Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Door minister Arena en De Motte kan De Sleutel verder draai (https://forum.politics.be/showthread.php?t=14083)

Bloxbuster 17 mei 2004 20:08

17/05 Groepswerking 'De Sleutel' verdwijnt noodgedwongen

De Sleutel, het dagcentrum voor de opvang en begeleiding van drugsverslaafden, moet in Antwerpen en Gent meerdere banen schrappen omdat de middelen 'Maatschappelijke Integratie', waarover het centrum sinds 2001 beschikt, geschrapt worden.
In Antwerpen gaat het om vier voltijdse equivalenten. Het dagcentrum in Gent verliest minstens drie, maar waarschijnlijk vier, voltijdse betrekkingen.
Het verdwijnen van de voltijdse medewerkers brengt het einde van de groepswerking in De Sleutel met zich mee. Op jaarbasis komen daardoor 250 cliënten (150 in Antwerpen en 100 in Gent), die nu begeleid worden, in de kou te staan.

Dinsdag om 10.30 uur trekt een zeskoppige delegatie naar het kabinet van bevoegd minister Marie Arena in Brussel. Tijdens en na het onderhoud met de minister van Maatschappelijke Integratie zal er voor haar kabinet actie worden gevoerd door 50 �* 60 mensen. "Wij willen dat de minister ons dinsdag schriftelijke garanties biedt dat we minstens tot het einde van het jaar over de tijdelijke subsidies kunnen beschikken. Intussen willen we dat ze naar een structurele oplossing voor het probleem zoekt", zegt Johan Maertens, algemeen directeur van De Sleutel. :evil:

Tiger777 17 mei 2004 20:10

Arena was waarschijnlijk aan het trippen op LSD toen ze dit doorvoerde. Hier zijn geen excuses voor, dit is slecht beleid.

Weisse Wolf 17 mei 2004 20:13

Citaat:

Dinsdag om 10.30 uur trekt een zeskoppige delegatie naar het kabinet van bevoegd minister Marie Arena in Brussel.
Hopelijk is het niet te laat en kan ons Pauwke toch nog geholpen worden. :)

fernand 17 mei 2004 20:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kaiser

De Sleutel, het dagcentrum voor de opvang en begeleiding van drugsverslaafden, moet in Antwerpen en Gent meerdere banen schrappen omdat de middelen 'Maatschappelijke Integratie', waarover het centrum sinds 2001 beschikt, geschrapt worden.
In Antwerpen gaat het om vier voltijdse equivalenten. Het dagcentrum in Gent verliest minstens drie, maar waarschijnlijk vier, voltijdse betrekkingen.
Het verdwijnen van de voltijdse medewerkers brengt het einde van de groepswerking in De Sleutel met zich mee. Op jaarbasis komen daardoor 250 cliënten (150 in Antwerpen en 100 in Gent), die nu begeleid worden, in de kou te staan.

Dinsdag om 10.30 uur trekt een zeskoppige delegatie naar het kabinet van bevoegd minister Marie Arena in Brussel. Tijdens en na het onderhoud met de minister van Maatschappelijke Integratie zal er voor haar kabinet actie worden gevoerd door 50 �* 60 mensen. "Wij willen dat de minister ons dinsdag schriftelijke garanties biedt dat we minstens tot het einde van het jaar over de tijdelijke subsidies kunnen beschikken. Intussen willen we dat ze naar een structurele oplossing voor het probleem zoekt", zegt Johan Maertens, algemeen directeur van De Sleutel. :evil:

Open instellingen hebebn geen enkel nut. Dit is een geldverspilling op grote schaal, waar alleen de directeur, en de begeleiders goed bij varen.
Ik heb een vriend bij mij in huis genomen. En na 3 weken was hij CLEAN.
Wanneer U zijn naam wilt............... Hij helpt mee aan de drugspreventie van de politie in Evergem.
Dus makkelijk zat om te controleren.
Hij was reeds 4 maal opgenomen geweest in de sleutel. Zonder resultaat!
Dus opdoeken die handel van zelfhulpgroepen!

ancapa 17 mei 2004 20:18

Arena la bella Italia, "sinister van ambetante zaken" en daar mee basta :wink:

dejohan 17 mei 2004 21:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fernand
Citaat:

Open instellingen hebebn geen enkel nut. Dit is een geldverspilling op grote schaal, waar alleen de directeur, en de begeleiders goed bij varen.
Wanneer U zijn naam wilt............... Hij helpt mee aan de drugspreventie van de politie in Evergem.

Dat dat bij uw vriend niet hielp betekent niet dat het bij anderen ook niet helpt. Of dat als de werkwijze van de Sleutel niet helpt, dat andere werkwijzen niet helpen.
Vele echte junks hebben gewoon niemand om op terug te vallen. Wie wil er nu een junk in huis?

Aan wat was uw vriend eigenlijk verslaafd?

fernand 17 mei 2004 22:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dejohan
Citaat:

Dat dat bij uw vriend niet hielp betekent niet dat het bij anderen ook niet helpt. Of dat als de werkwijze van de Sleutel niet helpt, dat andere werkwijzen niet helpen.
Vele echte junks hebben gewoon niemand om op terug te vallen. Wie wil er nu een junk in huis?

