![]() |
Solidariteit
Omdat ik al een tijdje probeer te achterhalen wat men gemiddeld genomen onder 'solidariteit' verstaat (in Belgische context) hierbij dan maar de directe vraag aan jullie.
Het is zaterdag, dus maak je er niet te makkelijk van af :) Zou je in objectieve termen willen beschrijven wat het begrip 'solidariteit' in Belgische context in zou moeten houden. (objectief, dus los van 'de Flamins willen Brussel annexeren of de Walen pikken ons geld') zou je er tevens bij willen vermelden met welk gewest of welke gemeenschap je jezelf het meest betrokken voelt. Dus of je Vlaming, Nederlandstalige Belg, Waal, Franstalige Belg, Duitstalige Belg, Brusselaar, Belg bent of 'buitenstaander' (zoals ondergetekende) (vergeet ik een groep?) dat maakt analyses wat interessanter. |
Citaat:
Ik verwijs in dit verband ook naar mijn bericht over schuldinductie. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Dit betekent dus niet dat de ontvanger van financiele hulp het recht heeft met het ontvangen geld te doen wat hij/zij wil, maar elke cent moet verantwoorden. En moet bewijzen dat die hulp ook daadwerkelijk nodig is en goed en juist word gebruikt. Zo moet wie solidariteit ontvangt in de vorm van leefloon van het ocmw, niet denken met dat geld te doen wat hij/zij wil, maar bepaald het ocmw wat er mee gebeurd en hoeveel de hulpzoeker ontvangt. Op dit ogenblik speelt Vlaanderen gedwongen voor ocmw van België en heeft Vlaanderen dus het recht om de beide ontvangers ter verantwoording te roepen en zelf te bepalen hoeveel beide echt nodig hebben. Wat door beide gewesten word geweigerd onder het mon van inmening in de gewestelijke aangelegenheden. Het is in dit land zelfs zo erg gesteld, dat zelfs de federale regering bij Vlaanderen komt aankloppen om haar kosten over te nemen en een deel van de door de federale regering veroorzaakte staatschulden over te nemen. |
Binnen de Belgische context is 'interpersoonlijke solidariteit' een codewoord voor 'intergewestelijke miljardentransfers.' De Belgische solidariteit is pervers, omdat ze zowel nadelig is voor de zender als voor de ontvanger. Er is bijvoorbeeld een solidariteitsmechanisme in onze financieringswet dat er voor zorgt dat een gewest dat minder werklozen heeft, meer geld krijgt. Als een deelstaat dus moeite doet om minder werklozen te hebben, krijgt zij dus minder geld.
In de Waals-Vlaamse context moet solidariteit volgens mij vooral transparant, doelgericht en eindelijk productief (in plaats van schadend voor beide partners) worden. Ik voel mij in de eerste plaats Vlaming, dan Nederlandstalige of Nederlander, dan Europeaan en westerling. Ik heb geen band met een bepaalde streek of met België, noch kan ik mijzelf een wereldburger noemen. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:24. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be