Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2010 en regeringsvorming (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=218)
-   -   coalitiewijzer De Standaard, probeer het eens zelf (https://forum.politics.be/showthread.php?t=140626)

Steben 16 juni 2010 20:16

coalitiewijzer De Standaard, probeer het eens zelf

http://www.standaard.be/extra/verkie...coalitiekiezer

verdorie tis een hoofdbreker.
Ik kom zelf toch ook op NVA/CD&V/SPA + PS/CDH/ecolo

Max van Dietschland 16 juni 2010 20:23

Ik kom op CD&V/NVA/SP.A/Groen aan Vlaamse klant en PS/CDH en Ecolo aan Waalse kant. Heeft een ruime twee derde meerderheid. Zonder groen is het met 100 zetels wel erg nipt en mag er geen wiel afdraaien.

lollysticky 16 juni 2010 20:25

't is echt kiezen tussen de pest of de cholera he: MR of CDH... aan de ene kant dus een Reynders die feitelijk niks meer te verliezen heeft (hij is toch voorzitter af) en nog eens opgejaagd wordt door Maingain, en aan de andere kant Milquet die ook niks meer ter verliezen heeft (ze is ook voorzitter af achter de regeringsvorming) en niet echt bekend staat om haar 'OUI'.

funfun

Vette Pois(s)on 16 juni 2010 20:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland (Bericht 4824014)
Ik kom op CD&V/NVA/SP.A/Groen aan Vlaamse klant en PS/CDH en Ecolo aan Waalse kant. Heeft een ruime twee derde meerderheid. Zonder groen is het met 100 zetels wel erg nipt en mag er geen wiel afdraaien.

Beter zonder de groenen, gevaarlijk volk.

Steben 16 juni 2010 20:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland (Bericht 4824014)

Ik zie groen! sowieso meestemmen op gebied van staatshervorming als ecolo het mee opstelt. of toch sommigen... zie daar de buffer.
Maar O VLD kan ook meestemmen, al was het maar uit schrik niet megeholpen te hebben aan de redding.

Jaani_Dushman 16 juni 2010 20:25

N-VA/CD&V/SP.a//PS/MR is ook een optie.
Niet mijn meug, maar het is mathematisch ook een optie.

Steben 16 juni 2010 20:28

NVA/CD&V/Spa + PS/CDH gaat ook als regering. Als Open VLD en LDD meestemmen (zelfs mee onderhandeld of zo) is er 5 zetels marge voor staatshervorming.

MR is no go mbt staatshervorming

lollysticky 16 juni 2010 20:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 4824023)
N-VA/CD&V/SP.a//PS/MR is ook een optie.
Niet mijn meug, maar het is mathematisch ook een optie.

MR met maingain erbij -> gegarandeerd geen succes. Zeker niet nu ze verloren hebben en normaalgezien in geen enkele regering meer geraken. indien ze nu nieuwe verkiezingen kunnen uitlokken zullen ze dat zeker doen.

Steben 16 juni 2010 20:34

Notionele interestaftrek afschaffen is al een goed begin naar links toe.
Wij danken MR voor deze onderhandelingsmarge
Alhoewel ik economisch vrij rechts ben vind ik het toch een kwakkel van een wet.

Dit kan gekoppeld worden aan bevriezing van loonkosten/arbeidslasten.

Als er dan toch lasten moeten komen, volledig groene toer op gaan.
Zo stel ik voor inschrijvingstaks en wegenbelasting af te schaffen en te vervangen door systeem op basis van uitstoot.
Of accijnzen verhogen en wegenbelasting afschaffen. Zo is het bezit niet belast maar wel verbruik. Kapitalisme bevestigen en toch groene taks.
Ik ben maar aan het zoeken hoor.

Pieter B 16 juni 2010 20:36

Mijn coalitie:

CD&V-NVA-SPA-groen-OVLD Bij de Nederlandstalige
PS-ecolo Bij de franstalige

Oppositie: Vlaams Belang, LDD, MR, CDH, PP.

Reden om MR en CDH eruit te houden: te moeilijk om over staatshervorming te spreken.
Reden om open VLD erin te brengen: Overwicht van economisch rechtse partijen in de regering verzekeren.
Vlaams Belang: cordon sanitair
PP LDD: te klein, maakt onderhandelen enkel moeilijker.

