Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2010 en regeringsvorming (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=218)
-   -   Wat wordt het resultaat van de onderhandelingen? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=140981)

centrist 27 juni 2010 09:10

Wat wordt het resultaat van de onderhandelingen?

Er zijn maar een paar mogelijke scenarios (tenzij ik iets over het hood zie) voor wat betreft de resultaten van de huidige (eerste?) reeks onderhandelingen. Wat wordt het?

gehuigert 27 juni 2010 09:21

Regering NVA-PS plus kleintjes; BHV gesplitst, matige staatshervorming

Alhoewel het matige een vrij rekbaar begrip is. Ik denk dat hij nét niet de Vlaamse resoluties erdoor zal krijgen. (dus grote delen wel, maar net niet alles om ook de Franstaligen hun zin te geven)

EddyBal 27 juni 2010 09:55

Grote staatshervorming. De Vlaamse eisen worden allemaal bewaarheid, BHV gesplitst. Mijn keuze staat er dus niet bij. :(

EddyBal 27 juni 2010 09:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert (Bericht 4841243)
Regering NVA-PS plus kleintjes; BHV gesplitst, matige staatshervorming

Alhoewel het matige een vrij rekbaar begrip is. Ik denk dat hij nét niet de Vlaamse resoluties erdoor zal krijgen. (dus grote delen wel, maar net niet alles om ook de Franstaligen hun zin te geven)

In welk opzicht denk je dat de Franstaligen MINDER zouden willen dan Vlaanderen?

stab 27 juni 2010 09:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal (Bericht 4841262)
Grote staatshervorming. De Vlaamse eisen worden allemaal bewaarheid, BHV gesplitst. Mijn keuze staat er dus niet bij. :(

Veel beloven en weinig geven doet ...

gehuigert 27 juni 2010 09:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal (Bericht 4841265)
In welk opzicht denk je dat de Franstaligen MINDER zouden willen dan Vlaanderen?

Ze houden ervan dat zoveel mogelijk op Belgisch niveau blijft. Een zo klein mogelijke staatshervorming willen ze, en net dat beetje op een paar punten toegeven van die Vlaamse resoluties zou hen blij kunnen maken.

centrist 27 juni 2010 11:01

Citaat:

En wat krijgt Di Rupo hiervoor in de plaats van BDW? Een regering vormen is onmogelijk zonder cadeaus voor beide kanten. En de sociaaleconomische natte droom van Di Rupo zal BDW m.i. zelfs niet geven voor een volledige vervulling de Vlaamse resoluties, want veel te duur.

EddyBal 27 juni 2010 11:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert (Bericht 4841269)
Ze houden ervan dat zoveel mogelijk op Belgisch niveau blijft. Een zo klein mogelijke staatshervorming willen ze, en net dat beetje op een paar punten toegeven van die Vlaamse resoluties zou hen blij kunnen maken.

Volg jij het nieuws wel? Heb je de commentaren gehoord van ALLE franstaligen die bij Bart de wever op de koffie zijn geweest? Allemaal zijn ze overtuigd dat hyet zwaartepunt bij de regios moet komen te liggen. Een grote overwinning van BDW en NVA is in de maak!

EddyBal 27 juni 2010 11:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door centrist (Bericht 4841336)
En wat krijgt Di Rupo hiervoor in de plaats van BDW? Een regering vormen is onmogelijk zonder cadeaus voor beide kanten. En de sociaaleconomische natte droom van Di Rupo zal BDW m.i. zelfs niet geven voor een volledige vervulling de Vlaamse resoluties, want veel te duur.

Vlaanderen krijgt bevoegdheden <=> Wallonië krijgt dezelfde bevoegdheden.

Meer moet dat niet zijn toch? Ook ZIJ willen meer bevoegdheden, Bart heeft ze weten te overtuigen.

centrist 27 juni 2010 11:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal (Bericht 4841349)
Meer moet dat niet zijn toch? Ook ZIJ willen meer bevoegdheden, Bart heeft ze weten te overtuigen.

