Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Milieu (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=168)
-   -   Een haalbare toekomst ? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=142405)

koppijn 12 augustus 2010 13:53

Een haalbare toekomst ?
 
2 Bijlage(n)
Nieuwe technologie maakt van elk oppervlakte een zonnepaneel + smart grid technologie = http://video.canvas.be/terzake-op-woensdag
Hier zit volgens mij een mogelijke piste voor de toekomst. Grote mannen van de energiesector en olie industrie gaan hier niet om lachen.
Bijlage 71338

Bijlage 71339

maddox 12 augustus 2010 13:57

Het is een hulpmiddeltje. Eentje dat serieuze aanpassingen aan het stroomnet vraagt.

Maar, denk je nu echt dat bijvoorbeeld, een serverfarm kan werken op alleen zonnepanelen en de auto's van de werknemers? Of een farmaceutisch bedrijf? Of een waterzuiveringsstation?

koppijn 12 augustus 2010 14:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 4920308)
Het is een hulpmiddeltje. Eentje dat serieuze aanpassingen aan het stroomnet vraagt.

Maar, denk je nu echt dat bijvoorbeeld, een serverfarm kan werken op alleen zonnepanelen en de auto's van de werknemers? Of een farmaceutisch bedrijf? Of een waterzuiveringsstation?

Dat heb ik nooit beweert, het eerste dat we moeten doen is onze olie afhankelijkheid afbouwen. De huidige electriciteitcentrale en hun netwerken blijven bestaan zonder dat er nood is aan nieuwe. Als deze nieuwe technologie onze huishoudelijke behoeft en transport kunnen dekken dan staan we al ver.

nihao 12 augustus 2010 14:14

Citaat:

Grote mannen van de energiesector en olie industrie gaan hier niet om lachen.
En wie, denk je, zal de nodige investeringen doen, en dan de winsten opstrijken ?

koppijn 12 augustus 2010 14:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door nihao (Bericht 4920335)
En wie, denk je, zal de nodige investeringen doen, en dan de winsten opstrijken ?

Google misschien en iedereen die zich daarvoor engageert.

nihao 12 augustus 2010 14:23

Juist, ja, de emir van Abu Dhabi.

koppijn 12 augustus 2010 14:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door nihao (Bericht 4920361)
Juist, ja, de emir van Abu Dhabi.

Beter dat, dan dat hij zijn kapitaal in Jhihadisten steekt. ;-)

maddox 12 augustus 2010 14:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door koppijn (Bericht 4920323)
Dat heb ik nooit beweert, het eerste dat we moeten doen is onze olie afhankelijkheid afbouwen. De huidige electriciteitcentrale en hun netwerken blijven bestaan zonder dat er nood is aan nieuwe. Als deze nieuwe technologie onze huishoudelijke behoeft en transport kunnen dekken dan staan we al ver.

Is het dan niet eenvoudiger particulieren de mogelijkheid te geven hun woning van het electriciteitsnetwerk los te maken?

Ik heb navraag gedaan, en je kan er zeker van zijn dat de ene na de anderen verplichte keuring van je huis-installatie je budget en winst gaat opsouperen.

nihao 12 augustus 2010 14:32

Tuurlijk, en de opbrengst zal ook beter zijn...

koppijn 12 augustus 2010 15:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 4920376)
Is het dan niet eenvoudiger particulieren de mogelijkheid te geven hun woning van het electriciteitsnetwerk los te maken?

Dat is een van de mogelijkheden van dit concept waar de batterijen van de wagen wordt gebruikt als opslag en s'avonds wordt vrijgegeven voor huishoudelijke behoeften. Het beste lijkt mij een combinatie van de klassieke distributie + zelfopwekking + wagen als opslag. Als het mogelijk wordt van elk oppervlakte op eenvoudige wijze een zonnecel te maken heeft die technologie toch enige potentie.

Sfax 12 augustus 2010 15:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door koppijn (Bericht 4920323)
Dat heb ik nooit beweert, het eerste dat we moeten doen is onze olie afhankelijkheid afbouwen. De huidige electriciteitcentrale en hun netwerken blijven bestaan zonder dat er nood is aan nieuwe. Als deze nieuwe technologie onze huishoudelijke behoeft en transport kunnen dekken dan staan we al ver.

Olie-afhankelijkheid afbouwen doe je door meer kerncentrales neer te ploffen, meer waterkrachtcentrales neer te ploffen waar die mogelijkheid er is (en die zijn dun gezaaid). Zonnecellen of windmolens gaan op dat vlak nooit een vervanging zijn, alleen al omdat ze niet stuurbaar zijn (en batterijopslag op dergelijke schaal gewoon idioot is, tenzij je naar spaarbekkens in combinatie met een pompcentrale gaat).

