Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Persmededelingen (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=132)
-   -   LSP : Liberalisering bij het spoor: internationaal verkeer duurder (https://forum.politics.be/showthread.php?t=142715)

Politics.be 21 augustus 2010 17:00

LSP : Liberalisering bij het spoor: internationaal verkeer duurder
 
De spoorwegmaatschappij slaagt er niet in om op een redelijke termijn voor veiligheidsmaatregelen te zorgen om treinrampen te vermijden. Wat wel snel ging, was de invoering van een extra toeslag voor internationaal personenverkeer. Maandag gaat deze maatregel al in. Al wie aan het loket een ticket koopt, moet dan 7 euro "persoonlijke assistentietoelage" betalen. De directie ontkent dat dit als doel heeft om de loketten af te bouwen en personeel te kunnen afdanken, maar wie zal nog naar een loket gaan dat 7 euro duurder is dan een kaartje kopen op het internet.

Probleem is natuurlijk dat niet iedereen internet heeft of via internet kan betalen. En de toeslag is wellicht een opstap: eens het loketpersoneel verdwenen is, zal er ongetwijfeld nog een toelage moeten betaald worden voor "dossierkosten" bij internetboekingen. De directie beweert dat deze extra toeslag nodig is omdat internationaal reizigersverkeer volledig commercieel is. Het is effectief typisch voor een liberalisering: we betalen meer voor minder dienstverlening. ACOD-topman Digneffe waarschuwde reeds dat hetzelfde ons te wachten staat voor het binnenlandse verkeer. Waar wacht hij op om te werken aan een ernstige, langdurige en nationale campagne tegen liberaliseringen?





Bron: politics.be

roger verhiest 21 augustus 2010 17:14

Hier zit LSP een beetje "op het verkeerde spoor" : het is precies de positie van de NMBS als monopoliehouder, die dit bedrijf in de "comfortabele" positie brengt om dergelijke absurde maatregelen te nemen. Het is precies de liberalizering van de andere vervoerswijzen - luchtverkeer - autobusverkeer - ferry transport dat in deze sectoren dergelijke anomalieën niet voorkomen.

Het zal de NMBS omzeggens worst wezen dat reizigers binnen Europa in de toekomst voor het vliegtuig of de autobus kiezen ipv het milieuvriendelijkere spoor. Het lijkt er op dat de NMBS de handdoek in de ring gooit en Eurostar, ICE en andere Thanyssen grondig beu is. die reizigers die een tocket willen kopen kunnen voor zichzelf uittesten of het niet beter is deze tickets in het buitenland of via reisagentschappen te kopen.

Ikzelf heb er intussen het volgende reeds op gevonden : als 65+ er reis ik met De Lijn gratis tot bv. in Tilburg en daar kan ik de 7 euro boete gemakkelijk vermijden door klant van de NS te worden.

Ook reizigers in het Oosten des lands kunnen waarschijnlijk via het Eurregio systeem tussen Luik-Hasselt-Maastricht en Aachen de grens over om op een voordeligere wijze aan tickets te geraken.

Handige reisagenturen kunnen hier hun voordeel mee doen (waarschijnlijk bekomen die nog een commissieloon vanwege sommige spoorwegondernemingen).

In het verleden reisde ik met Interrail : die tickets krijg je on line vanuit Ierland, dus waarom zou deze firma er niet toe overgaan ook andere tickets te verkopen ?

Overigens zou de partij G+Roen! Ecolo hier eens over moeten nadenken : door het tariefwezen en de internationale treinverbindingen uit het beheerskontrakt van de NMBS te houden wordt een groot deel van de broodnodige milieumaatregelen in het gedrang gebracht. Misschien moet er wel een EU beheersovereenkomst met alle europese spoorwegmaatschappijen gesloten worden ? Alleen in dergelijke omstandigheden is het misschien mogelijk om "liberalizeringsmaatregelen" of ten minste de nadelige gevolgen ervan tegen te gaan.

AdrianHealey 22 augustus 2010 01:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Politics.be (Bericht 4936092)
De spoorwegmaatschappij slaagt er niet in om op een redelijke termijn voor veiligheidsmaatregelen te zorgen om treinrampen te vermijden. Wat wel snel ging, was de invoering van een extra toeslag voor internationaal personenverkeer.

Enfin; nu los van alle ideologie - denk ik - maar is het nu echt zo moeilijk te begrijpen dat een geheel nieuw veiligheidssysteem net iets langer duurt dan het invoeren van een prijsverhoging? :?

Julianus 22 augustus 2010 13:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 4936621)
Enfin; nu los van alle ideologie - denk ik - maar is het nu echt zo moeilijk te begrijpen dat een geheel nieuw veiligheidssysteem net iets langer duurt dan het invoeren van een prijsverhoging? :?

nee, maar het toont wel aan waar de prioriteiten van de spoorwegen liggen...

the_dude 24 augustus 2010 13:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest (Bericht 4936102)
Hier zit LSP een beetje "op het verkeerde spoor" : het is precies de positie van de NMBS als monopoliehouder, die dit bedrijf in de "comfortabele" positie brengt om dergelijke absurde maatregelen te nemen. Het is precies de liberalizering van de andere vervoerswijzen - luchtverkeer - autobusverkeer - ferry transport dat in deze sectoren dergelijke anomalieën niet voorkomen.

Het zal de NMBS omzeggens worst wezen dat reizigers binnen Europa in de toekomst voor het vliegtuig of de autobus kiezen ipv het milieuvriendelijkere spoor. Het lijkt er op dat de NMBS de handdoek in de ring gooit en Eurostar, ICE en andere Thanyssen grondig beu is. die reizigers die een tocket willen kopen kunnen voor zichzelf uittesten of het niet beter is deze tickets in het buitenland of via reisagentschappen te kopen.

Ikzelf heb er intussen het volgende reeds op gevonden : als 65+ er reis ik met De Lijn gratis tot bv. in Tilburg en daar kan ik de 7 euro boete gemakkelijk vermijden door klant van de NS te worden.

Ook reizigers in het Oosten des lands kunnen waarschijnlijk via het Eurregio systeem tussen Luik-Hasselt-Maastricht en Aachen de grens over om op een voordeligere wijze aan tickets te geraken.

Handige reisagenturen kunnen hier hun voordeel mee doen (waarschijnlijk bekomen die nog een commissieloon vanwege sommige spoorwegondernemingen).

In het verleden reisde ik met Interrail : die tickets krijg je on line vanuit Ierland, dus waarom zou deze firma er niet toe overgaan ook andere tickets te verkopen ?

Overigens zou de partij G+Roen! Ecolo hier eens over moeten nadenken : door het tariefwezen en de internationale treinverbindingen uit het beheerskontrakt van de NMBS te houden wordt een groot deel van de broodnodige milieumaatregelen in het gedrang gebracht. Misschien moet er wel een EU beheersovereenkomst met alle europese spoorwegmaatschappijen gesloten worden ? Alleen in dergelijke omstandigheden is het misschien mogelijk om "liberalizeringsmaatregelen" of ten minste de nadelige gevolgen ervan tegen te gaan.


Zou je ook gewoon niet kunnen betalen en voor de rechtbank discriminatie argumenteren? Gezien dat internetgebruikers (+ze moeten dan ook dichtbij een GROOT treinstation wonen) deze boete niet dienen te betalen?


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be