Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   De Croo Zegt Het Zéér Goed (https://forum.politics.be/showthread.php?t=141482)

Patriot! 11 juli 2010 21:51

De Croo Zegt Het Zéér Goed

Op den twitter:

alexanderdecroo

Inleiding 11 juli viering bxl: "Brussel is hoofdstad van europa, van Brussel en van Vlaanderen". Van Belgie toch ook nog steeds?

Raven 11 juli 2010 21:57

slip of the tongue :p?

Patriot! 11 juli 2010 21:59

Nee, alles onder 'alexanderdecroo' is een volledig citaat van hem.

Raven 11 juli 2010 22:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! (Bericht 4864872)
Nee, alles onder 'alexanderdecroo' is een volledig citaat van hem.

ah ok, in dat geval is het een typisch OpenVLD'tje. Een statement waarin alle kiekens uit dat kot iets kunnen uithalen :-).

Voor de unitairisten is dat de opmerking over Belgie. Voor de hervormers is dat Vlaanderen erbij betrekken, voor de die-hard liberalisten is dat Europa.

Idd, dat is puik werk... want van zo'n partij is het niet gemakkelijk de voorzitter te zijn.

Patriot! 11 juli 2010 22:39

Nee, je begrijpt het niet. De Croo reageert op de uitspraken van Peumans. Blijkbaar is hij de enige (samen met zijn partijgenoten) die inziet dat België nog steeds het belangrijkste bestuursniveau is voor Brussel.

Thomas VDB 11 juli 2010 23:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! (Bericht 4864930)
Nee, je begrijpt het niet. De Croo reageert op de uitspraken van Peumans. Blijkbaar is hij de enige (samen met zijn partijgenoten) die inziet dat België nog steeds het belangrijkste bestuursniveau is voor Brussel.

Door Belgiekske is Brussel de puinhoop geworden die het nu is.

respublica 11 juli 2010 23:17

België het belangrijkste bestuursniveau? Hopelijk niet voor lang, want op dat niveau loopt echt alles in het honderd. En dat zeg ik hier niet als Vlaams-nationalist, maar als rationeel mens die meent dat elke bevoegdheid op het (voor haar) meest efficiënte niveau uitgeoefend moet worden.

Als je anno 2010 meent dat dat niveau België is, ben je naar mijn mening een dwaze "patriot."

Zwartengeel 11 juli 2010 23:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! (Bericht 4864866)
Inleiding 11 juli viering bxl

Het is 'Brussel', 'belg'.

Robinus V 12 juli 2010 00:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door respublica (Bericht 4864965)
België het belangrijkste bestuursniveau? Hopelijk niet voor lang, want op dat niveau loopt echt alles in het honderd. En dat zeg ik hier niet als Vlaams-nationalist, maar als rationeel mens die meent dat elke bevoegdheid op het (voor haar) meest efficiënte niveau uitgeoefend moet worden.

Als je anno 2010 meent dat dat niveau België is, ben je naar mijn mening een dwaze "patriot."

Welke bevoegdheden werken volgens jou het beste op Vlaams niveau en welke het beste op Belgisch niveau?

Moeten er ook bevoegdheden van Vlaanderen naar België (of Europa of de wereld) overgeheveld worden?

Betekent het beste werken ook het meest democratisch?

Ik heb zo mijn vragen over wat het beste op welk niveau behandeld kan worden opdat de/het grootste totale welvaart/welzijn veroorzaakt wordt.

Vette Pois(s)on 12 juli 2010 01:13

vervang "hoofdstad" gerust door "groot stort".

gehuigert 12 juli 2010 01:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on (Bericht 4865069)
vervang "hoofdstad" gerust door "groot stort".

Ik blijf mij ook altijd afvragen waarom Vlaamsnationalisten blijven vechten om Brussel, als het dat is wat je wou zeggen tenminste

respublica 12 juli 2010 11:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V (Bericht 4865019)
Welke bevoegdheden werken volgens jou het beste op Vlaams niveau en welke het beste op Belgisch niveau?

Moeten er ook bevoegdheden van Vlaanderen naar België (of Europa of de wereld) overgeheveld worden?

Betekent het beste werken ook het meest democratisch?

Ik heb zo mijn vragen over wat het beste op welk niveau behandeld kan worden opdat de/het grootste totale welvaart/welzijn veroorzaakt wordt.

Hier is het antwoord iets complexer: de efficiëntie van een bestuursniveau voor het uitoefenen van een bevoegdheid wordt bepaald door het schaalvoordeel (voordeel dat je hebt door een bevoegdheid samen en uniform uit te oefenen) en de homogeniteitskost (kost die je hebt om iets samen te doen, om consensus te vinden). Een hoge homogeniteitskost betekent dat er vooral naar consensus gezocht wordt en de kiezer minder inspraak heeft (dus minder democratisch), een laag schaalvoordeel kan Balkanisering tot gevolg hebben.

Vlaanderen heeft een relatief laag schaalvoordeel (klein land met 6.000.000 mensen) en een relatief lage homogeniteitskost (consensus vinden binnen één democratie is redelijk doenbaar).
België heeft een relatief laag schaalvoordeel (klein land met 10.000.000 mensen) en een vrij hoge homogeniteitskost, zeker het dubbele van het Vlaams niveau (want bestaat uit twee democratieën in plaats van één).
De Europese unie heeft een hoog schaalvoordeel (een heel continent), maar een enorme homogeniteitskost.