Xenophon 16 juni 2010 20:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lollysticky (Bericht 4824035)
MR met maingain erbij -> gegarandeerd geen succes. Zeker niet nu ze verloren hebben en normaalgezien in geen enkele regering meer geraken. indien ze nu nieuwe verkiezingen kunnen uitlokken zullen ze dat zeker doen.

Ik ga nog meer zeggen, met PS erbij, gegarandeerd geen succes.

Of gaan jullie echt doen alsof jullie verschieten als Di Rupo de uitbreiding van Brussel op tafel smijt voor de splitsing van BHV?

Gaan jullie dan zeggen dat je niet wist dat de Waalse partijen imperialistische partijen zijn?

Dat jullie echt dachten dat er met Di Rupo te praten viel over ficale autonomie? Het afbouwen van de federale staat? Besparen?

Steben 16 juni 2010 20:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 4824053)

Of gaan jullie echt doen alsof jullie verschieten als Di Rupo de uitbreiding van Brussel op tafel smijt voor de splitsing van BHV?

Gaan jullie dan zeggen dat je niet wist dat de Waalse partijen imperialistische partijen zijn?

Dat jullie echt dachten dat er met Di Rupo te praten viel over ficale autonomie? Het afbouwen van de federale staat? Besparen?

Liberalisering van Belgacom was ook met PS en SPa.

Steben 16 juni 2010 20:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B (Bericht 4824050)
Mijn coalitie:

CD&V-NVA-SPA-groen-OVLD Bij de Nederlandstalige
PS-ecolo Bij de franstalige

Oppositie: Vlaams Belang, LDD, MR, CDH, PP.

Reden om MR en CDH eruit te houden: te moeilijk om over staatshervorming te spreken.
Reden om open VLD erin te brengen: Overwicht van economisch rechtse partijen in de regering verzekeren.
Vlaams Belang: cordon sanitair
PP LDD: te klein, maakt onderhandelen enkel moeilijker.

en wat met staatshervorming?

Xenophon 16 juni 2010 20:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steben (Bericht 4824055)
Liberalisering van Belgacom was ook met PS en SPa.

En dat is van de zelfde orde als Belgie afbreken? Ernstig blijven he Steben. ;)

lollysticky 16 juni 2010 20:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 4824053)

uit deze post leidt ik af dat u ofwel een VB-er bent (waarbij we dan onmiddellijk de onafhankelijkheid van Vlaanderen zouden moeten uitroepen?) ofwel iemand die denkt dat onderhandelen nutteloos is omdat het toch niet zal lukken ofzo. Ik weet ook waar zij voor staan, maar er moet iets gebeuren he. Onderhandelingen zullen uitmaken wat mogelijk is en wat niet. En indien er niks mogelijk is, dan zullen de onderhandelingen afspringen he :/

Xenophon 16 juni 2010 20:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steben (Bericht 4824058)

Ik zal het nog ene keer zeggen:

er komt geen staatshervorming en BHV wordt niet gesplitst.

Pieter B 16 juni 2010 20:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steben (Bericht 4824058)

Wat met de staatshervorming? Deze coalitie heeft een meerderheid in Vlaanderen en Wallonië en een 2/3 meerderheid in het land.

Uiteraard zijn er problemen, zoals de haat van di rupo tegenover de open vld en de mogelijke spanningen met ecolo.

lollysticky 16 juni 2010 20:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 4824063)

volgens dit scenario, maakt N-VA geen deel uit van die regering dan (aangezien zij niet in zo'n regering gaat stappen zonder de voornoemde zaken)... bent u dan voorstander van: 1) nieuwe verkiezingen, of 2) een regering van nationale eenheid ? (puur informatieve vraag)

fonne 16 juni 2010 20:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steben (Bericht 4824004)
http://www.standaard.be/extra/verkie...coalitiekiezer

verdorie tis een hoofdbreker.
Ik kom zelf toch ook op NVA/CD&V/SPA + PS/CDH/ecolo

De smeerlappen, een regering met VB maken mag niet. De Standaard steunt het Cordon Sanitaire. De enige mogelijkheid om een regering met 2/3 meerderheid te vormen zonder de extremistische partijen (CDH en FDF) mee te nemen is:
PS + Ecolo + SP.A + CD&V + N-VA + Ø-VLD

fonne 16 juni 2010 20:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 4824063)

Groot gelijk. De Vlaamse onafhankelijkheid komt er sneller aan dan gedacht.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be