Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2010 en regeringsvorming (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=218)
-   -   Interne twisten in CD&V (https://forum.politics.be/showthread.php?t=140823)

gehuigert 22 juni 2010 23:36

Interne twisten in CD&V

Kris Peeters moet CD&V redden

BRUSSEL - De onrust groeit bij CD&V. Iedereen kijkt naar Kris Peeters, die nu de lijnen moet uitzetten. Voor de communautaire onderhandelingen zwaait hij alvast de plak.

Van onze redacteurs

Een fractievergadering waar voorzitster Marianne Thyssen niet opdaagde en de plotse afgelasting van de algemene vergadering veroorzaakten gisteren nervositeit in de CD&V-gelederen. 'Agendaproblemen', heette het. Ondertussen wordt de analyse binnenskamers over de verkiezingsnederlaag met de dag harder: er zijn zware fouten gemaakt, te beginnen bij de top van de partij, en er moet 'iets' gebeuren.

Wat dat 'iets' is, is veel minder uitgesproken. Niemand eist de kop van voorzitster Marianne Thyssen. Iedereen kijkt uit hoe de Vlaamse minister-president Kris Peeters zich gaat manifesteren als de feitelijke numero uno in de partij.

Na het bezoek van Peeters bij informateur Bart De Wever kregen we daar al een voorproefje van. Woedde in de fracties van CD&V nog de discussie over wat nu de communautaire lijn moet zijn, dan liet Kris Peeters daar gisteren geen twijfel over bestaan.

De Octopusnota, de nota waarin de communautaire verlangens van de Vlaamse regering vastliggen, is het streefdoel en niets anders. Dat de macht bij de deelstaten moet komen te liggen, uit zich ook in de machtsverhoudingen in de partij zelf.

Marianne Thyssen gaat de regeringsonderhandelingen leiden voor CD&V, maar achter de schermen speelt Peeters zeker voor het communautaire de eerste viool. Hij zwaait in de partij de plak met kaften vol voorbereidend werk over de overheveling van delen van de gezondheidszorg, het arbeidsmarktbeleid en fiscale autonomie. Aftredend premier Yves Leterme gaat niet mee onderhandelen.

Vooral in de Vlaamse fractie schuift een aantal mensen de schuld voor de zware verkiezingsnederlaag in de schoenen van Leterme. Ook niet-gekozenen steken hun kritiek niet onder stoelen of banken. 'We moeten breken met het verleden', zegt iemand. 'Als Leterme opnieuw minister wordt, dreigt er een geloofwaardigheidsprobleem.' Toch lijkt er geen nacht van de lange messen te komen. De aftredende premier is nog altijd de populairste CD&V'er bij de kiezer en Thyssen en Peeters weten dat.

Thyssen wil ook absoluut vermijden dat de partij nu in onderlinge twisten verzeild raakt. 'Maar dat er na zo'n nederlaag niemand ook maar overweegt om in de oppositie te gaan, is ronduit ongezond', merkt een insider op. 'De partij moet dringend eens voor de spiegel gaan staan en kijken hoe het zo ver is kunnen komen.' Kamerfractieleider Servais Verherstraeten moet met een werkgroep het slechte resultaat 'analyseren'. Maar veel wordt niet verwacht van die oefening.

Gisteren werd op een interne vergadering bevestigd dat de partij zich in de regeringsonderhandelingen constructief wil opstellen. Mocht N-VA/PS niet slagen, dan neemt CD&V echter in geen geval het initiatief over.
-------------------

Spijtig dat Marianne Thyssen niet in vraag wordt gesteld, ik zag er liever iemand van de Vlaamse zuil

kelt 23 juni 2010 05:31

Het zou van enige zelfoverschatting getuigen moest men bij de CD&V-"afdeling nationaal",denken dat zij nog het tempo van een eventuele staatshervorming dienen te bepalen....de kans is gekomen...en is gegaan....Vlaams Minister-President Peeters ondertussen zat in de luxueuze situatie dat hij gewoon maar moest pleiten bij de informateur voor wat in de ganse Vlaamse regering al lang doorsproken en goedgekeurd is.

Jantje 23 juni 2010 05:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 4835089)
Het zou van enige zelfoverschatting getuigen moest men bij de CD&V-"afdeling nationaal",denken dat zij nog het tempo van een eventuele staatshervorming dienen te bepalen....de kans is gekomen...en is gegaan....Vlaams Minister-President Peeters ondertussen zat in de luxueuze situatie dat hij gewoon maar moest pleiten bij de informateur voor wat in de ganse Vlaamse regering al lang doorsproken en goedgekeurd is.

Vele vergeten dat De Wever en Peeters reeds regeringsonderhandelingen hebben gehad en elkaars standpunten reeds kennen via de Vlaamse regering.
Vele vergeten dat Peeters reeds vanaf juni 2007 achter de schermen en steeds achter de Vlaamse eisen is blijven staan.

Peeters heeft zich tijdens de huidige verkiezingen ook opvallend afzijdig gehouden en van elke commentaar onthouden.

Steben 23 juni 2010 07:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 4835095)
Peeters heeft zich tijdens de huidige verkiezingen ook opvallend afzijdig gehouden en van elke commentaar onthouden.