Leuk ideetje trouwens, die coatings, maar efficiency binnen massa-productie en op grote oppervlakken, daar ben ik wel eens benieuwd naar. Ze mikken op 20% binnen een lab-test, maar dat zegt niets. Er zijn labzonnecellen die naar de 50% gaan, maar die zijn niet alleen onbetaalbaar, ze zijn ook gewoon onmogelijk te produceren op grote schaal.

Cdude 12 augustus 2010 16:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door nihao (Bericht 4920335)
En wie, denk je, zal de nodige investeringen doen, en dan de winsten opstrijken ?

² én het onderhoud?

Blue Sky 12 augustus 2010 17:43

Het is in ieder geval een technologie met een enorm potentieel als je de oppervlakte beschouwt waarop het kan gebruikt worden. Het is ook stil en nagenoeg onderhoudsvrij. Bij gebruik komen er ook geen giftige bestanddelen vrij , geen CO2 uitstoot enz.

We zullen zien wat de toekomst brengt, maar zeker interessant!

Scherven A. Mok 13 augustus 2010 07:01

Ik stel me vragen bij de uitvoering van het smart grid. Die is namelijk gebaseerd op een huisje tuintje garage autootje ruimtelijke ordening. Maar als je bekijkt hoeveel % van de bevolking zo leeft dan lijkt het dat een groot deel van de bevolking buiten dat smart grid gaat vallen. Er zit een serieuze sociale adder onder het gras. De overheid gaat zich veel meer moeten gaan moeien in huisvesting lijkt me. En niet enkel door regelgeving want de markt legt die uit winstbejag meestal gewoon naast zich neer en de bewoners/eigenaars evengoed (wegens te duur of niet te betalen). In steden en dorpskernen staan de auto's overal op straat. Domotica is belange niet voor iedereen betaalbaar, ... .

Micele 13 augustus 2010 12:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok (Bericht 4921669)
Ik stel me vragen bij de uitvoering van het smart grid. Die is namelijk gebaseerd op een huisje tuintje garage autootje ruimtelijke ordening. Maar als je bekijkt hoeveel % van de bevolking zo leeft dan lijkt het dat een groot deel van de bevolking buiten dat smart grid gaat vallen. Er zit een serieuze sociale adder onder het gras. De overheid gaat zich veel meer moeten gaan moeien in huisvesting lijkt me. En niet enkel door regelgeving want de markt legt die uit winstbejag meestal gewoon naast zich neer en de bewoners/eigenaars evengoed (wegens te duur of niet te betalen). In steden en dorpskernen staan de auto's overal op straat. Domotica is belange niet voor iedereen betaalbaar, ... .

Waarom domotica ? Ik dacht dat een intelligente (digitale) stroommeter (smart meter) en een (passend) stopcontact (voor de eventuele E-auto) voldoende is.
(smart meters bestaan al 10 jaar of meer)

De rest wordt gecentraliseerd per xx-aansluitingen

Ik neem aan dat elk huis/appartement al minstens een analoge stroommeter heeft, die gewoon vervangen wordt door een smart meter.
In dorpen en stadskernen kunnen laadpalen geplaatst worden, de (verlichtings)palen staan er al...

Pilootprojecten zijn al lopende:
Citaat:

http://de.wikipedia.org/wiki/Intelli...4ten_in_Europa
In Österreich entsteht ebenfalls eine Smart-Grid-Initiative [7]. Die Salzburg AG hat für die Stadt Salzburg zwei Projekte ins Leben gerufen. Zum einen das Projekt „ElectroDrive“ und zum anderen das Projekt „Smart Grids“. Diese beiden Projekte wurden mit 1,9 Millionen und 1,7 Millionen Euro vom österreicherischen Klima- und Energiefond prämiert und gefördert. Sie sind nahezu untrennbar, da die Elektrofahrzeuge als Energiespeicher dienen. Momentan fahren in Salzburg 300 Elektrofahrzeuge.[8]
bvb stad Salzburg heeft 2 Projecte in samenwerking met Siemens:
http://www.salzburg-ag.at/energie/st...s/modellregion

Een met Electrodrive (er rijden 300 E-auto´s daar) en een enkel Smart Grid.

ook:
http://en.wikipedia.org/wiki/Smart_meter

http://www.energy.siemens.com/hq/en/...tc=wwecc120071

nihao 13 augustus 2010 12:26

Citaat:

tenzij je naar spaarbekkens in combinatie met een pompcentrale gaat
Zoals we in België al jaren doen in Coo, al van voor er zelfs maar sprake was van waterkrachtcentrales of windturbines. So, what's the fucking problem ?

(Oei, da's bijna een uitnodiging om communautair te gaan, en voor één keer zou het nog terecht zijn ook...)

