![]() |
Agressie op openbaar vervoer...
Citaat:
Ok.... fair is fair... we gaan geen schoolkindjes omver rijden door plots een aanval te krijgen. Dat lijkt me maar normaal. Dan heb je volgende dingen die je leert bij de De Lijn. Je lijn nummer is 282 en rijdt altijd naar Zaventem Luchthaven. Alleen weet je nooit of die daar rechtstreeks naartoe rijdt of dat je ook kan afstappen aan het treinstation van Zaventem. Klein verschilletje dat je toch een halve dag zoeken kan kosten. Als je een chauffeur dan vraagt of hij langs het station rijdt, dan krijg je hooguit een diepe zucht en dan een knik die "Ja jong" moet betekenen. Meer komt er niet uit die vent ook al vraag je het heel vriendelijk en meteen met je pasje erbij. Als ik nog langer met het openbaar vervoer en zeker De Lijn moet rijden zal ik vroeg of laat inderdaad zo'n chauffeur in elkaar stampen. Het is ook ochtend voor me. Maar eerlijk gezegd, er zijn ook joviale chauffeurs die je meteen willen helpen. Helaas te weinig van zulkse stuks. Ik herken er intussen reeds een paar die me lachend zeggen dat ik er maar op mag springen wegens de juiste route. Zodra ik mijn rijbewijs terug kan krijgen ga ik het kussen en ook de motorkap van mijn wagen en brommertje. |
Citaat:
|
Citaat:
Afin, on topic: hetzelfde geldt voor de NMBS, hé. Nu verwacht ik niet dat elke treinconducteur fluitend de coupé komt ingehuppeld, maar een beetje elementaire vriendelijkheid lijkt me toch het minimum. Ach. Ik heb al lang geleden resoluut voor de moto gekozen. |
bij de Lijn zou het 'leidinggevend' personeel wel eens mogen beseffen dat agressie agressie uitlokt. chauffeurs belasten met onhaalbare ritschema's zorgt voor stress die moet er ergens uit en de klanten zijn wie de chauffeurs het meest mee in contact komen. Deftige opleidingen omtrent omgaan met 'lastige' klanten zijn er bij de Lijn ook niet.
Er wordt, onze managersmaatschappij getrouw, enkel gekeken naar bolletjes die zwart gekleurd kunnen worden op blaadjes, inhoudelijk niks. Kwestie van voorbeeld, ik neem af en toe in antwerpen de laatste bus naar ekeren; die komt vrijwel geen verkeer tegen en hoeft op dat uur niet aan elke halte te stoppen en toch is die steevast 05 min achter op schema tegen hij Merksem uitrijdt gewoon omdat die dienstregelingen onhaalbaar zijn. En dan schrikken ze bij een stijging in ongevallen, stijging in vertragingen, stijging van agressie, stijging van het ziekteverzuim, moeilijkheden om nog chauffeurs te vinden die zich kritiekloos willen laten afbeulen. De hoofdoorzaak voor agressie en onvriendelijkheid bij de Lijn ligt bij de mensen die er in kostuum rondlopen en doen alsof ze het openbaar vervoer belangrijk vinden terwijl ze zelf steevast met de wagen rondrijden. |
Citaat:
Ok, het kan geen kwaad om vriendelijk en behulpzaam te zijn, maar als de chauffeur daar geen zin in heeft, dan is dat geen reden om erop te slaan. Zo kunt ge alles beginnen goedpraten. Je slaat geen mens in mekaar omdat hij onvriendelijk is. |
Citaat:
De enige keer dat ik onvriendelijk bejegend ben, was toen ik vergeten was een kaartje te gaan halen en omdat ik de TBG niet had gezien zomaar was opgestapt. Toen ik dat zei toen hij langskwam en ik een ticket vroeg, antwoordde hij dat hij wel degelijk op het perron stond, mij (! drukke trein !) had zien opstappen drie minuten voor vertrek, en excuses niet voldeden. Administratieve meerkost van: 12,5 euro (op delijn: 75 als ik me niet vergis)... Tja, begrijpelijk wel. |
Citaat:
|
Ook in (Noord-)Nederland is agressie in het openbaar vervoer helaas aan de orde van de dag. Er wordt uiteraard met wisselend succes geëxperimenteerd met cameratoezicht, meereizende particuliere beveiligers, toezichthouders, controleurs en met ontzeggingen. Een reiziger die zich misdraagt, wordt het gebruik van het ov ontzegd.
De agressie is een gevolg van de vedergaande individualisering van de samenleving en van het verder afkalven van het normen- en waardenbesef. Elk individu moet als lid van de samenleving worden aangesproken op zijn verantwoordelijkheden. |
Citaat:
|
Onlangs trouwens met dat onweer stond in volle spits de trein Antwerpen-Charleroi vast in Brussel-Zuid. Hij kon niet verder rijden omdat de gehele verbinding naar Waals-Brabant en Henegouwen foutu was. Ik stond op het spoor ernaast te wachten. Drie (3!) treinbegeleiders zag ik een hevige strijd (!) leveren tegen honderden reizigers die in golven van enkele dozijnen uitstapten om hun gal te spuwen...
Het onweert. Bomen vallen. Vliegtuigen kunnen niet opstijgen. Treinen kunnen niet vliegen over bomen. Men wilt dat netjes met electrische tractie zien want zo gaat het vlotter, maar daar betaalt men bij extreme weersomstandigheden de prijs voor. Het was zes uur. Ontspan je dan toch even. Chapeau voor die drie mensen die bijeen werden gedreven zonder enig zinnig antwoord en als pispaal dienden voor honderden kantoorsletjes die de hele dag bitter weinig uitgevoerd hadden. |
Citaat:
altijd de essentie mee ! |
Ik neem al 10 jaar dagelijks de trein en al 3 jaar dagelijks de bus.
Zoals bij alle beroepen, zitten er ook tussen de buschauffeurs en treinbegeleiders af en toe vervelende kwasten. Maar over het algemeen heb ik geen klagen over deze vriendelijke en behulpzame mensen. Ik denk dat ik Anna List moet bijtreden: Jazzie lijkt wat last van de warmte te hebben. |
Citaat:
Ach. Ik blijf altijd vriendelijk tegen die mensen, en vaak krijg je dan zelfs van de meest norse conducteur de hulp die je wenst. |
Citaat:
Als je 5 secconden emphatisch vermogen en rationeel denken ophaalt kun je waarschijnlijk wel zien waar het fout loopt. En terug in het automobilisten verkeer gaat het oplossen denk je? Ook daar zal de frustratie en aggressie weer de kop opsteken hoor. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
(edit): Ben op dieet geweest. Avatar aangepast. |
Ik heb persoonlijk nog maar zelden last gehad van een onvriendelijke conducteur of buschauffeur.
Nu ja, als ik op tram of bus stap begroet ik telkens de chauffeur en toon ik spontaan mijn abonnement en dan krijg ik altijd een vriendelijke glimlach terug. Helaas moet ik constateren dat heel wat andere mede-reizigers de conducteur met moeite bekijken. Een beetje elimentaire beleefdheid kost toch geen geld? Dito voor de trein: gewoon goeiedag zeggen en je kaartje spontaan tonen maakt al een groot verschil. En zelfs al heeft de chauffeur al eens een mindere dag (hoe zou je zelf zijn als je door heel wat passagiers wordt bekeken als een stuk vuil), dan nog is dat geen enkele reden om aggressief te worden. |
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:54. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be