Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Een ander woord voor brugpensioen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=140831)

eno2 23 juni 2010 09:48

Een ander woord voor brugpensioen

Jan Denys in de Morgen wil af van het woord brugpensioen, omdat het geen pensioen is. De Bruggepensioneerde moet immers beschikbaar blijven voor de arbeidsmarkt.

Maar zelf stelt hij geen nieuw woord voor.

Een kans dus hier voor de forummers.

Hij wil ook van het brugpensioen af. Ik ook (ik heb er toch geen)

Verder wil hij ook de benaming "oudere werknemer afschaffen als zijnde discriminerend.

(we zijn toch pas oud op 75 tegenwoordig)

Wie heeft er een betere benaming, want Denys laat ook hier verstek gaan?

eno2 23 juni 2010 10:01

:oops:Bij nader inzicht is er geen nieuw woord voor nodig, als je het maar afschaft.

Eigenzinnig 23 juni 2010 10:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 4835345)
:oops:Bij nader inzicht is er geen nieuw woord voor nodig, als je het maar afschaft.

Ikke niks..niemand niks..lekker aso..

Trouwens als professioneel hangmatter heb je geen recht op brugpensioen..daarvoor moet je eerst gewerkt hebben...

Vette Pois(s)on 23 juni 2010 10:28

Boer Paemel zal wel raad geven.

eno2 28 juni 2010 09:53

Hartelijke felicitaties voor de grote vacantie van moderatie.

eno2 28 juni 2010 10:27

Een ander woord voor brugpensioen

Ik zou zeggen:

overbruggingsmiddelbareleeftijdscrediet.

Goldband 28 juni 2010 20:25

Ik dacht aan letterwoorden i.p.v. brugpensioen.

"MAC"

(Met Alle Chinezen)

"POP"

(Pré Overlijdens Periode)

"GIF"

(God In Frankrijk)

"NEG"

(Nog Even Genieten)

etc.

Marie van de koster 28 juni 2010 20:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Goldband (Bericht 4843925)
Brugpensioen in letterwoorden:

"MAC"

(Met Alle Chinezen)

"POP"

(Pré Overlijdens Periode)

En voor degene die het niet krijgt MNMDd
(Maar Niet Met DenDezen)

Mambo 28 juni 2010 21:10

aperitief pensioen?

Bobke 28 juni 2010 21:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 4835326)
Jan Denys in de Morgen wil af van het woord brugpensioen, omdat het geen pensioen is. De Bruggepensioneerde moet immers beschikbaar blijven voor de arbeidsmarkt.

Maar zelf stelt hij geen nieuw woord voor.

Een kans dus hier voor de forummers.

Hij wil ook van het brugpensioen af. Ik ook (ik heb er toch geen)

Verder wil hij ook de benaming "oudere werknemer afschaffen als zijnde discriminerend.

(we zijn toch pas oud op 75 tegenwoordig)

Wie heeft er een betere benaming, want Denys laat ook hier verstek gaan?

Misschien zou pensioenbrug wel beter zijn.
Het woord omschrijft naar mijn gevoel perfect wat het is, een brug naar het pensioen.

De schoofzak 29 juni 2010 10:56

De Zevende Hemel.

Niet werken, niet afgedragen hebben (want dat heb je gedaan voor je pensioen), en toch betaald worden.

Vroeger noemden ze die mensen renteniers.

Bobke 29 juni 2010 11:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 4844788)
De Zevende Hemel.

Niet werken, niet afgedragen hebben (want dat heb je gedaan voor je pensioen), en toch betaald worden.

Vroeger noemden ze die mensen renteniers.

Bruggepensioneerden hebben wel afgedragen voor de werkloosheidsverzekering.
Dat kan niet van alle werklozen gezegd worden.
Renteniers leven van hun eigen rente.

nihao 29 juni 2010 12:24

Citaat:

aperitief pensioen?
Aperitiefpensioen !

fox 29 juni 2010 13:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 4844880)

Dan noemen we het maar eindeloopbaanswerkloosheid

De schoofzak 29 juni 2010 19:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 4844880)

Ik dacht dat er een aardig finansieel verschilletje was tussen een werkloze en een bruggepensionneerde.

Nu ken ik onvoldoende van die sociale wetgeving, maar ik veronderstel dat er werklozen van een bepaalde leeftijd zijn die er niet aan konden doen dat ze werkloos gevallen zijn aan de ene kant;
en aan de andere kant bruggepensionneerden van dezelfde leeftijd, vergelijkbare werksituatie ... die evenveel afgedragen hebben als die anderen .. bla bla ... maar dus heel wat meer trekken.

Ik vind dat niet eerlijk.

Eigenzinnig 29 juni 2010 19:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 4845558)
Ik dacht dat er een aardig finansieel verschilletje was tussen een werkloze en een bruggepensionneerde.

aan de andere kant bruggepensionneerden van dezelfde leeftijd, vergelijkbare werksituatie ... die evenveel afgedragen hebben als die anderen .. bla bla ... maar dus heel wat meer trekken.

