Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Immigratie en integratie (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Zelfs Syrië gaat de daar oprukkende achterlijke niqaab verbieden: (https://forum.politics.be/showthread.php?t=141748)

Derk de Tweede 19 juli 2010 20:17

Zelfs Syrië gaat de daar oprukkende achterlijke niqaab verbieden:

In eerste instantie op de universiteiten.

Op universiteiten in Syrië wordt de nikab, de gezichtsbedekkende sluier, verboden. Het verbod geldt zowel voor openbare als privé-universiteiten en is bedoeld om de seculiere staat niet te laten veranderen in een moslimstaat.

Hoofddoekjes, die veel Syrische vrouwen dragen, worden niet verboden. De nikab, die alleen de ogen vrijlaat, is in Syrië en andere seculiere Arabische staten zoals Jordanie en Libanon in opkomst.

bron: NOS

Kallikles 19 juli 2010 20:24

Hoezo "zelfs Syrië"? Dat is een uitspraak als "Zelfs de Paus is katholiek".

Cdude 19 juli 2010 20:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles (Bericht 4878478)

Nee hoor.

Derk de Tweede 19 juli 2010 20:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles (Bericht 4878478)

Syrië is nou niet bepaald een christelijk land.

Wat ik verder las op andere sites is dat die niqaab daat 5 jaar geleden nieteens voorkwam.
Waarschijnlijk overgewaaid uit Iran od Saoedie-Arabië.

Moslim! 19 juli 2010 21:00

Syrië is = goed voorbeeld?

Cdude 19 juli 2010 21:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Moslim! (Bericht 4878537)

Elk land dat stukje idiote religieuze regels verbiedt = goed voorbeeld.

Moslim! 19 juli 2010 21:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cdude (Bericht 4878575)
Elk land dat stukje idiote religieuze regels verbiedt = goed voorbeeld.

sovjet unie, noord korea, maoisme?

Moslim! 19 juli 2010 21:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 4878521)

Wat ik verder las op andere sites is dat die niqaab daat 5 jaar geleden nieteens voorkwam.

10 procent is christen in Syrië.
het kwam wel voor maar minder dan nu.

Marie van de koster 19 juli 2010 21:35

Stel u maar eens voor dat u als docent moet spreken voor een zaal die voor de helft gevuld is met dames gehuld in identieke zwarte klederen die slechts een spleetje voor de ogen vrijlaten. De arme man weet nooit wie wie is en bovendien moet dat hele zwarte decor met enkel wat zwevende ogen heel deprimerend zijn om naar te kijken! ;-)

liberalist_NL 19 juli 2010 21:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 4878469)
In eerste instantie op de universiteiten.

Op universiteiten in Syrië wordt de nikab, de gezichtsbedekkende sluier, verboden. Het verbod geldt zowel voor openbare als privé-universiteiten en is bedoeld om de seculiere staat niet te laten veranderen in een moslimstaat.

Hoofddoekjes, die veel Syrische vrouwen dragen, worden niet verboden. De nikab, die alleen de ogen vrijlaat, is in Syrië en andere seculiere Arabische staten zoals Jordanie en Libanon in opkomst.

bron: NOS

De zon begint kennelijk door te breken in de Arabische wereld. Zij hebben gelukkig niet de last van cultuurrelativisme, en kunnen zaken aan de kaak stellen zodra ze doorhebben dat de achterlijkheid iets te ver gaat.

liberalist_NL 19 juli 2010 21:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Moslim! (Bericht 4878537)

Zeker niet, maar indien zulke feiten meer gaan voor komen zullen ik en veel anderen optimistischer worden, en wellicht is dat gunstig voor de integratie van moslims in Europa.

liberalist_NL 19 juli 2010 21:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 4878521)

In Turkije rukt de hoofddoek ook met ongekende snelheid op, met steun van Erdogan. Ik hoop dat die man zo snel mogelijk van zijn positie wordt ontheven.

Moslim! 19 juli 2010 21:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 4878656)
In Turkije rukt de hoofddoek ook met ongekende snelheid op, met steun van Erdogan. Ik hoop dat die man zo snel mogelijk van zijn positie wordt ontheven.

Hoop doet leven zou ik zeggen, maar hij is nog steeds vrij populair en terecht vind ik.

liberalist_NL 19 juli 2010 21:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Moslim! (Bericht 4878663)
Hoop doet leven zou ik zeggen, maar hij is nog steeds vrij populair en terecht vind ik.

Ik vind dat zeker niet terecht. Turkije is een bijzonder land, in de zin dat het echt wat probeerde te maken van het secularisme i.c.m. een Islamitische bevolking, en deze man probeert die vooruitgang in de kiem te smoren.

Moslim! 19 juli 2010 21:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 4878655)
Zeker niet, maar indien zulke feiten meer gaan voor komen zullen ik en veel anderen optimistischer worden, en wellicht is dat gunstig voor de integratie van moslims in Europa.

In welk opzicht zou dat volgens u gunstig zijn voor de integratie van moslims in europa? En wat verstaat u onder integratie van moslims?

liberalist_NL 19 juli 2010 21:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Moslim! (Bericht 4878669)
In welk opzicht zou dat volgens u gunstig zijn voor de integratie van moslims in europa? En wat verstaat u onder integratie van moslims?

Dat ze hun religie enkel in de spirituele zin beleven, zonder de politieke toeters en bellen eraan. Dat ze vrouwen respecteren als gelijken en homo's het recht toekennen om te zijn wie ze zijn. Dat zijn enkele voorbeelden.

Moslim! 19 juli 2010 21:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 4878665)
Ik vind dat zeker niet terecht. Turkije is een bijzonder land, in de zin dat het echt wat probeerde te maken van het secularisme i.c.m. een Islamitische bevolking, en deze man probeert die vooruitgang in de kiem te smoren.

Het secularisme in Europa is niet op dezelfde manier ontstaan als in Turkije. In Turkije is het min of meer opgelegd door Ataturk. Erdogan is populair omdat hij er voor uit islamitische waarden in zijn hart te dragen wat niet betekent dat hij niet seculier is. Wat bedoelt u met vooruitgang in de kiem te smoren want dat is toch wel een serieuze betichting.

Moslim! 19 juli 2010 21:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 4878681)
Dat ze hun religie enkel in de spirituele zin beleven, zonder de politieke toeters en bellen eraan. Dat ze vrouwen respecteren als gelijken en homo's het recht toekennen om te zijn wie ze zijn. Dat zijn enkele voorbeelden.

Ik zie het tegendeel nergens

liberalist_NL 19 juli 2010 21:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Moslim! (Bericht 4878689)
Het secularisme in Europa is niet op dezelfde manier ontstaan als in Turkije. In Turkije is het min of meer opgelegd door Ataturk. Erdogan is populair omdat hij er voor uit islamitische waarden in zijn hart te dragen wat niet betekent dat hij niet seculier is. Wat bedoelt u met vooruitgang in de kiem te smoren want dat is toch wel een serieuze betichting.

In strikte zin klopt dat, maar in de praktijk leidt roken ook tot kanker.

Moslim! 19 juli 2010 21:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 4878697)
In strikte zin klopt dat, maar in de praktijk leidt roken ook tot kanker.

Dus zodra iemand er voor uitkomt praktiserende moslim te zijn kan het fout aflopen?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be