Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Metro in Antwerpen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=141939)

hurricane 26 juli 2010 07:32

Metro in Antwerpen
 
Deze zomer had ik het genoegen om een paar weken in Spanje te vertoeven.
Tijdens de reis, doorkruiste ik Frankrijk en nam een dag om Parijs te bezoeken.
Het openbare vervoer is een zege, in deze stad.
Nooit langer dan 3 minuten wachten op een treinstel in de metro.
Je doorkruist de hele stad in 10 minuten, indien nodig.
Ook Barcelona heeft een bijna identiek systeem.
Ik bezocht de meeste toeristische plekjes via de metro. Zalig.
Nooit wachten op de bus/tram en heerlijk koel in de rijtuigen.
Als Antwerpenaar ben ik beschaamd als buitenlandse bezoekers me vragen hoe ze naar een bepaald punt in de stad geraken.
Soms een half uur wachten voor een warme, overvolle tram.
En dan heb ik het nog niet over de meestal norse bestuurders, wanneer je om info vraagt.
Antwerpen een wereldstad ? Lachertje. Een "would be", ja.

Henri1 26 juli 2010 08:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hurricane (Bericht 4890093)
Deze zomer had ik het genoegen om een paar weken in Spanje te vertoeven.
Tijdens de reis, doorkruiste ik Frankrijk en nam een dag om Parijs te bezoeken.
Het openbare vervoer is een zege, in deze stad.
Nooit langer dan 3 minuten wachten op een treinstel in de metro.
Je doorkruist de hele stad in 10 minuten, indien nodig.
Ook Barcelona heeft een bijna identiek systeem.
Ik bezocht de meeste toeristische plekjes via de metro. Zalig.
Nooit wachten op de bus/tram en heerlijk koel in de rijtuigen.
Als Antwerpenaar ben ik beschaamd als buitenlandse bezoekers me vragen hoe ze naar een bepaald punt in de stad geraken.
Soms een half uur wachten voor een warme, overvolle tram.
En dan heb ik het nog niet over de meestal norse bestuurders, wanneer je om info vraagt.
Antwerpen een wereldstad ? Lachertje. Een "would be", ja.

Ik heb in Rome ook het gemak van de Metro kunnen ondervinden.
2 assen, haast alles is bereikbaar.

In A'pen ligt er al een pak infrastruktuur weg te rotten ondergronds.
Waarom ze niet verder gewerkt hebben is een raadsel....

http://nl.wikipedia.org/wiki/Antwerpse_premetro

Everytime 26 juli 2010 08:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hurricane (Bericht 4890093)
Deze zomer had ik het genoegen om een paar weken in Spanje te vertoeven.
Tijdens de reis, doorkruiste ik Frankrijk en nam een dag om Parijs te bezoeken.
Het openbare vervoer is een zege, in deze stad.
Nooit langer dan 3 minuten wachten op een treinstel in de metro.
Je doorkruist de hele stad in 10 minuten, indien nodig.
Ook Barcelona heeft een bijna identiek systeem.
Ik bezocht de meeste toeristische plekjes via de metro. Zalig.
Nooit wachten op de bus/tram en heerlijk koel in de rijtuigen.
Als Antwerpenaar ben ik beschaamd als buitenlandse bezoekers me vragen hoe ze naar een bepaald punt in de stad geraken.
Soms een half uur wachten voor een warme, overvolle tram.
En dan heb ik het nog niet over de meestal norse bestuurders, wanneer je om info vraagt.
Antwerpen een wereldstad ? Lachertje. Een "would be", ja.

In Parijs hebt u bovendien ook de nachtbussen die de grootste wegen doorkruisen : ideaal voor de "nachtvogels". Hetzelfde systeem bestaat in Amsterdam, alvast voor trams. Een "nachtvogel" in België die geen wagen heeft, kan alleen maar hopen dat zijn/haar vrienden een wagen hebben. Anders kan hij oftewel wachten tot de vroege uurtjes om de eerste tram/metro/bus te nemen, oftewel een taxi nemen en een hoge prijs betalen.

hurricane 26 juli 2010 08:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 4890139)

In A'pen ligt er al een pak infrastruktuur weg te rotten ondergronds.
Waarom ze niet verder gewerkt hebben is een raadsel....

http://nl.wikipedia.org/wiki/Antwerpse_premetro

Dat is inderdaad ook mijn punt. Er is een hoop gemeenschapsgeld in die poging gekropen en niemand die er om geeft.
Het bestuur in deze stad is al jaren zoek...

