Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2010 en regeringsvorming (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=218)
-   -   zondagavond 22 augustus en ze staan nog nergens... (https://forum.politics.be/showthread.php?t=142754)

Antoon 22 augustus 2010 20:40

zondagavond 22 augustus en ze staan nog nergens...

... dat is wat ik hiervan maak.

Citaat:

Bijeenkomst beperkt zich tot "clash der ideeën"

De enige bijeenkomst die vandaag plaatsvond in kader van de preformatiegesprekken is grotendeels beperkt gebleven tot een uitwisseling van ideeën over de responsabilisering van de regio's en de financieringswet. Vooraf was immers afgesproken dat het geen 'beslissingsvergadering' zou worden, benadrukken meerdere bronnen. Ook de afwezigheid van preformateur Elio Di Rupo en verschillende andere partijvoorzitters illustreerde dat.

Di Rupo er niet bij
Het ging vandaag niet om een plenaire vergadering met de voorzitters, maar om een thematische bijeenkomst met vrij in te vullen delegaties van drie personen. Bij afwezigheid van Di Rupo stuurde zijn partijgenote Laurette Onkelinx de vergadering. Waals minister Jean-Claude Marcourt nam de leiding van de PS-delegatie op zich.

Peeters en Muyters aanwezig
Ook de samenstelling van de andere partijen liep uiteen. Zo stuurde CD&V zijn voorzitter Wouter Beke en Vlaams minister-president Kris Peeters, voor N-VA schoven voorzitter Bart De Wever, Vlaams minister Philippe Muyters en econoom Koen Algoed aan.

De sp.a-delegatie bestond dan weer uit voormalig minister van Werk Frank Vandenbroucke, Vlaams fractieleider John Crombez en hoofd van de studiedienst Jan Cornillie, terwijl Groen! Kamerlid Stefaan Van Hecke, politiek directeur Pieter De Gryse en Anton Delbarre afvaardigde. Aan Franstalige zijde zaten onder meer staatssecretaris voor Begroting Melchior Wathelet (cdH) en minister van de Franse gemeenschap Jean-Marc Nollet (Ecolo) rond de tafel.

Weinig uitgelekt
Over de inhoud van de gesprekken lekte traditiegetrouw minder uit. Wel laten meerdere bronnen bij de onderhandelingen verstaan dat de vergadering zich beperkte tot een "clash der ideeën". Daarbij zou geen enkele Vlaamse partij het solidariteitsprincipe van de financieringswet in vraag gesteld hebben. (belga/svm)

azert 22 augustus 2010 20:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Antoon (Bericht 4937808)
... dat is wat ik hiervan maak.

BDW en c° zeggen: we willen onafhankelijkheid maar we zullen het niet in 1 keer doen.

Zoals een man die zou zeggen: ik ga je verlaten; zelfs als je nog van mij houdt.
Vrees niet; ik blijf nog bij je slapen;
maar ik verkoop de eetkamer al.
Volgende keer de living;
dan de auto's
en tot slot de slaapkamer;
en ik kom niet meer op mijn woorden terug.

Geen vrouw die daarmee akkoord gaat en daaraan meewerkt.

BWarrior 22 augustus 2010 20:53

Als ze nog nergens staan (en dat schrijft men hier nu al twee weken), waarom geeft de N-VA er dan niet de brui aan?

azert 22 augustus 2010 20:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 4937824)
Als ze nog nergens staan (en dat schrijft men hier nu al twee weken), waarom geeft de N-VA er dan niet de brui aan?

ik denk dat BDW de indruk wil geven dat hij echt alles maar dan ook alles heeft geprobeerd.
En dan zal hij weer heel onschuldig kijken.

luc broes 22 augustus 2010 20:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door azert (Bericht 4937815)
BDW en c° zeggen: we willen onafhankelijkheid maar we zullen het niet in 1 keer doen.

Zoals een man die zou zeggen: ik ga je verlaten; zelfs als je nog van mij houdt.
Volgende keer de living;
dan de auto's

niet afwijken van het onderwerp!
het gaat erover dat er moet bespaard worden : 25 miljard.
daarbij, zelfs zonder die 25, heeft het federrale geen geld

de beste manier van besparen is:

elke regio haalt zelf geld op en geeft dat geld uit naar eigen inzicht.

waarom hebben de Franstaligen schrik om zelf verantwoordelijk te worden voor eigen bestuur?

Xenophon 22 augustus 2010 20:55

Citaat:

Volgende keer de living;
dan de auto's

Een normale vrouw houdt het dan voor bekeken.

BWarrior 22 augustus 2010 20:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door azert (Bericht 4937828)
ik denk dat BDW de indruk wil geven dat hij echt alles maar dan ook alles heeft geprobeerd.
En dan zal hij weer heel onschuldig kijken.

