Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Kranten reageren kleingeestig op woestijnvis hoaxen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=140612)

Eigenzinnig 16 juni 2010 14:33

Kranten reageren kleingeestig op woestijnvis hoaxen

http://www.nieuwsblad.be/article/det...MF20100616_050

Woestijnvis heeft men een hoop hoaxen, de wereld ingestuurd door een fictief onderzoeksbureau, bijna alle kranten gefantaseerde studies laten publiceren.

Bij monde van een woordvoerder van de raad voor journalistiek, laten ze weten, dit niet echt grappig te vinden. Enige vorm van mea culpa, voor hun goedgelovigheid en gebrek aan journalistiek, zit er echter niet in.

Woestijnvis heeft pijnlijk duidelijk gemaakt dat veel krantennieuws 'van horen zeggen' niveau is..:roll:

Tejokus 16 juni 2010 14:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig (Bericht 4823249)

Woestijnvis heeft men een hoop hoaxen, de wereld ingestuurd door een fictief onderzoeksbureau, bijna alle kranten gefantaseerde studies laten publiceren.

Bij monde van een woordvoerder van de raad voor journalistiek, laten ze weten, dit niet echt grappig te vinden. Enige vorm van mea culpa, voor hun goedgelovigheid en gebrek aan journalistiek, zit er echter niet in.

Woestijnvis heeft pijnlijk duidelijk gemaakt dat veel krantennieuws 'van horen zeggen' niveau is..:roll:

Heb jij gelijk.
"Sex and the City euhhhhh en de OVLD", Alexander was er ook mee lopen:)

Ik ben helemaal niet preuts maar al die verwijzingen naar sex begint me
duchtig op mijn heupen te werken.
En roddel verkoopt ook goed blijkbaar.

gehuigert 16 juni 2010 15:23

Toen het gepubliceerd werd dacht ik, wie betaalt in godsnaam zulke onzinnige onderzoeken. Achteraf gezien ben ik dan ook blij dat ze niet zijn uitgevoerd :D

Tejokus 16 juni 2010 15:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert (Bericht 4823371)
Toen het gepubliceerd werd dacht ik, wie betaalt in godsnaam zulke onzinnige onderzoeken. Achteraf gezien ben ik dan ook blij dat ze niet zijn uitgevoerd :D

Haha, ja juist.

En toch, die publicaties vielen niet echt op.
(tussen andere nutteloze info van deze aard)

gehuigert 16 juni 2010 15:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tejokus (Bericht 4823408)
Haha, ja juist.

En toch, die publicaties vielen niet echt op.
(tussen andere nutteloze info van deze aard)

Dat zulke berichten in kranten als Het Nieuwsblad verschijnen, kan ik nog begrijpen... Maar dat ze er niet uitgefilterd zijn (al was het maar wegens geen nieuwswaarde) in De Standaard of De Morgen...

Eigenzinnig 16 juni 2010 15:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert (Bericht 4823412)
... Maar dat ze er niet uitgefilterd zijn (al was het maar wegens geen nieuwswaarde) in De Standaard of De Morgen...

De standaard is altijd de eerste om Hot Marijke items te publiceren..moet er nog zand zijn..:|

Cdude 16 juni 2010 15:51

Citaat:

Berichten a la "Rechtse kiezer heeft meer sex" kan men moeilijk "nieuws" noemen.

Telkens zo'n (IT) bureau in het nieuws wenst te komen voeren ze een "enquete" uit over Mac/Windows/sex en alle (kuch) techsites publiceren het.
Zij = free advertising, de sites = pageviews

bgf324 16 juni 2010 15:54

Eigenzinnig 16 juni 2010 15:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 (Bericht 4823435)

:lol:

Was dat een hint van Wesley ? :-D

Tejokus 16 juni 2010 15:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig (Bericht 4823419)
De standaard is altijd de eerste om Hot Marijke items te publiceren..moet er nog zand zijn..:|

Nieuwswaarde:

Liefdestatoeage voor Katy Perry en Russell Brand
Tanja Dexters bevallen van Valentina
Had Pieter Loridon affaire met Goedele Liekens?
Lucie en Jimmy: 'Vtm kan de boom in'
Winehouse kickt af voor nieuwe liefde
Liefde en werk gaan niet samen

Het Gejank van Limburg doet het soms nog beter:
"Vrouw valt bijna van trap in Ophoven"
en dan zijn er nog 10 foto's bij van die trap :lol::lol:

Maar ja, ik zeg het niet graag: als de mensen het niet zouden lezen
dan zou de krant dat niet publiceren.

