Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Zonen Lumumba starten rechtszaak tegen België (https://forum.politics.be/showthread.php?t=140786)

djimi 21 juni 2010 19:32

Zonen Lumumba starten rechtszaak tegen België

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...mba_Rechtszaak

"ma 21/06/2010 - 20:00

De zonen van Patrice Lumumba, de eerste premier van het onafhankelijke Congo, willen een rechtszaak aanspannen tegen de Belgische staat. Ze eisen opheldering over de omstandigheden van de moord in 1960.

Lumumba's zonen maken gewag van oorlogsmisdaden, en krijgen de steun van verschillende mensenrechtenorganisaties.De feiten zijn niet verjaard als het effectief om oorlogsmisdaden gaat
..."

Moeten die zonen een boot op, zodat we hen ergens in zee kunnen dumpen?
Of verkiest u de aanpak die hun vader kreeg?
Volstaat het dat ze naar Namibië verhuizen?
Of moet België de diplomatieke betrekkingen met Kongo 'herzien'?

Cdude 21 juni 2010 19:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door djimi (Bericht 4832566)
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...mba_Rechtszaak

"ma 21/06/2010 - 20:00

De zonen van Patrice Lumumba, de eerste premier van het onafhankelijke Congo, willen een rechtszaak aanspannen tegen de Belgische staat. Ze eisen opheldering over de omstandigheden van de moord in 1960.

Lumumba's zonen maken gewag van oorlogsmisdaden, en krijgen de steun van verschillende mensenrechtenorganisaties.De feiten zijn niet verjaard als het effectief om oorlogsmisdaden gaat
..."

Moeten die zonen een boot op, zodat we hen ergens in zee kunnen dumpen?
Of verkiest u de aanpak die hun vader kreeg?
Volstaat het dat ze naar Namibië verhuizen?
Of moet België de diplomatieke betrekkingen met Kongo 'herzien'?

Ze hebben gelijk.

De rest van de vragen zet je maar in een enquete

Bolsjewiek 21 juni 2010 19:34

Ze hebben groot gelijk, alleen jammer dat het pas zo laat tot een rechtszaak komt.

djimi 21 juni 2010 19:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cdude (Bericht 4832572)
Ze hebben gelijk.

De rest van de vragen zet je maar in een enquete

Ik vind het, net als Bolsjewiek, alleen maar spijtig dat ze daar zo lang mee hebben gewacht.

Verder denk ik dat we ook in staat zijn te discussiëren zonder alwéér te moeten stemmen, al zou het natuurlijk wel leuk zijn de opinies in een grafiekje te kunnen weergeven.

Another Jack 21 juni 2010 19:54

Als het dan toch "oude koeien uit de gracht" tijd is, kan de Post ook misschien aan de nazaten het geld terugeisen dat papa indertijd uit de kassa nam, toen hij nog postontvanger was..

artisjok 21 juni 2010 19:58

Ze hebben zeker gelijk dat ze opheldering willen over de omstandigheden van de moord in 1960.

ShoshannaKimberley 21 juni 2010 19:59

Er is van van der Dussen/Kestergat een boek uitgekomen "Qui a tué Patrice Lumumba?"

Geeft dat geen opheldering?

http://search.iisg.nl/search/search?...=10631635_MARC

Another Jack 21 juni 2010 20:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door artisjok (Bericht 4832616)
Ze hebben zeker gelijk dat ze opheldering willen over de omstandigheden van de moord in 1960.

Niemand belet het Kongolese gerecht een onderzoek in te stellen.

Steve_M 21 juni 2010 20:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 4832624)
Niemand belet het Kongolese gerecht een onderzoek in te stellen.

Het Congolese gerecht heeft geen jurisdictie als het gaat over oorlogsmisdaden of misdaden tegen de menselijkheid.

Dat het al lang geleden is, maakt weinig uit. Of moeten Los Madres de los Deparacidos ook hun klep maar houden?

Another Jack 21 juni 2010 20:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M (Bericht 4832632)
Het Congolese gerecht heeft geen jurisdictie als het gaat over oorlogsmisdaden of misdaden tegen de menselijkheid.

Dat het al lang geleden is, maakt weinig uit. Of moeten Los Madres de los Deparacidos ook hun klep maar houden?

Jij zegt dat het om oorlogsmisdaden of misdaden tegen de menselijkheid gaat...

Volgens mij zal de Brusselse rechtbank zich onbevoegd verklaren.

Voor mij moet niemand zijn klep houden, ik begrijp alleen niet waarom ze het proces in België willen voeren.

Cdude 21 juni 2010 20:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 4832603)
Als het dan toch "oude koeien uit de gracht" tijd is, kan de Post ook misschien aan de nazaten het geld terugeisen dat papa indertijd uit de kassa nam, toen hij nog postontvanger was..

Hmmm, moord door overheid vergelijken met kruimeldiefstal.
Daar moet je toch zwaar ziek voor zijn. :twisted::twisted:

Another Jack 21 juni 2010 20:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cdude (Bericht 4832645)
Hmmm, moord door overheid vergelijken met kruimeldiefstal.
Daar moet je toch zwaar ziek voor zijn. :twisted::twisted:

Door de Kongolese overheid dan toch.
Man met de touwtjes in handen toen: Mobutu.

Ik hou inderdaad niet van de mythevorming.

