![]() |
taalvraag
Mannen, graag wat hulp :-D
(woordje vooraf: Nederlands is niet mijn moedertaal) Weet er iemand onder jullie wat het verschil is tussen: A. Zowaar alle dagen B. Zowat alle dagen PS. Wanneer gebruiken jullie het woord 'zowaar'; dat krijg ik bijna nooit te horen! Bedankt! |
Citaat:
Zowaar betekent "echt waar", "heus", "daadwerkelijk". Dat woord wordt inderdaad bijna nooit gebruikt. In de Bijbel en verwante geschriften vind je het nog wel. "Zowaar kan google deze vraag beantwoorden". Zowaar, alle dagen heb ik pech. -- Elke dag heb ik daadwerkelijk pech. Zowat alle dagen heb ik pech. -- Pfff, 't lijkt wel of ik constant pech heb. |
Citaat:
B. Bijna alle dagen. Maar kijk eens op google. |
Bedankt aan jullie beiden! Nee nee ik had het wel opgezocht op google, maar de meeste zinnen werden geschreven zonder komma's... Dat maakt het dus extra moeilijk. Nogmaals bedankt!
|
Citaat:
|
Citaat:
|
zowaar ==> tegen de voortekenen in
Bijv. Het is zowaar nog gaan regenen, en dat terwijl alles erop wees dat het de hele dag droog zou blijven. |
Citaat:
|
Citaat:
In acte II scène IV van Le Bourgeois Gentilhomme (Molière) zegt monsieur Jourdain (�* son Maître de Philosophie) : « Par ma foi ! il y a plus de quarante ans que je dis de la prose sans que j'en susse rien, et je vous suis le plus obligé du monde de m'avoir appris cela. ….» Naar mijn mening is “zowaar” de beste Nederlandse vertaling van « Par ma foi ! » in deze betekenis. Ikzelf gebruik “zowaar” bijna nooit, maar zou dat bijvoorbeeld doen in de zin “Hij ziet er dom uit, maar hij wist zowaar op al de vragen een correct antwoord te geven”. “Zowat” gebruik ik meestal als vertaling van quasiment, zoals bijvoorbeeld in de zin “Vorige week ging ik zowat elke dag op bezoek bij mijn vader”. Tenslotte als voorbeeld, beide woorden in één zin gebruikt : Ik kom zowat nooit in dit subforum “Over koetjes en kalfjes”, maar u bent er zowaar in geslaagd mij er aan te doen deelnemen. |
Zowaar helpe mij God Almachtig.
Zowel God als Almachtig met een hoofdletter. |
Citaat:
Amai! U spreekt nochtans heel goed Nederlands! Merci l'ami! :-P |
Citaat:
|
Wat is je moedertaal dan wel?
|
Citaat:
|
Citaat:
http://www.youtube.com/watch?v=gis8mWcN8Uw |
Citaat:
|
Hela hela! In het Nederlands he mannen. Ik mag hier ook niet in het Baskisch posten, dus, jullie ook niet in het Portugees :magniet:
|
Citaat:
:cheer: Bier & Tenen - Bietan Jarrai :cheer: |
Citaat:
Ook afkomstig van daar ergens veronderstel ik? |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:05. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be