Di Rupo misschien wel (zelfs dat betwijfel ik), maar de Cdh en Ecolo ook? Die blijven elke afbraak van het federale niveau zien als een absolute (Vlaamse) schande, hoe symetrisch het resultaat voor de regios ook is.

EddyBal 27 juni 2010 11:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door centrist (Bericht 4841364)
Di Rupo misschien wel (zelfs dat betwijfel ik), maar de Cdh en Ecolo ook? Die blijven elke afbraak van het federale niveau zien als een absolute (Vlaamse) schande, hoe symetrisch het resultaat voor de regios ook is.

Diegenen die niet te moeilijk doen, zullen mogen meespelen van Dirupo, de rest mag aan de kant blijven staan. Desnoods past hij zijn Waalse regeringen aan ;)

Shadowke 27 juni 2010 11:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal (Bericht 4841365)
Diegenen die niet te moeilijk doen, zullen mogen meespelen van Dirupo, de rest mag aan de kant blijven staan. Desnoods past hij zijn Waalse regeringen aan ;)

dat geloof je toch zelf niet ...

Xenophon 27 juni 2010 11:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal (Bericht 4841365)

Vorige keer kwam alle heil voor Vlaanderen van Belgicist Leterme.

Nu komt alle heil voor vlaanderen van Belgicist Di Rupo.

Sta me toe dat ik enigzins twijfel...

Henri1 27 juni 2010 11:38

Citaat:

Omdat het wat veel van het goede is ?

Henri1 27 juni 2010 11:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 4841385)

Ik had niet anders verwacht.

EddyBal 27 juni 2010 11:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke (Bericht 4841384)
dat geloof je toch zelf niet ...

Die dreiging is al geuit, niet met zoveel woorden, maar wees maar zeker dat het goed begrepen wordt. MR zou doodgraag in die regeringen komen. Onderling tussen de Franstalige partijen wordt er dus ook koehandel gedreven ;)

EddyBal 27 juni 2010 11:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 4841388)
Omdat het wat veel van het goede is ?

Het is een normaal vervolg op wat zich nu afspeelt.

EddyBal 27 juni 2010 11:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 4841385)

Eh, alle heil komt van de verkiezingsuitslag van de NVA. Probeer nu niet die superoverwinning teniet te doen door te stellen dat Dirupo het initiatief heeft. Hij KAN niet anders, of er zullen de volgende keer nog hardere klappen vallen.

Trouwens, het is de wens van Dirupo om in Wallonië meer bevoegdheden én centen te hebben om mee te spelen, en zijn regio beter uit te bouwen.

Xenophon 27 juni 2010 11:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal (Bericht 4841411)
Eh, alle heil komt van de verkiezingsuitslag van de NVA. Probeer nu niet die superoverwinning teniet te doen door te stellen dat Dirupo het initiatief heeft. Hij KAN niet anders, of er zullen de volgende keer nog hardere klappen vallen.

Trouwens, het is de wens van Dirupo om in Wallonië meer bevoegdheden én centen te hebben om mee te spelen, en zijn regio beter uit te bouwen.

Ah ok, de wens van Di Rupo.

De uitbreiding van Brussel is ook een van zijn wensen.

BHV dat niet gesplistst wordt, nog een van zijn wensen.

En dan waar je zegt, "hij kan niet anders", daar maak je jezelf wat wijs vrees ik. Al wat hij moet - en zal doen, is dwarsliggen totdat BDW er genoeg van heeft.

En dan komt er een Vlaamse minderheidsregering.

fonne 27 juni 2010 12:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door centrist (Bericht 4841241)
Er zijn maar een paar mogelijke scenarios (tenzij ik iets over het hood zie) voor wat betreft de resultaten van de huidige (eerste?) reeks onderhandelingen. Wat wordt het?

11 Juli de aankondiging van de Vlaamse onafhankelijkheid. September eerste Vlaamse verkiezingen als nieuw land. December referendum over de grondwet van het nieuwe land en aanwijzing van de eerste president.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be