Cdude 13 augustus 2010 12:36

dit is het probleem in Belgastan
Citaat:

Vandaag geraakt het nieuws bekend dat Athlon Car Lease al sinds april van dit jaar een elektrische Volkswagen Golf Variant probeert in te schrijven in ons land. Dat blijkt moeilijker dan gedacht.
In Nederland heeft Athlon al een vijftigtal elektrische wagens rondrijden en sinds kort zet ook de Belgische tak van de leasingmaatschappij hierop in. Op het autosalon in januari werden door Athlon officieel de sleutels van de eerste elektrische leasewagen in België - een Tazzari Zero - aan de gemeente Houthalen-Helchteren overhandigd.
Nu wacht een andere klant - een Belgische energiebedrijf - op de elektrische versie van de Volkswagen Golf. De hele procedure om de wagen ingeschreven te krijgen bij de Dienst voor Inschrijving van Voertuigen (DIV) sleept al vijf maanden aan en ondertussen staat de wagen bij Athlon op stal.
"Frustrerend", zegt Lieven Beyl van Athlon in De Standaard. "Ook onze klant wordt ongeduldig. Je zou denken dat een Nederlandse goedkeuring in het Europa van vandaag volstaat. Kennelijk is dat niet zo. Nochtans leren wij uit Europese regelgeving dat onderzoeken geen twee keer uitgevoerd moeten worden."
Mobimix.be stak zijn licht op bij Electric Cars Europe (het Nederlandse bedrijf dat de Golf Variant ombouwde van benzineversie naar elektrische aandrijving), de DIV en Vinçotte, dat keuringen en inspecties voor de overheid uitvoert.
Onderzoeken Europese en Belgische homologatieprocedure nog niet goed afgestemd

"Hallucinant dat de procedure in België zo aansleept", klinkt het bij ECE. "Het voertuig heeft een Nederlands gelijkvormigheidsattest en zoals Athlon terecht opmerkt, zou er volgens Europese wetgeving dus geen belemmering mogen zijn om het in een andere EEG-land, in dit geval België, gehomologeerd te krijgen." Bij de Federale Overheidsdienst Mobiliteit - DIV en Vinçotte wordt dat genuanceerd. "Een voertuig dat beschikt over een Europees Certificate of Conformity kan - en moet inderdaad volgens de wetgeving - hier na de standaard technische keuring ingeschreven worden. Heeft het die homologatie niet, moet de hele procedure individueel doorlopen worden om een Belgische gelijkvormigheidsattest te krijgen. Dat neemt veel tijd in beslag." Een bron bij Vinçotte erkent wel dat de onderzoeken die leiden tot het gelijkvormigheidsattest inderdaad niet dubbel moeten gebeuren. Maar dan moet ook eerst nagegaan worden welke onderzoeken en tests in Nederland zijn uitgevoerd om ze te vergelijken met de noodzakelijke onderzoeken voor een Belgische homologatie. Ook die vergelijking kost tijd.

Een bron bij de DIV stipt aan dat de trage homologatieprocedures ook deels te wijten zijn aan de slecht communicatie tussen de keuringscentra en de Federale Overheidsdienst en de hoge werklast. "Momenteel zitten we hier met ongeveer 37.900 dossiers en dagelijks komen er zo'n 120 bij. In Nederland zit keuring en homologatie onder hetzelfde dak. Daar gaat het allemaal een pak vlotter."

Alboreto 13 augustus 2010 23:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok (Bericht 4921669)
Ik stel me vragen bij de uitvoering van het smart grid. Die is namelijk gebaseerd op een huisje tuintje garage autootje ruimtelijke ordening. Maar als je bekijkt hoeveel % van de bevolking zo leeft dan lijkt het dat een groot deel van de bevolking buiten dat smart grid gaat vallen. Er zit een serieuze sociale adder onder het gras. De overheid gaat zich veel meer moeten gaan moeien in huisvesting lijkt me. En niet enkel door regelgeving want de markt legt die uit winstbejag meestal gewoon naast zich neer en de bewoners/eigenaars evengoed (wegens te duur of niet te betalen). In steden en dorpskernen staan de auto's overal op straat. Domotica is belange niet voor iedereen betaalbaar, ... .

Inderdaad, het hele zwakke punt is en blijft energieopslag.
Ge blijft een net nodig hebben om overdag de overtollige energie af te leiden naar bv industrie en tijdens de nacht energie te krijgen voor de energievoorziening als de zonnepanelen niet meer produceren.

Zolang er geen batterijen zijn die grote hoeveelheden energie kunnen opslaan, snel veel energie kunnen opslaan en afgeven, lang meegaan en dan nog eens goedkoop zijn blijft het idee van onafhankelijkheid dode letter.

Ge kunt dan wel genoeg energie produceren voor uzelf, maar ge hebt de netbeheerder nodig voor de opslag en die gaat daar ook geld voor willen (onderhoud is niet gratis)


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be