![]() |
Aan de paal , niet het kruis
En zo worden al die sprookjes stuk voor stuk verklaard en gereduceerd tot wat ze zijn, sprookjes.
Citaat:
|
De paus heeft al aangegeven dat geestelijken zich gaan tooien met een nieuw christelijk symbool :
![]() |
Citaat:
Persoonlijk vind ik het wat grof, archeologische uitspraken doen over een persoon die archeologisch gezien niet bestaan heeft. Ik bedoel maar, ze vinden geen enkel bewijs van zijn bestaan, maar wel van hoe hij dood gegaan is? Je bent sprookjes aan het weerleggen met sprookjes :) |
Er bestaat een vrij deugdelijke bron over die feiten (naast een verwijzing en passant bij Tacitus), namelijk de gechriften van Flavius Josephus over de 'Joodse Oorlogen' (in feite de opstanden in dit gebied tegen de Romeinse kolonisatie). Als je twijfels hebt bij die gegevens moet je daar wel argumenten voor aandragen...
Dat de gebruikelijke voorstelling niet deugt is trouwens al lang bekend : bijvoorbeeld werden de nagels door de polsen geslagen en niet door de handpalm (wat niks zou hebben uitgehaald : de handsbeengewrichtjes kunnen die last niet torsen.) |
stel dat Jezus terug zal komen, (gaat niet gebeuren hoor,het is een mythe) schrikt die zich wezenloos. Kijkt ie om zich heen ziet ie alemaal kruizen hangen. gaat ie natuurlijk zorgen dat ie zo snel mogelijk weg is als ie slim is.
brrrrrrrrrrrrrr |
werpt een nieuw licht op mijn hobby.
|
Ach, het kan alles zijn. Een kruis, een paal, een tau, ....
Wat maakt het uit? Daar gaat het echt niet om. Overigens, zoveel Griekse woorden hebben meerdere betekenissen. |
Citaat:
Verzin je eigen verhaaltje en als je er maar hard genoeg in gelooft krijg je belastingontheffing? |
Citaat:
|
Citaat:
Je had beter wat opgelet tijdens de godsdienstles. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
- De boodschap dat iemand folteren en doden een aflaat kan zijn voor toevallige voorbijgangers (die nog geboren moeten worden)? - Of dat je iemand kan straffen voor de fouten van iemand anders? - Misschien dat een commercieel beeld waardevoller is dan een actieve commercant? - De boodschap dat goedheid bestraft wordt? - Misschien dat dader, rechter, slachtoffer en beul best altijd 1 en dezelfde persoon zijn? - Dat Jezus niet waardevol genoeg was om een romein zijn gedachten even te beinvloeden, maar wel waardevol genoeg om een mirakel op los te laten? allemaal zo ingewikkeld in die bijbel he. Zal mij leren opletten én nadenken tegelijkertijd. |
Citaat:
Wel over de joodse opstandelingen en -geloof ik- een zinnetje over een secte. Van de zeldzame verwijzingen naar een Jezus in de overgeleverde teksten kan men niet nagaan of ze apocrief zijn, of ze verwijzen naar een legende of verwijzen naar een persoon. En legendes genoeg... Je moet eens kijken hoeveel legendaire mirakeldoeners er allemaal zgn. door een maagd of na miraculeuze bevruchting op op een 25 december op de wereld gezet werden: Horus, Boedda, Mitras, Attis en nog enkele. http://www.google.com/search?num=20&...=&oq=&gs_rfai= deze man heeft er een lijstje van gemaakt: http://www.wilsonsalmanac.com/jesus_similar1.html (Of het volledig is weet ik uiteraard niet) Horus is uiteraard de oudste en zou de inspiratie kunnen zijn voor de lateree legendes. Ook de joodse mythologie kent een Jesjoe Ben Pandira en een Jesjoe Ben Stada, terechtgesteld door de Romeinen. (maar wel vroeger dan JC) http://www.angelfire.com/mt/talmud/jesusnarr.html#hazy Terloops, de Romeinse Saturnaliën werden ook op 25 december gevierd. Toeval? :|:? Ruim genoeg om tegen de vijfde eeuw voldoende populaire orale traditie op te bouwen waarmee St. Hiëronymus een bijbel kon samenstellen. |
Het is duidelijk een theoloog een geen historicus. Want ik ken wel enkele bronnen waar er mensen aan het kruis genageld zijn. Spartacus en zijn companen, Alexander de Grote heeft er een paar daar laten belandden,...
De Romeinen echter nagelden slechts zeer weinig en die straf was voor de aller, allerzwaarte vergrijpen. Meestal werden touwen gebruikt. Men vermoedt trouwens dat de verticale paal al op Golgota stond en dat Jezus (mocht hij geleefd hebben) enkel de dwarsbalk droeg. |
Citaat:
Ik vermoed dat de middeleeuwse kunstenaars de kruisiging wat "aanschouwelijker" hebben voorgesteld om de volksgeest aan te spreken. |
Citaat:
|
Citaat:
Volgens mij is het zeer wel mogelijk dat de Christenen een secte was die geleid werd door Jezus. Het zou me niet verbazen dat hij een separatist was en daarvoor is gekruisigd door de romeinen. De vergoddelijkte Jezus van het evangelie is fantasie, maar ik denk dat de fantasie gestoeld is op de historische Jezus en zijn Christenen. |
Citaat:
Dus waar gaat het dan nog over ? Die verzoeningsleer put net zijn kracht uit het feit dat door dat zoenoffer voor de zonden van de mensen sinds de uitdrijving uit het paradijs... eenieder die in hem gelooft door God de Vader gerehabiliteerd zal worden en dus uit de dood zal verrijzen |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:01. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be