Scherven A. Mok 26 juli 2010 09:22

Een stad van wat honderduizend inwoners vergelijken met steden van wat miljoenen inwoners. Je moet het maar doen. Dat ze in Antwerpen een fiets huren. Ben je ook overal op tien minuten.

hurricane 26 juli 2010 09:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok (Bericht 4890200)
Een stad van wat honderduizend inwoners vergelijken met steden van wat miljoenen inwoners. Je moet het maar doen. Dat ze in Antwerpen een fiets huren. Ben je ook overal op tien minuten.

En die putten hebben ze voor de lol gegraven ?
Er is in 'A is van U ! ' geen doorkomen meer aan.
En ik wil u op 10 minuten van noord naar zuid zien rijden.

speurneus 26 juli 2010 09:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 4890139)
Ik heb in Rome ook het gemak van de Metro kunnen ondervinden.
2 assen, haast alles is bereikbaar.

In A'pen ligt er al een pak infrastruktuur weg te rotten ondergronds.
Waarom ze niet verder gewerkt hebben is een raadsel....

http://nl.wikipedia.org/wiki/Antwerpse_premetro

Omdat de metro in A'pen helemaal niet rendabel is. Enkel in steden met meer dan 0,5 mio inwoners is een metro rendabel. Dat wist men voor de bouw ervan ook wel maar volgens de politiek zou en moest de metro er komen. Prestigeproject en weggegooid geld.

Boduo 26 juli 2010 09:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hurricane (Bericht 4890093)
Als Antwerpenaar ben ik beschaamd als buitenlandse bezoekers me vragen hoe ze naar een bepaald punt in de stad geraken.
Soms een half uur wachten voor een warme, overvolle tram.
En dan heb ik het nog niet over de meestal norse bestuurders, wanneer je om info vraagt.
Antwerpen een wereldstad ? Lachertje. Een "would be", ja.

Ook norse kelners, winkelbedienden, enz...

Henri1 26 juli 2010 09:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door speurneus (Bericht 4890261)
Omdat de metro in A'pen helemaal niet rendabel is. Enkel in steden met meer dan 0,5 mio inwoners is een metro rendabel. Dat wist men voor de bouw ervan ook wel maar volgens de politiek zou en moest de metro er komen. Prestigeproject en weggegooid geld.

Dan ware het beter geweest als ze er nooit aan waren begonnen.

backfire 26 juli 2010 09:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 4890139)
Ik heb in Rome ook het gemak van de Metro kunnen ondervinden.
2 assen, haast alles is bereikbaar.

In A'pen ligt er al een pak infrastruktuur weg te rotten ondergronds.
Waarom ze niet verder gewerkt hebben is een raadsel....

http://nl.wikipedia.org/wiki/Antwerpse_premetro

Al eens de metro van Charleroi genomen?

Zwitser 26 juli 2010 09:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door speurneus (Bericht 4890261)
Omdat de metro in A'pen helemaal niet rendabel is. Enkel in steden met meer dan 0,5 mio inwoners is een metro rendabel. Dat wist men voor de bouw ervan ook wel maar volgens de politiek zou en moest de metro er komen. Prestigeproject en weggegooid geld.

Vandaar dat Antwerpen ook beter een voorbeeld kan nemen aan een stad als Zürich. Daar heeft de bevolking indertijd per referendum een megalomaan metroproject weten tegen te houden. Men heeft dan maar "uit noodzaak" het tramnet tot een van de beste ter wereld uitgebouwd, en op de bestaande spoorlijnen rijd een frequente S-Bahn.

Wiley E Coyote 26 juli 2010 10:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok (Bericht 4890200)
Een stad van wat honderduizend inwoners vergelijken met steden van wat miljoenen inwoners. Je moet het maar doen. Dat ze in Antwerpen een fiets huren. Ben je ook overal op tien minuten.

Volledig mee akkoord. Antwerpen is geen grootstad in de zin van London, Parijs, New York of zelfs maar de Brusselse agglomeratie. De kosten wegen dan ook belange niet op tegen de baten.