Bruggepensioneerden krijgen een bijpassing van hun ( voormalige) werkgever..

Citaat:

Een werknemer met brugpensioen wordt beschouwd als een werkloze. Hij krijgt daarom een werkloosheidsuitkering van de RVA. Het bedrag van deze uitkering komt overeen met 60% van het laatste brutoloon, met een bovengrens.

Dajjal 29 juni 2010 20:10

Lamzakken.

Bobke 29 juni 2010 20:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 4845558)

Nu ken ik onvoldoende van die sociale wetgeving, maar ik veronderstel dat er werklozen van een bepaalde leeftijd zijn die er niet aan konden doen dat ze werkloos gevallen zijn aan de ene kant;
en aan de andere kant bruggepensionneerden van dezelfde leeftijd, vergelijkbare werksituatie ... die evenveel afgedragen hebben als die anderen .. bla bla ... maar dus heel wat meer trekken.

Of het eerlijk is kunt ge betwijfelen.
Maar is het eerlijk dat men in de ene sector beter betaald wordt dan in de andere ?
Ook niet alle bruggepensioneerden krijgen dezelfde tegemoetkoming van het bedrijf.

Dajjal 29 juni 2010 20:58

Het is gewoon inherent oneerlijk tegenover de mensen die WEL tot hun 65e presteren en blijven afdragen voor een immer groeiende groep hangmatgepensioneerden.

Micele 29 juni 2010 21:10

enkele links:
Citaat:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Brugpensioen

Definitie

Het brugpensioen is oorspronkelijk in het leven geroepen om de werkloosheid die was ontstaan ten gevolge van de oliecrisis in 1973 op te vangen. Voor elke bruggepensioneerde zal men een jongere aan het werk zetten.
...
Citaat:

http://www.conventioneelbrugpensioen.be/

Het conventioneel brugpensioen is een regeling die bepaalde oudere werknemers, in geval van ontslag, de mogelijkheid biedt om, naast de werkloosheidsuitkering, een aanvullende vergoeding te genieten die ten laste komt van de werkgever. Een bruggepensioneerde krijgt dus geen traditioneel pensioen uitbetaald. Het systeem van het conventioneel brugpensioen is gebaseerd op het bestaan van een collectieve arbeidsovereenkomst inzake het brugpensioen.

Dit systeem is uniek in de wereld. Toch stuit het op heel wat kritiek omwille van de kostprijs. De OESO verklaarde de oorlog aan het brugpensioen en andere vervroegde uitstapregelingen. Ook Europa heeft kritiek op het het Belgische systeem van brugpensioen. Er wordt zelfs gepleit voor een onmiddellijke afschaffing.

Een afschaffing is echter politiek niet haalbaar. Toch wilde de regering Verhofstadt II het vervroegd stoppen met werken ontmoedigen. De aankomende vergrijzing en ontgroening op de arbeidsmarkt noodzaakten echter een aantal maatregelen. In het fameuze "Generatiepact" werd een fel besproken luik brugpensioen voorzien dat het conventioneel brugpensioen hervormt. Het K.B. van 3 mei 2007 (B.S. van 8 juni 2007) voert de hervormingen door die nodig zijn om de brugpensioenreglementering in overeenstemming te brengen met de doelstellingen van het Generatiepact.

De voornaamste wijziging is de verstrenging van de leeftijds- en anciënniteitsvoorwaarden. Op deze manier wordt het moeilijker om op brugpensioen te kunnen gaan. De nieuwe reglementering is geldig vanaf 2008.

Door het Generatiepact worden herstructureringen anders aangepakt. Herstructureringen mogen niet tot gevolg hebben dat oudere werknemers systematisch uit de arbeidsmarkt worden verbannen en op brugpensioen worden gesteld.

Door een activerend beleid moet alles in het werk gesteld worden om deze werknemers zo snel mogelijk opnieuw aan het werk te krijgen vooraleer ze bruggepensioneerd worden. Een tewerkstellingscel heeft als taak de ontslagen werknemers te begeleiden in hun zoektocht naar een nieuwe job, door hen minstens een outplacementbegeleiding voor te stellen, maar ook eventueel een (beroeps)opleiding of een dienstbetrekking. Indien men nog steeds werkloos is na de periode van 6 maanden inschrijving in de tewerkstellingscel gedekt door een inschakelingsvergoeding, kan men een aanvraag om werkloosheidsuitkeringen indienen in het kader van het brugpensioen.

Een ander stelsel van vervroegde uittreding, de Canada Dry's of pseudo-brugpensioenen worden financieel ontmoedigd. Dit gebeurt door op bepaalde sociale uitkeringen en aanvullende vergoedingen bijdragen te heffen (ten laste van de werkgever en ten voordele van de RSZ) en inhoudingen te verrichten (ten laste van de werknemer en ten voordele van de RVP en de RVA).

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be