De schoofzak |
7 juli 2010 09:32 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius
(Bericht 4856554)
In het radionieuws was gisteren te horen dat het partijbestuur van de CD&V naar aanleiding van de slechte verkiezingsresultaten besloten had om voortaan weer meer de "V" te gaan benadrukken. Dit bericht is, bij mijn weten, nergens terug te vinden, ook niet op www.deredactie.be.
Niet dat het zou verwonderen. De tsjeven grijpen telkens terug naar hun vermeend Vlaams imago als ze de greep op de bevolking lijken te verliezen. Tot de volgende regeringsdeelname, dan is het weer al "verantwoordelijkheid" opnemen wat de klok slaat. De CD&V de "Vlaamse toer" op. Alweer?
|
Vind je het artikel nergens terug ? Beter zoeken hé !! Zie onderaan mijn post hier, alles mooi op een rijtje gezet voor jou.
Maar wat ik eigenlijk wou zeggen:
ik denk niet dat "de tsjeven telkens teruggrijpen .. bla bla ..", maar dat binnen de tsjevenpartij het een eeuwige strijd is tussen de eer-Vlaams-gezinden en de diep-belgicisten.
De machtsgeilen in de partij, schuiven maar al te graag op naar die diep-belgicistische kant, om voor de hand liggende redenen.
En ik vrees dat dat zal duren tot er een schisma komt in dat amalgaam-non-partijtje.
link:
http://www.standaard.be/artikel/deta...5&subsection=3
titel: 'Campagne was niet bepalend voor CD&V-verkiezingsnederlaag'
Citaat:
Een werkgroep onder leiding van fractieleider Servais Verherstraeten maakte de voorbije weken een evaluatie van de verkiezingsnederlaag van CD&V. Het eindrapport is vandaag voorgesteld op een interne vergadering met het politiek bestuur en de parlementaire fracties.
Bij de verkiezingen van 13 juni maakte de N-VA-tsunami brokken bij zowat alle Vlaamse partijen. CD&V bleef de tweede partij in Vlaanderen, maar boekte desalniettemin een historisch laag resultaat. Nog voor het ontslag van voorzitster Marianne Thyssen, kreeg kamerfractieleider Servais Verherstraeten daarom de opdracht om de nederlaag tegen het licht te houden.
Het eindrapport brengt de oorzaken van de verkiezingsuitslag in kaart en doet aanbevelingen voor de toekomst, aldus CD&V in een persbericht.
CD&V wil opnieuw aansluiting vinden bij de Vlaamse grondstroom, zowel op maatschappelijk als sociaal-economisch en communautair vlak. 'Dat we regeringsverantwoordelijkheid opnemen, mag niet betekenen dat we onze voeling met de samenleving verliezen', verduidelijkt partijwoordvoerder Luk Vanmaercke, die erkent dat de christendemocraten zichzelf de voorbije drie jaar misschien wat kapot geregeerd hebben.
Op communautair vlak wil Verherstraeten teruggrijpen naar de Octopusnota, waarin de vijf Vlaamse resoluties grotendeels vervat zitten. Het communautaire standpunt van CD&V is niet veranderd, maar kwam de voorbije jaren te weinig aan bod. Net als in de campagne trouwens, al is die volgens Verherstraeten 'niet bepalend geweest'.
Voorts willen de christendemocraten bekijken hoe ze hun interne werking kunnen versterken, de maatschappelijke evoluties beter kunnen opvolgen en hun sterke aanwezigheid op lokaal niveau meer kunnen uitspelen.
|
|