Tamam 26 juli 2010 10:39

Inderdaad, in steden als Madrid en Barcelona is het metrosysteem heel efficient en goedkoop. In Barcelona heeft men daarboven sinds een paar jaar succesvol het project Bici uit de grond gestampt, waar je fietsen met een elektronische kaart van hun standplaats kan halen en op een willekeurige standplaats (waar er inmiddels talloze van zijn) kan zetten. Ondertussen gebruikt een hoop mensen deze fietsen. In Madrid zie ik dit jamer genoeg niet snel gebeuren aangezien het wegennet in het centrum totaal anders (minder kleine straatjes) is, en praktisch onmogelijk voor fietsers.

hurricane 26 juli 2010 10:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote (Bericht 4890322)
Volledig mee akkoord. Antwerpen is geen grootstad in de zin van London, Parijs, New York of zelfs maar de Brusselse agglomeratie. De kosten wegen dan ook belange niet op tegen de baten.

Blijkbaar wel. Anders was men nooit begonnen aan de 'pre-metro'.
Vertel me nu niet dat men aan zo'n project begint zonder een deugdelijk financiëel plan.
En als u de randgemeenten mee rekent, is Antwerpen een vrij groot gebied met flink wat inwoners.
Het zou in alle geval het filerijden in en om de stad drastisch kunnen beperken.

marcvt63 26 juli 2010 11:14

4 metrolijnen in éne koker is ook al te veel!!!
dikwijls moeten de trams wachten om een ander tram voor te laten...
gemiddelde snelheid in antwerpse metro...16 km/h??

Henri1 26 juli 2010 11:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door backfire (Bericht 4890265)
Al eens de metro van Charleroi genomen?

Die eer had ik nog niet.
Ik kom uiterst zelden in Charleroi.

backfire 26 juli 2010 12:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 4890472)
Die eer had ik nog niet.
Ik kom uiterst zelden in Charleroi.

Doen!
http://www.hullabaloo.be/nutteloze-w...etro-charleroi

Een typisch voorbeeldje van de wafelijzerpolitiek die ons landje groot (?) heeft gemaakt. De regering investeerde in de uitbouw van de haven van Zeebrugge dus moest men in Wallonië ook zoveel geld investeren. Een nutteloze scheepslift had men al, dus: een metro in Charloroi.

Ik ga er binnenkort op bezoek (stadsrondleiding).

Bad Attila 26 juli 2010 12:51

Ik weet niet goed wat Charleroi in dit verhaal komt doen, maar bon...

Ter info : http://www.charleroi-bouge.be/

solidarnosc 26 juli 2010 12:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 4890139)
Ik heb in Rome ook het gemak van de Metro kunnen ondervinden.
2 assen, haast alles is bereikbaar.

In A'pen ligt er al een pak infrastruktuur weg te rotten ondergronds.
Waarom ze niet verder gewerkt hebben is een raadsel....

http://nl.wikipedia.org/wiki/Antwerpse_premetro

Omdat Antwerpen in tegenstelling tot wat de lokale bevolking dacht niet groot genoeg is voor een metronetwerk. Idem voor Charleroi waar men nog veel zottere dingen heeft gedaan. De enigste stad in België waar een metro enige zin heeft is Brussel.

fonne 26 juli 2010 13:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door speurneus (Bericht 4890261)
Omdat de metro in A'pen helemaal niet rendabel is. Enkel in steden met meer dan 0,5 mio inwoners is een metro rendabel. Dat wist men voor de bouw ervan ook wel maar volgens de politiek zou en moest de metro er komen.

De periferie van Antwerpen meegeteld in een cirkel tot 15 km zit je met een verzorgingsgebied van 800.000 mensen, en met een attractie-pool voor meer dan 2.000.000 mensen uit de wijde omgeving. Meer dan genoeg om een behoorlijk metro-net en voorstadstreinnet mee uit te bouwen.
Je kan dat bijvoorbeeld vergelijken met Hannover (520.000 inwoners op 200km2 tov 460.000 in Antwerpen). Die stad heeft een volwaardig S-Bahn net en zijn Stadtbahn, gedeeltelijk ondergronds, gedeeltelijk op eigen bedding bovengronds.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door speurneus (Bericht 4890261)
Prestigeproject en weggegooid geld.

Daarom dat men er zoveel spijt van heeft gehad dat men toen niet eens heeft doorgebeten en de nodige investeringen gedaan had. Dan had vandaag het verkeer in en rond Antwerpen niet stilgestaan.
Maar ja, voor Antwerpen was zelfs een premetro met afschuwelijke slecht uitgeruste stations al te veel. Want als Antwerpen iets kreeg moesten de provinciestadjes Luik, Charleroi en Gent vanzelfsprekend hetzelfde krijgen.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be