Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   kent u het het grens-syndroom (https://forum.politics.be/showthread.php?t=141590)

Sidharta 14 juli 2010 19:54

kent u het het grens-syndroom

Vandaag las ik een heel arikel over populistisch Rechts, in Elsevier weekblad.
Hierin werd beschreven hoe populistisch Rechts, samenhangt met het wonen aan onnatuurlijke grenzen in het historische Vlaanderen.
* In Frans Vlaanderen - Le Pen
* in Belgisch Vlaanderen (en deels Brabant aan de grenstreek) -De Winter
* in Zeeuws Vlaanderen(en deels Brabant aan de grensstreek) -Wilders

Onderzoekers zien het als een grens-syndroom dat ook voorkomt in Limburg
aan de grensstreek met Duitsland.
Interessant artikel.
Zo had ik het nog nooit eerder gehoord en bekeken.

Hollander 14 juli 2010 19:57

weidt u vooral wat verder uit.

Sidharta 14 juli 2010 19:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hollander (Bericht 4869837)
weidt u vooral wat verder uit.

Bewoners in deze grensgebieden ,leven met gevoelens van ontheemding ,achterstelling en een groot wanttrouwen tegenover het gezag/de autoriteiten.

Lees verder het artikel in de Elsevier van deze week.

JP Coen 14 juli 2010 20:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta (Bericht 4869832)
Hierin werd beschreven hoe populistisch Rechts, samenhangt met het wonen aan onnatuurlijke grenzen in het historische Vlaanderen.

Interessant artikel.

Weer een argument om Belgie op te heffen.Goed voor Vlaanderen en goed voor Nederland.

Hollander 14 juli 2010 20:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta (Bericht 4869840)
Lees het artikel in de Elsevier van deze week.

die wordt bij mij niet bezorgd

Sidharta 14 juli 2010 20:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hollander (Bericht 4869851)
die wordt bij mij niet bezorgd

:lol::lol::lol:
In de bibliotheek of in de boekhandel.
Zeker in Leiden te vinden.

JP Coen 14 juli 2010 20:13

Citaat:

Bewoners in deze grensgebieden ,leven met gevoelens van ontheemding ,achterstelling en een groot wanttrouwen tegenover het gezag/de autoriteiten.

Waarschijnlijk zal dat ook voor andere grensgebieden gelden in Europa.
Spanje/Frankrijk ,Hongarije/omliggende landen, Servie/Kroatie.
Duitsland/Polen enz.

Hollander 14 juli 2010 20:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta (Bericht 4869858)
:lol::lol::lol:
In de bibliotheek of in de boekhandel.
Zeker in Leiden te vinden.

Ik geloof niet dat in Leiden uberhaupt Elseviers te krijgen zijn...

tis tenslotte niet echt een grote plaats he.

JP Coen 14 juli 2010 20:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hollander (Bericht 4869869)
Ik geloof niet dat in Leiden uberhaupt Elseviers te krijgen zijn...

tis tenslotte niet echt een grote plaats he.

Je woont zeker in Leiden in de achterhoek:roll::-D

Steve_M 14 juli 2010 20:22

Dat wordt hier een boeiende discussie: niemand die een abo heeft op Elsevier en de TS die weigert een en ander samen te vatten. :lol:

filosoof 14 juli 2010 20:26

Citaat:

Ik heb een vermoeden dat je d�*t fenomeen niet meer vindt in Vlaanderen dan in Bretange, Savoie, de Elzas, Aquitaine, om me tot enkele Franse voorbeelden te beperken. (Lepen is trouwens Bretoen) Voor Duitsland zou ik Beieren citeren. Hoe verder van de hoofdstad, hoe meer wantrouwen tgo gezag.

artisjok 14 juli 2010 20:42

Citaat:

Als bewoner van de grensstreek (op 2 km van provincie-grens en Wallonië, 5 km van Frankrijk) vind ik een grens vooral ambetant, onpraktisch en duur.

Steve_M 14 juli 2010 20:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door artisjok (Bericht 4869909)
Als bewoner van de grensstreek (op 2 km van provincie-grens en Wallonië, 5 km van Frankrijk) vind ik een grens vooral ambetant, onpraktisch en duur.

Leg uit.

Hollander 14 juli 2010 21:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen (Bericht 4869873)
Je woont zeker in Leiden in de achterhoek:roll::-D

:lol:

artisjok 14 juli 2010 21:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M (Bericht 4869912)
Leg uit.

