5 = 79 zetels (een beetje krap dus, met 150 kamerzetels, maar mogelijk, mathematisch gezien. Alleen, ik zie het BDW niet doen, 4 linkse coalitiepartners er bij nemen) 3. NVA/PS/SP.a/MR/ O VLD: 27 + 26 +13 + 18 + 13 = 97 (heeft een ruime meerderheid, maar waarom zou Di Rupo zo gek zijn om met de liberalen te regeren als hij ook met de groenen of de christen-democraten in zee kan?) Dus, tenzij CD%V vindt dat een oppositiekuur het beste antwoord op de historische nederlaag is (wat ik niet verwacht, die willen hun ministerpostjes en kabinetsmedewerkers niet kwijt), is optie 1 de meest logische uitkomst vd coalitie-besprekingen. 4. Maar het kan natuurlijk altijd zijn dat Open Vld bereid is in een regering te stappen zonder MR, of dat CD&V in een regering zonder cdH stapt. Dat zou niet verstandig zijn van hen, maar je weet nooit. In dat geval zijn er nog een heel deel andere combinaties mogelijk. |
Citaat:
Neen? |
Zeg zeveraars : 2/3 meerderheid nodig voor een staatshervorming he! = 101 zetels!
|
Ik betwijfel of BDW in een regering wilt stappen met cdh, voor de rest houdt optie 1 inderdaad het meest steek.
|
Citaat:
Di Rupo zit niet in de situatie van Leterme, die met een regering zonder meerderheid in de vlaamse taalgroep moest regeren, gewoon omdat er niemand bij wilde. |
Citaat:
|
Citaat:
VL: NVA-CD&V -(SPa én /of VLD) WA: PS + CDH + Ecolo Komt geen MR bij te pas. En als die willen meespelen zullen ze Brusel/Maingain moeten laten vallen |
Citaat:
Maar idd, dat zou een stevige 2/3 meerderheid opleveren. Anderzijds, meer partijen in de regering in combinatie met de maximum-limiet van 15 federale ministers betekent: minder ministers per partij. En dus denk ik dat er zal gekozen worden voor 5 partijen, en niet 6 of 7, en dat ze hun 2/3-meerderheid buiten de coalitie zullen zoeken, zoals Dehaene indertijd. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:16. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be