![]() |
Metro in Antwerpen
Deze zomer had ik het genoegen om een paar weken in Spanje te vertoeven.
Tijdens de reis, doorkruiste ik Frankrijk en nam een dag om Parijs te bezoeken. Het openbare vervoer is een zege, in deze stad. Nooit langer dan 3 minuten wachten op een treinstel in de metro. Je doorkruist de hele stad in 10 minuten, indien nodig. Ook Barcelona heeft een bijna identiek systeem. Ik bezocht de meeste toeristische plekjes via de metro. Zalig. Nooit wachten op de bus/tram en heerlijk koel in de rijtuigen. Als Antwerpenaar ben ik beschaamd als buitenlandse bezoekers me vragen hoe ze naar een bepaald punt in de stad geraken. Soms een half uur wachten voor een warme, overvolle tram. En dan heb ik het nog niet over de meestal norse bestuurders, wanneer je om info vraagt. Antwerpen een wereldstad ? Lachertje. Een "would be", ja. |
Citaat:
2 assen, haast alles is bereikbaar. In A'pen ligt er al een pak infrastruktuur weg te rotten ondergronds. Waarom ze niet verder gewerkt hebben is een raadsel.... http://nl.wikipedia.org/wiki/Antwerpse_premetro |
Citaat:
|
Citaat:
Het bestuur in deze stad is al jaren zoek... |
Een stad van wat honderduizend inwoners vergelijken met steden van wat miljoenen inwoners. Je moet het maar doen. Dat ze in Antwerpen een fiets huren. Ben je ook overal op tien minuten.
|
Citaat:
Er is in 'A is van U ! ' geen doorkomen meer aan. En ik wil u op 10 minuten van noord naar zuid zien rijden. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Inderdaad, in steden als Madrid en Barcelona is het metrosysteem heel efficient en goedkoop. In Barcelona heeft men daarboven sinds een paar jaar succesvol het project Bici uit de grond gestampt, waar je fietsen met een elektronische kaart van hun standplaats kan halen en op een willekeurige standplaats (waar er inmiddels talloze van zijn) kan zetten. Ondertussen gebruikt een hoop mensen deze fietsen. In Madrid zie ik dit jamer genoeg niet snel gebeuren aangezien het wegennet in het centrum totaal anders (minder kleine straatjes) is, en praktisch onmogelijk voor fietsers.
|
Citaat:
Vertel me nu niet dat men aan zo'n project begint zonder een deugdelijk financiëel plan. En als u de randgemeenten mee rekent, is Antwerpen een vrij groot gebied met flink wat inwoners. Het zou in alle geval het filerijden in en om de stad drastisch kunnen beperken. |
4 metrolijnen in éne koker is ook al te veel!!!
dikwijls moeten de trams wachten om een ander tram voor te laten... gemiddelde snelheid in antwerpse metro...16 km/h?? |
Citaat:
Ik kom uiterst zelden in Charleroi. |
Citaat:
http://www.hullabaloo.be/nutteloze-w...etro-charleroi Een typisch voorbeeldje van de wafelijzerpolitiek die ons landje groot (?) heeft gemaakt. De regering investeerde in de uitbouw van de haven van Zeebrugge dus moest men in Wallonië ook zoveel geld investeren. Een nutteloze scheepslift had men al, dus: een metro in Charloroi. Ik ga er binnenkort op bezoek (stadsrondleiding). |
Ik weet niet goed wat Charleroi in dit verhaal komt doen, maar bon...
Ter info : http://www.charleroi-bouge.be/ |
Citaat:
|
Citaat:
Je kan dat bijvoorbeeld vergelijken met Hannover (520.000 inwoners op 200km2 tov 460.000 in Antwerpen). Die stad heeft een volwaardig S-Bahn net en zijn Stadtbahn, gedeeltelijk ondergronds, gedeeltelijk op eigen bedding bovengronds. Citaat:
Maar ja, voor Antwerpen was zelfs een premetro met afschuwelijke slecht uitgeruste stations al te veel. Want als Antwerpen iets kreeg moesten de provinciestadjes Luik, Charleroi en Gent vanzelfsprekend hetzelfde krijgen. |
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:01. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be