![]() |
Dorpskern 50km/u
Eindelijk weet ik waarvoor het zwart op wit bord dorpskern dient: snelheidsovertredingen opschrijven!
Jullie hebben het allemaal wel al eens meegemaakt: op de gekste plaatsen plant de gemeente een dorpkernbord en je mag maar 50 km per uur rijden. O wee als je net op dat moment moet opletten voor een voorrang van rechts, een of ande manoeuvre van een andere weggebruiker en je ziet dat bord niet. Dan ga je naar de bakker, doet een wandelingteje in het park, een gezellige babbel met je vrienden, en kruipt weer de wagen in. Wie weet op dat moment nog of hij dan wel of niet in die dorpskern zit? Soms rij je op een dubbelrijvlak in groene velden tewrijl je nog steeds in de 'dormpkern' zit. Dorpskernborden zijn er gewoon om boetes te kunnen uitschrijven. Ik heb gediscussieerd met de politie, maar die kennen enkel als antwoord: 'Je had het bord maar moeten zien (en onthouden tot je weer een bord ziet dat je de dormpskern verlaat)'. Punt. Of dit waanzin is of niet trekken zij hun niets van aan. In Humo schreef iemand dat ze beter via gekleurden lijnen zouden aangeven welke snelheid je kan rijden. Prima. Dat had ik ook al bedacht. Maar dat komt er nooit want dan houden er meer mensen zich aan de snelheid en kunnen er niet voldoende boetes uitgeschreven worden. Trouwens, de politie flitst jou niet daar waar er winkels en voetgangers zijn, want daar houden de meesten zich netjes aan de snelheid en is er geen gevaar. Het is daar waar niemand (terecht) het nut ziet om maar 50 km te rijden dat ze u gaan flitsen. |
Eigenlijk ga ik akkoord met jou.
Bebouwde kom en woongebied zouden perfect moeten samenvallen. |
Citaat:
|
Citaat:
Maar dat lost het probleem van die dorpskern nog niet op. Misshien streepjes of punt-streep enzo? |
Doorgaans staan er nog wel meer signalen die aangeven dat je in de dorpskern komt of dat je je erin bevindt. Wegmarkeringen en regelmatig 50-borden. Misschien zijn er dorpen waar er niets meer staat, dat weet ik niet. Alleszins, onoverkomelijk zijn die borden niet.
Wat niet wegneemt dat je een serieus punt hebt wat betreft het misbruik dat de politie van deze zones maakt. |
Verplichte wegenstudie voor de wegen waarop je je wenst te begeven. Zoals bij het spoor. En in de praktijk en in theorie op wegenplannen. Bij je rijbewijs zit dan een bijlage met daarop op welke wegen je mag rijden. Eerst studeren dus alvorens de baan op te gaan. Geen uitvluchten over in de weg staande camions, kort gerokte vrouwen, bierogen, ... .
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Dat komt onder andere door het feit dat er systematisch veel te snel wordt gereden op alle wegen, en de pakkans daarbij belachelijk laag is. |
Citaat:
Ziet ge mij al aan 50km\u van Gent naar Knokke rijen over den Expresweg of de ouwebaan langs Maldegem enz? Das niet te doen. |
De "dorpskern" van Brussel wordt 30 km/uur...
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw.../100805_Zone30 Dat wordt lachen :roll: |
Citaat:
Voorrang van rechts is zo al bvb een totaal debiele regel. Wat op de hoofdbaan is heeft voorrang. Simpel dus, Leer de mensen eens rijden op ronde punten en pak hun rijbewijs af als ze niet pinken, or er te lang links of rechts rijden ... maar ja, daar moet ge wel iets meer voor doen als ne camera hangen. Pak middenvaktoeristen ook hun rijbewijs af, Ze rijden de autostrade op tegen 110 (jean pas oep dat ze u nie flitsen he... ) gaan naar de middelste rijstrook en hop daar cruisen ze dan... Beboet mensen die continue te traag rijden, ja je kent ze wel die sukkels die gewoon overal 40 rijden omdat ze schrik hebben geflitst te worden. Van die pipo`s die nooit hun richtingaanwijzers gebruiken, ... ze zijn blijkbaar te geconcentreerd bezig met hun stuur vast te houden op tien voor twee en hebben dus geen hand vrij zeker ? Wat ik wil zeggen is dat het perfect mogelijk is, om op bepaalde wegen 90 te rijden, dat hoeft niet gevaarlijk te zijn als iedereen de regels volgt. |
Citaat:
Dan rij je dus maar 50 kph. Zo kom je er ook. |
Citaat:
Die fixatie op snelheid an sich heeft niks met verkeersveiligheid te maken. Dingen zoals je hierboven beschrijft, die zijn belangrijk, maar die zijn moeilijker te controleren. De voorbije dagen 1300km afgemaald in Duitsland, waarvan een groot stuk ook aan snelheden van 190-200. No issue with that. |
Citaat:
Auto's die via de 'oprit' op een autosnelweg komen (altijd per definitie via 'rechts' dus) hebben GEEN voorang! Weinigen beseffen dit blijkbaar |
Citaat:
|
Citaat:
weggebruiker is altijd in fout. Zet een paal in het midden van de autosnelweg, en als er een auto aan 120km/u tegenknalt dan zegt politie: is zijn eigen fout. Moet maar opletten. Belachelijk. |
Citaat:
Idem voor E40 Drongen-Aalter en N44 (straks ook autostrade) tot in Maldegem. Wat is dan het probleem ? Je kunt moeilijk alles wat langs de N9 zit (kleuterscholen en rusthuizen en wat nog al) verwijderen... |
Tja dichtbevolkt landje hé. Vlaanderen heeft een bevolkingsdichtheid van 460 inw/ km².
Neem daar nog eens onze lintbebouwing bij die zich alleen nog maar verder ontwikkelt en binnenkort is heel Vlaanderen bebouwde kom . |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:50. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be