Geert C 16 juni 2010 17:04

Klinkt een beetje alsof ze aan het werken zijn aan een Vlaamse versie van The Bubble. :?

BHV 16 juni 2010 17:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geert C (Bericht 4823573)
Klinkt een beetje alsof ze aan het werken zijn aan een Vlaamse versie van The Bubble. :?

inderdaad, goed opgemerkt. Ik kende het niet. Maar wikipedia geeft meer uitleg.

guido 007 16 juni 2010 18:04

Citaat:

De kranten staan bijna vol van "horenzeggennieuws"

Mahalingam 16 juni 2010 18:28

Mijn plaatselijk gratis krantje ("De PolderBode") heeft geen "horenzeggennieuws" maar alleen echte gebeurtenissen worden afgedrukt. Zoals deze waar getuigen bij waren::
"Boom valt bijna op koe ".
Met een foto van de omgevallen boom en een foto van de gelukkige koe.

Cdude 16 juni 2010 19:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BHV (Bericht 4823679)
inderdaad, goed opgemerkt. Ik kende het niet. Maar wikipedia geeft meer uitleg.

Waar gaan ze in België " 3 comedians" vandaan halen? 8O
(geen politieke grapjes aub:-P)

guido 007 16 juni 2010 19:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mahalingam (Bericht 4823747)
Mijn plaatselijk gratis krantje ("De PolderBode") heeft geen "horenzeggennieuws" maar alleen echte gebeurtenissen worden afgedrukt. Zoals deze waar getuigen bij waren::

:lol: ha :lol: ha :lol: ha :lol:

boom :cheer: valt :cheer: bijna :cheer: op :cheer: koe :cheer:

kelt 16 juni 2010 19:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mahalingam (Bericht 4823747)

inderdaad...de grote kranten doen hun werk (ONDERZOEK de gegevens) niet meer in de "race naar de primeur en het nieuwtje".De "fait-divers" en lokale krantjes doen tenminste nog elementair opzoekingswerk .

fonne 16 juni 2010 21:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 4823940)

inderdaad...de grote kranten doen hun werk (ONDERZOEK de gegevens) niet meer in de "race naar de primeur en het nieuwtje".De "fait-divers" en lokale krantjes doen tenminste nog elementair opzoekingswerk .

De kranten kunnen vandaag perfect vervangen worden door een computer die de berichten van de persagentschappen ontvangt en filtert op de sleutelwoorden: sex, borsten, billen, drugs, .... En die dan netjes schikt tussen de advertenties en een paar willekeurig gekozen bladzijde-vullende fotos die ergens van ver iets met het gevonden sleutelwoord te maken hebben. Daar hoeft geen journalist meer aan te pas te komen.
En het gezever van zogezegde hoofdredacteurs kan je ook wel automatisch laten genereren. Iets nieuws vind je daar nooit in. Gewoon dezelfde onzin die in telkens lichtjes andere volgorde wordt herkauwd.

Cdude 16 juni 2010 22:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fonne (Bericht 4824177)
De kranten kunnen vandaag perfect vervangen worden door een computer die de berichten van de persagentschappen ontvangt en filtert op de sleutelwoorden: sex, borsten, billen, drugs, .... En die dan netjes schikt tussen de advertenties en een paar willekeurig gekozen bladzijde-vullende fotos die ergens van ver iets met het gevonden sleutelwoord te maken hebben. Daar hoeft geen journalist meer aan te pas te komen.
En het gezever van zogezegde hoofdredacteurs kan je ook wel automatisch laten genereren. Iets nieuws vind je daar nooit in. Gewoon dezelfde onzin die in telkens lichtjes andere volgorde wordt herkauwd.

Zeg maar gewoon HLN.BE hoor :-D

fonne 17 juni 2010 19:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cdude (Bericht 4824293)
Zeg maar gewoon HLN.BE hoor :-D

:thumbsup:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be