Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   de witte fosfor van Israel (https://forum.politics.be/showthread.php?t=142782)

Tamam 23 augustus 2010 21:40

de witte fosfor van Israel

Sommige mensen hier proberen te ontkennen dat Israel fosfor over burgerbevolkingen dropt.

Daarom deze documentaire, die redelijk recent is, en interessant om te zien:

http://www.youtube.com/watch?v=0iA9RkRS6zk

Verscheidene mensenrechtenorganisaties hebben Israel's gebruik van witte fosfor op dichtbevolkte gebieden in Gaza veroordeelt in het verleden.

Fosfor brandt de huid van een mens tot op het bot.

Israel zegt dat het gebruik van fosfor "toegelaten is onder internationale wetten", maar heeft nooit openlijk toegegeven het chemicalie gebruikt te hebben.

D'ARTOIS 23 augustus 2010 21:54

Niet alles is wat het lijkt.

Ik weet wat witte fosfor is - het werd o.a. in WWII gebruikt vnl door Britse en Yankenbommenwerpers als vergelding voor de bombardementen op de britse steden.
Als jij hard kunt maken dat Israel dit middel op burgers gebruikt dan zou ik dat graag willen zien.
Dat de Yanken het op Iraakse doelen hebben gebruikt wordt gezegd.
Maar ik vrees dat het de massa niets zegt, evenmin als gebruik van verarmd uranium in tankmunitie nu mensen vervult van volle ontzetting.
De media hebben de mensen afgestompt, en niemand die nog reageert.
De paar die zich nog ergens druk om kunnen maken vindt je op dit forum, de rest kijkt al weer uit naar de volgende vakantie.

longhorn 23 augustus 2010 21:55

Kunnen de mods geen Israel-subforum starten? 'Internationaal' wordt tegenwoordig gekaapt door allerhande, gelijkaardige topics.

Tamam 23 augustus 2010 21:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door longhorn (Bericht 4939636)
Kunnen de mods geen Israel-subforum starten? 'Internationaal' wordt tegenwoordig gekaapt door allerhande, gelijkaardige topics.

Lijkt me inderdaad interessant. Het is trouwens niet de bedoeling dat dit forum "gekaapt" wordt.

longhorn 23 augustus 2010 22:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tamam (Bericht 4939642)
Lijkt me inderdaad interessant. Het is trouwens niet de bedoeling dat dit forum "gekaapt" wordt.

Weet ik wel en Israel/Palestina komt nu eenmaal veel in het nieuws. Ik lijd enkel aan Israel/Palestina-moeheid. Duurt al decennia, zal nog decennia duren en het interesseert me eigenlijk geen moer meer wat ze mekaar aandoen. Helaas is dit heel regionaal conflict opgeblazen tot een globale 'pain in the ass'.

Cdude 23 augustus 2010 22:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS (Bericht 4939631)
Niet alles is wat het lijkt.

Ik weet wat witte fosfor is - het werd o.a. in WWII gebruikt vnl door Britse en Yankenbommenwerpers als vergelding voor de bombardementen op de britse steden.
Als jij hard kunt maken dat Israel dit middel op burgers gebruikt dan zou ik dat graag willen zien.
Dat de Yanken het op Iraakse doelen hebben gebruikt wordt gezegd.
Maar ik vrees dat het de massa niets zegt, evenmin als gebruik van verarmd uranium in tankmunitie nu mensen vervult van volle ontzetting.
De media hebben de mensen afgestompt, en niemand die nog reageert.
De paar die zich nog ergens druk om kunnen maken vindt je op dit forum, de rest kijkt al weer uit naar de volgende vakantie.

Alé, iedereen heeft het gezien behalve den Artois.Ontelbare foto's werden hier reeds geplaatst.

Maar hij "kent" het wel zenne:roll:

Cdude 23 augustus 2010 22:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door longhorn (Bericht 4939649)
Weet ik wel en Israel/Palestina komt nu eenmaal veel in het nieuws. Ik lijd enkel aan Israel/Palestina-moeheid. Duurt al decennia, zal nog decennia duren en het interesseert me eigenlijk geen moer meer wat ze mekaar aandoen. Helaas is dit heel regionaal conflict opgeblazen tot een globale 'pain in the ass'.

Dus als een onderdrukking maar lang genoeg duurt wordt het een "fait divers" ?

den dinges 23 augustus 2010 22:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cdude (Bericht 4939655)
Dus als een onderdrukking maar lang genoeg duurt wordt het een "fait divers" ?