We moeten misschien een poll openen over de nieuwe eis van BDW. Splitsing van het weerbericht misschien.

BWarrior 22 augustus 2010 20:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door luc broes (Bericht 4937829)

elke regio haalt zelf geld op en geeft dazt geld uit naar eigen inzicht.

waarom hebben de Franstaligen schrik om zelf verantwoordelijk te worden voor eigen bestuur.

In een zo ingewikkeld federaal systeem kan men onmogelijk een fatsoenlijke politiek voeren. Ofwel moet de Belgische staat verdwijnen ofwel moet het unitair worden. Tussenoplossingen zijn gewoon tijdverlies.

luc broes 22 augustus 2010 20:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 4937833)
We moeten misschien een poll openen over de nieuwe eis van BDW. Splitsing van het weerbericht misschien.

En die 'eis' van BDW is dat de FR verantwoordelijk worden voor wat ze doen.

Toch nogal ne kerel hé dien BDW. In plaats van alles zelf te betalen zoals gewoonlijk.

Xenophon 22 augustus 2010 21:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door luc broes (Bericht 4937841)

Toch nogal ne kerel hé dien BDW. In plaats van alles zelf te betalen zoals gewoonlijk.

Inderdaad, BDW schijnt zijn plaats niet te kennen.

luc broes 22 augustus 2010 21:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 4937835)
In een zo ingewikkeld federaal systeem kan men onmogelijk een fatsoenlijke politiek voeren. Ofwel moet de Belgische staat verdwijnen ofwel moet het unitair worden. Tussenoplossingen zijn gewoon tijdverlies.

unitair is niet mogelijk omdat VL & W andere problemen hebben en die op een andere maniet willen oplossen.

VL is centrum rechts, W is links. dat gaat dus niet samen.

BWarrior 22 augustus 2010 21:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door luc broes (Bericht 4937841)

De Franstaligen? U maakt het wel zeer simpel. Wie gaat u responsabiliseren? De Vlaamse, Franse, Duitstalige ... gemeenschap? Het Brussel, Vlaams of Waals gewest? De Cocof, de VGC, de GGC?

Of de provincies, de kantons, arrondissementen, steden, districten, dorpen, gehuchten...?

BWarrior 22 augustus 2010 21:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door luc broes (Bericht 4937849)
unitair is niet mogelijk omdat VL & W andere problemen hebben en die op een andere maniet willen oplossen.

VL is centrum rechts, W is links. dat gaat dus niet samen.

Ken jij één (federale) staat waarin elk deelgebied hetzelfde stemt?8O

azert 22 augustus 2010 21:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door luc broes (Bericht 4937829)

elke regio haalt zelf geld op en geeft dat geld uit naar eigen inzicht.

waarom hebben de Franstaligen schrik om zelf verantwoordelijk te worden voor eigen bestuur?

minder troeven dan VL;

te kleine bevolking;
hun enige echt grote stad Bruxelles is geen echt Waalse stad;
geen zeehavens
nog lang niet volledig doordrongen dat het FR geen wereldtaal is

geen traditie van KMO's

de economische heropstanding moet er komen in tijden van crisis en wereldwijde concurrentie (VL kon in de jaren 60 naar de top klimmen toen het heel Europa voor de wind ging).

VL heeft makkelijk praten wegens veel meer troeven (waar ze zelf weinig verdienste aan hebben).

Antoon 22 augustus 2010 21:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 4937835)

Hier heeft u overschot van gelijk.

En gezien een unitair België uitgesloten is ....

born2bewild 22 augustus 2010 21:11

Citaat:

Volgende keer de living;
dan de auto's

kan zijn
maar ze zal het toch ondergaan

BWarrior 22 augustus 2010 21:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild (Bericht 4937872)
kan zijn
maar ze zal het toch ondergaan

Om te scheiden moet men twee zijn.

azert 22 augustus 2010 21:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Antoon (Bericht 4937871)

En gezien een unitair België uitgesloten is ....

de broer van BDW beweert dat het in Brussel te merken is dat er een tweetalige beweging aan het ontstaan is.
De VL beweging heeft ook veel tijd nodig gehad om te komen waar ze nu zijn, die BE Beweging ook, denkt hij; maar ze komt er.

born2bewild 22 augustus 2010 21:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 4937880)
Om te scheiden moet men twee zijn.

waarom? zelfs van een lintworm geraak je vanaf

born2bewild 22 augustus 2010 21:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door azert (Bericht 4937883)
de broer van BDW beweert dat het in Brussel te merken is dat er een tweetalige beweging aan het ontstaan is.

kan zijn
hoeveel stemmen heeft de broer van BDW?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be