Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Partijdiscussies (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=121)
-   -   Ik begrijp niet waarom N-VA'ers met BuB lachen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=14211)

Supe®Staaf 20 mei 2004 10:19

Kleine en beginnende partijtjes aanvallen, is natuurlijk makkelijk. Ze maken communicatie-fouten, inschattingsfouten, ze begaan onhandigheden, slaan al eens hilarische flaters, en schieten af een toe een bok van formaat.
Als ik me dus even wil afreageren, zonder inspanning, dan lach ik ook al eens met BuB, en profiteer ervan om in één adem een paar van hun standpunten die me ergeren, fiks af te breken.

Wat ook al geen groot probleem is: lachen met ter ziele gegane en gefragmenteerde partijtjes zoals de ex-VU, binnenkort (hopelijk :twisted: ) Agalev-Groen! etc.
Dit soort lachen is aan mij minder besteed: op lijkjes schoppen, of er een vreugdedans op uitvoeren, is een zielige bezigheid. Aan natrappen heb ik niet zo vaak behoefte. Hoogstens kan hun débâcle dienen om in analoge gevallen eens op te rakelen als illustratie.

Dan heb je nog de speciale gevallen: mini-partijtjes die stilaan verzopen raken in de diepe wal, en dan maar uit pure wanhoop in de brede sloot springen. Eén van die speciale gevallen is de N-VA, sinds kort in kartel met de vroegere CVP. Die doodstrijd becommentariëren is interessant (zolang ze aansleept tenminste) Je kan je leedvermaak en schadenfreude perfect wegstoppen achter een massa argumenten. Zeker in dit speciale N-VA-geval.

Stel je immers voor:

*N-VA weigerde een kartel met het Vlaams Blok, een partij die voor het grootste deel, ideologisch op papier parallel verloopt (wat ze post factum uiteraard fel tegenspreken)

*Door die weigering doorprikt de N-VA alvast één zelfopgeblazen ballonnetje: hun zogezegde anti-cordonstandpunt. In een resem zielig gekronkel in talloze posts, ontkennen ze dit oude standpunt, zwakken ze het af, en sommigen tieren zelfs al dapper samen met hun nieuwe katholieke broodheren, het Vlaamse equivalent van Di Rupo's "Non! Jamais!".
Zeker na het arrest waarin de blok-VZW's voor racisme werden veroordeeld.

*Door hun coalitie met de Belgicistische monarchistische CD&V zit de N-VA eigenlijk héél oncomfortabel geplet, zowel tussen hun voormalige geestesgenoten van het Vlaamsblok, als tussen hun voormalige vijanden de Belgicisten en royalisten, wiens standpunten ze nu eigenlijk niet echt meer ten gronde mogen aanpakken, om de partij die hen boven de kiesdrempel helpt tillen niet voor het hoofd te stoten.
Gevolg:
  • :arrow: De die-hard-flaminganten van het blok kunnen hen gefrustreerd en boos een vorm van verraad in de schoenen schuiven.
    :arrow: De Belgicisten van hun kant kunnen opgelucht, doch vol leedvermaak, de N-VA genadeloos confronteren met hun oude standpunten, die in schril contrast staan met wat de vroegere CVP als ideologie hanteerde.
Le VU-nouveaux est donc arrivée, in de gedaante van de N-VA. Althans toch in haar fase waarin ze zich comfortabel in de feauteuils van het Belgische establishment kan laten ploffen, onderwijl genoeglijk kreunend :"Vive la Belgique. Après nous les déluges"

Munitie om met de N-VA de spot te drijven is er overduidelijk voldoende aanwezig en dat voor meer dan één strekking.
Staat de N-VA dus zelf wél in een positie om zich smalend uit te laten over anderen?

Tegen de grotere partijen houden ze sinds het kartel voorbeeldig hun kop. En daar breng ik ook het nodige begrip voor op: je bijt beter niet in de hand waaruit je na 13 juni misschien moet eten. Dat heet, in hun optiek: een kwestie van rijden en omzien.

Wat rest de N-VA'ers dan nog om hun kwaadaardigheid op bot te vieren?
Het schimpen op de Vlaamse Boze Blok?
Het kan, technisch gesproken.
Er is immers hun grote verschilpunt inzake visie op vreemdelingenbeleid. Ze staan ook niet alleen: de nieuwe grote broers staan mee paraat om de boze-blok-wolf veilig achter een cordon te houden.

