Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Agressie op openbaar vervoer... (https://forum.politics.be/showthread.php?t=141830)

Jazeker 22 juli 2010 05:19

Agressie op openbaar vervoer...
 
Citaat:

ACV wil maatregelen De Lijn na agressie

Na verschillende incidenten met chauffeurs in de regio's Aalst en Sint-Niklaas vraagt de vakbond ACV maatregelen rond de veiligheid van chauffeurs.

'Het geduld bij de chauffeurs van De Lijn geraakt stilaan op', laat de vakbond weten. 'Bij elk nieuw agressiegeval groeit de kans op spontane stakingen.'

'Dinsdag werd een zoveelste chauffeur in de regio Aalst slachtoffer van een agressieve klant, die in het weekend ook al voor problemen zorgde', zegt Jürgen Braeckevelt, secretaris ACV Openbare Diensten sector Vervoer Oost-Vlaanderen. 'Ook in de omgeving van het recreatiedomein De Ster in Sint-Niklaas waren de afgelopen weken verschillende zware incidenten.'

Op 29 juni brak in Gent een spontane staking uit na een agressie-incident. 'Toen deed De Lijn verschillende toezeggingen rond het versneld inschakelen van camera's op de bussen, de inzet van extra controleurs, de inzet van motoren om sneller op het terrein te zijn en het uitrusten van de wagens met gps-toestellen om sneller ter plaatste te zijn.'

Het ACV vraagt snel overleg over bijkomende maatregelen. 'De chauffeurs blijven dit niet pikken en bij elk nieuw agressiegeval groeit de kans op spontane acties waarbij er niet meer uitgereden wordt.'
Misschien kan het ACV eens vragen of chauffeurs van De Lijn zich niet als onbeschofte boeren gedragen? Ik was steeds een tevreden gebruiker van mijn wagen tot ik ineens wegens medische redenen het vehikel aan kant moest laten staan.

Ok.... fair is fair... we gaan geen schoolkindjes omver rijden door plots een aanval te krijgen. Dat lijkt me maar normaal.

Dan heb je volgende dingen die je leert bij de De Lijn. Je lijn nummer is 282 en rijdt altijd naar Zaventem Luchthaven. Alleen weet je nooit of die daar rechtstreeks naartoe rijdt of dat je ook kan afstappen aan het treinstation van Zaventem. Klein verschilletje dat je toch een halve dag zoeken kan kosten. Als je een chauffeur dan vraagt of hij langs het station rijdt, dan krijg je hooguit een diepe zucht en dan een knik die "Ja jong" moet betekenen. Meer komt er niet uit die vent ook al vraag je het heel vriendelijk en meteen met je pasje erbij.

Als ik nog langer met het openbaar vervoer en zeker De Lijn moet rijden zal ik vroeg of laat inderdaad zo'n chauffeur in elkaar stampen. Het is ook ochtend voor me. Maar eerlijk gezegd, er zijn ook joviale chauffeurs die je meteen willen helpen. Helaas te weinig van zulkse stuks. Ik herken er intussen reeds een paar die me lachend zeggen dat ik er maar op mag springen wegens de juiste route.

Zodra ik mijn rijbewijs terug kan krijgen ga ik het kussen en ook de motorkap van mijn wagen en brommertje.

Txiki 22 juli 2010 05:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker (Bericht 4883467)
Zodra ik mijn rijbewijs terug kan krijgen ga ik het kussen en ook de motorkap van mijn wagen en brommertje.

Wat?

backfire 22 juli 2010 09:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 4883471)
Wat?

Zijn brommertje heeft een motorkap.

