Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Dit derdewereldland (https://forum.politics.be/showthread.php?t=142350)

nihao 10 augustus 2010 08:24

Dit derdewereldland

Ik foeter hier af en toe eens dat we aan het afglijden zijn,
maar blijkbaar 'staan' we al verder dan ik dacht.

In DM vandaag (mijn cursivering) :

"Nergens ter wereld zijn er meer nieuwe gevallen van borstkanker dan in België. [...] Ook het sterftecijfer voor deze ziekte ligt hoger dan in eender welk ander land, de ontwikkelingslanden incluis.
Bovendien neemt het aantal diagnoses van borstkanker in ons land jaar na jaar toe."

guido 007 10 augustus 2010 09:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door nihao (Bericht 4915750)

"Nergens ter wereld zijn er meer nieuwe gevallen van borstkanker dan in België. [...] Ook het sterftecijfer voor deze ziekte ligt hoger dan in eender welk ander land, de ontwikkelingslanden incluis.
Bovendien neemt het aantal diagnoses van borstkanker in ons land jaar na jaar toe."

Nog iets om fier op te zijn.
Als je aanhaalt dat we nu al dichtbevolkt zijn en echt niet staan te wachten op nog meer verrijkers .....

fox 10 augustus 2010 09:16

Citaat:

Alsof ze in ontwikkelingslanden uberhaupt een idee hebben van het aantal vrouwen met borstkanker en van doodsoorzaken van hun inwoners.

Pieke 10 augustus 2010 09:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 (Bericht 4915794)
Nog iets om fier op te zijn.
Als je aanhaalt dat we nu al dichtbevolkt zijn en echt niet staan te wachten op nog meer verrijkers .....

een bericht over borstkankeraantallen linken aan bevolkingsdichtheid en "verrijkers"

straf

maar vooral zielig

Bebob 10 augustus 2010 09:24

Citaat:

Zo een bericht zegt op zich niets als je de oorzaak van het fenomeen niet weet. Waarom sterven er meer mensen hier aan borstkanker?
Mogelijke verklaringen:
1) meetfouten in het aantal sterfgevallen (zoals fox al zei) ontwikkelingslanden hebben altijd problemen om goede data te geven
2) borstkanker is een luxeziekte, dwz, je gaat pas dood aan kanker als je niet eerst aan ondervoeding gestorven bent. In die interpretatie is een hoger sterftecijfer bij kanker, een positief iets.
3) Belgische vrouwen staan afkeriger ten opzichte van borstamputatie
4) Belgische dokters zijn slecht in kankerbestrijding
5)...
...

nihao 10 augustus 2010 09:45

Citaat:

Zo een bericht zegt op zich niets als je de oorzaak van het fenomeen niet weet. Waarom sterven er meer mensen hier aan borstkanker?

"Van Belle: "De helft is te verklaren door de verouderende bevolking, maar de andere helft hebben we grotendeels het raden naar. Er bestaan veel hypotheses, bijvoorbeeld over afvalproducten van de pil die in ons water terechtkomen en zo voor extra oestrogenen in ons groenten en fruit zorgen. Maar eerlijk gezegd weten we niet hoe groot de impact daarvan op de ontwikkeling van borstkanker is. "

De richting waarin de prof het gaat zoeken is ook interessant, weten de hoe 'goed' ons milieu is... Een probleem dat heel toevallig ook geldt voor (echte) ontwikkelingslanden.

Herr Flick 10 augustus 2010 09:53

Citaat:

Het kan ook gewoon zo zijn, dat het bij ons anders in de administratie komt, en dat bvb in andere landen een persoon die borstkanker heeft aan een complicatie daarvan overlijd , in de administratie terechtkomt onder die complicatie en niet onder de hoofdoorzaak.

Dat zou een verklaring kunnen zijn,

Een andere verklaring kan zijn dat er bij ons een bepaalde omgevingsfactor is die een hogere kans geeft op borstkanker. (wat ik bizar zou vinden, zoveel verschillen we niet met Nederland, Duitsland of Frankrijk. )

Nog een andere verklaring kan zijn dat er bvb, een erfelijkheidsfactor aanwezig is.

In elk geval mag er wel serieus onderzoek naar gedaan worden.

nihao 10 augustus 2010 10:14

Citaat:

Een andere verklaring kan zijn dat er bij ons een bepaalde omgevingsfactor is die een hogere kans geeft op borstkanker. (wat ik bizar zou vinden, zoveel verschillen we niet met Nederland, Duitsland of Frankrijk. )
Er is wél een beduidend verschil met andere landen met een vergelijkbare dichtheid qua bewoning en bedrijvigheid : de nabijheid van die bewoning ten opzichte van lijninfrastructuren...