Voor alles wat per provincie of gewest gestructureerd is (bv rode kruis, mutualiteit) geldt : Om het even waarvoor ik een adres moet opzoeken; de dichts bijzijnde adressen bevinden zich allemaal in de dichtste bijzijnde stad in West-Vlaanderen op 7 km. De dichts bijzijnde stad is voor mij op 3 km in Henegouwen.

Wil ik met het openbaar vervoer naar die stad; dan heb ik een vervoersbewijs nodig voor de LIJN en voor de TEC. In Wallonië kan ik dus de LIJN nemen; maar kan ik er ook op voorhand een vervoersbewijs kopen? Ik zou niet weten waar.

Acties zoals "met bel-gerinkel naar de winkel" is allemaal goed en wel als ik binnen de grenzen blijf; maar waag het niet om de grens over te steken.

Renesse 14 juli 2010 21:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta (Bericht 4869832)

Interessant artikel.

Wel leuk dat het historische Vlaanderen tot ver in Bretagne en Nederlands Limburg reikte.

Een populistisch artikel over populistisch recht, kan het nog gezelliger?

Renesse 14 juli 2010 21:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door artisjok (Bericht 4869909)

Dat hangt er maar van af. Ik heb al koopjes gedaan door prijzen te vergelijken tussen Vlaamse en Franse winkels.

Of ben ik nu een slechte Vlaming als ik mijn meubelen 30% goedkoper koop in Frankrijk? Ik zal al gaan boete doen...

Sus Iratus 14 juli 2010 21:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door artisjok (Bericht 4869971)
Voor alles wat per provincie of gewest gestructureerd is (bv rode kruis, mutualiteit) geldt : Om het even waarvoor ik een adres moet opzoeken; de dichts bijzijnde adressen bevinden zich allemaal in de dichtste bijzijnde stad in West-Vlaanderen op 7 km. De dichts bijzijnde stad is voor mij op 3 km in Henegouwen.

Wil ik met het openbaar vervoer naar die stad; dan heb ik een vervoersbewijs nodig voor de LIJN en voor de TEC. In Wallonië kan ik dus de LIJN nemen; maar kan ik er ook op voorhand een vervoersbewijs kopen? Ik zou niet weten waar.

Acties zoals "met bel-gerinkel naar de winkel" is allemaal goed en wel als ik binnen de grenzen blijf; maar waag het niet om de grens over te steken.

Wat een gezaag over 4 km verder te moeten reizen.

Woonde u in een afgelegen gebied -zoals in het noorden van Scandinavië bijvoorbeeld, waar dit soort instellingen soms op honderden kilometers van elkaar ligt- dan had u recht van spreken gehad.
Uw geweeklaag is gewoon hilarisch.

gehuigert 15 juli 2010 00:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus (Bericht 4869987)
Wat een gezaag over 4 km verder te moeten reizen.

Woonde u in een afgelegen gebied -zoals in het noorden van Scandinavië bijvoorbeeld, waar dit soort instellingen soms op honderden kilometers van elkaar ligt- dan had u recht van spreken gehad.
Uw geweeklaag is gewoon hilarisch.

Ik vind het maar een slechte vergelijking met Scandinavië hoor... In Scandinavië is er geen alternatief, hier wel. 4km aan een gemiddelde van 150g CO2 per km bespaart 1.2kg CO2 (heen en terug) per rit.

Alle beetjes helpen, ik vind nog steeds dat Artisjok -als hij geen problemen met het Frans heeft- gemakkelijker naar die ene stad in Henegouwen dan die Vlaamse stad moet kunnen gaan. In Scandinavië gaat een inwoner ook niet meer dan dubbel zo ver gaan (en het is al zo ver!) omdat er een slechte staatsstructuur is

Sidharta 15 juli 2010 08:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 4869886)
Ik heb een vermoeden dat je d�*t fenomeen niet meer vindt in Vlaanderen dan in Bretange, Savoie, de Elzas, Aquitaine, om me tot enkele Franse voorbeelden te beperken. (Lepen is trouwens Bretoen) Voor Duitsland zou ik Beieren citeren. Hoe verder van de hoofdstad, hoe meer wantrouwen tgo gezag.

Nederland en Belgie zijn te klein om ver van de hoofdstad te wonenen ,dus dat kan de reden niet zijn.Het zal toch te maken hebben met achterstelling van grensgebieden

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be