Coke

Erw 17 mei 2004 22:58

Het is nog maar eens een voorval dat aantoont dat de regering maar blijft besparen op de burger in plaats van eens zichzelf onder handen te nemen.

Erw 18 mei 2004 18:16

Bij de betoging van een 80-tal mensen werd er beloofd om het nog eens te bekijken en voor 10 juni te beslissen.
Waarom krijg ik hier zo een 'wee' gevoel van...

dorus 18 mei 2004 19:29

Arena heeft gelijk.
De Sleutel is een van die knuffelcentra waar junkies niet worden geholpen maar gecocoont.

De sleutel kost handen vol geld en heeft nog geen enkel resultaat kunnen tonen.

Weg ermee. Junkies in de oude kazernes, op water en brood. Tot ze beseffen wat ze zichzelf en hun omgeving aan doen. Geen geknuffel. Dan wordt het alleen maar erger.

sinful246 18 mei 2004 19:44

Citaat:

Citaat:

Een echte heroinejunk heb je niet zomaar clean. Lichamelijk misschien wel, maar de psychische verslaving is naar `t schijnt de dooddoener.

nou nou 18 mei 2004 20:25

Hier zitten duidelijk een aantal individuen die nog niemand aan heroine hebben zien kapot gaan. Ik had veel gelezen over de drug, maar had me nooit verwacht aan de reele destructieve capaciteiten ervan. Een lichamelijk perfect gezonde mens in drie weken tijd van een gezonde 70 kilo naar een skelet van nog geen 40. Om van de rest maar te zwijgen.

Op mijn steun kunnen ze alvast rekenen. Kost mij 4 pinten in de maand en het is het godverdomme waard.

sinful246 18 mei 2004 21:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door nou nou
Hier zitten duidelijk een aantal individuen die nog niemand aan heroine hebben zien kapot gaan. Ik had veel gelezen over de drug, maar had me nooit verwacht aan de reele destructieve capaciteiten ervan. Een lichamelijk perfect gezonde mens in drie weken tijd van een gezonde 70 kilo naar een skelet van nog geen 40. Om van de rest maar te zwijgen.

Op mijn steun kunnen ze alvast rekenen. Kost mij 4 pinten in de maand en het is het godverdomme waard.

Da`s waar, maar een efficiency van 10% moet toch beter kunnen nie waar? Da`s dweilen met de kraan open.

nou nou 18 mei 2004 21:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door sinful246

Da`s waar, maar een efficiency van 10% moet toch beter kunnen nie waar? Da`s dweilen met de kraan open.

Zou mooi zijn. Zeer mooi. Nog mooier zou het zijn dat er geen efficiency in het afkicken meer nodig is door goede voorlichting en preventie. Wat verder gaat dan simpelweg het spul verbieden en zwaar af te straffen. Maar daar is nu eenmaal geld voor nodig...

fernand 19 mei 2004 07:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door sinful246
Citaat:

Een echte heroinejunk heb je niet zomaar clean. Lichamelijk misschien wel, maar de psychische verslaving is naar `t schijnt de dooddoener.

Daar hebt U inderdaad een punt.
De zaak is dat men die mensen een bezigheid moet geven, waar ze in geintresseerd zijn.
En niet zoals de sleutel doet. degene die reeds gedeeltelijk clean zijn, met een vuilniszak de pieren van de baan te laten rapen.
Dit gebeurt in Amerika met dwangarbeiders.
Mijn vriend was enorm geintresseert om paard te rijden.
Ik had 2 paarden, en ik heb mijn vriend, oner welbepaalde afspraken een paard gekocht. (hetwelke hij heeft afbetaald)
De afspraak was dat hij zelf samen met mij de onderhoud van het dier moest doen.
Hij was dus dagelijks VERPLICHT om dit te doen.
Ook wanneer de afkick verschijnselen zo hevig waren dat hij soms niet meer kon zien waar hij liep.
Neen dan was ik nog harder om hem aan te sporen.
Hij had geen tijd om zich te beklagen.
Hij kon wel op de steun rekenen van mijn vroeuw. Maar werken en naar alles meegaan moest hij doen.
Hij werd GEEN enkel moment alleen gelaten, en had steeds wat te doen.
In mijn vereniging moesten er nogal wat kaarten gemaakt worden, en daaraan moest hij ook meehelpen.
Gans de dag bezig zijn, ook al was hij bijna niet in staat om zich uit de zetel te slepen.

pope 19 mei 2004 08:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tiger
Arena was waarschijnlijk aan het trippen op LSD toen ze dit doorvoerde. Hier zijn geen excuses voor, dit is slecht beleid.

Correctie, dit is WAALS beleid. Zéér slecht dus ! ! !

pope 19 mei 2004 08:47

Citaat:

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dejohan

Coke

Als uw 'vriend' na 3 weken ontwent was, vrees ik dat hij enkel verslaafd was aan 'Coke Light'. Wat jij hier predikt is je reinste onzin. Van legale drugs als tabak en alcohol kun je nog zo vlug niet afgeraken.

