Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Vlaamse regering organiseert interne staatshervorming (https://forum.politics.be/showthread.php?t=141879)

E. Gidius 23 juli 2010 14:30

Vlaamse regering organiseert interne staatshervorming

België staat stil, Vlaanderen gaat vooruit.

Een interne staatshervorming is nodig om Vlaanderen te ont-belgen en de belgitude voorgoed achter ons te laten. Daarna zal een Vlaamse grondwet volgen, zoals Kris Peeters aankondigde.

Bron

Citaat:

Geert Bourgeois presenteert plan voor Vlaamse staatshervorming

BRUSSEL - De Vlaamse regering heeft een groenboek voor een interne Vlaamse staatshervorming goedgekeurd. Het groenboek bevat volgens Vlaams minister Geert Bourgeois (N-VA) een toekomstvisie op de Vlaamse bestuurlijke organisatie.

Concreet gaat het om tachtig voorstellen voor een efficiëntere bestuurlijke organisatie. In het najaar bespreekt de kern van de Vlaamse regering het groenboek met een delegatie van de provincies en gemeenten.

'Overheid moet efficiënter werken'

'De interne staatshervorming moet ervoor zorgen dat de overheid efficiënter gaat werken, over de grenzen van de bestuursniveaus heen. De huidige budgettaire en economische situatie beklemtoont de noodzaak van deze oefening', klinkt het in een persbericht.

Het groenboek geeft de steden en gemeenten een prominente rol in de bestuurlijke organisatie.

'Een van de grootste problemen van onze steden en gemeenten is dat zij meer tijd moeten steken in allerhande plannen en rapporten voor de Vlaamse overheid, dan in het voeren van een beleid op maat voor de eigen inwoners', zegt Bourgeois. 'Het opstellen en controleren van al die plannen en rapporten kost een smak geld, zowel aan de lokale besturen als aan de Vlaamse overheid.'

Scherpere taakverdeling tussen beleidsniveaus

'We moeten afstappen van de gewoonte dat elk bestuursniveau zich met zowat alles bezighoudt', zegt Bourgeois. 'Er is dringend nood aan een scherpere bevoegdheids– en taakafbakening tussen de Vlaamse overheid, de provincies en de gemeenten. Dit komt de dienstverlening aan de burgers en bedrijven ten goede.'

Shadowke 23 juli 2010 14:37

kan ik enkel toejuichen :)

backfire 23 juli 2010 14:38

Tiens. En Bracke wist dat niet of wa?

Shadowke 23 juli 2010 14:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door backfire (Bericht 4886237)
Tiens. En Bracke wist dat niet of wa?

zoals ik al eerder heb gezegd in een andere draad.
Bracke denkt dat hij alles weet over de N-VA.
ik hoop dat het partijbestuur hem terugfluit en op zijn plaats zet.

Henri1 23 juli 2010 14:56

Hoelang gaat Kris Peeters het daar nog voor het zeggen hebben ?

E. Gidius 23 juli 2010 15:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 4886254)
Hoelang gaat Kris Peeters het daar nog voor het zeggen hebben ?

Irrelevant. De Vlaamse regering streeft (voorlopig) naar maximale autonomie, wie er ook premier is.

respublica 23 juli 2010 23:34

Dit vind ik een erg positieve zaak. Wie het contrast tussen Vlaanderen en België nu niet ziet, is blind. Vlaanderen zet voorzichtige stappen voorwaarts, België staat sedert jaren stil.

solidarnosc 24 juli 2010 00:00

Tiens. Wat was dan heel het nut van die nieuwe gemeentewet?

solidarnosc 24 juli 2010 00:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door respublica (Bericht 4887054)
Dit vind ik een erg positieve zaak. Wie het contrast tussen Vlaanderen en België nu niet ziet, is blind. Vlaanderen zet voorzichtige stappen voorwaarts, België staat sedert jaren stil.

Het enigste wat in Vlaanderen stil staat is het verkeer rond Brussel en Antwerpen en dat is al decennia de bevoegdheid van het Vlaams gewest.

Fozzie 24 juli 2010 00:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 4887091)
Het enigste wat in Vlaanderen stil staat is het verkeer rond Brussel en Antwerpen en dat is al decennia de bevoegdheid van het Vlaams gewest.

Als dat het enige is dat stil staat in Vlaanderen, dan valt dat nog reuze mee vergeleken met alles wat al stil staat in België (of beter: geboycot wordt door degenen die zeggen dat ze zo van België houden, dankzij ondemocratische belangenconflicten, alarmbelprocedures, enz...)

Zeno! 24 juli 2010 10:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door respublica (Bericht 4887054)

² !!!

Julianus 25 juli 2010 22:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius (Bericht 4886231)
Een interne staatshervorming is nodig om Vlaanderen te ont-belgen en de belgitude voorgoed achter ons te laten. Daarna zal een Vlaamse grondwet volgen, zoals Kris Peeters aankondigde.

Bron

Kan iemand mij het nut van zo'n Vlaamse grondwet uitleggen?

gehuigert 25 juli 2010 23:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Julianus (Bericht 4889700)

Politici zouden eindelijk eens hetzelfde doen na de verkiezingen als ze beloven voor de verkiezingen - namelijk confederalisme bestendigen.

Confederalisme houdt namelijk een Vlaamse en Waalse grondwet in, het is geen optie maar een vereiste. Ik ben geen voorstander van die Vlaamse grondwet maar het zou tenminste de illusie creëren dat politici doen wat ze beloven

Txiki 26 juli 2010 04:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 4887090)
Tiens. Wat was dan heel het nut van die nieuwe gemeentewet?

Kan je deze vraag eens wat toelichten?

Vito 30 juli 2010 08:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Julianus (Bericht 4889700)

Zo'n grondwet lijkt me een ideaal keurslijf om al te spilzieke politici in bedwang te houden. Als bv verankerd wordt dat men een begroting in evenwicht moet indienen, lijkt me dat ideaal in verkiezingsjaren om de begroting niet te laten ontsporen. Ik zie in het zuiden van het land iets minder begrotingstucht dus als dit op Vlaams niveau kan geregeld worden is dit een mooie zaak, maar het zou natuurlijk beter federaal ook zo zijn.

Laat ons wel wezen: een Vlaamse grondwet is ook een mooi instrument om bestuurlijke continuïteit te garanderen indien het Belgische schip vastloopt. Een plan B als het ware. Je kan voor of tegen de splitsing van België zijn, maar als het gebeurt moet je wel voorbereid zijn. Of dit de motieven zijn van Kris Peeters weet ik niet, maar een separatist kun je hem niet noemen.

Tenslote vind ik een Vlaamse grondwet op zich niet zo vreemd, ik kan in het buitenland niet direct een deelstaat opnoemen die geen eigen grondwet heeft. Op zich geen argument, maar een indicatie dat een grondwet van een deelstaat geen vreemd gegeven is.

nihao 30 juli 2010 09:00

Citaat:

Zo'n grondwet lijkt me een ideaal keurslijf om al te spilzieke politici in bedwang te houden.
Laat ons er dan maar in opnemen dat het parlement het investeringsprogramma moet vastleggen.
(En liefst ook de kunstmatig buiten de begroting gehouden monsterinvesteringen.)

stropke 30 juli 2010 18:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke (Bericht 4886236)
kan ik enkel toejuichen :)

Jabe-dabe-doeeeeeeeee!!!

Das per definitie Belziek fini die vlaanse grondwet.
Maja, da wisten we allang da Belziek fini was. :roll:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be