Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   VS-helikopter beschiet trouwfeest Irak: 21 doden (https://forum.politics.be/showthread.php?t=14253)

neruda 20 mei 2004 22:03

Bij een Amerikaanse luchtaanval op een trouwfeest, woensdag in het West-Iraakse dorp Makar el Dhib, zijn tientallen burgers gedood.

Volgens artsen stierven minstens 21 mensen, 34 anderen raakten gewond, van wie er veertien in levensgevaar verkeren, verklaarde Mohammed Mahmud, bestuurder van het ziekenhuis in de naburige stad El Kaim. Ooggetuigen spraken zelfs van 41 gedode burgers. De coalitietroepen vuurden vanuit een helikopter op een trouwfeest, vertelden ooggetuigen aan het Duitse persbureau DPA. Onder de doden zouden zich veel vrouwen en kinderen bevinden. Het centraal commando van de Amerikaanse strijdkrachten in Bagdad trekt de berichten na. Een militaire inzet in het gebied kan niet bevestigd worden.

Bij trouwfeesten in Irak is het gebruikelijk dat -als teken van vreugde- in de lucht wordt geschoten. In het verleden hebben soldaten van de coalitietroepen dit traditioneel vreugdevuur als geweerschoten geïnterpreteerd en met tegenacties beantwoord. Inwoners van het 500 bewoners tellende dorp Makar el Dhib vertelden dat Amerikaanse militairen het huis waar het feest doorging met een raket beschoten. De Arabische tv-zender al-Arabia toonde woensdagavond beelden uit het dorp waarop wenende mannen kinderen ten grave droegen.

Pascal L. 20 mei 2004 22:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door neruda

Bij trouwfeesten in Irak is het gebruikelijk dat -als teken van vreugde- in de lucht wordt geschoten.

En niemand die er stil bij stond dat dat misschien geen goed idee is terwijl er Amerikaanse helicopters boven u in de lucht vliegen ...

neruda 20 mei 2004 22:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pascal L.
Citaat:

Bij trouwfeesten in Irak is het gebruikelijk dat -als teken van vreugde- in de lucht wordt geschoten.

En niemand die er stil bij stond dat dat misschien geen goed idee is terwijl er Amerikaanse helicopters boven u in de lucht vliegen ...

Misschien..maar komt daarna ook niet zeuren dat ze weer een contractor in 't midden van een WARzone zijn kop letterlijk en figuurlijk laten rollen hé ? Ook zelf gezocht ?

Pascal L. 20 mei 2004 22:26

Citaat:

Citaat:

Misschien..maar komt daarna ook niet zeuren dat ze weer een contractor in 't midden van een WARzone zijn kop letterlijk en figuurlijk laten rollen hé ? Ook zelf gezocht ?

Is dat nu echt hetzelfde voor u Neruda?? Ne burger die daar onbewapend op zoek is naar een job en die men kidnapt vs. iemand die met M-16's de lucht in gaat schieten terwijl ze toch weten dat het oorlog is en de helicopters rond hunne kop vliegen ...

Zijt gij echt zo verblind door politieke ideologie of fanatisme dat ge echt geen oog meer hebt voor cruciale verschillen? Misschien, het zou het een en ander wel verklaren ...

neruda 20 mei 2004 22:38

Citaat:

Citaat:

Is dat nu echt hetzelfde voor u Neruda?? Ne burger die daar in onbewapend op zoek is naar een job en die men kidnapt vs. iemand die met M-16's de lucht in gaat schieten terwijl ze toch weten dat het oorlog is en de helicopters rond hunne kop vliegen ...

Zijt gij echt zo verblind door politieke ideologie of fanatisme dat ge echt geen oog meer hebt voor cruciale verschillen? Misschien, het zou het een en ander wel verklaren ...

