![]() |
NV.A toch een éénmanspartij ?
"Zege N-VA is zege Bart De Wever"
Zondag zijn 94,7% van alle voorkeurstemmen voor N-VA-kandidaten naar Bart De Wever gegaan. Los van hem heeft de N-VA historisch weinig voorkeurstemmen behaald. http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/politiek/1.804861 |
Neen Henri, de NVA is geen eenmanspartij. Wat een domme vraag zeg.
|
Citaat:
|
Citaat:
Het Bart-effect was buitengewoon groot. Of hij de eerlijkste is moet nog bewezen worden. |
Citaat:
Jan Jambon, 2e plaats in Antwerpen Ben Weyts, 2e plaats in BHV Theo Francken, 4e plaats in Leuven Frieda Brepoels, 1e plaats in Limburg Siegfried Bracke, 1e plaats Oost-Vlaanderen Geert Bourgeois, 2e plaats in West-Vlaanderen |
NVA toch een éénmanspartij?
Citaat:
Misschien heeft de burger voor hem gekozen,omdat ze hem het meest vertrouwden,of kenden,gezien de kiezers wel niet allemaal uit overtuiging,maar uit onbehagen,en voor verandering in het politieke veld wilden kiezen,en met andere kandidaten geen risico wilden nemen??? Hopelijk komt er dus een verandering ten goede,maar dat moet in de komende dagen en weken bewezen worden.Wait and See...;-);-);-) Goed dat er een paar dagen windstilte en rust is,op het politieke front.8-)8-)8-)8-)8-) |
Citaat:
Verder ... (iets wat ikzelf eigenlijk niet juist vind) ... is het niet zo dat als men eerste op een lijst staat alle stemmen die op een partij hebben roodgemaakt automatisch naar de kop gaan? Ik stem dus gewoon "NVA" bovenaan (omdat ik het programma goed vind) en mijn stem gaat automatisch naar de eerste als voorkeurstem. Tja ... vandaar die monsterscore's natuurlijk. |
Is België nu gered?
|
oui
|
Citaat:
Maar zoals YDS (De Morgen ) zegt: "Iedereen in Wetstraat, van collega's uit andere partijen die het enkel 'off the record' zullen zeggen, tot de verzamelde Wetstraatpers, zal grif toegeven dat De Wever de knapste en intelligentste politicus van zijn generatie is, ook al zijn ze het niet eens met zijn opvattingen. En bovendien heeft hij via 'De Slimste Mens' ook kunnen tonen dat hij als mens eigenlijk best te pruimen valt". Is normaal dat zo'n uitzondelijke politieker uitzonderlijk veel stemmen krijgt. |
Citaat:
|
Citaat:
Al zal het altijd wel zo blijven dat sommigen , wegens gebrek aan talent, niet te "maken" zijn. |
Wat is nu eigenlijk het nut van heelder maanden over hetzelfde te lopen zagen?
|
Citaat:
Moest het zo werken dan had Bart meer dan 1 miljoen stemmen op zijn naam. Ongeveer 4 miljoen Vlaamse kiezers (zijn er iets meer). 30% (het is iets meer) stemt voor de senaat op N-VA. 30% is gelijk aan 1,2 miljoen stemmen. |
Citaat:
Enfin, ik zou het eens moeten opzoeken hoe dat nu juist in elkaar zit. |
Citaat:
|
Citaat:
Door een lijsstem uit te brengen gaat de kiezer akkoord met de volgorde op de lijst. Het is dan ook niet meer dan normaal dat deze stemmen gaan naar de mensen die bovenaan op de lijst staan om voldoende stemmen te hebben. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik ben reeds verschillende malen hoofdgetuige geweest in het kantonaal telbureau, de stemmen worden daar ingedeeld als volgt: Op de eerste plaats worden de brieven per partij gelegd. Dan worden de kiesbrieven ingedeeld in 3 categoriën: 1. Aantal kiesbrieven met lijststemmen 2. Aantal kiesbrieven met lijst- en naamstemmen 3. Aantal kiesbrieven met naam stemmen Naderhand wordt dit omgezet in 2 categoriën - Lijststemmen - Voorkeurstemmen Waarom werken ze zo? Dit maakt dat je sneller resultaten kan doorgeven en maakt ook dat de controle op het aantal uitgebrachte stemmen snel kan gaan. Daarna worden de kiesbrieven met naamstemmen één voor één overlopen en ingevuld. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:54. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be