Schiet er dan nog iets over voor hen die zich bij het blokjes-pesten alsnog iets te ongemakkelijk voelen (wegens oude vriendschapsbanden? wegens spijt voor het opgeven van gelijklopende streefdoelen?)
Jeps: lachen met ideologische opponenten, zonder veel aanhang en die ze qua impact (al dan niet terecht) zwak achten.

Als N-VA'er zou ik echter steeds tweemaal nadenken vooraleer me smalend uit te laten over andere kleine partijen.
Waarom dan?
Alle kleine partijtjes draaien mee in een bepaald soort patroon van rise-and-fall: zweeppartij->beleidspartij (desnoods via kartel) -> doodregeren-> afrekening op verloochende standpunten-> diaspora..........
Wanneer je dus, zoals de N-VA, reeds voor de 2e maal in dit folkloristische, bijna tragisch-atavistische mallemolentje meedraait, dan begrijp ik langs geen kant waarom ze met BuB ( in wezen hun lotgenoten!) de draak steken........

Philips Inc. 20 mei 2004 10:41

Geloof je dit zelf, of is het wishfull thinking ...

Jan van den Berghe 20 mei 2004 11:10

Naar de titel doet geloven, zou dit hier gaan over de BUB. Ik stel echter vast dat het een scheldtirade is tegen de N-VA. Begrijpe wie begrijpen kan.

Vlaamse Leeuw 20 mei 2004 11:15

Blijkbaar heeft u het er nog altijd moeilijk mee dat partijen zoals de N-VA bestaan.

Tantist 20 mei 2004 11:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Dit soort lachen is aan mij minder besteed: op lijkjes schoppen, of er een vreugdedans op uitvoeren, is een zielige bezigheid.

8O

Is dit de superstaaf die bij elke ruzie tussen VB en N-VA zijn poppetjes boven haalde en zijn leedvermaak niet kon verbergen? 8O

Zo ja, dan moet je toch wel eens in eigen hart kijken voor het slapen gaan, vind je ook niet?

Trouwens, zo ver als jij ga ik niet eens. De BUB is helemaal geen lijkje, maar een embryootje dat nooit meer zal groeien. Jij gaat dus in feite verder met schimpen dan ik.

FallenByTheHand 20 mei 2004 14:59

ik moet zeggen: dit topic heeft iets grappigs...

Patriot! 20 mei 2004 16:14

Iets dat N-VA'ers en Blokkers eens moeten leren. BUB is een kleine partij, maar onze leden zetten zich er enorm voor in. Waarschijnlijk meer dan jullie voor jullie partij, owv het feit dat wij alles zelf moeten doen. Heb daar dan respect voor en lach niet met de BUB, LSP, PVDA, FN,...
Kleine partijen, met mensen die enorm hard werken voor hun idealen.

Dat jullie daar mee lachen zegt enorm veel over jullie.

PS: Ik wil niet alle NVA'ers en Blokkers over dezelfde kam scheren. Met sommigen heb ik een goed contact, en zij hebben respect voor eenieder die opkomt voor zijn mening.

Tantist 20 mei 2004 16:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Iets dat N-VA'ers en Blokkers eens moeten leren. BUB is een kleine partij, maar onze leden zetten zich er enorm voor in.

Zo hard zelfs, dat er 2 jaar na oprichting nog steeds geen Duitste versie is van de website, maar dat ze wel er in geslaagd zijn verschillende fora te bevuilen met hun nepprofielen. :twisted:

Knuppel 20 mei 2004 17:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door FallenByTheHand

Kwestie is, de hand te kunnen leggen op wat er zo grappig aan is...

Jan geeft al een voorzetje: 'de titel laat uitschijnen dat het over de BUB gaat maar eigenlijk is het een 'scheldtirade' tegen de N-VA'...
die, vanzelfsprekend, niet erg goed begrepen en nog minder goed onthaald wordt.

Niet moeilijk anders. Superstaaf heeft nooit zijn afkeer voor de 'tsjeven' onder stoelen en banken geschoven....ook al is hij een fervente belgicist...en de tsjeven nochtans belgicisten zijn.
De N-VA is Vlaams-nationalistisch...