Francientje 21 juni 2010 20:16

Dit is té gek. Hoe kan een Kongolees nu aan het Belgisch gerecht vragen de Belgische
staat te veroordelen. Wat ze wél kunnen vragen, volgens mij: dat het Belgisch gerecht
de personen oordeelt die volgens hun voor de dood van hun vader verantwoordelijk
zijn. Maar de Belgische staat???
Daarvoor moeten ze bij het internationaal gerechtshof in Den Haag zijn. En nee, ik heb
er geen flauw idee van of ze gelijk of ongelijk hebben.

Cdude 21 juni 2010 20:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 4832653)
Door de Kongolese overheid dan toch.
Man met de touwtjes in handen toen: Mobutu.

Ik hou inderdaad niet van de mythevorming.

Ik ook niet daarom
Citaat:

The report of 2001 by the Belgian Commission mentions that there had been previous U.S. and Belgian plots to kill Lumumba. Among them was a Central Intelligence Agency-sponsored attempt to poison him, which may have come on orders from U.S. President Dwight D. Eisenhower.[22] CIA chemist Sidney Gottlieb was a key person in this by devising a poison resembling toothpaste. However, the plan is said to have been scrapped because the local CIA Station Chief, Larry Devlin, refused permission.

However, as Kalb points out in her book, Congo Cables, the record shows that many communications by Devlin at the time urged elimination of Lumumba Also, the CIA station chief helped to direct the search to capture Lumumba for his transfer to his enemies in Katanga, was involved in arranging his transfer to Katanga (p. 158, Hoyt, Michael P. 2009, "Captive in the Congo: A Consul's Return to the Heart of Darkness"), and the CIA base chief in Elizabethville was in direct touch with the killers the night Lumumba was killed. Furthermore, a CIA agent had the body in the trunk of his car in order to try to get rid of it (p. 105, Stockwell, John 1978 In Search of Enemies: A CIA Story. Stockwell, who knew Devlin well, felt Devlin knew more than anyone else about the murder (71-72, 136-137).
In February 2002, the Belgian government apologised to the Congolese people, and admitted to a "moral responsibility" and "an irrefutable portion of responsibility in the events that led to the death of Lumumba." In July, documents released by the United States government revealed that while the CIA had been kept informed of Belgium's plans, it had no direct role in Lumumba's eventual death.[24]
This same disclosure showed that U.S. perception at the time was that Lumumba was a communist.[28] Eisenhower's reported call, at a meeting of his national security advisers, for Lumumba's elimination must have been brought on by this perception. Both Belgium and the US were clearly influenced in their unfavourable stance towards Lumumba by the Cold War. He seemed to gravitate around the Soviet Union, although this was not because he was a communist but the only place he could find support in his country's effort to rid itself of colonial rule,.[29] The US was the first country from which Lumumba requested help.[30] Lumumba, for his part, not only denied being a Communist, but said he found colonialism and Communism to be equally deplorable, and professed his personal preference for neutrality between the East

Steve_M 21 juni 2010 20:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 4832644)
Jij zegt dat het om oorlogsmisdaden of misdaden tegen de menselijkheid gaat...

Ik zeg dat niet, dat staat zo in het artikel.

Citaat:

Volgens mij zal de Brusselse rechtbank zich onbevoegd verklaren.
Ongetwijfeld en terecht. Zie ook de post van Francientje.

Citaat:

Voor mij moet niemand zijn klep houden, ik begrijp alleen niet waarom ze het proces in België willen voeren.
Tja, je had het wel over oude koeien uit de sloot halen. Dat geldt dan ook voor die desparacidos.

Another Jack 21 juni 2010 20:21

50 jaar na datum met processen beginnen is een mediatiek politiek spelletje spelen.
Dat heeft niets meer met gerechtigheid te maken...

D'ARTOIS 21 juni 2010 22:57

Welnee, het gaat om politiek - met gerechtigheid heeft het niets te maken.
Ik meen me te herinneren dat Tsjombe er ook mee te maken zou hebben, maar in elk geval Sese Seko, de luitenant-generaal.
Lumumba wilde de Russen binnenhalen en dat was voor de CIA - VS een brug te ver uiteraard.
En jatten? Dat deden/doen ze allemaal. Ze hebben geen notie van geld. Enkelen uitgezonderd. Mobutu nog wel het meeste. Alle vergunningen verliepen via de bedrijven van de familie M.
Komedianten.

Kallikles 21 juni 2010 23:11

Ongelofelijk hoe men hier Leopold en het Belgische kolonialisme verdedigt. Het zou zijn alsof op een Duits forum de meute Hitler begint te verdedigen.

born2bewild 21 juni 2010 23:17

mooi initiatief!

"De zonen van Lumumba beschuldigen België er ook van de aanbevelingen van de parlementaire onderzoekscommissie in 2001 niet te hebben uitgevoerd."

dat was in de periode toen den dikke michel van de modelstaat heel de wereld voor de belgische justitie aan het slepen was, en wij verbod kregen om in Oostenrijk te skieen

MaGNiFiCaT 21 juni 2010 23:36

Wat heeft België te maken met de moord op Lumumba? Dat ze kijken in eigen omgeving, de Mobutu's ed. Lumumba werd gewoon opgeruimd door de vette Mobutu omdat deze de baas wilde spelen. En het is hem goed gelukt ook want hij heeft bijna 40 jaar als een tiran het land uitgezogen. Alles wat de Belgen opgebouwd hadden, heeft hij weer afgebroken.

En dan is het allemaal de fout van de Belgen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be