Woow, onfair redenering Pascal , uwe burger en nog vele contractors weten OOK dat het oorlog is en niet Ibiza , akkoord ?
En spaar mij aub van de totale onzin dat het is om de Irakezen te gaan helpen daar het uiteindelijk gaat om grof geld te gaan verdienen omwille van de hoge risicopremies.

Verblind ben ik niet..het zijn feiten...

illwill 20 mei 2004 22:39

Citaat:

Citaat:

Als dat hetzelfde is en niemand mag komen klagen waarom post je deze topic dan?
Ga me niet zeggen dat men in de lucht gaat schieten toevallig wanneer er een us helikopter over komt vliegen hé, en zeker niet in een tijd van oorlog. Trouwens wie denkt er begot in zulk gebied in deze tijd aan trouwen?

neruda 20 mei 2004 22:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door illwill
Citaat:

Ga me niet zeggen dat men in de lucht gaat schieten toevallig wanneer er een us helikopter over komt vliegen hé, en zeker niet in een tijd van oorlog. Trouwens wie denkt er begot in zulk gebied in deze tijd aan trouwen?

De ultieme vraag is , wie was er per toeval daar ? De trouw of de helicopter ? ...
Oei..nu moet ge toch efkes nadenken... :roll: :idea:

illwill 20 mei 2004 22:52

Citaat:

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door illwill

De ultieme vraag is , wie was er per toeval daar ? De trouw of de helicopter ? ...
Oei..nu moet ge toch efkes nadenken... :roll: :idea:

Ik was niet daar dus ik kan er niet op antwoorden. Maar zulke militaire helikopters die overvliegen hoor je wel boven alles uit hoor, dus niet gezien of gehoord gaat er bij mij niet echt in. Maar zoals ik al zei ik was er niet en jij ook niet dus, wie zal het zeggen?

Pascal L. 20 mei 2004 22:52

Citaat:

Citaat:

Is dat nu echt hetzelfde voor u Neruda?? Ne burger die daar in onbewapend op zoek is naar een job en die men kidnapt vs. iemand die met M-16's de lucht in gaat schieten terwijl ze toch weten dat het oorlog is en de helicopters rond hunne kop vliegen ...

Woow, onfair redenering Pascal , uwe burger en nog vele contractors weten OOK dat het oorlog is en niet Ibiza , akkoord ?

Jaja, dat klopt ... maar bij het evalueren van hoe wreed of hoe slecht een daad is analyzeren we de intentie/geestesgesteldheid van de dader, niet zozeer het slachtoffer (bvb. moord met of zonder voorbedachte rade) ... Die 'geestelijke intentie' is echt wel niet dezelfde bij die terroristen, zowel diegene die bommen laten ontploffen in een club in Bali als diegene die op camera die kerel hebben onthoofd, als bij die soldaat die dacht dat er op zijnen helicopter door een groep mensen onder hem werd geschoten .

maddox 20 mei 2004 23:04

Tja, Darwin ([size=2]de geleerde-niet ons forummodel[/size])had gelijk, alleen de meest geschikten overleven .

Als je met machinegeweren in de lucht schiet, terwijl er een groter kanon overkomt, da's vragen om mee te doen in de loterij wie het eerst bij Allah gaat staan, huwelijk of niet.Dat ze eens effe nadenken... maar da's wat veel gevraagd van moslims.

Als ik als helicopterpiloot plotseling 7.62 kogels zie en hoor inslaan op mijn machine, druk ik ook op het schietknopje.
Probeer het anders eens uit te leggen aan je basiscommandant [size=4]"tja, er werd op ons geschoten, en we hebben het zo gelaten, t'was maar om te lachen en omdat er iemand trouwde dat ze op ons schoten"[/size]

neruda 20 mei 2004 23:09

Citaat:

Citaat:

Jaja, dat klopt ... maar bij het evalueren van hoe wreed of hoe slecht een daad is analyzeren we de intentie/geestesgesteldheid van de dader, niet zozeer het slachtoffer (bvb. moord met of zonder voorbedachte rade) ... Die 'geestelijke intentie' is echt wel niet dezelfde bij die terroristen, zowel diegene die bommen laten ontploffen in een club in Bali als diegene die op camera die keren hebben onthoofde, en bij die soldaat die dacht dat er op zijnen helicopter door een groep mensen onder hem werd geschoten .