Afin, on topic: hetzelfde geldt voor de NMBS, hé. Nu verwacht ik niet dat elke treinconducteur fluitend de coupé komt ingehuppeld, maar een beetje elementaire vriendelijkheid lijkt me toch het minimum.
Ach. Ik heb al lang geleden resoluut voor de moto gekozen.

the_dude 22 juli 2010 10:19

bij de Lijn zou het 'leidinggevend' personeel wel eens mogen beseffen dat agressie agressie uitlokt. chauffeurs belasten met onhaalbare ritschema's zorgt voor stress die moet er ergens uit en de klanten zijn wie de chauffeurs het meest mee in contact komen. Deftige opleidingen omtrent omgaan met 'lastige' klanten zijn er bij de Lijn ook niet.
Er wordt, onze managersmaatschappij getrouw, enkel gekeken naar bolletjes die zwart gekleurd kunnen worden op blaadjes, inhoudelijk niks. Kwestie van voorbeeld, ik neem af en toe in antwerpen de laatste bus naar ekeren; die komt vrijwel geen verkeer tegen en hoeft op dat uur niet aan elke halte te stoppen en toch is die steevast 05 min achter op schema tegen hij Merksem uitrijdt gewoon omdat die dienstregelingen onhaalbaar zijn.
En dan schrikken ze bij een stijging in ongevallen, stijging in vertragingen, stijging van agressie, stijging van het ziekteverzuim, moeilijkheden om nog chauffeurs te vinden die zich kritiekloos willen laten afbeulen.
De hoofdoorzaak voor agressie en onvriendelijkheid bij de Lijn ligt bij de mensen die er in kostuum rondlopen en doen alsof ze het openbaar vervoer belangrijk vinden terwijl ze zelf steevast met de wagen rondrijden.

Sammael 22 juli 2010 12:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker (Bericht 4883467)
Als ik nog langer met het openbaar vervoer en zeker De Lijn moet rijden zal ik vroeg of laat inderdaad zo'n chauffeur in elkaar stampen. Het is ook ochtend voor me.

Het kan goed zijn dat er onbeschofte chauffeurs zijn, maar iemand een pak slaag geven omdat hij zucht, onvriendelijk is en een verveelde indruk geeft, vind ik er toch ver over.

Ok, het kan geen kwaad om vriendelijk en behulpzaam te zijn, maar als de chauffeur daar geen zin in heeft, dan is dat geen reden om erop te slaan.

Zo kunt ge alles beginnen goedpraten. Je slaat geen mens in mekaar omdat hij onvriendelijk is.

lombas 22 juli 2010 12:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door backfire (Bericht 4883646)
Zijn brommertje heeft een motorkap.

Afin, on topic: hetzelfde geldt voor de NMBS, hé. Nu verwacht ik niet dat elke treinconducteur fluitend de coupé komt ingehuppeld, maar een beetje elementaire vriendelijkheid lijkt me toch het minimum.
Ach. Ik heb al lang geleden resoluut voor de moto gekozen.

Ik reis elke dag met de trein en ik kom eerlijk gezegd weinig onvriendelijke treinbegeleiders tegen... Meestal zijn ze erg begripvol, printen graag een overzicht uit van je overstappen, bellen om te vragen of je je overstap nog haalt, sussen je begripvol als je je halte hebt gemist met een printje en een handgebaar naar hun collega in de andere richting in het volgende station edm.

De enige keer dat ik onvriendelijk bejegend ben, was toen ik vergeten was een kaartje te gaan halen en omdat ik de TBG niet had gezien zomaar was opgestapt. Toen ik dat zei toen hij langskwam en ik een ticket vroeg, antwoordde hij dat hij wel degelijk op het perron stond, mij (! drukke trein !) had zien opstappen drie minuten voor vertrek, en excuses niet voldeden. Administratieve meerkost van: 12,5 euro (op delijn: 75 als ik me niet vergis)... Tja, begrijpelijk wel.

Anna List 22 juli 2010 12:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker (Bericht 4883467)
Misschien kan het ACV eens vragen of chauffeurs van De Lijn zich niet als onbeschofte boeren gedragen? Ik was steeds een tevreden gebruiker van mijn wagen tot ik ineens wegens medische redenen het vehikel aan kant moest laten staan.