Gedwongen worden een kartel te vormen tussen twee zo verschillende partijen heeft iets melodramatisch.
Wie een beetje de politiek volgde weet dat deze twee partijen elkaars idelogische tegengestelden zijn. De VU werd eerder gedreven door haar Vlaamsgezinde ideologie. De CD&V wordt onverwijld gedreven door haar hang naar macht...en die is typisch Belgisch.

Wie in de moeilijkste positie zit is, uiteraard, de N-VA. De prijs die ze moet betalen om te kunnen overleven is dan ook hoog. Veel hoger dan wordt ingezien en nog minder toegegeven. De twijfel weegt sommigen anders zwaar. Anderen weer veel minder of helemaal niet. Zo lijkt het althans. Deze laatsten blazen wel heel erg hoog van de toren. Gesterkt door het, toch wel twijfelachtige 'Vlaamse' van het kartel, én door de uitslag van een politiek proces tegen de idelogische medestander, mag een Vlaams Blokker ongegeneerd een racist genoemd worden die met groot genoegen achter het (officieel door de N-VA afgewezen) cordon wordt terug geflikkerd, terwijl CD&V-ers uiterst voorzichtig en met het nodige respect naar de twijfelachtige 'Vlaamse' ogen wordt gekeken.

Wie al dat fraais vanop enige afstand gadeslaat moet er wel wat een dubieus gevoel bij krijgen. Het heeft iets zieligs. Misschien niet zo zielig als het gevoel dat je krijgt bij het aanschouwen van de zelfoverschatting waaraan het BUBclubje zich laat kennen, maar het blijft iets haast beschamends hebben. Het doet zowaar wat aan de medestanders van het 'Spirit' van Anciaux denken. 'We hebben geen keuze, dus we zullen moeten afwachten wat het wordt en hopen op het beste'.

Hopelijk valt het allemaal beter uit voor de N-VA dan wat te voorzien valt. Tot die zekerheid er is zouden de N-VA-ers zich beter wat bescheidener opstellen en zich niet zo hard vergalopperen tegenover de partij die in overgrote mate dezelfde standpunten deelt. Toch wat betreft het eerste themapunt uit het N-VA-programma. Zoals het er op dit ogenblik naar uitziet zit het er immers dikker in dat Geert Bourgeois, zij het in alle stilte, verplicht zal worden het voorbeeld van Hugo Schiltz te volgen, dan datgene dat hij zijn volgelingen ooit beloofde: hen het onafhankelijke Vlaanderenland binnenleiden. Het zit er veel meer in dat Bourgeois zal gedwongen worden de CD&V op diens eigen wensen te bedienen. En dat is hoogstens een beter werkend en confederaal België. Zo te zien hebben de N-VA-volgelingen zich verzoend met deze gedachte. De prijs voor de verloren droom wordt niet alleen kritiekloos betaald, het opgeven van deze droom wordt zelfs als een overwinning verkocht.

Superstaaf verstaat de kunst om 'het woord' te gebruiken veel beter dan ik. En hij verpakt het ook nog in een heel eigen stijl. De ene keer leuk, de andere keer minder plezant. Zeker voor degenen waar hij zijn, soms venijnige, pijlen op richt. Feit is dat in het bovenstaande een ruime grond van waarheid zit. De analyse is vrij correct.

En zoals FallenByTheHand zegt: 'het heeft iets grappigs'.
Ook dat klopt, precies omdat het zo melodramatisch is maar de meeste, rechtsreeks betrokkenen niet in staat zijn er de nodige afstand van te kunnen nemen om het te kunnen (of durven) inzien.

Fribre 20 mei 2004 18:19

Als de BUB zich als een ernstige partij zou opstellen, zou zij niet zo vaak uitgelachen worden.

Maar door partijleden als Patriot, die soms de bombastische toer durft op te gaan en zichzelf wel eens belachelijk maakt met stellingen als zou een meerderheid der Belgen het standpunt van de BUB onderschrijven, en Bruno, de zieligste aller BUB'ers, die het nodig schijnt te vinden op dit forum keer op keer gebanned te geraken en die nu op het CD&V forum faam maakt door zich voor te doen als ontgoochelde belgicistische christendemocraten die het door het Vlaams Kartel voor bekeken houden bij de CD&V (kan iemand de moderatoren daar waarschuwen?), maar, en niet minder, door partijvoorzitter Hans, die het bijvoorbeeld nodig vind om de betekenis van Vlaanderen te ontkennen en vaak en veelal idiote tussenkomsten maakt in ernstige discussies. Of wat gedacht van Yann, webmaster van de BUB, die er trots op was om met een avatar van Leopold op dit forum te fungeren. Ja, Leopold, die schuldig is aan de gruwelijke dood van talloze Congolezen.

