![]() |
Stierengevechten verboden in Catalonië
'Het Catalaanse parlement heeft woensdag in Barcelona gestemd voor een verbod op stierengevechten. Catalonië is de eerste regio op het Spaanse vasteland waar deze traditionele sport wordt verboden.
In het Catalaanse parlement werd voor de stemming een fel debat gevoerd. Uiteindelijk trokken degenen die tegen het dierenleed zijn aan het langste eind. Het verbod werd gesteund door 68 parlementsleden, 55 stemden tegen, 9 onthielden zich. Het verbod gaat in op 1 januari 2012. Catalonië is de tweede Spaanse regio die het stierenvechten verbiedt. Op de Canarische eilanden werd een dergelijk verbod in 1991 al ingesteld. Stierenvechten is niet meer zo populair in Catalonië. Er vinden niet meer zoveel stierengevechten plaats. Enkel in de arena La Monumental in Barcelona sterven jaarlijks zo'n 100 stieren na een gevecht.' Bron De Standaard |
:cheer: Catalunya :cheer:
|
Een vrij nutteloze manifestatie - kan er niets interessants aan zien - de dierenpesterij daargelaten.
|
Citaat:
|
Citaat:
![]() |
Citaat:
Het stierenrennen op zich vraagt nog lef van de deelnemers. Het Spaanse stierenvechten is ongeveer even moedig als de berenjacht van Theodore Roosevelt. |
Citaat:
|
|
Goede zaak dat het doden van stieren voor vermaak afgeschaft wordt, maar er zijn andere niet dodelijke spelletjes met dieren waarbij de dierenbeschermers mijns insiens te ver gaan. Vinkenzetten verbieden bijvoorbeeld. En sommigen zouden zelfs konijnen en pluimveetentoonstellingen als dierenmishandeling willen voorstellen vermoed ik. Natuurvervreemde stadsgroenen misschien?
Een stier die iemand vertrappelt in Pamplona houd daar heus geen trauma aan over hoor. Voor de stier hoeft dat ommetje niet verboden te worden mijns inziens. |
In de Camargue - lange tijd geleden - hadden ze even buiten Stes Maries een oefenarena. Ik bedoel dus niet de arena aan het strand, nee die op de weg naar Arles.
Lintjes werden tussen de vlijmscherpe horens gebonden en die moest je los zien te trekken. De Camargue stieren zijn razendsnel en daardoor een stuk gevaarlijker dan de Spaanse. Het uit de marais halen en opdrijven was wel aardig werk, de echte vechtstieren gingen weg voor export en de lokale fêtes. Over het algemeen worden ze niet gedood, muv van de dia festivo in Nîmes en Arles. Dat zal nu allemaal wel anders zijn want ik praat over 40 jaar geleden. Kom met mijn boot nog wel in Stes Maries maar de "gitan" atmosfeer is geheel verdwenen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Werden er de laatste tijd teveel toreadors op de horens gestoken misschien,... ?
ja ik vind het altijd tof als de stier wint. |
Ik zou niet te vroeg juichen. De PP gaat in de Spaanse Kamer en Senaat een wetsvoorstel indienen dat die stierengevechten zou catalogeren als "een feest van algemeen cultureel belang". Als dat er door komt, dan annuleert die Spaanse wet de Catalaanse beslissing. Dan kan geen enkele autonome region nog die stierengevechten verbieden. Dat zo'n verbod al sinds 1991 in voege is op de Canarische Eilanden, is voor de PP bijzaak.
|
Ik vermoed dat hier meer achter zit dan enkel maar bezorgdheid om dieren. Tegenwoordig is er in Catalonië een heel sterk anti-Spaans sentiment aan het groeien, ik heb het al gezien bij mensen en organisaties waar ik dat helemaal niet verwacht had. Dit gaat meer om het neerhalen van een Spaans nationaal symbool.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik ben er ooit eens naar gaan kijken..ben het halverwege afgebold... Daar is niks sport aan, op een namiddag worden er een stuk of zes totaal kansloze stieren afgemaakt..toen was het nog gebruikelijk van bij de stieren de balzak af te binden of op voorhand een paar dolken in de nek te steken omdat die beesten anders te tam waren om te reageren, belachelijke achterlijke machotraditie.. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:22. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be