![]() |
Zonen Lumumba starten rechtszaak tegen België
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...mba_Rechtszaak
"ma 21/06/2010 - 20:00 De zonen van Patrice Lumumba, de eerste premier van het onafhankelijke Congo, willen een rechtszaak aanspannen tegen de Belgische staat. Ze eisen opheldering over de omstandigheden van de moord in 1960. Lumumba's zonen maken gewag van oorlogsmisdaden, en krijgen de steun van verschillende mensenrechtenorganisaties.De feiten zijn niet verjaard als het effectief om oorlogsmisdaden gaat..." Moeten die zonen een boot op, zodat we hen ergens in zee kunnen dumpen? Of verkiest u de aanpak die hun vader kreeg? Volstaat het dat ze naar Namibië verhuizen? Of moet België de diplomatieke betrekkingen met Kongo 'herzien'? |
Citaat:
De rest van de vragen zet je maar in een enquete |
Ze hebben groot gelijk, alleen jammer dat het pas zo laat tot een rechtszaak komt.
|
Citaat:
Verder denk ik dat we ook in staat zijn te discussiëren zonder alwéér te moeten stemmen, al zou het natuurlijk wel leuk zijn de opinies in een grafiekje te kunnen weergeven. |
Als het dan toch "oude koeien uit de gracht" tijd is, kan de Post ook misschien aan de nazaten het geld terugeisen dat papa indertijd uit de kassa nam, toen hij nog postontvanger was..
|
Ze hebben zeker gelijk dat ze opheldering willen over de omstandigheden van de moord in 1960.
|
Er is van van der Dussen/Kestergat een boek uitgekomen "Qui a tué Patrice Lumumba?"
Geeft dat geen opheldering? http://search.iisg.nl/search/search?...=10631635_MARC |
Citaat:
|
Citaat:
Dat het al lang geleden is, maakt weinig uit. Of moeten Los Madres de los Deparacidos ook hun klep maar houden? |
Citaat:
Volgens mij zal de Brusselse rechtbank zich onbevoegd verklaren. Voor mij moet niemand zijn klep houden, ik begrijp alleen niet waarom ze het proces in België willen voeren. |
Citaat:
Daar moet je toch zwaar ziek voor zijn. :twisted::twisted: |
Citaat:
Man met de touwtjes in handen toen: Mobutu. Ik hou inderdaad niet van de mythevorming. |
Dit is té gek. Hoe kan een Kongolees nu aan het Belgisch gerecht vragen de Belgische
staat te veroordelen. Wat ze wél kunnen vragen, volgens mij: dat het Belgisch gerecht de personen oordeelt die volgens hun voor de dood van hun vader verantwoordelijk zijn. Maar de Belgische staat??? Daarvoor moeten ze bij het internationaal gerechtshof in Den Haag zijn. En nee, ik heb er geen flauw idee van of ze gelijk of ongelijk hebben. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
50 jaar na datum met processen beginnen is een mediatiek politiek spelletje spelen.
Dat heeft niets meer met gerechtigheid te maken... |
Welnee, het gaat om politiek - met gerechtigheid heeft het niets te maken.
Ik meen me te herinneren dat Tsjombe er ook mee te maken zou hebben, maar in elk geval Sese Seko, de luitenant-generaal. Lumumba wilde de Russen binnenhalen en dat was voor de CIA - VS een brug te ver uiteraard. En jatten? Dat deden/doen ze allemaal. Ze hebben geen notie van geld. Enkelen uitgezonderd. Mobutu nog wel het meeste. Alle vergunningen verliepen via de bedrijven van de familie M. Komedianten. |
Ongelofelijk hoe men hier Leopold en het Belgische kolonialisme verdedigt. Het zou zijn alsof op een Duits forum de meute Hitler begint te verdedigen.
|
mooi initiatief!
"De zonen van Lumumba beschuldigen België er ook van de aanbevelingen van de parlementaire onderzoekscommissie in 2001 niet te hebben uitgevoerd." dat was in de periode toen den dikke michel van de modelstaat heel de wereld voor de belgische justitie aan het slepen was, en wij verbod kregen om in Oostenrijk te skieen |
Wat heeft België te maken met de moord op Lumumba? Dat ze kijken in eigen omgeving, de Mobutu's ed. Lumumba werd gewoon opgeruimd door de vette Mobutu omdat deze de baas wilde spelen. En het is hem goed gelukt ook want hij heeft bijna 40 jaar als een tiran het land uitgezogen. Alles wat de Belgen opgebouwd hadden, heeft hij weer afgebroken.
En dan is het allemaal de fout van de Belgen. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:41. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be