Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Julianus
(Bericht 4889700)
Kan iemand mij het nut van zo'n Vlaamse grondwet uitleggen?
|
Zo'n grondwet lijkt me een ideaal keurslijf om al te spilzieke politici in bedwang te houden. Als bv verankerd wordt dat men een begroting in evenwicht moet indienen, lijkt me dat ideaal in verkiezingsjaren om de begroting niet te laten ontsporen. Ik zie in het zuiden van het land iets minder begrotingstucht dus als dit op Vlaams niveau kan geregeld worden is dit een mooie zaak, maar het zou natuurlijk beter federaal ook zo zijn.
Laat ons wel wezen: een Vlaamse grondwet is ook een mooi instrument om bestuurlijke continuïteit te garanderen indien het Belgische schip vastloopt. Een plan B als het ware. Je kan voor of tegen de splitsing van België zijn, maar als het gebeurt moet je wel voorbereid zijn. Of dit de motieven zijn van Kris Peeters weet ik niet, maar een separatist kun je hem niet noemen.
Tenslote vind ik een Vlaamse grondwet op zich niet zo vreemd, ik kan in het buitenland niet direct een deelstaat opnoemen die geen eigen grondwet heeft. Op zich geen argument, maar een indicatie dat een grondwet van een deelstaat geen vreemd gegeven is.
|