Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   1 januari 1994: laatste Duitse stoomloc in actie. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=142476)

Derk de Tweede 14 augustus 2010 17:58

1 januari 1994: laatste Duitse stoomloc in actie.
 
Mit Vereinigung der beiden deutschen Bahnen am 1. Januar 1994 zur Deutschen Bahn AG erhielt die Lok auch eine neue EDV-Nummer: 052 134-4. Am 6. November 1994 hatte sie dann die Ehre, als letzte betriebsfähige Lok des Bw Berlin-Schöneweide letztmals das Zugpaar E3154/E3159 nach Rheinsberg/Mark zu befördern. Gegen 20 Uhr traf der E 3159 in Berlin-Lichtenberg ein. Mit einem langgezogenen Pfiff, der unter der Straßenbrücke an der Bahnhofseinfahrt widerhallte, beendete Lokführer Klaus Hollenbach das Dampfzeitalter der DBAG.



Zwartengeel 14 augustus 2010 18:27

Morgen neem ik hier in het station op honderd meter van mijn deur gewoon de stoomtrein naar Gent en terug. ;-)

Andro 14 augustus 2010 19:18

Wat een saucisse...

Derk de Tweede 14 augustus 2010 19:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 4924263)
Morgen neem ik hier in het station op honderd meter van mijn deur gewoon de stoomtrein naar Gent en terug. ;-)

Dat was de laatste NMBS-stomer in 1966, Reeks 64 ex Pruisische P8:
Helaas hier een museumuitvoering



De laatste in Nederland, serie NS 6305 in gebruikt als ballastloc in 1959, dus koud.


Den Ardennees 14 augustus 2010 23:53

is het niet zo dat er nog lange tijd één werd gebruikt bij de cokesfabriek "Anna" in Alsdorf, bij Aken?

bgf324 15 augustus 2010 00:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 4924230)
Mit Vereinigung der beiden deutschen Bahnen am 1. Januar 1994 zur Deutschen Bahn AG erhielt die Lok auch eine neue EDV-Nummer: 052 134-4. Am 6. November 1994 hatte sie dann die Ehre, als letzte betriebsfähige Lok des Bw Berlin-Schöneweide letztmals das Zugpaar E3154/E3159 nach Rheinsberg/Mark zu befördern. Gegen 20 Uhr traf der E 3159 in Berlin-Lichtenberg ein. Mit einem langgezogenen Pfiff, der unter der Straßenbrücke an der Bahnhofseinfahrt widerhallte, beendete Lokführer Klaus Hollenbach das Dampfzeitalter der DBAG.



De laatste in dienst? 8O
Amai, da's ook laat! 8O


Tevens, er zijn voor de moment nu stoomgebeurens in en rond Mariembourg.

Jazeker 15 augustus 2010 02:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 4924230)
Mit Vereinigung der beiden deutschen Bahnen am 1. Januar 1994 zur Deutschen Bahn AG erhielt die Lok auch eine neue EDV-Nummer: 052 134-4. Am 6. November 1994 hatte sie dann die Ehre, als letzte betriebsfähige Lok des Bw Berlin-Schöneweide letztmals das Zugpaar E3154/E3159 nach Rheinsberg/Mark zu befördern. Gegen 20 Uhr traf der E 3159 in Berlin-Lichtenberg ein. Mit einem langgezogenen Pfiff, der unter der Straßenbrücke an der Bahnhofseinfahrt widerhallte, beendete Lokführer Klaus Hollenbach das Dampfzeitalter der DBAG.



Als ik dat zie, moet ik meteen aan Kraftwerk denken :-)

Jazeker 15 augustus 2010 02:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 4924359)
Dat was de laatste NMBS-stomer in 1966, Reeks 64 ex Pruisische P8:
Helaas hier een museumuitvoering


Mja... waarom zou er anders een elektrische loco achterhangen voor niks qua bagage?

Scherven A. Mok 15 augustus 2010 05:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker (Bericht 4924917)
Mja... waarom zou er anders een elektrische loco achterhangen voor niks qua bagage?

Ik denk dat dat een dieselloc is :mrgreen:

Derk de Tweede 15 augustus 2010 09:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees (Bericht 4924724)
is het niet zo dat er nog lange tijd één werd gebruikt bij de cokesfabriek "Anna" in Alsdorf, bij Aken?

