![]() |
Van waar kwamen de N-VA kiezers?
N-VA, afgelopen zondag de grote triomfator bij de federale verkiezingen, heeft voornamelijk bij CD&V en Vlaams Belang stemmers weten los te weken. Dat blijkt uit een onderzoek door Indigov Politics.
Twee derde van het N-VA-kiezerspak was nieuw. Slechts een goede 31 procent had bij de Vlaamse stembusslag van vorig jaar ook al op Bart De Wever en co gestemd. De nieuwe kiezers kwamen vooral over van CD&V (16,8 procent) en Vlaams Belang (10,6 procent). Ook Open Vld (8,6 procent) en Lijst Dedecker (6,7 procent) speelden stemmers kwijt aan N-VA, net als sp.a (5,7 procent). |
In tegenstelling tot het (eeuwig herhaalde) systemiaanse standpunt, komt de aanwinst van N-VA dus wel degelijk vanuit een breed front van kiezers. Het is dus veel meer dan een verschuiving van stemmen binnen de groep van V-partijen. Wat overigens voor de hand ligt wanneer je ziet hoe zowel de traditionele partijen als VB en LDD klappen kregen.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Het VB verliest de afgelopen zes jaar 12% aan de NVA.
De NVA haalt 27%. De NVA is dus voor 1/3 (één derde) racistisch. :lol: |
Niet overdrijven... VB had ook veel je m'en foutisme stemmen... mensen die wegens antipolitiek op het VB stemden en niet omwille van het racistisch discours van die partij.
|
Citaat:
|
Citaat:
Aha...dus was het VB maar voor de helft racistisch? Laat het nu lukken dat net die helft het Vb verlaten heeft die niet racistisch was... man man man...het zijn hier toch nog leuke dagen op dit forum... Edit: neen, neen...ik vergis mij...niet één derde maar bijna de helft van de NVA moet wel racistisch zijn volgens pocolinkieworld... |
Citaat:
Dat ik de (Franstalige) kranten daar nog nix over heb zien schrijven. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Dat zou wel eens kunnen correct zijn. Net zoals één derde van de NV-A stemmers wellicht graag pickles op hun stoverij met frieten lusten. Maar net zoals dat éne derde NV-A'ers er niet mee te koop lopen dat ze een voorkeur voor pickles hebben, geven NV-A'ers geen lucht van hun racistische gevoelens. Wat niet wegneemt dat die er manifest moeten zijn, gezien het rechts-nationalisme dat NV-A'ers beklijven. Doch wat was het punt ook al weer dat u probeerde te maken? Voelt u zich - als blokker - tekortgedaan? |
Ik ben er vrij zeker van dat er binnen de CVP ook atheïsten zitten, bij groen ook mensen die met een 4x4 rijden, en bij Open VLD mensen die geen dikke nek hebben.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:15. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be