Uw theorie is vanzelfsprekend..maar laten we eerlijk zijn..zelfs als het de intenties zou geweest zijn om op de helicopter te schieten (wat ik zeer betwijfel) denkt ge nu echt dat die paar K-47 opgewassen zijn tegen deze helicopters ???
Even meegeven :

Lt. Col. Ziyad al-Jbouri, deputy police chief of Ramadi, said 42 to 45 people were killed in the attack, which took place about 2:45 a.m. He said the dead included 15 children and 10 women.

Mourners at the Baghdad funeral of a well-known wedding singer and his musician brother said that the two men were among the dead.

And a member of Iraq’s U.S.-appointed Governing Council said he found it hard to believe the U.S. version of events. “Their story does not look very convincing,” said Mahmoud Othman. “I think they have made a mistake.”

Pascal L. 20 mei 2004 23:11

Citaat:

Citaat:

Jaja, dat klopt ... maar bij het evalueren van hoe wreed of hoe slecht een daad is analyzeren we de intentie/geestesgesteldheid van de dader, niet zozeer het slachtoffer (bvb. moord met of zonder voorbedachte rade) ... Die 'geestelijke intentie' is echt wel niet dezelfde bij die terroristen, zowel diegene die bommen laten ontploffen in een club in Bali als diegene die op camera die keren hebben onthoofde, en bij die soldaat die dacht dat er op zijnen helicopter door een groep mensen onder hem werd geschoten .

Uw theorie is vanzelfsprekend..maar laten we eerlijk zijn..zelfs als het de intenties zou geweest zijn om op de helicopter te schieten (wat ik zeer betwijfel) denkt ge nu echt dat die paar K-47 opgewassen zijn tegen deze helicopters ???

De dader in de helicopter-tragedie is de piloot ... zijn geestesgesteldheid toen hij op die mensen (terug)schoot was niet dezelfde als die van Al-Zarqawi en consoorten bij de onthoofding en in 't algemeen in aanslagen op burgerdoelen

Seba 20 mei 2004 23:14

de eerlijk gebiedt mij toch te zeggen dat de schuld hier 100% bij de Amerikanen lag volgens mij. Wie komt er nu op het idee om zonder specifieke informatie te verschaffen gewoon het vuur te openen op een mogelijk doelwit dat duidelijk geen directe dreiging vormde (ze hebben NIET op de helicopters geschoten), daar klopt toch iets niet hoor...

neruda 20 mei 2004 23:14

Citaat:

Citaat:

De dader in de helicopter-tragedie is de piloot ... zijn geestesgesteldheid was niet dezelfde als die van Al-Zarqawi en consoorten.

Heb toch gezegd dat ik hiermee akoord ga , niet ?
Dat verandert er niet aan dat onze bodycount al op 11.000 is gekomen :cry: :cry: www.iraqbodycount.net

Flippend Rund 20 mei 2004 23:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox
Tja, Darwin ([size=2]de geleerde-niet ons forummodel[/size])had gelijk, alleen de meest geschikten overleven .

Als je met machinegeweren in de lucht schiet, terwijl er een groter kanon overkomt, da's vragen om mee te doen in de loterij wie het eerst bij Allah gaat staan, huwelijk of niet.Dat ze eens effe nadenken... maar da's wat veel gevraagd van moslims.

Als ik als helicopterpiloot plotseling 7.62 kogels zie en hoor inslaan op mijn machine, druk ik ook op het schietknopje.
Probeer het anders eens uit te leggen aan je basiscommandant [size=4]"tja, er werd op ons geschoten, en we hebben het zo gelaten, t'was maar om te lachen en omdat er iemand trouwde dat ze op ons schoten"[/size]

In de verklaringen van de overlevenden is er helemaal geen spraken van in de lucht schieten.

