Micele |
28 juli 2010 19:29 |
Normaalste zaak van de wereld. Er zijn landen die nog limieten hebben van 1974. ;-)
2 Oosteuropese landen hebben ondertussen al 160 kmh, waarom zou een "oud-EU-land" zijn max niet met 20 kmh tot 150 kmh verhogen op hun betere auto snelwegen ?
http://de.wikipedia.org/wiki/Tempolimit#Europa / Ref: 26.↑ 27.↑
De meeste Europese landen (ook buiten Europa) hebben het al voor gedaan, de andere zijn "wat achterlijk" op dat gebied.
Natuurlijk moet een auto(snel)weg het onderhoud-kwaliteit (en randinfra) krijgen wat het verdiend om een echte autosnelweg te zijn.
Vergeten we D niet dat bij de top 5 van veiligste verkeerslanden in Europa staat met de hoogste toegelaten maxima.
Daarbij op autobahnen met of zonder limiet - ttz aanbevolen 130 kmh - vallen procentueel evenveel doden (in 2005 en 2006 toch)
Men kan dus zeggen dat het niet onveiliger is als de maxima wat hoger gezet worden, een autosnelweg beperkt zijn werkelijk gemiddeld gereden snelheden automatisch door verkeersdrukte (of plaatselijk door de langzaamste linksplakker ;-))
Citaat:
Safety on the Autobahn: Current situation
Currently, 52% of the German motorways do not have a speed limit, 15% have temporary speed limits due to weather or traffic conditions and 33% have permanent speed limits. On unlimited sections there is a 130 km/h commendation.
One argument used in favour of the status quo is that a similar proportion of deaths on the motorways in Germany occur on sections without speed limits as on sections with limits. According to the German Statistics Agency, of the 645 road deaths that occurred on motorways in 2006, 441 or 67% occurred on motorway sections without limits. This is consistent with the figures from the previous year, 2005, when 662 deaths occurred on motorways, 462 (70%) of them on unlimited sections.
But this similarity of percentages takes no account of traffic volumes on the different sections. Traffic volumes on sections without speed limits are likely to differ appreciably on average from those on sections with speed limits. This should be investigated to cast more light on the numbers of deaths on the two kinds of section. ...
http://www.etsc.eu/documents/Speed_Fact_Sheet_1.pdf
|
|