Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Toespraak roi 21 juli: partijdig woordgebruik (https://forum.politics.be/showthread.php?t=141803)

De schoofzak 21 juli 2010 10:48

Toespraak roi 21 juli: partijdig woordgebruik

De roi heeft in zijn toespraak in het Nederlands een onheus woord gebruikt, namelijk 'gefedereerde entiteiten".

Dat is een woord, letterlijk vertaald dan, dat de frankofonie gebruikt.
Vlamingen, Vlaamse politiekers enz. gebruiken het woord 'deelstaten'.

De roi is uit zijn rol gevallen: hij moet communautair neutraal blijven.
De roi zijn raadgevers zijn uit hun rol gevallen. Daar moeten ontslagen van komen.

Wil je het nalezen ? Letterlijke toespraken vind je in diverse kranten on line, vb. gva.

Heb ik gelijk of heb ik gelijk ?

Shadowke 21 juli 2010 10:49

de saksen coburgskes zijn nooit politiek neutraal geweest en zijn ook een bende zakkenvullers.
niet in 1831, niet in 2010.
weg ermee!

Ernst Niessen 21 juli 2010 11:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 4881596)
De roi heeft in zijn toespraak in het Nederlands een onheus woord gebruikt, namelijk 'gefedereerde entiteiten".

De roi zijn raadgevers zijn uit hun rol gevallen. Daar moeten ontslagen van komen.

Wil je het nalezen ? Letterlijke toespraken vind je in diverse kranten on line, vb. gva.

Als participium perfectum (voltooid deelwoord) komt gefedereerd (van: federeren) voor, maar niet als adjectief.

Men moet zich bij deze 'tekst' wel bedenken dat de groeiende twijfel over het voortbestaan van België en parkinson hun tol beginnen te eisen. De scribent zal niet alles meer op een rijtje hebben.

Het zij hem vergeven.

Zwartengeel 21 juli 2010 11:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen (Bericht 4881626)
Het zij hem vergeven.

:?

Ernst Niessen 21 juli 2010 11:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 4881637)
:?

Geef toe: de entourage en het protocol sparen hem niet. In menselijk opzicht heb ik daarom met hem te doen.

Felix (be) 21 juli 2010 11:22

Ze kennen niet eens de taal van 60% van hun "onderdanen" naar behoren.
Weg ermee!

Ernst Niessen 21 juli 2010 11:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Felix (be) (Bericht 4881675)
Ze kennen niet eens de taal van 60% van hun "onderdanen" naar behoren.
Weg ermee!

Vindt u het gek als zij niets anders horen dan "vive le roi!"?

Scherven A. Mok 21 juli 2010 11:35

De koning mag zeggen wat hij wil. Ik luister toch niet.

Vette Pois(s)on 21 juli 2010 11:38

Straks nog wat vuurwerk afschieten en la belzik is gered.

rookie 21 juli 2010 11:59

stuur die fossiel onmiddellijk naar zijn buitenverblijf in Frankrijk, voorgoed en liefst met heel zijn uitbuitersfamilie

Shadowke 21 juli 2010 12:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door rookie (Bericht 4881744)
stuur die fossiel onmiddellijk naar zijn buitenverblijf in Frankrijk, voorgoed en liefst met heel zijn uitbuitersfamilie

geen nood rookie :)
hij heeft voor hen ook een huisje gekocht in la france ;) (het echte vaderland van de saksen coburgskes)

Txiki 21 juli 2010 12:53

Wie ligt er nu wakker van wat die pippo broebelt?

De schoofzak 21 juli 2010 12:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 4881847)
Wie ligt er nu wakker van wat die pippo broebelt?

Ik lig er alleszins niet wakker van.

Toch lees ik zijn speech, om er minstens één flater uit te halen. Ieder jaar prijs.
Ze zeggen dat de Fluppen "het" niet kan; wel, daar in heel dat palais zit er niet één die "het" wel kan: een speech schrijven zonder flater.

Figy 21 juli 2010 13:03

Citaat:

Blame the autocue

E. Gidius 21 juli 2010 13:20

Speciaal ter viering van de Belgisch-Brusselse nationale feestdag heb ik mijn avatar even veranderd. Prettig feest, Ouwe Belgen!

:grootned: :grootned: :grootned:

Gwylan 21 juli 2010 13:48

Citaat:

Is er hier dan misschien iemand die er aan twijfelt in welke taal de toespraken van uw staatshoofd worden opgesteld ?

