Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2010 en regeringsvorming (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=218)
-   -   Moet de premier van België tenminste het Nederlands en Frans beheersen? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=140607)

bgf324 16 juni 2010 12:20

Moet de premier van België tenminste het Nederlands en Frans beheersen?

De vraag is simpel. Moet een premier de 2 voornaamste landstalen kennen?

Adam Smith 16 juni 2010 12:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 (Bericht 4823003)

Als buitenstaander lijkt me dat niet zo vreemd, maar ik ben benieuwd wat de Belgen (Vlamingen, Walen, Brusselaars en Duitstaligen) hier van vinden.

Rogge 16 juni 2010 12:53

Voor mijn part moet hij niet hij geen van de drie talen spreken, als dat kan bijdragen aan onze kansen op een degelijke staatshervorming.

Een premier is na enkele jaren toch weg, structuren zijn belangrijker.

centrist 16 juni 2010 13:00

De talenkennis van de premier is niet zo belangrijk lijkt me. In het tegendeel, bijna. Stel dat je een Vlaming hebt die geen Frans kan (een scenario dat meer en meer mogelijk zal worden) en dus alle ministerraden in het Nederlands voorzit. Of zitten tweetalige premiers nu al zowieso alle ministerraden uitluitend voor in hun moedertaal?

Zwartengeel 16 juni 2010 13:09

Liever een ééntalige die bereid is om zich constructief op te stellen dan een tweetalige die met gespleten tong spreekt.

Renesse 16 juni 2010 13:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 (Bericht 4823003)

Nee.

Dat doet niets af van zijn efficiëntie. Het is wel een teken van gebrek aan respect voor de andere taalgroep.

vlijmscherp 16 juni 2010 13:14

tweetaligheid: neen, dat is bijna niemand, zelfs Verhofstadt of Dehaene waren dat niet echt. alleen Leterme was dat.

maar het Nederlands van Di Rupo is wel goed genoeg om premier te worden. Als hij maar goed regeert.

spherelike 16 juni 2010 13:15

Ik blijf mij erover verwonderen hoe soepel men zijn mening kan aanpassen aan de situatie van het moment. Wat men ooit verketterd heeft wordt nu aanbeden.

Rogge 16 juni 2010 13:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 4823104)
maar het Nederlands van Di Rupo is wel goed genoeg om premier te worden. Als hij maar goed regeert.

'Goed genoeg'? Er is dus toch een minimale voorwaarde volgens u?

Dan moet u de lat wel erg laag leggen, want de laatste keren dat ik hem bezig hoorde, was dat tegen een snelheid van 1 zin per minuut, en met meer "euh"'s dan woorden.

van Maerlant 16 juni 2010 13:39

Nee, een premier moet eentalig Frans zijn. Waarom zou de machtigste man van het land een taaltje van achterlijke boeren moeten kunnen spreken?

Anna List 16 juni 2010 13:39

liefst niet.

Vlamingen hebben dat nodig, een Nederlandsonkundig premier.

Francis Vere 16 juni 2010 13:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 4823154)
liefst niet.

Vlamingen hebben dat nodig, een Nederlandsonkundig premier.

Amen.

Renesse 16 juni 2010 15:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door spherelike (Bericht 4823105)
Ik blijf mij erover verwonderen hoe soepel men zijn mening kan aanpassen aan de situatie van het moment. Wat men ooit verketterd heeft wordt nu aanbeden.

Ik heb helemaal niets veranderd. Onjuist uitgangspunt.

Eigenzinnig 16 juni 2010 15:42

De vraag is niet simpel..er zijn 2 winnaars en ééntje wil geen ( 2de Leterme ) premier worden..

system 16 juni 2010 15:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant (Bericht 4823153)
Nee, een premier moet eentalig Frans zijn. Waarom zou de machtigste man van het land een taaltje van achterlijke boeren moeten kunnen spreken?

Zeg, we leven hier niet in Nederland waar de Friese taal nog altijd beschouwd wordt al de taal van de koeienstal.

roger verhiest 16 juni 2010 15:44

Het peil van de kennis van het Nederlands onder "Vlamingen" is reeds erbarmelijk te noemen. Historisch gezien hebben we diverse "Nederlandstalige" premiers gekend die
inderdaad geen enkele landstaal, behalve de gekuiste versie van hun eigen dialect
"perfect" beheersten. Nog recent ergerde ik me aan een artikeltje van de hand van een recent dubbel gediplomeerde (manama afgestudeerde) die "mij" gebruikte ipv "ik".

Vanzelfsprekend zullen er burgers zijn die zich zullen ergeren indien zulke fout door een "franstalige" gemaakt zou worden... Ook de premiers Theo Lefevre en Edm Leburton
warten schoolvoorbeeld van eerste ministers die de "andere belangrijke landstaal" zeer onvoldoende beheersten.

Vermits dit moet kunnen, moet het aan de andere kant wel zo zijn dat een passieve kennis gevraagd mag worden van alle nationale talen inclusief het Letzemburgisch.
Een premier lmet goede noties van zo veel mogelijk talen dus & niet slechts de nationale.

Dat kennis van het Esperanto mooi meegenomen zou zijn, spreekt voor zich...

bgf324 16 juni 2010 15:44

Volgens de meeste hier kan Di Rupo dus geen premier worden!

system 16 juni 2010 15:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 (Bericht 4823410)

En dat is een krachtdadige referentie die gezag van gewijsde heeft.

Scherven A. Mok 16 juni 2010 15:52

Een premier moet op z'n minst de drie landstalen verstaan. Spreken is niet echt noodzakelijk. En dat geldt trouwens voor elke Belg indien daar toe in staat.

roger verhiest 16 juni 2010 15:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 (Bericht 4823410)

Diegenen die dat absoluut niet willen kunnen samen met F.Dewinter nog altijd politiek asiel in Namibië aanvragen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be