Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2010 en regeringsvorming (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=218)
-   -   Heeft BDW iets aan het plan Eyskens? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=141152)

JP Coen 2 juli 2010 08:03

Heeft BDW iets aan het plan Eyskens?

Eyskens heeft een plan voor BHV en staatshervorming uitgewerkt.
Heeft het iets te bieden aan de informateur?

http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...MF20100702_010

Henri1 2 juli 2010 08:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen (Bericht 4849676)
Eyskens heeft een plan voor BHV en staatshervorming uitgewerkt.
Heeft het iets te bieden aan de informateur?

http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...MF20100702_010

Wel schokkend dat een oude CVP krokodil de problemen van Centurio Bart moet gaan oplossen.

Was het niet de CD&V die dat allemaal op 5 minuten ging regelen ?

guido 007 2 juli 2010 08:18

Volgens mij lost dit niets op, communitair ben je nog van elkaar afhankelijk en d"staats"grenzen liggen nog steeds niet vast.

Fieseler 2 juli 2010 08:22

Dit is dus duidelijk één van dé stappen waar iedere goedbedoelende V nationalist van huivert.
Per centimeter die je naar staatsvorming opschuift wordt er door de Eyskensen en andere B nationalisten een meter beton gegoten om de volgende centimeter exponentieel moeilijker te maken.

JP Coen 2 juli 2010 08:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 (Bericht 4849694)
Volgens mij lost dit niets op, communitair ben je nog van elkaar afhankelijk en d"staats"grenzen liggen nog steeds niet vast.

Dus eerst de staatsgrenzen vastleggen , dan de bevoegdheden van een confederaal congres vastleggen en dan het kiessysteem bepalen.

oligo 2 juli 2010 08:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 (Bericht 4849694)

Men moet gewoon gaan werken met een gewone meerderheid zoals BDW voor de verkiezingen opperde. Het idee op zich vind ik niet slecht. Moeten we zeker over nadenken, maar misschien nog wat beter uitwerken.

nihao 2 juli 2010 08:36

Prematuurke z'n voorstel is een verwaterde versie van het NVA-standpunt : federaal parlement samenstellen uit afvaardigingen van deelstaatparlementen.
Het pleit neit voor z'n IQ dat zijn frank nu pas valt dat BHV daarmee meteen ook is opgelost.
En je kunt er donder op zeggen dat juist die toevoeging (federale kieskring) voor problemen zou zorgen, als dit er zou doorkomen.

De schoofzak 2 juli 2010 09:32

Ik zie nog altijd niet de meerwaarde in van die federale kieskring.

Ik zie geen oplossing dat de deelstaten meer bevoegdheden krijgen, en welke; misschien zijn de kranten wat te kort in hun berichtgeving.

Ik zie niet hoeveel federaal gekozenen er zijn aan n-kant en aan f-kant.

En op heel persoonlijk en heel onprofessioneel vlak, ik weet het, het is enorm zwak: als het van hem komt, wil ik het niet; alleen daarvoor al, ik gun hem nul komma nul. Ik blijf nog liever heel mijn leven zo arm als ik nu ben.

Henri1 2 juli 2010 09:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 4849796)

Ik zie geen oplossing dat de deelstaten meer bevoegdheden krijgen, en welke; misschien zijn de kranten wat te kort in hun berichtgeving.

En op heel persoonlijk en heel onprofessioneel vlak, ik weet het, het is enorm zwak: als het van hem komt, wil ik het niet; alleen daarvoor al, ik gun hem nul komma nul. Ik blijf nog liever heel mijn leven zo arm als ik nu ben.

Een Federale kieskring is maximum democratie, hoe kan je daar nu tegen zijn ?

Ik denk dat de Vlaamsnationalistische afkeer voor een Federale kieskring te verklaren is in het feit dat er mogelijk weer nationale lijsten zouden komen van SP.A-PS, CD&V-SDH en O.VLD-MR.
Ik zie geen andere reden vom daartegen te zijn.

fox 2 juli 2010 09:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 4849801)

Ik denk dat de Vlaamsnationalistische afkeer voor een Federale kieskring te verklaren is in het feit dat er mogelijk weer nationale lijsten zouden komen van SP.A-PS, CD&V-SDH en O.VLD-MR.

