Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Vera Dua (Groen!) - 17 tot 23 mei (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=24)
-   -   sociale zekerheid financieren met consumptielasten (https://forum.politics.be/showthread.php?t=14151)

eddy devliegere 18 mei 2004 19:16

wat denkt u over het vivant idee over de consumptielasten

u heeft het in een andere posting reeds gehad over energietax
naar ik begrepen heb zou vervuilende energie ook onderworpen worden aan een consumptietax

minder loonlasten maakt reparaties goedkoper wat ervoor kan zorgen dat er minder weggegooit wordt
een selectieve consumptietax zou bv. lager kunnen zijn voor onderdelen dan voor het volledige toestel
nu is het zo dat de totale som van de losse onderdelen groter is dan het komplete toestel
vandaar onze wegwerpmaatschappij

kwelduvel 19 mei 2004 14:02

Inderdaad, wat is uw mening daarover? ............................................

eddy devliegere 22 mei 2004 12:31

ook zijn er veel meer arbeidskosten bij het produceren van milieuvriendelijke energie
als de lasten hierop omlaag gaan wordt deze goedkoper t.o.v de klassiek geproduceerde energie

Vera Dua 22 mei 2004 14:19

Geachte,

We zijn altijd voorstanders geweest van consuminderen. Zonder het voorstel van Vivant tot in het detail te kennen, sluit het wel aan op wat we bijvoorbeeld zeggen rond het bezit en gebruik van de auto. Het bezit kan goedkoper worden (minder inschrijvingstaks bijvoorbeeld, en al helemaal geen voor lpg-gebruikers), maar het gebruik moet dan als compensatie duurder worden. Op die manier zal men tot een oordeelkundiger gebruik komen en bijvoorbeeld de fiets nemen voor de korte afstand.

Vera Dua

Patrice 22 mei 2004 15:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vera Dua
Geachte,

We zijn altijd voorstanders geweest van consuminderen. Zonder het voorstel van Vivant tot in het detail te kennen, sluit het wel aan op wat we bijvoorbeeld zeggen rond het bezit en gebruik van de auto. Het bezit kan goedkoper worden (minder inschrijvingstaks bijvoorbeeld, en al helemaal geen voor lpg-gebruikers), maar het gebruik moet dan als compensatie duurder worden. Op die manier zal men tot een oordeelkundiger gebruik komen en bijvoorbeeld de fiets nemen voor de korte afstand.

Vera Dua

Op welke manier wilt u die autotaks dan innen? Lijkt me nogal moeilijk.

jorisjeroen 22 mei 2004 16:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrice
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vera Dua
Geachte,

We zijn altijd voorstanders geweest van consuminderen. Zonder het voorstel van Vivant tot in het detail te kennen, sluit het wel aan op wat we bijvoorbeeld zeggen rond het bezit en gebruik van de auto. Het bezit kan goedkoper worden (minder inschrijvingstaks bijvoorbeeld, en al helemaal geen voor lpg-gebruikers), maar het gebruik moet dan als compensatie duurder worden. Op die manier zal men tot een oordeelkundiger gebruik komen en bijvoorbeeld de fiets nemen voor de korte afstand.

Vera Dua

Op welke manier wilt u die autotaks dan innen? Lijkt me nogal moeilijk.

Doordat je binnenkort verplicht je kilometerstand zal moeten opgeven bij verkoop (zo is het toch, of vergis ik mij?) misschien bij de controle een check van de kilometerstand (zoals bij het water- en electriciteitsverbruik). Zoiets? of gewoon verrekenen in de brandstofprijs (maar dan kan men in het buitenland gaan tanken. Op Europees niveua zou dit wel gaan)?

eddy devliegere 23 mei 2004 10:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vera Dua
Geachte,

We zijn altijd voorstanders geweest van consuminderen. Zonder het voorstel van Vivant tot in het detail te kennen, sluit het wel aan op wat we bijvoorbeeld zeggen rond het bezit en gebruik van de auto. Het bezit kan goedkoper worden (minder inschrijvingstaks bijvoorbeeld, en al helemaal geen voor lpg-gebruikers), maar het gebruik moet dan als compensatie duurder worden. Op die manier zal men tot een oordeelkundiger gebruik komen en bijvoorbeeld de fiets nemen voor de korte afstand.

Vera Dua

de prijs van een produkt bij aankoop zal niet veranderen met vervanging van loonlasten door consumptielasten
het onderhoud en repareren zal goedkoper worden door de lagere totale uurlonen
hierdoor zal een groter aantal produkten gerepareerd worden
daardoor zal er minder afval geproduceerd worden

Bobke 24 mei 2004 18:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vera Dua
Geachte,

We zijn altijd voorstanders geweest van consuminderen. Zonder het voorstel van Vivant tot in het detail te kennen, sluit het wel aan op wat we bijvoorbeeld zeggen rond het bezit en gebruik van de auto. Het bezit kan goedkoper worden (minder inschrijvingstaks bijvoorbeeld, en al helemaal geen voor lpg-gebruikers), maar het gebruik moet dan als compensatie duurder worden. Op die manier zal men tot een oordeelkundiger gebruik komen en bijvoorbeeld de fiets nemen voor de korte afstand.

Vera Dua

Het is heus niet opa die zijn auto gebruikt om naar de bakker om de hoek te rijden of oma naar de dokter of het ziekenhuis voert die de wegen doet dichtslibben.
Het bezit is trouwens heel goedkoop, de grootste slokkop is het verbruik, zeker voor opa die niet kan tanken op kosten van de firma.

eddy devliegere 29 mei 2004 19:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Het is heus niet opa die zijn auto gebruikt om naar de bakker om de hoek te rijden of oma naar de dokter of het ziekenhuis voert die de wegen doet dichtslibben.
Het bezit is trouwens heel goedkoop, de grootste slokkop is het verbruik, zeker voor opa die niet kan tanken op kosten van de firma.

dat is dus ook de bedoeling niet van een duurder gebruik
net zomin om de boodschappen te doen met het openbaar vervoer

het is vooral de bedoeling om de regelmatige verplaatsingen te vervangen zoals woon-werkverkeer
of verplaatsingen waarbij het niet bijhebben van de auto ook een voordeel kan zijn zoals toeristische uitstappen wxaarbij er geen parking meer gezocht moet worden

daar is natuurlijk een veel uitgebreider openbaar vervoer voor nodig
zeker de bereikbaarheid van vele industriezones is een groot probleem


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be