Ok.... fair is fair... we gaan geen schoolkindjes omver rijden door plots een aanval te krijgen. Dat lijkt me maar normaal.

Dan heb je volgende dingen die je leert bij de De Lijn. Je lijn nummer is 282 en rijdt altijd naar Zaventem Luchthaven. Alleen weet je nooit of die daar rechtstreeks naartoe rijdt of dat je ook kan afstappen aan het treinstation van Zaventem. Klein verschilletje dat je toch een halve dag zoeken kan kosten. Als je een chauffeur dan vraagt of hij langs het station rijdt, dan krijg je hooguit een diepe zucht en dan een knik die "Ja jong" moet betekenen. Meer komt er niet uit die vent ook al vraag je het heel vriendelijk en meteen met je pasje erbij.

Als ik nog langer met het openbaar vervoer en zeker De Lijn moet rijden zal ik vroeg of laat inderdaad zo'n chauffeur in elkaar stampen. Het is ook ochtend voor me. Maar eerlijk gezegd, er zijn ook joviale chauffeurs die je meteen willen helpen. Helaas te weinig van zulkse stuks. Ik herken er intussen reeds een paar die me lachend zeggen dat ik er maar op mag springen wegens de juiste route.

Zodra ik mijn rijbewijs terug kan krijgen ga ik het kussen en ook de motorkap van mijn wagen en brommertje.

last van de warmte, Jazzie ?

Ernst Niessen 22 juli 2010 12:19

Ook in (Noord-)Nederland is agressie in het openbaar vervoer helaas aan de orde van de dag. Er wordt uiteraard met wisselend succes geëxperimenteerd met cameratoezicht, meereizende particuliere beveiligers, toezichthouders, controleurs en met ontzeggingen. Een reiziger die zich misdraagt, wordt het gebruik van het ov ontzegd.

De agressie is een gevolg van de vedergaande individualisering van de samenleving en van het verder afkalven van het normen- en waardenbesef. Elk individu moet als lid van de samenleving worden aangesproken op zijn verantwoordelijkheden.

Johan217 22 juli 2010 12:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 4883976)
Ik reis elke dag met de trein en ik kom eerlijk gezegd weinig onvriendelijke treinbegeleiders tegen... Meestal zijn ze erg begripvol, printen graag een overzicht uit van je overstappen, bellen om te vragen of je je overstap nog haalt, sussen je begripvol als je je halte hebt gemist met een printje en een handgebaar naar hun collega in de andere richting in het volgende station edm.

Idem hier, en ook voor de Lijn en de MIVB. Naar mijn dagelijkse ervaring zijn incidenten met onbeschofte chauffeurs/controleurs echt wel een zeldzame uitzondering. Ook als alles mis gaat: toen een maand of 2 geleden het hele tramnet uitviel in Gent door een elektriciteitsstoring werden de mensen keurig geholpen.

lombas 22 juli 2010 12:31

Onlangs trouwens met dat onweer stond in volle spits de trein Antwerpen-Charleroi vast in Brussel-Zuid. Hij kon niet verder rijden omdat de gehele verbinding naar Waals-Brabant en Henegouwen foutu was. Ik stond op het spoor ernaast te wachten. Drie (3!) treinbegeleiders zag ik een hevige strijd (!) leveren tegen honderden reizigers die in golven van enkele dozijnen uitstapten om hun gal te spuwen...

Het onweert. Bomen vallen. Vliegtuigen kunnen niet opstijgen. Treinen kunnen niet vliegen over bomen. Men wilt dat netjes met electrische tractie zien want zo gaat het vlotter, maar daar betaalt men bij extreme weersomstandigheden de prijs voor. Het was zes uur. Ontspan je dan toch even.

Chapeau voor die drie mensen die bijeen werden gedreven zonder enig zinnig antwoord en als pispaal dienden voor honderden kantoorsletjes die de hele dag bitter weinig uitgevoerd hadden.