Citaat:

[i] RAMADI, Iraq (AP) As survivors tell it, the wedding party was in full swing. The band was playing tribal music and the guests had just finished eating dinner when, at about 9 p.m., they heard the roar of U.S. warplanes. Fearing trouble, the revelers ended the festivities and went to bed.

About six hours later, the first bomb struck the tent.

''Mothers died with their children in their arms,'' said Madhi Nawaf, who survived the attack Wednesday in Mogr el-Deeb on the Syrian border. Up to 45 people died mostly women and children from the Bou Fahad tribe.

''One of them was my daughter,'' Nawaf told The Associated Press. ''I found her a few steps from the house, her 2-year-old son Raad in her arms. Her 1-year-old son, Raed, was lying nearby, missing his head.''
Het kan natuurlijk gewoon allemaal gelogen zijn.

maddox 20 mei 2004 23:16

Neruda, ik meen me te herinneren dat er op een bepaald moment een reusachtige overwinning van een Iraakse boer,met een bejaard geweer, was op een VS Apache AH64 longbow aanvalshelicopter.
Dit fenomeen werd nogal aardig opgeblazen door alle anti VS media-zoals onze VRT. [size=1]die ook met plezier die Iraakse minister van lol lieten zien[/size].

Oftewel, het is misschien onwaarschijnlijk, maar niet onmogelijk.
Trouwens, met de Palestijnen in het achterhoofd, die snuggere autochtonen daar gebruiken zelfs stenen tegen gepantserde voertuigen, met soms als resultaat dat een militair een hersenschudding heeft.Oftewel, eerst komen de 7.62 kogels, en dan de RPG7?

Flippend Rund, waarom zou een VS piloot een raket afvuren zonder enige reden?
Ook is het effectief eenbewezen gebruik ginder achter dat er in de lucht geschoten word bij trouwerijen. Je kan dat gebruik vergelijken met het Carbidschieten hier, voor een huwelijksdag.Helaas kennen ze daar geen losse flodders.

neruda 20 mei 2004 23:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Seba
de eerlijk gebiedt mij toch te zeggen dat de schuld hier 100% bij de Amerikanen lag volgens mij. Wie komt er nu op het idee om zonder specifieke informatie te verschaffen gewoon het vuur te openen op een mogelijk doelwit dat duidelijk geen directe dreiging vormde (ze hebben NIET op de helicopters geschoten), daar klopt toch iets niet hoor...

Er is zelfs sprake van helicopters NA het voorval !!

People who said they were guests said the wedding party was in full swing — with dinner just finished and the band playing tribal Arab music — when U.S. fighter jets roared overhead and U.S. vehicles started shining their highbeams.

Worried, the hosts ended the party; men stayed in the wedding tent, and women and children went inside the house nearby, the witnesses said.

About five hours later, the first shell hit the tent. Panicked, women clutching their children ran out of the house, they said.

“Mothers died with their children in their arms," said Madhi Nawaf, a shepherd. "One of them was my daughter. I found her a few steps from the house, her 2-year-old Raad in her arm. Her 1-year-old son, Ra’ed, was lying nearby, his head missing,” he said.

“Where are the foreign fighters they claim were hiding there?" asked Nawaf. “Everything they said is a lie.”

“The U.S. planes dropped more than 100 bombs on us,” added an unidentified man who said he was from the village. “They hit two homes where the wedding was being held, and then they leveled the whole village. No bullets were fired by us. Nothing was happening.”

Associated Press Television News obtained videotape showing a truck containing bodies of people who were allegedly killed in the incident. Iraqis interviewed on the tape said partygoers were firing in the air in traditional wedding celebration and said U.S. troops had previously mistaken celebratory gunfire for hostile fire.