Herr Flick 10 augustus 2010 10:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door nihao (Bericht 4915881)
Er is wél een beduidend verschil met andere landen met een vergelijkbare dichtheid qua bewoning en bedrijvigheid : de nabijheid van die bewoning ten opzichte van lijninfrastructuren...

Ja, ge bedoeld hiermee power lines ? daar zit inderdaad wel iets in, magnetische velden en dat soort shit,

Ook wat het drinkwater betreft, zoals hierboven reeds aangehaald, zou er wel eens iets mis kunnen zijn... In het buitenland springen ze wel iets gezonder en voorzichtiger om met hun grondwater, wij zuiveren afvalwater en koken daar ons soep en patatten mee, ...

nihao 11 augustus 2010 07:47

Citaat:

Ja, ge bedoeld hiermee power lines ?
Niet alleen, ook wegen, spoorwegen en dergelijke.

Maar de hoogspanningslijnen zijn natuurlijk een case in point : het enige deugdelijke onderzoek ooit dat een impact van niet-ioniserende straling heeft aangetoond had daarop betrekking, namelijk een verdubbeling van het aantal gevallen van leukemie op zeer jonge kinderen.

Bebob 11 augustus 2010 07:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door nihao (Bericht 4915833)
"Van Belle: "De helft is te verklaren door de verouderende bevolking, maar de andere helft hebben we grotendeels het raden naar. Er bestaan veel hypotheses,

Zieje, je weet het niet. Maar toch trek jij wel een conclusie: "België is een derdewereldland". Een conclusie die je, volgens je eigen bron, niet mag trekken.

nihao 11 augustus 2010 07:55

Citaat:

Een conclusie die je, volgens je eigen bron, niet mag trekken.
Hazo, als je niet weet wat de symptomen veroorzaakt is de patiënt niet ziek ?

Of het maar voor de helft weet...

guido 007 11 augustus 2010 08:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pieke (Bericht 4915810)
een bericht over borstkankeraantallen linken aan bevolkingsdichtheid en "verrijkers"

straf

maar vooral zielig

Om dat te begrijpen moet je leren denken. Niet iedereen gegeven.

Bebob 11 augustus 2010 08:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door nihao (Bericht 4917633)
Hazo, als je niet weet wat de symptomen veroorzaakt is de patiënt niet ziek ?

Of het maar voor de helft weet...

Om bij je analogie te blijven: als je niet weet wat de symptomen veroorzaakt, weet je niet wat de ziekte is.

Pieke 11 augustus 2010 08:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 (Bericht 4917656)
Om dat te begrijpen moet je leren denken. Niet iedereen gegeven.

vooral veel fantasie hebben. Dat is ook niet iedereen gegeven.

Anna List 11 augustus 2010 08:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bebob (Bericht 4915819)
Mogelijke verklaringen:
1) meetfouten in het aantal sterfgevallen (zoals fox al zei) ontwikkelingslanden hebben altijd problemen om goede data te geven
2) borstkanker is een luxeziekte, dwz, je gaat pas dood aan kanker als je niet eerst aan ondervoeding gestorven bent. In die interpretatie is een hoger sterftecijfer bij kanker, een positief iets.
3) Belgische vrouwen staan afkeriger ten opzichte van borstamputatie
4) Belgische dokters zijn slecht in kankerbestrijding

5)...
...

neenee, dat kan het niet zijn, B heeft immers de beste gezondheidszorg ter wereld !

Goldband 11 augustus 2010 08:38

Citaat:

Tja, niet alles is beter in het Westen hé. Wellicht ook minder verkeersongevallen in de brousse ...

Rudy 11 augustus 2010 08:39

De gemiddelde leeftijd waarop vrouwen aan hun eerste kind beginnen, stijgt. Hoe hoger die gemiddelde leeftijd, hoe hoger het percentage borstkankerpatiënten. Er is ook een link met het aantal zwangerschappen.
Dus ja, borstkanker heeft iets met welvaart te maken.

nihao 11 augustus 2010 08:42

Wat je niet kon weten, Rudy, is dat dit niet alleen over borstkanker gaat, maar wel over alle tumoren...

nihao 11 augustus 2010 08:44

Citaat:

als je niet weet wat de symptomen veroorzaakt, weet je niet wat de ziekte is
Dan is het opgelost ! Want wat nu precies kanker veroorzaakt weten we niet, dus ...eu... moeten we het niet over kanker hebben...
Het is een -hoe zal ik het noemen- andere benadering, bebob.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be