![]() |
Eilanden voor onze kust: de natte lobbydroom van baggeraar Deme
Zowel VTM als VRT pakten er nog maar eens mee uit: baggerfirma Deme zou dolgraag mega-eilanden �* la Dubai opspuiten voor onze kust. "Om het Vlaamse land tegen overstromingen te beschermen", luidt het officieel. Dat schaamlapje voor ongebreidelde baggerwoede wordt nu zelfs ook rondgetoeterd door Hilde Crevits, die zich blijkbaar door de ervaren lobbyisten van de zandzuigclan heeft laten overtuigen. Het meest absurde is dan nog dat er telkens schetsen van de kust voor Knokke-Heist worden getoond, waar een enorm eiland, compleet met een nieuwe Atlantikwall van hoogbouw en megahotels uit de zee moet verrijzen. Net dat stuk kust is echter al op natuurlijke wijze beschermd tegen duizendjarige stormen, en heeft dus helemaal geen extra zeewering nodig. Of: hoe big business nog altijd de politiek bepaalt... Benieuwd wat de opvolger van Crevits hier zal van vinden.
|
Zo dwaas vind ik dat idee niet.
|
Citaat:
|
Citaat:
Of de prijs die we moeten betalen voor deze demping verantwoord is tegenover de volgende generaties is een andere vraag. En dan heb ik het niet over het financiele. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Geen slecht idee, als men dan in 1 keer het "Omgekeerd Plan Lievens" meebouwt hebben we dubbele winst.
Langs de andere kant. Toen ik deze topic opende was mijn eerste gedacht "Naxus, het Ultieme" |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Inderdaad liever een mega-projekt,tesamen met Nederland,om eens een SERIEUS vliegveld en haven,en ja,energiebuffering,aan te leggen.We zouden er beiden baat bij hebben,en we hebben beiden eigenlijk geen land meer te grabbel... |
Citaat:
Eilanden bouwen in het Kanaal en de Noordzee zouden wel eens hele nare gevolgen kunnen hebben op die vlakken. De eilanden zouden namelijk de wind en zeestromingen wel eens zwaar kunnen beïnvloeden en ons naar een ijstijd of tropisch klimaat kunnen sturen. Maar ze zouden ook Vlaanderen en Nederland kunnen veranderen in een droge woestenij. De kosten om die eilanden aan te leggen, verwaarloosbaar. Het is enkel opdracht geven aan de huidige baggerschepen om hun baggerslip daar te dumpen en niet meer ergens verspreid in zee. Het is enkel opdracht geven aan de slijtbakken die nu afval van uitgegraven zand en steen verspreid in zee dumpen, op die plaatsen te droppen. Het uitvoeren van de werken zou dus wel eens geld kunnen opleveren in plaats van geld te kosten. |
Citaat:
En de werken worden steeds uitgevoerd door Belgische en Nederlandse bedrijven. |
Citaat:
En dat Wallonië rivieren, kanalen en meren dempt. En de opdrachten van waterwerken door Vlaamse bedrijven laat uitvoeren. |
Citaat:
Er waren ooit betonboeren die wilden een autosnelweg vol beton leggen tussen Brussel en Oostende. Gevolg: heel onze Vlaamse kust vol met appartementen en die snelweg vol met files. Gewone mensen aan de kust: wat een slecht idee. Er waren ooit metaalboeren die een aantal bollen aan en op mekaar wilden smeden in Brussel ... ja, en wie moet die nu poetsen ??? In een ver verleden waren er zelfs onverlaten, die van die lelijke landschapsverwoestende en uitheemse constructies meebrachten uit het Midden-Oosten: windmolens. Vooruitgang ? Direct afschaffen. |
Citaat:
Ooit zijn er rijke boeren en bedrijfsleiders geweest die bandarbeid invoerden om de productie op te drijven en de producten goedkoper te maken. Ooit zijn er mensen geweest die machines zijn gaan gebruiken voor de bouw en landbouw in plaats van slaven. Men had al deze dwaze onverlaten toen eigenlijk moeten opknopen aan de hoogste boom die er toen stond. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Als ze die eilanden duurzaam maken kan dat project voor mijn part plaatsvinden.
|
Citaat:
Besparen? Nee, meer geld binnenkrijgen en nog meer geld opsmossen, dat is de politiek van tegenwoordig. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:11. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be