Weapons reportedly recovered
But the coalition described the attack as part of “a military operation against a suspected foreign fighter safe house in the open desert.”

“During the operation, coalition forces came under hostile fire and close air support was provided,” it said. Afterward, “coalition forces on the ground recovered numerous weapons, 2 million Iraqi and Syrian dinar, foreign passports and a (satellite communications) radio.”

Most of the bodies on the APTN videotape were wrapped in blankets and other cloths, but the footage showed at least eight uncovered, bloody bodies, several of them children. One of the children was headless.
“We received about 40 martyrs today, mainly women and children below the age of 12,” Hamdy al-Lousy, the director of Qaim hospital, told the Dubai-based satellite television station Al-Arabiya, which reported that 41 people were killed and 10 injured in the attack. “We also have 11 people wounded, most of them in critical condition.”

Al-Arabiya showed pictures of several shrouded bodies lined up on a dirt road. Men were shown digging graves and lowering bodies, one of a child, into the pits while relatives wept.

‘The pictures ... don’t mesh with what we saw’
Brig. Gen. Mark Kimmitt, deputy director of operations for the U.S.-led coalition in Iraq, told NBC News that coalition forces in the vicinity saw no signs of a wedding when they called in the air attack.

“I know the pictures are compelling, but they don’t mesh with what we saw on the ground,” he said.

Kimmitt said Thursday that the strike was "validated by what we found on the ground."

U.S. officials acknowledged that the information was preliminary, however, and they said an investigation was continuing.

Dr. Salah al-Ani, who works at a hospital in Ramadi, put the death toll at 45. Al-Ani said that people at the wedding were firing weapons in the air and that U.S. troops came to investigate and then left. However, he said, helicopters returned and attacked the area, destroying two houses.

Lt. Col. Ziyad al-Jbouri, deputy police chief of Ramadi, said 42 to 45 people were killed in the attack, which took place about 2:45 a.m. He said the dead included 15 children and 10 women.

Mourners at the Baghdad funeral of a well-known wedding singer and his musician brother said that the two men were among the dead.

And a member of Iraq’s U.S.-appointed Governing Council said he found it hard to believe the U.S. version of events. “Their story does not look very convincing,” said Mahmoud Othman. “I think they have made a mistake.”

maddox 20 mei 2004 23:28

Dus als ik het goed voorheb, mogen er nu een paar piloten gaan verklaren waarom ze een dorpje hebben gebombardeerd.

Bof, da's goed voor de economie.

Flippend Rund 20 mei 2004 23:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox

Flippend Rund, waarom zou een VS piloot een raket afvuren zonder enige reden?

Geen idee. Misschien handelt hij op hetzelfde niveau als zijn collega's in de Abu Ghraib gevangenis? Misschien vindt hij explosies gewoon cool? Misschien - en dat vind ik het waarschijnlijkst - heeft hij gewoon geblunderd.

Citaat:

Ook is het effectief eenbewezen gebruik ginder achter dat er in de lucht geschoten word bij trouwerijen. Je kan dat gebruik vergelijken met het Carbidschieten hier, voor een huwelijksdag.Helaas kennen ze daar geen losse flodders.
Ik ben geen militaire expert, maar ik denk niet je per ongeluk een Apache helicopter kunt raken met een machinegeweer. Als er een realistische kans is om hem te raken, dan moet hij toch duidelijk te zien zijn?

Seba 20 mei 2004 23:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund
Ik ben geen militaire expert, maar ik denk niet je per ongeluk een Apache helicopter kunt raken met een machinegeweer. Als er een realistische kans is om hem te raken, dan moet hij toch duidelijk te zien zijn?

inderdaad, bovendien zou ik zelfs niet in de verste verte accepteren dat men even een blind bombardement gaat uitvoeren op een klein dorp omdat iemand in de lucht heeft geschoten

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be