Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   De Lijn en klantvriendelijkheid... (https://forum.politics.be/showthread.php?t=141249)

Pelgrim 6 juli 2010 10:51

De Lijn en klantvriendelijkheid...

Over De Lijn in Antwerpen heb ik ondertussen al een lange lijst van klachten maar er is één bijzondere waar ik me toch van afvraag of ze daarmee niet ferm uit de bocht gaan.

Sedert januari werd de prijs voor een gewone tramrit in Antwerpen opgetrokken van 1,60 euro naar 2 euro. Wel bestaat er de regel dat als je een ticket op voorhand koopt, je minder betaalt. Klinkt mooi, op papier.
Nu heb ik het ondertussen al meermaals meegemaakt (en nog meer zien meemaken) dat ik ergens aan een halte sta waar de ticketautomaat niet werkt (afgeplakt of zelfs met een houten bord afgedekt) en nérgens enige informatie staat waar men precies ticketten kan kopen indien er géén automaat staat.

Vanmorgen stapte er een dame op de bus die dezelfde bedenking had, en de chauffeur vertelde dat men tickets in voorverkoop kan kopen in enkele winkels in de buurt. Op de vraag welke winkels dan precies moest de chauffeur het antwoord schuldig blijven. De dame had net géén twee euro bij, dus mocht ze op straat blijven staan.

Nu vraag ik me toch af of De Lijn niet verplicht is de reizigers voldoende te informeren? Bij de NMBS is er de regel dat als er geen loket open is in het station, men bij betaling op de trein zelf geen toeslag moet betalen.

Anna List 6 juli 2010 11:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 4855128)
Over De Lijn in Antwerpen heb ik ondertussen al een lange lijst van klachten maar er is één bijzondere waar ik me toch van afvraag of ze daarmee niet ferm uit de bocht gaan.

Sedert januari werd de prijs voor een gewone tramrit in Antwerpen opgetrokken van 1,60 euro naar 2 euro. Wel bestaat er de regel dat als je een ticket op voorhand koopt, je minder betaalt. Klinkt mooi, op papier.
Nu heb ik het ondertussen al meermaals meegemaakt (en nog meer zien meemaken) dat ik ergens aan een halte sta waar de ticketautomaat niet werkt (afgeplakt of zelfs met een houten bord afgedekt) en nérgens enige informatie staat waar men precies ticketten kan kopen indien er géén automaat staat.

Vanmorgen stapte er een dame op de bus die dezelfde bedenking had, en de chauffeur vertelde dat men tickets in voorverkoop kan kopen in enkele winkels in de buurt. Op de vraag welke winkels dan precies moest de chauffeur het antwoord schuldig blijven. De dame had net géén twee euro bij, dus mocht ze op straat blijven staan.

Nu vraag ik me toch af of De Lijn niet verplicht is de reizigers voldoende te informeren? Bij de NMBS is er de regel dat als er geen loket open is in het station, men bij betaling op de trein zelf geen toeslag moet betalen.

ge hebt dat madameke toch 20ct gegeven ?! :|

Pelgrim 6 juli 2010 11:07

ik had geen contant geld bij.

Pelgrim 6 juli 2010 11:07

Niet dat dat ter zake doet, volgens mij gaat De Lijn in de fout, niet ik of die dame.

Firestone 6 juli 2010 11:13

Je kan van een chauffeur toch niet verwachten dat hij voor alle buurten in Antwerpen de voorverkooppunten kent.
Op de website van de Lijn kan je per gemeente of postcode de lijst van de voorverkooppunten vinden.

Pelgrim 6 juli 2010 11:14

De chauffeur moet die niet kennen nee maar ze kunnen wel aangegeven worden aan de halte. Zo lang dat niet gebeurt rij ik voortaan simpelweg zwart.

nubian 6 juli 2010 11:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 4855151)
ik had geen contant geld bij.

Een ticketje kopen via voorverkoop is inderdaad veel goedkoper en het blijft een uur of twee uur geldig.
Je kan tegenwoordig ook een ticketje betalen via sms.;-)

Henri1 6 juli 2010 11:31

Wie neemt hier eigenlijk regelmatig de bus ?

nubian 6 juli 2010 11:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 4855182)

ikke:-P

Pelgrim 6 juli 2010 11:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door nubian (Bericht 4855179)
Een ticketje kopen via voorverkoop is inderdaad veel goedkoper en het blijft een uur of twee uur geldig.

Moest overal vermeld staan w�*�*r men die kan kopen zou dat net iets handiger zijn. Vooral om elf uur 's avonds of half zes 's ochtends wanneer de winkels niet open zijn...

Citaat:

Je kan tegenwoordig ook een ticketje betalen via sms.;-)
Bij één enkele provider. Die toevallig de mijne niet is.

Henri1 6 juli 2010 11:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door nubian (Bericht 4855204)

Ikke eigenlijk nooit.
Vraag me niet waarom.

Bierke 6 juli 2010 11:41

Vorige zomer ongeveer hetzelfde meegemaakt in A'pen (meestal zijn 't vriendelijke mensen die chauffeurs .. maar die niet). Ik stond te wachten aan't park en had een briefje van 20 euro op zak, vermits hij niet kon teruggeven, en alle kopjes (en vooral hoofddoeken) in de bus naar beneden gingen toen ik vroeg of iemand kon wisselen in kleiner geld moest ik noodgedwongen afstappen, te voet naar de Roseveltplaats terugkeren om daar in de info stand een ticketje te kopen...
De week erna heb ik een abbo gevraagd op't werk.

nubian 6 juli 2010 11:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 4855206)
Moest overal vermeld staan w�*�*r men die kan kopen zou dat net iets handiger zijn. Vooral om elf uur 's avonds of half zes 's ochtends wanneer de winkels niet open zijn...

Bij één enkele provider. Die toevallig de mijne niet is.

Koop dan op voorhand een lijnkaart van 8 euro/11 euro (als je die op de bus koopt) die kan je in elke supermarkt/Krantenwinkel/station en lijnwinkel kopen.
Ik heb zelfs één keer gratis mogen meerijden omdat ik mijn kaartje kwijt was.;-)Maar waarschijnlijk zal de vriendelijkheid van de chauffeurs afhangen van streek tot streek.

Cdude 6 juli 2010 11:58

Heb auto moto en 5tal fietsen maar vr noodgevallen zit er altijd lijnkaart in pocket.
Op 15 min ben ik in't stad en géééén parkeershit :cheer:

Firestone 6 juli 2010 12:02

Citaat:

Ik, met een abonnement.

Fredo 6 juli 2010 12:15

Citaat:

ik :-). Studentenleven é... al is dat sinds 5 dagen gedaan.

Herr Flick 6 juli 2010 12:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 4855139)
ge hebt dat madameke toch 20ct gegeven ?! :|

Voor wat hoort wat he, ... ;-)

nubian 6 juli 2010 12:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 4855275)
Voor wat hoort wat he, ... ;-)

Shame on you:-P

Herr Flick 6 juli 2010 12:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door nubian (Bericht 4855204)

Sado Machochistische trekjes .... of zo ? ;-)

Bus of Tram... met mijne velo gaat veel rapper, ... soms rijden die zelf in mijne weg als ik met de velo rijd.

Herr Flick 6 juli 2010 12:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fredo (Bericht 4855264)
ik :-). Studentenleven é... al is dat sinds 5 dagen gedaan.

Ai, ... binnen een paar jaar gaat ge u dat dik beklagen dat uw studentenleven gedaan is, ... ;-)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be