Allicht, wat dacht je zelf te doen in deze campagne. :lol:

vlijmscherp 23 juni 2010 08:05

dit zou wel nog eens interessant kunnen worden. Wie weet krijgen we een afsplitsing in CD&V, de centrum-rechtse wat Vlaamsere kant rond Kris Peeters die bij de N-VA gaat en de centrum-linkse, ACW-kant die ofwel het CDH-scenario aangaat ofwel die samengaat met SPa.

lollysticky 23 juni 2010 13:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 4835182)
dit zou wel nog eens interessant kunnen worden. Wie weet krijgen we een afsplitsing in CD&V, de centrum-rechtse wat Vlaamsere kant rond Kris Peeters die bij de N-VA gaat en de centrum-linkse, ACW-kant die ofwel het CDH-scenario aangaat ofwel die samengaat met SPa.

zoiets is ook mijn droom :p
ik heb bijvoorbeeld nooit kunnen vatten waarom iemand zoals michel doomst bij de CD&V zat... die man zijn communautaire standpunten komen totaaaal niet overeen met de CD&V. En zo zijn er nog meer tjeven :)

gehuigert 23 juni 2010 13:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 4835182)

De sossen zijn progressief, de ACW zuil van CD&V conservatief. Zal nooit gebeuren dat die in elkaar opgaan ;-)

vlijmscherp 23 juni 2010 13:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert (Bericht 4835722)
De sossen zijn progressief, de ACW zuil van CD&V conservatief. Zal nooit gebeuren dat die in elkaar opgaan ;-)

het ABVV is ook conservatief.

backfire 23 juni 2010 14:52

Nieuwe voorzitter?

Ondertussen lijkt het erop dat Marianne de handdoek in de ring zal gooien.

Persconferentie om 18.00 uur

respublica 23 juni 2010 15:13

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...hyssen_ontslag
Thyssens neemt volgens VRT zeker ontslag. Ik vind het wel eigenaardig dat dit meer dan een week geduurd heeft, normaal neemt de voorzitter op de dag van de verkiezingen ontslag, als hij al ontslag neemt;

De gemuilkorfde 23 juni 2010 15:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door respublica (Bericht 4835935)
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...hyssen_ontslag
Thyssens neemt volgens VRT zeker ontslag. Ik vind het wel eigenaardig dat dit meer dan een week geduurd heeft, normaal neemt de voorzitter op de dag van de verkiezingen ontslag, als hij al ontslag neemt;

Misschien doet ze het "op zijn vrouwtjes" ?

gehuigert 23 juni 2010 15:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde (Bericht 4835952)
Misschien doet ze het "op zijn vrouwtjes" ?

I had to laugh x')

fox 23 juni 2010 15:24

En Marianneke is weg. Ik vraag mij af wie de opvolger kan worden. Hebben ze daar eigenlijk nog iemand over die capabel is?

De gemuilkorfde 23 juni 2010 15:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 4835963)
En Marianneke is weg. Ik vraag mij af wie de opvolger kan worden. Hebben ze daar eigenlijk nog iemand over die capabel is?

Inge Vervotte ?

respublica 23 juni 2010 15:29

Nooit opgeven, meisje!

De gemuilkorfde 23 juni 2010 15:36

Een andere verklaring : CD&V heeft meer ervaring met vadermoorden, een moedermoord is wat moeilijker.

daiwa 23 juni 2010 15:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door respublica (Bericht 4835973)

Nooit opgeven, meisje!

Nadat ze de hele verkiezingscampagne heeft staan liegen is het tijd dat ze het afbolt.

lollysticky 23 juni 2010 16:03

1 woord: eindelijk!

en wie gaat het nu overnemen? ik hoop dat Kris Peeters zich niet laat overhalen om dat te doen nu... Ik zou vandeurzen terug voorzitter maken.

respublica 23 juni 2010 16:19

De echte verantwoordelijke voor dit verkiezingsresultaat is volgens mij niet Thyssen, maar Leterme. Ik vrees dat men Thyssen wil gebruiken als zondebok om de eigen verantwoordelijkheid te ontlopen.

Ik kon haar boodschap helemaal niet smaken en ze heeft heel wat foute keuzes gemaakt in de campagne, maar ze moest ook een regering verdedigen die niet te verdedigen was. Ze kreeg een onmogelijke opdracht.

lollysticky 23 juni 2010 16:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door respublica (Bericht 4836069)
De echte verantwoordelijke voor dit verkiezingsresultaat is volgens mij niet Thyssen, maar Leterme. Ik vrees dat men Thyssen wil gebruiken als zondebok om de eigen verantwoordelijkheid te ontlopen.

Ik kon haar boodschap helemaal niet smaken en ze heeft heel wat foute keuzes gemaakt in de campagne, maar ze moest ook een regering verdedigen die niet te verdedigen was. Ze kreeg een onmogelijke opdracht.

u heeft inderdaad gelijk, ze stond voor een onmogelijke opdracht. Maar het hielp niet dat ze continue stond te liegen hoe goed hun regering het had gedaan en hoe goed 'de vooruitgang voor de mensen' was... Ze had gewoon moeten toegeven dat er inderdaad problemen waren die niet opgelost konden worden. Haar stomme slogan 'nooit opgeven'... wie die gekozen heeft, sorry maar dat vond ik de grootste campagne blunder ooit

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be