Ook de relaps (ergens anders reeds beschreven) en de flagrante leugens of onjuistheden die BUB-leden hier wel meer dan eens maken, het povere discussieniveau van de bovenvernoemden, draagt bij tot het niet serieus nemen van de BUB.

Er zijn wel serieuze en waardige discussiepartners te vinden bij de BUB, zoals bijvoorbeeld Foundation en Kim, maar die lijken (althans op dit forum) in minderheid.

De N-VA en N-VA'ers op dit forum zijn een andere zaak. Deze mensen worden geviseerd door vele groepen, de grootste daarvan: Vlaams Blokkers en belgicisten. Het Monsterverbond tegen de N-VA. Dit kan niet verwonderen.

[code:1:96005ffc23]mon·ster·ver·bond (het ~)
1 tegennatuurlijk verbond tussen (politieke) partijen[/code:1:96005ffc23]

Zeno! 20 mei 2004 18:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Naar de titel doet geloven, zou dit hier gaan over de BUB. Ik stel echter vast dat het een scheldtirade is tegen de N-VA. Begrijpe wie begrijpen kan.

Dan ken je Superstaaf nog niet. Het is zijn levenswerk. :roll:

Zeno! 20 mei 2004 18:55

Citaat:

Iets dat N-VA'ers en Blokkers eens moeten leren. BUB is een kleine partij, maar onze leden zetten zich er enorm voor in. Waarschijnlijk meer dan jullie voor jullie partij, owv het feit dat wij alles zelf moeten doen. Heb daar dan respect voor en lach niet met de BUB, LSP, PVDA, FN,...

Ik heb altijd al gezegd dat ik de BUB succes toewens, en dat ik met alle plezier een handtekening zou willen zetten. [size=2]Maar heb nog niet de kans gehad omdat die dekselse BUB'ers steeds in de namiddag in Leuven rondhangen ipv 's avonds. En wanneer moet je in Leuven zijn? Juist ja, NIET in de namiddag.[/size] :wink:

Patriot! 20 mei 2004 19:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeno!
Citaat:

Ik heb altijd al gezegd dat ik de BUB succes toewens, en dat ik met alle plezier een handtekening zou willen zetten. [size=2]Maar heb nog niet de kans gehad omdat die dekselse BUB'ers steeds in de namiddag in Leuven rondhangen ipv 's avonds. En wanneer moet je in Leuven zijn? Juist ja, NIET in de namiddag.[/size] :wink:

Kalm, Zeno, binnenkort ben ik permanent in uw buurt :wink:

Supe®Staaf 20 mei 2004 23:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Philips Inc.
Geloof je dit zelf, of is het wishfull thinking ...

Supe®Staaf 20 mei 2004 23:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Begrijpe wie begrijpen kan.

't Is aan iedereen niet gegeven.

Supe®Staaf 20 mei 2004 23:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuw
Blijkbaar heeft u het er nog altijd moeilijk mee dat partijen zoals de N-VA bestaan.

Niet zo lang meer.

Supe®Staaf 20 mei 2004 23:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Jij gaat dus in feite verder met schimpen dan ik.

Ik heb dan ook geen verborgen agenda.
Ik hoef geen strategische kartels met mijn stem te vereren.
Ik mag vrijelijk schimpen op elke afzeik van om het even welke partij.
  • Ik ben geen Cantecleer.
    Ik lik geen kandeleer.
    Omwille van het smeer.

Supe®Staaf 20 mei 2004 23:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door FallenByTheHand

Mijn eeuwig en enig 'probleem'.
Als ik iets om te lachen zeg, wordt het serieus genomen.
Als ik iets serieus zeg, wordt ermee gelachen.

Supe®Staaf 20 mei 2004 23:38

Citaat:

:rainbow1:

Gij........ zijt ne slimmen.

Supe®Staaf 20 mei 2004 23:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
:changes:

Censuur.
([size=2]sorry, ik kan niet veel tegen uw analyse inbrengen, ik geef niet graag flaminganten gelijk, ik verlaag me dus tot een gefrustreerd soort scheldwoord, ik denk dat............ ach......... pffffffff.......shit......obojoboj)[/size]

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be