![]() |
Wat betekent integratie?
Kan iemand hier een definitie geven van wat integratie betekent? Welke zijn de voorwaarden waaraan iemand moet voldoen om geïntegreerd te zijn -of beschouwd te worden- in onze westerse maatschappij?
Betekent integratie het tegenovergestelde van apartheid? Als verschillende culturen vreedzaam naast elkaar kunnen leven (zouden kunnen leven) in België, zijn deze dan 'geïntegreerd'? Is de -om maar iets te zeggen- eskimo die hier om de hoek woont en waar niemand last van heeft ook geïntegreerd? Is een Waal of Vlaming 'geïntegreerd' in België? Wanneer is een Waal, Eskimo, of Moslim geïntegreerd? |
Hangt er vanaf hoe u het bekijkt.
Integratie voor Vlamingen betekent: "U aanpassen aan de taal, cultuur en gewoontes van het land waar u zich op dat moment bevindt." Integratie voor moslims betekent: "U niet aanpassen, de cultuur verwerpelijk vinden, provoceren, uitzonderingen eisen en rondlopen met immens lange tenen en iedereen met de dood bedreigen die nog maar een beetje kritiek heeft op hun achterlijke godsdienst." |
Citaat:
Hoe ga je 'aanpassen' interpreteren? |
de taal van de regio spreken, je houden aan de wetten van het land.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
normen en waarden botsen altijd, tussen generaties, tussen geslachten, tussen mensen. |
Citaat:
|
Citaat:
Als mijn dochter op school door iemand die de wetten naleeft verbaal uitgemaakt wordt met 'hoer' omdat ze een minijurkje aanheeft.... Is die persoon nog steeds geïntegreerd? Vrije meningsuiting hé! |
Wat is 'vlaamse cultuur'?
|
Citaat:
|
Citaat:
ik veronderstel dus zoiets aan 'bijschaven', maar ook dat is een zeer relatief begrip. Hoe kun je nu aan immigranten duidelijk maken wat integratie betekent als we er geen eenduidige definitie kunnen opkleven? Culturele gewoontes moeten dus ook via wetten vastgelegd worden? dat gaat dan weer racistisch beschouwd worden... Moeten we racisme dan weer toelaten? of herdefiniëren? Nog veel werk aan de winkel... |
Citaat:
Dus hoe verder je staat van die "modale Vlaming", hoe minder je "geïntegreerd" zijt. Uiteraard is het nog veel ingewikkelder omdat de kenmerken van de "modale Vlaming" kunnen verschillen naargelang plaats, tijd, leeftijd, geslacht, en andere factoren. Daarnaast verschillen de kenmerken in zwaarte (taal is belangrijker dan lengte van het haar bij voorbeeld), en weer kan iedereen die zwaarwichtigheid op een andere manier beschouwen. Integratie is dus én een maatschappelijk begrip, én een individueel begrip. Daarom ook dat het eigenlijk een hol begrip is : de perfect geïntegreerde Vlaming zou een karikatuur van de Vlaming zijn omdat niemand "perfect geïntegreerd is". Citaat:
Maar veeleer maken culturele gewoontes voorwerp van sociale controle. Hoe sterker uw sociale controle, hoe homogener uw culturele gewoontes. Wij leven in een maatschappij met vrij weinig sociale controle, waardoor er veel meer verschillen zijn tussen de gewoontes van de mensen. Rest er dan die gewoontes die in de wet zijn verankerd en die dan als enige opgelegd kunnen worden door de maatschappij. |
Citaat:
|
Citaat:
When in Rome ... |
Citaat:
|
Citaat:
Even serieus, ik vraag me dat dus echt al een tijdje af en mn vraag wordt constant genegeerd. |
Citaat:
Vlaamse normen en waarden bestaan niet. 't Is maar de vraag of die ooit bestaan hebben. Maar je had het over cultuur, niet over waarden en normen. |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Waarom moet ik me dan aanpassen aan iets dat eigenlijk niet bestaat? :roll: |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:32. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be