Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Vera Dua (Groen!) - 17 tot 23 mei (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=24)
-   -   profieldiepte autobanden (https://forum.politics.be/showthread.php?t=14239)

eddy devliegere 20 mei 2004 19:01

een simpele manier om minder autobanden te verbruiken is een grotere profieldiepte
daardoor zouden die een groter aantal km aankunnen waardoor er minder banden nodig zijn en er dus minder moeten verwerkt worden
ik ken echter geen merk dat banden verkoopt met extra diep profiel
ik zou dus willen weten waarom
is er een wettelijk maximum profieldiepte voor gewone autobanden?
zijn er gekende problemen bij een grotere profieldiepte?
of is het gewoon een afspraak binnen de bandensector?

nou nou 20 mei 2004 19:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eddy devliegere
een simpele manier om minder autobanden te verbruiken is een grotere profieldiepte
daardoor zouden die een groter aantal km aankunnen waardoor er minder banden nodig zijn en er dus minder moeten verwerkt worden
ik ken echter geen merk dat banden verkoopt met extra diep profiel
ik zou dus willen weten waarom
is er een wettelijk maximum profieldiepte voor gewone autobanden?
zijn er gekende problemen bij een grotere profieldiepte?
of is het gewoon een afspraak binnen de bandensector?

Ik ben geen autobandenexpert, maar voor zover logica me brengt heeft een grotere profieldiepte als gevolg dat bij een nat wegdek meer water moet worden weggewerkt, waardoor je veel sneller risico loopt op aquaplaning. Er zijn waarschijnlijk nog redenen maar dit lijkt mij op zich al een goeie...

jules 20 mei 2004 20:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door nou nou
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eddy devliegere
een simpele manier om minder autobanden te verbruiken is een grotere profieldiepte
daardoor zouden die een groter aantal km aankunnen waardoor er minder banden nodig zijn en er dus minder moeten verwerkt worden
ik ken echter geen merk dat banden verkoopt met extra diep profiel
ik zou dus willen weten waarom
is er een wettelijk maximum profieldiepte voor gewone autobanden?
zijn er gekende problemen bij een grotere profieldiepte?
of is het gewoon een afspraak binnen de bandensector?

Ik ben geen autobandenexpert, maar voor zover logica me brengt heeft een grotere profieldiepte als gevolg dat bij een nat wegdek meer water moet worden weggewerkt, waardoor je veel sneller risico loopt op aquaplaning. Er zijn waarschijnlijk nog redenen maar dit lijkt mij op zich al een goeie...

Ik zou juist het omgekeerde verwachten : hoe dieper het profiel, hoe meer water er weg kan ...

nou nou 20 mei 2004 20:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jules
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door nou nou

Ik ben geen autobandenexpert, maar voor zover logica me brengt heeft een grotere profieldiepte als gevolg dat bij een nat wegdek meer water moet worden weggewerkt, waardoor je veel sneller risico loopt op aquaplaning. Er zijn waarschijnlijk nog redenen maar dit lijkt mij op zich al een goeie...

Ik zou juist het omgekeerde verwachten : hoe dieper het profiel, hoe meer water er weg kan ...

Ja, maar de ruimte waarlangs het water weg kan wordt niet evenredig groter aan het volume water dat in de profielen zit. Met andere woorden moet er meer water door een kleinere ruimte worden geperst en dus "verstopt" het systeem sneller. Resultaat: aquaplaning....


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be