![]() |
Gemeenschappelijke belastingsdienst voor alle geresponsabilizeerde overheden?
Het principe van responsabilizering vereist dat elke overheid / entiteit (federatie, gewest, gemeenschap, provincie, gemeente, sociale zekerheid,...) zijn eigen belastingen int. Dan kan ieder met eigen centen een eigen beleid voeren. Goed beleid wordt beloont, en slecht beleid gestraft. Op zich een goed principe.
Dit heeft echter een groot nadeel: als elke overheid zijn eigen belastingsdienst organizeert is er een eksplosie van ambtenaren die eigenlijk grotendeels hetzelfde werk doen. Dit vergroot uiteindelijk het gezamenlijke ambtenarenkorps van alle overheden samen. Misschien moeten al die geresponsabilizeerde entiteiten een gemeenschappelijke inter-entitaire belastingsdienst overwegen? Elke enititeit voert zijn eigen belastingspolitiek, maar de inning gebeurt via die gemeenschappelijke belastingsdienst. Om de werkingskosten ervan te dekken gaat een percentage van alles wat geïnd wordt voor de enititeit in kwestie naar die gemeenschappelijke belastingsdienst. De verschillende entiteiten zijn in verhouding tot de geïnde belastingen "aandeelhouder" van deze gemeenschappelijke belastingsdienst. Meteen kan die gemeenschappelijke belastingsdienst dan ook de inning van taksen door private beheersvennootschappen (SABAM, "Billijke" Vergoeding, Reprobel,...) overnemen. Deze 26 private belastingsdiensten in ons land (http://economie.fgov.be/nl/ondernemi...enst/index.jsp) eigenen zichzelf de bevoegdheden van een overheid toe en innen nu taksen volgens eigen goeddunken zonder een demokratische legitimatie volgens het principe "geen belastingen zonder vertegenwoordiging". Ze doen dit via eigen kommerciële inningskantoren die een percentage op de inkomsten krijgen. Bovendien weigeren ze vaak om inkomsten die eigenlijk andere beheersvennootschappen toekomen door te storten. Zo gaan taksen op mediadragers vooral naar de software- en filmindustrie, terwijl er op die mediadragers ook veel muziek wordt gezet die eigenlijk naar de muzikanten dienen te gaan. Vaak betaal je ook 2 keer voor hetzelfde (denk aan het betalen van SABAM voor auteurs en "Billijke" Vergoeding voor uitvoerders als men een fuif organizeert). Neemt men fotokopies, dan gaat dit alweer naar een ander beheersvennootschap. Een onoverzichtelijk kluwen. Met een gemeenschappelijke inningsdienst kunnen alle soorten rechten in één keer worden geïnd volgens een overzichtelijke faktuur. De beheersvennootschappen kunnen zich dan niet meer de bevoegdheden van een overheid toeëigenen en moeten dan terug vakbonden van hun leden (auteurs, uitvoerders, producenten,...) worden in plaats van bedrijven. Op soortgelijke basis kunnen andere inter-entitaire diensten worden georganizeerd : infrastruktuur, milieu, nationale bank, sociale zekerheid,... Een reeds bestaand voorbeeld van zo'n inter-entitaire dienst is de Intergewestelijke Cel voor het Leefmilieu (http://www.irceline.be/) : dit is een gemeenschapelijke dienst van gewesten voor leefmilieu. |
Een voorbeeld van het delen van ambtenaren door verschillende overheden vindt men in Canada. in afgelegen plaatsen is er één loket voor alle overheden. Als een Canadees vergunningen van verschillende overheden nodig heeft dient hij één aanvraag in bij dit gemeenschappelijke loket en regelen de verschillende overheden (gemeente, provincie, federatie) dit onder elkaar.
Men zou ook hier een gemeenschappelijk loket voor de verschillende overheden in het gemeentehuis kunnen inrichten. De ambtenaar in kwestie is dan in dienst van de gemeente, en de andere overheden (provincie, gewest, federatie) betalen dan een vergoeding aan de gemeente voor haar dienstverlening aan de andere overheden. Zo blijft het totale ambtenarenkorps van alle overheden samen beperkt, hoeven ambtenaren bij verschillende overheden niet steeds hetzelfde werk te doen, en hoeft er minder belastingsgeld naar het ambtenarenkorps van de verschillende overheden te gaan. |
Lijkt me wel het bestuderen waard, is daar een uitgewerkt programma voor?
|
Lijkt me inderdaad geen slecht idee. Moet je eens meegeven aan Geert Bourgeois.
|
Sommige van die gemeenschappelijke overheidsdiensten kunnen eventueel worden omgevormd tot zelfstandige funktionele overheden.
Het Nederlandse voorbeeld van door de bevolking verkozen waterschappen verdient een nadere bestudering. Het zijn een soort door de bevolking verkozen funktionele overheden (parallel met de vroegere "landschappen") die de waterwegeninfrastruktuur van Nederland (dat grotendeels onder de zeespiegel ligt) droog houdt. Lees meer info over deze funktionele overheden op : http://nl.wikipedia.org/wiki/Waterschap http://nl.wikipedia.org/wiki/Watersc...kiezingen_2008 Ook in Zwitserland met zijn direkte demokratie bestaan er soortgelijke funktionele overheden (bijvoorbeeld voor onderwijs en infrastruktuur). De Zwitserse ekonoom Bruno Frey heeft daarover een aantal ideeën, alsook over fleksibel en meervoudig burgerschap. Meer info op : http://en.wikipedia.org/wiki/FOCJ http://www.iew.uzh.ch/wp/iewwp047.pdf http://www.igidr.ac.in/~babu/law/Fre..._IRLE_1996.pdf http://www.bsfrey.ch/articles/436_05.pdf http://www.iew.uzh.ch/wp/iewwp094.pdf http://en.wikipedia.org/wiki/Bruno_Frey |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:18. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be