Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   legimitatie bij verkoop koper? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=140825)

Cdude 23 juni 2010 08:13

legimitatie bij verkoop koper?

Hoe kan je nu betalen als je iemand zijn identiteit niet kent?
Je komt toch niet zomaar even langs met "camionneke" koper?

Citaat:

Het aantal koperdiefstallen bij het spoor is de afgelopen maanden opnieuw spectaculair gestegen. In mei werden 72 koperdiefstallen geteld, of meer dan twee per dag, blijkt uit cijfers van de NMBS-Holding. Men vreest er voor een verdere toename.

"Het overgrote deel van die diefstallen gebeurt langs de spoorlijnen en heeft dus gevolgen voor het treinverkeer", zegt een woordvoerster van NMBS-Holding. In 2007 en 2008 werden 250 treinen afgeschaft ten gevolge van koperdiefstal.

Vorig jaar leek het fenomeen nog te verminderen dankzij enkele prijsdalingen en strenger optreden van politie en parket. Maar tijdens de eerste vijf maanden dit jaar verdubbelde het aantal koperdiefstallen in vergelijking met dezelfde periode in 2009.

Bij de spoorwegen vreest men een verdere toename. De prijs van koper stijgt opnieuw en de verplichte identificatie bij de verkoop van grote hoeveelheden koper is weggevallen na een klacht bij de Raad van State. Daardoor kunnen dieven hun gestolen waar weer ongecontroleerd slijten aan schroothandelaars.

Eigenzinnig 23 juni 2010 08:58

Niet iedere schroothandelaar is een brave burger...veel (af)levingen worden daar met cash afgehandeld...€ 10.000 dagelijkse omzet in baar geld is niet abnormaal..
De koperprijs is een wereldprijs ( overald identiek)...veel 'gestolen' waar verdwijnt dus ook naar landen waar men minder moeilijk doet...

Cdude 23 juni 2010 09:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig (Bericht 4835237)
Niet iedere schroothandelaar is een brave burger...veel (af)levingen worden daar met cash afgehandeld...€ 10.000 dagelijkse omzet in baar geld is niet abnormaal..
De koperprijs is een wereldprijs ( overald identiek)...veel 'gestolen' waar verdwijnt dus ook naar landen waar men minder moeilijk doet...

Dat gestolen koper naar het buitenland verdwijnt lijkt me logisch mr dat verklaart nog steedsniet het verbod op legitimatie.

maddox 23 juni 2010 09:09

Ik doe regelmatig schroot naar de schroothandelaar- vooral alu en RVS-.
En daar moet ik mijn naam en adres opgeven, en dan krijg ik een kaart, waarmee ik geld uit een soort van geldautomaat krijg. Die schroothandelaar is de laatste jaren iets te dikwijls overvallen.

In alle geval, zoals in alle takken van de industrie zijn er die de regels volgen, en die er hun voeten aan vegen.

eno2 23 juni 2010 09:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cdude (Bericht 4835191)

Heling werkt met verheling.

Eigenzinnig 23 juni 2010 09:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cdude (Bericht 4835241)
Dat gestolen koper naar het buitenland verdwijnt lijkt me logisch mr dat verklaart nog steedsniet het verbod op legitimatie.

Ik heb geen idee wie de verplichte legitimatie succesvol heeft aangeklaagd bij de raad van sate en met welke argumenten
:-(

praha 23 juni 2010 15:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig (Bericht 4835286)
Ik heb geen idee wie de verplichte legitimatie succesvol heeft aangeklaagd bij de raad van sate en met welke argumenten
:-(

Zal iets te maken hebben met, denk ik, het vermoeden van onschuld of het recht op privacy of zo.
Die raad moet erop toezien dat wetten die men stelt conform zijn met andere wetten en vooralbovenliggende wetsprincipes.
Het fijne weet ik er niet van... dus als iemand die uitspraak van de raad van state ergens vindt... geef dan een seintje.
't zal wel aangeklaagd zij geweest door een 'particulier'-verkoper.
Voor handelaars onderling bestaan er andere regels.

Eerlijk gezegd vond ik dat ook nogal straf _ zo nu en dan breng ik ook wat oude metalen binnen _ dat van de ene dag op de andere ik me, voor die paar kilootjes at random schroot, moest identificeren naar aanleiding van een aantal grote diefstallen van oa honderden meter elektrische bovenleidingen, vangrails en andere van dat soort zaken.

Eigenzinnig 23 juni 2010 16:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door praha (Bericht 4836024)
Zal iets te maken hebben met, denk ik, het vermoeden van onschuld of het recht op privacy of zo.
Eerlijk gezegd vond ik dat ook nogal straf _ zo nu en dan breng ik ook wat oude metalen binnen _ dat van de ene dag op de andere ik me, voor die paar kilootjes at random schroot, moest identificeren naar aanleiding van een aantal grote diefstallen van oa honderden meter elektrische bovenleidingen, vangrails en andere van dat soort zaken.

²

Ook mijn afnemer schaamde zich wat voor het 'noteren' van de nummerplaat met ik wil niet maar moet....

Het zal ook weer zo'n regel zijn waarvan iedereen last had behalve de eigenlijke doelgroep..criminelen...laat ons eerlijk zijn...een ijzerhandel die een paar ton koper kreeg van ' losse' klanten wist genoeg...ook voor de legitimatie..

Herr Flick 23 juni 2010 16:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cdude (Bericht 4835191)

Allee nu ,...

Die koper gaat naar t buitenland, of die wordt direct omgesmolten en zo doorverkocht,...

die gasten worden in t zwart betaald, he...

De spoowegen moeten gewoon een deel van de stroom van de bovenleiding aftakken door die rollen koper, ... de eerste lul die eraan komt kunnen ze zijn verschroeide resten dan bijeen vegen...

Herr Flick 23 juni 2010 16:30

Hier bij ons in t straat, lag er ook koper op t muurke rond de vuilbakken...

lag dus, ... elke gram koper is er daar al afgesloopt, ik heb schrik dat ze vandaag of morgen eens ons koperen dak van te appartement vijzen, ... In elk geval als ik er eene op bezig zien, . zal t zijn laatste koperdiefstalleke geweest zijn.

praha 23 juni 2010 17:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig (Bericht 4836032)
²

Ook mijn afnemer schaamde zich wat voor het 'noteren' van de nummerplaat met ik wil niet maar moet....

Het zal ook weer zo'n regel zijn waarvan iedereen last had behalve de eigenlijke doelgroep..criminelen...laat ons eerlijk zijn...een ijzerhandel die een paar ton koper kreeg van ' losse' klanten wist genoeg...ook voor de legitimatie..

Idd
Dat wilt niet meer zeggen dan dat ge zulk handeltje kunt slijten omwille van een even 'malafide' opkoper.

Al moet ik zeggen dat de keren dat ik daar kwam toch ook vaak mij twijfels had over bepaalde partijen.... maar niks in vgl met een rol bovenleiding of ettelijke mter vangrail

Eigenzinnig 23 juni 2010 20:22

Hebzucht...een solide eigenschap waar je altijd kan op rekenen...

praha 23 juni 2010 20:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig (Bericht 4836600)
Hebzucht...een solide eigenschap waar je altijd kan op rekenen...

Jep...
Een totaal nieuw politiek-economisch systeem dat er kan voor zorgen dat persoonlijk winstbejag een maatschappelijke meerwaarde genereert is best welkom.
Of neen... wat zeg ik nu ....dat bestaat al volgens de liberale staatsfilosofie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be