Doordat er een afvaardiging komt vanuit de deelregering zal het wel zo zijn dat de pariteiten niet afgeschaft worden. Je mag dan nog een federale kieskring hebben voor een 3e van de zetels, voor 2/3e van de zetels geldt die maximum democratie niet.

Verder ziet het er naar uit dat Eyskens vooral een poging waagt om de boel te betonneren.

Shadowke 2 juli 2010 09:42

Citaat:

nationale lijsten? :rofl:

het zijn de franstaligen die juist de vlaamse strekking hebben afgestoten.
de langste nationale lijst was de ps-sp tot de sp het zelf is afgetrapt wegens de vele wantoestanden binnen de ps.

Xenophon 2 juli 2010 09:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 4849796)

Je hebt daarin ongetwijfeld gelijk.

En trouwens moet ik Tobback nog eens gelijk geven ook toen hij zei over de CVP, dat zijn daar echt achterlijken.

De schoofzak 2 juli 2010 10:07

Citaat:

Mijn vraag was: welke oplossingen biedt een federale kieskring aan de huidige communautaire problemen.

Overigens is een federale kieskring niet per sé 'maximum democratie', maar zo'n kieskring kan wel deel uit maken van 'maximum democratie'.
(Opkomstplicht levert een veel grotere bijdrage aan 'maximum democratie', maar dat is een andere discussie.)

Ik ben zelfs voorstander van zo'n heel grote kieskring, nog groter dan de 'federale', namelijk een Europese kieskring.

En waarom zeg ik dat ? Om te illustreren dat er voorwaarden zijn om een kieskring tot iets nuttigs en democratisch te maken.
Nog een zij-voorbeeld: als we zouden beslissen met twee landen, vb. Nederland en B. om één kieskring in te stellen, maar blijven zitten met het feit dat we duidelijk twee landen zijn, dan draagt die kieskring niks bij, noch aan de ekonomie, noch aan het verhelpen van een evt democratisch deficit, enz.

Henri1 2 juli 2010 10:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke (Bericht 4849814)
nationale lijsten? :rofl:

het zijn de franstaligen die juist de vlaamse strekking hebben afgestoten.
de langste nationale lijst was de ps-sp tot de sp het zelf is afgetrapt wegens de vele wantoestanden binnen de ps.

U bent weer aan het trollen.

Shadowke 2 juli 2010 10:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 4849855)

nope, de waarheid aant zeggen maar die leg je (altijd) naast je neer zodra ze niet in je (ultrabelgicistisch) kraampje past.

Fieseler 2 juli 2010 10:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 4849855)

Schadow heeft 100% gelijk.
Noemt men dat tegenwoordig "trollen" in de B-salons?

Zwartengeel 2 juli 2010 10:15

Citaat:

Diegenen die in het huidige bestel een federale kieskring willen invoeren doen dit doorgaans juist niet om meer democratie te bekomen. Wilde Reynders bij de invoering van een federale kieskring er niet ook nog eens extra beschermingsmaatregelen voor de Franstaligen bovenop?

Henri1 2 juli 2010 10:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 4849868)
Diegenen die in het huidige bestel een federale kieskring willen invoeren doen dit doorgaans juist niet om meer democratie te bekomen. Wilde Reynders bij de invoering van een federale kieskring er niet ook nog eens extra beschermingsmaatregelen voor de Franstaligen bovenop?

Wat heeft Reynders nog te zeggen na 13/06 ?

Xenophon 2 juli 2010 10:18

Citaat:

Ik moet dat voorstel nog niet eens meer lezen, feit alleen dat jij voorstander bent doet me denken dat het anti-Vlaams is.

Eyskens mag ver gaan sterven, zodat we van zijn Belgo-zever vanaf zijn.

Henri1 2 juli 2010 10:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 4849872)
Ik moet dat voorstel nog niet eens meer lezen, feit alleen dat jij voorstander bent doet me denken dat het anti-Vlaams is.

Eyskens mag ver gaan sterven, zodat we van zijn Belgo-zever vanaf zijn.

Ik stem, U toch ook ? :-D

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be