De Nederlandstalige versie ervan is nooit méér dan een niet al te beste vertaling uit het Frans, nietwaar. Kwestie van de boeren uit de dorpen ten noorden des lands in hun eigen broebeltaaltje de les te spellen.

Overigens, is er hier dan misschien iemand die aanneemt dat uw staatshoofd “communautair neutraal” is ?

MaGNiFiCaT 21 juli 2010 13:55

Citaat:

Je hebt compleet ongelijk natuurlijk. Zoals jij bezig bent kun je op alles vitten, op alles. Man, leer eens leven en leer de dingen die er zijn verdragen, ze zijn veel mooier dan dat jij je ooit kan inschatten.

Over de Koninklijke familie:

-Koningin Paola was prachtig gekleed. Dat grijze mooie mantelpakje: heel geslaagd! Het zag er heel duur uit.

-Koning Albert: zoals gewoonlijk, in perfect kostuum, niets op aan te merken. Gewoon altijd hetzelfde.

-Koningin Fabiola: heel mooi gekleed. Een witte kledij, met rode blouse. Goede combinatie. Héél geslaagd, veel beter dan vorig jaar.

-Prince Philippe: gewoon in net kostuum als altijd, niets op aan te merken, maar wel Zijn baard die Hij tegenwoordig heeft. Ik vind het niet zo mooi maar ja ieder zijn mening eh.

-Prinses Mathilde: vind ik niet zo mooi gekleed. Te gewoontjes, te simpel, echt niet mooi. Haar schouders waren bloot. (Maar het is ook warm eh.)

Tot zover de foto's die ik al zag, ik ben benieuwd hoe Prinses Claire erbij liep. Hopelijk zal het beter zijn dan die ene keer, zo'n 3-4-5 jaar geleden, toen Ze als een harlekijn eruitzag.

Zullen we Prins Amedée en Zijn Zuster zien?

En ik ga niet kijken naar tv want ik zal er anders niet meer van weg te slagen zijn, en ik heb nog zoveel te doen vandaag.

Gwylan 21 juli 2010 14:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT (Bericht 4882023)
Je hebt compleet ongelijk natuurlijk. Zoals jij bezig bent kun je op alles vitten, op alles. Man, leer eens leven en leer de dingen die er zijn verdragen, ze zijn veel mooier dan dat jij je ooit kan inschatten.

Over de Koninklijke familie:

-Koningin Paola was prachtig gekleed. Dat grijze mooie mantelpakje: heel geslaagd! Het zag er heel duur uit.

-Koning Albert: zoals gewoonlijk, in perfect kostuum, niets op aan te merken. Gewoon altijd hetzelfde.

-Koningin Fabiola: heel mooi gekleed. Een witte kledij, met rode blouse. Goede combinatie. Héél geslaagd, veel beter dan vorig jaar.

-Prince Philippe: gewoon in net kostuum als altijd, niets op aan te merken, maar wel Zijn baard die Hij tegenwoordig heeft. Ik vind het niet zo mooi maar ja ieder zijn mening eh.

-Prinses Mathilde: vind ik niet zo mooi gekleed. Te gewoontjes, te simpel, echt niet mooi. Haar schouders waren bloot. (Maar het is ook warm eh.)

Tot zover de foto's die ik al zag, ik ben benieuwd hoe Prinses Claire erbij liep. Hopelijk zal het beter zijn dan die ene keer, zo'n 3-4-5 jaar geleden, toen Ze als een harlekijn eruitzag.

Zullen we Prins Amedée en Zijn Zuster zien?

En ik ga niet kijken naar tv want ik zal er anders niet meer van weg te slagen zijn, en ik heb nog zoveel te doen vandaag.

Doe ons eens een lol, mijnheer Magnificat, en post hier ergens eens een fotootje van uzelf, zodat we allen een poging kunnen doen om onze ogen te geloven.

Renesse 21 juli 2010 14:09

Citaat:

De Franstaligen en de koning hebben gelijk. De gewesten en de gemeenschappen zijn geen deelstaten, maar entiteiten. Het Belgische federale model is zo "uniek" dat dit nergens anders voorkomt...

Voor mijn part hoeven er geen deelstaten te komen, enkel twee staten, maar echte deelstaten zouden beter zijn.

Renesse 21 juli 2010 14:13

Afin, zoals Robert Senelle het zegt zou het alvast geen slecht begin zijn. Let wel: begin.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be