Anna List 22 juli 2010 12:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 4884008)
Onlangs trouwens met dat onweer stond in volle spits de trein Antwerpen-Charleroi vast in Brussel-Zuid. Hij kon niet verder rijden omdat de gehele verbinding naar Waals-Brabant en Henegouwen foutu was. Ik stond op het spoor ernaast te wachten. Drie (3!) treinbegeleiders zag ik een hevige strijd (!) leveren tegen honderden reizigers die in golven van enkele dozijnen uitstapten om hun gal te spuwen...

Het onweert. Bomen vallen. Vliegtuigen kunnen niet opstijgen. Treinen kunnen niet vliegen over bomen. Men wilt dat netjes met electrische tractie zien want zo gaat het vlotter, maar daar betaalt men bij extreme weersomstandigheden de prijs voor. Het was zes uur. Ontspan je dan toch even.

Chapeau voor die drie mensen die bijeen werden gedreven zonder enig zinnig antwoord en als pispaal dienden voor honderden kantoorsletjes die de hele dag bitter weinig uitgevoerd hadden.

:cheer: kantoorsletjes :cheer:

altijd de essentie mee !

Jaani_Dushman 22 juli 2010 12:56

Ik neem al 10 jaar dagelijks de trein en al 3 jaar dagelijks de bus.
Zoals bij alle beroepen, zitten er ook tussen de buschauffeurs en treinbegeleiders af en toe vervelende kwasten. Maar over het algemeen heb ik geen klagen over deze vriendelijke en behulpzame mensen.

Ik denk dat ik Anna List moet bijtreden: Jazzie lijkt wat last van de warmte te hebben.

backfire 22 juli 2010 12:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 4883976)
Ik reis elke dag met de trein en ik kom eerlijk gezegd weinig onvriendelijke treinbegeleiders tegen... Meestal zijn ze erg begripvol, printen graag een overzicht uit van je overstappen, bellen om te vragen of je je overstap nog haalt, sussen je begripvol als je je halte hebt gemist met een printje en een handgebaar naar hun collega in de andere richting in het volgende station edm.

De enige keer dat ik onvriendelijk bejegend ben, was toen ik vergeten was een kaartje te gaan halen en omdat ik de TBG niet had gezien zomaar was opgestapt. Toen ik dat zei toen hij langskwam en ik een ticket vroeg, antwoordde hij dat hij wel degelijk op het perron stond, mij (! drukke trein !) had zien opstappen drie minuten voor vertrek, en excuses niet voldeden. Administratieve meerkost van: 12,5 euro (op delijn: 75 als ik me niet vergis)... Tja, begrijpelijk wel.

Tja; ik reisde dagelijks met de trein en kwam weinig vriendelijke begeleiders tegen. Toen ik nog moest overstappen, waren er wel een paar die inderdaad voor mij informeerden of mijn volgende trein er nog stond etc,. Anderzijds genoeg situaties meegemaakt met conducteurs die totaal geen begrip toonden en meteen schermden met 'agressie jegens treinpersoneel' als ik weigerde toeslag te betalen. Een trein van 12 stellen en mijnheer stapt in de eerste wagon uit en ik sta aan de laatste. Ik moet dat ruiken, of wa?!

Ach. Ik blijf altijd vriendelijk tegen die mensen, en vaak krijg je dan zelfs van de meest norse conducteur de hulp die je wenst.

AsGardSGO 22 juli 2010 13:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker (Bericht 4883467)
Dan heb je volgende dingen die je leert bij de De Lijn. Je lijn nummer is 282 en rijdt altijd naar Zaventem Luchthaven. Alleen weet je nooit of die daar rechtstreeks naartoe rijdt of dat je ook kan afstappen aan het treinstation van Zaventem. Klein verschilletje dat je toch een halve dag zoeken kan kosten. Als je een chauffeur dan vraagt of hij langs het station rijdt, dan krijg je hooguit een diepe zucht en dan een knik die "Ja jong" moet betekenen. Meer komt er niet uit die vent ook al vraag je het heel vriendelijk en meteen met je pasje erbij.