Klopt!

En ook bij de kolenmijnen werd nog lang met stoom gereden.
Deze vond ik op internet.


Zwartengeel 15 augustus 2010 09:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok (Bericht 4924954)
Ik denk dat dat een dieselloc is :mrgreen:

Een Type 51 om precies te zijn. ;-)

Den Ardennees 15 augustus 2010 09:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 4925056)
Klopt!

En ook bij de kolenmijnen werd nog lang met stoom gereden.
Deze vond ik op internet.


idd, Anna was trouwens verbonden aan een kolenmijn.

Foto van eind 1992: http://www.hfinster.de/StahlArt2/arc...1.1992-de.html

Derk de Tweede 15 augustus 2010 09:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 (Bericht 4924758)
De laatste in dienst? 8O
Amai, da's ook laat! 8O


Tevens, er zijn voor de moment nu stoomgebeurens in en rond Mariembourg.

Bij de DB ging in oktober 1977 de laatste stoomloc uit dienst.
Toen ik in 1990 de toen nog bestaande DDR bezocht zag ik er nog een paar.
Veelal als stationaire stoomketel.
In Bosnië doet anno 2010 nog een loc van de Duitse serie 52 dienst.
Destijds ontworpen voor een levensduur van max. 5 jaar.
Een vereenvoudigde uitvoering van de serie 50.
Hier een fraaie opname uit 1988, niet alleen de stoomloc maar alles eromheen ademt naar de jaren '50.
http://www.youtube.com/watch?v=ylcY2...os=8i-KOPvACYw

Derk de Tweede 15 augustus 2010 09:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees (Bericht 4925070)
idd, Anna was trouwens verbonden aan een kolenmijn.

Foto van eind 1992: http://www.hfinster.de/StahlArt2/arc...1.1992-de.html

De mijnen Julia en Laura in Limburg hadden ook nog in de jaren '70 stoomlocs.

Hier de grootste NS stoomloc, de 8-assige en 127 ton zware serie 6300.
De kleurenopname stamt uit 2003 toen de loc even uit het museum werd gehaald.




Pelgrim 15 augustus 2010 12:01

Ach over een jaar of tien rijden ze terug.

Jazeker 15 augustus 2010 13:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 4925231)
Ach over een jaar of tien rijden ze terug.

Op kernenergie :-D

bgf324 15 augustus 2010 13:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 4925072)
Bij de DB ging in oktober 1977 de laatste stoomloc uit dienst.
Toen ik in 1990 de toen nog bestaande DDR bezocht zag ik er nog een paar.
Veelal als stationaire stoomketel.
In Bosnië doet anno 2010 nog een loc van de Duitse serie 52 dienst.
Destijds ontworpen voor een levensduur van max. 5 jaar.
Een vereenvoudigde uitvoering van de serie 50.
Hier een fraaie opname uit 1988, niet alleen de stoomloc maar alles eromheen ademt naar de jaren '50.
http://www.youtube.com/watch?v=ylcY2...os=8i-KOPvACYw

Zijn er nog (Europese) landen waar stoomloc's op dienst worden ingezet? (Al dan niet reizigersvervoer?)

bgf324 15 augustus 2010 13:38

Geef mij maar nen stoomloc type 12 van de NMBS :cheer:




160 per uur. Da's even snel als treinen de dag van vandaag.
Reed enkel op de grote treinverbindingen in dit land.

Jazeker 15 augustus 2010 13:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 (Bericht 4925356)
Zijn er nog (Europese) landen waar stoomloc's op dienst worden ingezet? (Al dan niet reizigersvervoer?)

In Baasrode werd de oude ongebruikte lijn soms nog eens gebruikt voor een stoomloc. Als soort van attractie en zonder reizigers.

Zou me verbazen dat ze het nu nog doen want de hefbomen zijn er al weggehaald.

bgf324 15 augustus 2010 13:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker (Bericht 4925394)
In Baasrode werd de oude ongebruikte lijn soms nog eens gebruikt voor een stoomloc. Als soort van attractie en zonder reizigers.

Zou me verbazen dat ze het nu nog doen want de hefbomen zijn er al weggehaald.

Dat zijn toeristische doeleinden. Verschillende organisaties in ons land hebben er nog wel in dienst daarvoor.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be