Maar ik vind ook dat er in de Sleutel en aanverwante veel te betuttelend omgesprongen wordt met 'patienten' waardoor ze makkelijker hervallen. Na een nieuwe periode van verslaving bieden ze zich terug aan en begint het helemaal opnieuw. Een vicieuze cirkel, zeg maar.
Werkkampen waar ze van 's morgens vroeg tot 's avonds laat hard mooten werken. Dan hebben ze géén tijd om eraan te denken en krijg je ze in een relatief korte periode terug in de maatschappij.
Een werkwijze die ik ook verdedig met betrekking tot jeugdige criminelen.
Gooi de steenkoolmijnen terug open, dan brengt het nog iets op ook.

dejohan 19 mei 2004 09:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pope
Citaat:

Coke

Als uw 'vriend' na 3 weken ontwent was, vrees ik dat hij enkel verslaafd was aan 'Coke Light'. Wat jij hier predikt is je reinste onzin. Van legale drugs als tabak en alcohol kun je nog zo vlug niet afgeraken.

Maar ik vind ook dat er in de Sleutel en aanverwante veel te betuttelend omgesprongen wordt met 'patienten' waardoor ze makkelijker hervallen. Na een nieuwe periode van verslaving bieden ze zich terug aan en begint het helemaal opnieuw. Een vicieuze cirkel, zeg maar.
Werkkampen waar ze van 's morgens vroeg tot 's avonds laat hard mooten werken. Dan hebben ze géén tijd om eraan te denken en krijg je ze in een relatief korte periode terug in de maatschappij.

Of je nu drie weken of een jaar in 'afkicktherapie' zit, Je blijft verslaafd, ook al gebruik je het al jaren niet. Geldt ook voor cigaretten en alcohol.

Dé manier om af te kivken is een totale ommezwaai in je levenstijl, een levenstijl aannemen waar gewoon minder plaats is voor drugs. Op een paardefokkerij gaan werken, zoals in Fenand zijn voorbeeld, of, zoals ik zelf een paar keer heb gezien, van een alleenstaand studentenleven naar een geregeld huisvader met kinderen-leven, zijn bijvoorbeeld omslagen die het véél makkelijker maken om er mee te stoppen.

Iemand een tijd 'in isoalatie' steken, om hem daarna terug in de maatschappij te gooien, kan werken, ALS hij daarna een compleet andere levenstijl aanneemt, maar zoiets moet geleidelijk gebeuren, en ergens opgesloten zitten is niet echt de makkelijkste omstandigheid om daaraan te werken. Hervallen in een verslaving is in mijn ogen hervallen in een levensstijl. Als gij terugkomt uit den bak wil je ook dat je je oude leven terug kunt opnemen, dan alles weer terug is als vroeger. Dat is net hetgene wat er moet voorkomen worden.

fernand 19 mei 2004 10:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pope
Citaat:

Coke

Onzin.
Ik heb gerookt van mijn 12 jaar tot mijn 45 jaar. Dag op dag ben ik gestopt.
Wanneer U beweerd dat hetgeen ik schrijf onzin is. Dan beweert U dat ik een leugenaar ban.
Mijn vriend werkt tesamen met de politie van Evergem, alwaar hij spreekbeurten geeft over de gevaren drug.
Stel U eens op de hoogte alvorens U spreekt over mensen die onzin verkopen.
Zo moeilijk is het niet he!.
Bel naar de politie van Evergem.
Eg dat U geintresserd ben voor een spreekbeurt. EN vraag om een "ervaringsdeskundige" (wat een naam), en U zal de naam van mijn vriend doorkrijgen. Dan kan U alle vragen rechtstreeks stellen. En hoeft U mensen niet te verwijten voor onzin, en of leugenaar.
Ik ben nu 60 geworden en rook nog niet.
Geen pillen, geen therapie, geen pleisters. Gewoon STOP. En op de tanden bijten. Ik heb zelfs evenwichtsstoornissen gekregen van het plotse stoppen. Deze zijn nu geheel verdwenen.
Dus ik vind het onzin als jij beweerd dat het niet gaat met rabak in eens.

Bloxbuster 20 mei 2004 19:49

De Sleutel kan toch doorgaan - 19/05/2004

De groepswerking van De Sleutel, het netwerk voor drugspreventie, hulpverlening en werkgelegenheid voor drugsverslaafden in Gent en Antwerpen, kan waarschijnlijk blijven bestaan. Medewerkers van De Sleutel hadden gisteren overleg met de ministers Marie Arena en Rudy Demotte. Tot het einde van het jaar zal De Sleutel verder kunnen werken met een tijdelijke subsidie. Later wordt beslist of er een blijvende subsidie kan komen.

In de groepswerking van De Sleutel in Gent en Antwerpen worden jaarlijks 250 zwaar verslaafde drugsgebruikers opgevangen. Gisteren voerde De Sleutel actie omdat sinds 30 april de subsidies stopgezet waren. (DIH)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be