Als ik nog langer met het openbaar vervoer en zeker De Lijn moet rijden zal ik vroeg of laat inderdaad zo'n chauffeur in elkaar stampen. Het is ook ochtend voor me. Maar eerlijk gezegd, er zijn ook joviale chauffeurs die je meteen willen helpen. Helaas te weinig van zulkse stuks. Ik herken er intussen reeds een paar die me lachend zeggen dat ik er maar op mag springen wegens de juiste route.

Zodra ik mijn rijbewijs terug kan krijgen ga ik het kussen en ook de motorkap van mijn wagen en brommertje.

Jij gefrustreerd, de busschauffeur gefrustreerd.
Als je 5 secconden emphatisch vermogen en rationeel denken ophaalt kun je waarschijnlijk wel zien waar het fout loopt.

En terug in het automobilisten verkeer gaat het oplossen denk je? Ook daar zal de frustratie en aggressie weer de kop opsteken hoor.

lombas 22 juli 2010 13:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door backfire (Bericht 4884087)
Ach. Ik blijf altijd vriendelijk tegen die mensen, en vaak krijg je dan zelfs van de meest norse conducteur de hulp die je wenst.

Je hebt de verplichting om ofwel teken te doen ofwel hem/haar op te zoeken.

Herr Flick 22 juli 2010 13:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AsGardSGO (Bericht 4884092)
Jij gefrustreerd, de busschauffeur gefrustreerd.
Als je 5 secconden emphatisch vermogen en rationeel denken ophaalt kun je waarschijnlijk wel zien waar het fout loopt.

En terug in het automobilisten verkeer gaat het oplossen denk je? Ook daar zal de frustratie en aggressie weer de kop opsteken hoor.

Maar daar zet ge uwe radio zo luid ge wilt en op wat ge je maar wil, en kan je een sluiproute induiken, of gewoon onderweg stoppen voor iets te drinken of te eten, ...

Jaani_Dushman 22 juli 2010 13:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 4884116)
Maar daar zet ge uwe radio zo luid ge wilt en op wat ge je maar wil, en kan je een sluiproute induiken, of gewoon onderweg stoppen voor iets te drinken of te eten, ...

Op de trein hoef je ook niet te stoppen om te eten of te drinken. Je haalt gewoon je eten boven, en eet rustig je ontbijt terwijl je je krantje leest.

Cdude 22 juli 2010 13:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door backfire (Bericht 4883646)
Zijn brommertje heeft een motorkap.

Afin, on topic: hetzelfde geldt voor de NMBS, hé. Nu verwacht ik niet dat elke treinconducteur fluitend de coupé komt ingehuppeld, maar een beetje elementaire vriendelijkheid lijkt me toch het minimum.
Ach. Ik heb al lang geleden resoluut voor de moto gekozen.

Met zo'n reet wil ik da model wel eens zien :lol::-P

backfire 22 juli 2010 14:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cdude (Bericht 4884131)
Met zo'n reet wil ik da model wel eens zien :lol::-P

Trike. ;-)

(edit): Ben op dieet geweest. Avatar aangepast.

Fozzie 22 juli 2010 14:35

Ik heb persoonlijk nog maar zelden last gehad van een onvriendelijke conducteur of buschauffeur.

Nu ja, als ik op tram of bus stap begroet ik telkens de chauffeur en toon ik spontaan mijn abonnement en dan krijg ik altijd een vriendelijke glimlach terug. Helaas moet ik constateren dat heel wat andere mede-reizigers de conducteur met moeite bekijken. Een beetje elimentaire beleefdheid kost toch geen geld?
Dito voor de trein: gewoon goeiedag zeggen en je kaartje spontaan tonen maakt al een groot verschil.

En zelfs al heeft de chauffeur al eens een mindere dag (hoe zou je zelf zijn als je door heel wat passagiers wordt bekeken als een stuk vuil), dan nog is dat geen enkele reden om aggressief te worden.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be