Het Belgische niveau biedt nagenoeg geen schaalvoordeel tegenover het Vlaamse, terwijl de homogeniteitskost dubbel zo hoog is. De bevoegdheden waarvoor Vlaanderen misschien te klein is (bv leger) zullen naar Europa gaan, de meeste andere bevoegdheden zullen naar Vlaanderen gaan omdat dat niveau efficiënter en democratischer is. Elke bevoegdheid zou dus bij Vlaanderen met zijn lage homogeniteitskost of bij Europa met zijn hoog schaalvoordeel moeten terechtkomen. België is helemaal verloren tussen deze twee niveaus, als nutteloos historisch overblijfsel, en zal langzaam als politiek bestuursniveau verdwijnen.

solidarnosc 12 juli 2010 12:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door respublica (Bericht 4865519)
Hier is het antwoord iets complexer: de efficiëntie van een bestuursniveau voor het uitoefenen van een bevoegdheid wordt bepaald door het schaalvoordeel (voordeel dat je hebt door een bevoegdheid samen en uniform uit te oefenen) en de homogeniteitskost (kost die je hebt om iets samen te doen, om consensus te vinden). Een hoge homogeniteitskost betekent dat er vooral naar consensus gezocht wordt en de kiezer minder inspraak heeft (dus minder democratisch), een laag schaalvoordeel kan Balkanisering tot gevolg hebben.

Vlaanderen heeft een relatief laag schaalvoordeel (klein land met 6.000.000 mensen) en een relatief lage homogeniteitskost (consensus vinden binnen één democratie is redelijk doenbaar).
België heeft een relatief laag schaalvoordeel (klein land met 10.000.000 mensen) en een vrij hoge homogeniteitskost, zeker het dubbele van het Vlaams niveau (want bestaat uit twee democratieën in plaats van één).
De Europese unie heeft een hoog schaalvoordeel (een heel continent), maar een enorme homogeniteitskost.

Het Belgische niveau biedt nagenoeg geen schaalvoordeel tegenover het Vlaamse, terwijl de homogeniteitskost dubbel zo hoog is. De bevoegdheden waarvoor Vlaanderen misschien te klein is (bv leger) zullen naar Europa gaan, de meeste andere bevoegdheden zullen naar Vlaanderen gaan omdat dat niveau efficiënter en democratischer is. Elke bevoegdheid zou dus bij Vlaanderen met zijn lage homogeniteitskost of bij Europa met zijn hoog schaalvoordeel moeten terechtkomen. België is helemaal verloren tussen deze twee niveaus, als nutteloos historisch overblijfsel, en zal langzaam als politiek bestuursniveau verdwijnen.

Hebben we het over Vlaanderen dat al 10 jaar disscussiëert tussen een tunnel en een brug en bijna een jaar over de benoeming van de nieuwe CEO voor de VRT. Over homogeniteit gesproken. ;-)

toccata 12 juli 2010 13:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 4865633)
Hebben we het over Vlaanderen dat al 10 jaar disscussiëert tussen een tunnel en een brug en bijna een jaar over de benoeming van de nieuwe CEO voor de VRT. Over homogeniteit gesproken. ;-)

Blijkbaar is Vandeurzen de verzuiling in de welzijnseisen terug aan het invoeren:-(

solidarnosc 12 juli 2010 13:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door toccata (Bericht 4865644)
Blijkbaar is Vandeurzen de verzuiling in de welzijnseisen terug aan het invoeren:-(

Tja ACW heeft ook haar mindere kantjes.

Txiki 12 juli 2010 13:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door toccata (Bericht 4865644)

Klopt. Het goede werk van Mieke Vogels is die naar de knoppen aan het helpen.

toccata 12 juli 2010 13:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 4865653)
Klopt. Het goede werk van Mieke Vogels is die naar de knoppen aan het helpen.

Ben je sarcastisch of niet?

respublica 12 juli 2010 13:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 4865633)

(gelukkig) géén homogeniteit, maar zonder twijfel wel een lagere homogeniteitskost. Ik denk niet dat België met twee democratieën de brug/tunnel sneller gebouwd zou hebben. U wel?

Daarnaast is ook Vlaanderen zeer imperfect (heb ik ooit anders beweerd?), omdat perfectie nu eenmaal niet des mensen is, maar ook omdat Vlaanderen een Belgische erfenis met zich meesleurt. [Over dat laatste staat er een interessant opiniestuk in het boek Vlaamse Republiek: utopie tot project]

giserke 12 juli 2010 14:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! (Bericht 4864866)
Op den twitter:

alexanderdecroo

Inleiding 11 juli viering bxl: "Brussel is hoofdstad van europa, van Brussel en van Vlaanderen". Van Belgie toch ook nog steeds?

Ik heb de indruk dat PetitCroo de verkiezingen nog niet goed begrepen heeft.

Renesse 12 juli 2010 15:18

En het grote nieuws is???

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be