Over onderdrukking gesproken ...
http://dutch.faithfreedom.org/forum/...p?f=18&t=16806
Hier het begin van een lang en interessant artikel ...
De vergeten onderdrukking van de Joden onder de islam en in het land van Israël.

Joden en zionisten zijn in het algemeen zeer slecht op de hoogte van de leefomstandigheden van de Joden in het Land van Israël na de Arabische verovering [634-640 na Chr.]. Velen geloven dat het Arabische-islamitische bestuur gunstig was voor de Joden en dat niet enkel vergeleken met de omstandigheden in de christelijke landen. Velen menen dat tot zelfs enkele decennia terug, dat het conflict met de Arabieren over het land van Israël een zuivere kwestie was van concurrerend nationalisme. Echter, sinds de relatief weinig succesvolle bomaanslag in 1993 op het World Trade Center in New York door jihad fanatici, is het geïnformeerde publiek in het Westen zich meer bewust geworden van de machtige islamitische religieuze dimensie in de Arabische politiek.

Dit inzicht wordt versterkt door de opkomst van Hamas bij de Palestijnse Arabieren. De Hamas is een tak van de Moslim Broederschap. Het charter is duidelijk een Judeofobisch document en is gebaseerd op middeleeuwse Judeofobische islamitische bronnen. Het is niet alleen anti-Israël. Artikel 7 van het handvest van Hamas (1988) herhaalt de middeleeuwse islamitische fabel over de Joden op het einde der dagen, die ik samenvat: “Op de Dag des Oordeels, zullen de moslims tegen de Joden vechten die zich zullen verbergen achter rotsen en bomen. De rotsen en bomen zullen roepen: O moslim, een Jood verbergt zich achter mij. Kom hier en doodt hem.”

In dit artikel wordt eerst de status van niet-moslims – dhimmi’s genoemd – geschetst in de islamitische samenleving, en proberen we de aard van de islamitische tolerantie te definiëren. Dan zullen we het verslag citeren van een middeleeuwse Jood over de leefomstandiheden van de Joden in de middeleeuwse islamitische samenleving. Wij brengen ook de mening van een beroemde middeleeuwse Jood die de status van de Joden in de islam vergelijkt met die in het christendom. Tot slot zullen we laten zien dat in het kader van de dhimmitude, de status van dhimmi die gedeeld wordt door Joden, christenen en andere niet-moslims, de Joden in feite aan de onderkant van de maatschappij leefden, de minste van allemaal op de totempaal genageld van de Arabisch-islamitische samenleving, zowel in Jeruzalem als overal elders.
Leven als dhimmies in de Arabische moslimwereld
Boeken, artikelen en verzamelingen documenten van Bat Ye’or, Norman Stillman en anderen, hebben veel gedaan sinds het begin van 1970 om de aard van de dhimmi-status aan te tonen, de dhimma – voor het intelligente lezerspubliek -, en hebben gewezen op de positie van de Joden onder de islam. Bovendien werd de afgelopen decennia een brede stroom van informatie over de islam beschikbaar voor het grote opgeleide publiek, hoewel islamitische apologeten eveneens floreerden, misschien zelfs nog beter. Christenen, Joden (met inbegrip van de Samaritanen) en aanhangers van het zoroastrisme waren in het Midden-Oosten gedoemd tot het dhimma leven en deze status werd later verder naar het oosten uitgebreid tot de Hindoes.Getolereerde niet-moslims in het land dat veroverd werd door de islam – de dhimmis – moesten een bijzondere belasting betalen, de djizja, hetzij direct uit eigen zak of via hun religieus-etnische gemeenschap. De reden voor deze verplichte bijdrage is in de islamitische wetgeving te vinden in de koran [soera 9:29 i]. De djizja kan worden beschouwd als een licentie voor een extra levensjaar tot de tijd was gekomen voor de volgende aanbetaling. In de gebieden die door de islam werden veroverd, bekeerden vele Joden en christenen zich tot de islam om aan de djizja te ontsnappen en om zich maatschappelijk te verbeteren. Koran 9:29 en 2:61 eisen tevens dat niet-moslims, met name Joden en christenen – de mensen van het Boek – moeten ‘onderworpen’ worden, dat wil zeggen: vernederd worden.

typische dhimmi houding

De Islamitische samenleving heeft deze regels van de dhimma door de eeuwen heen ontwikkeld. Met het Pakt van Omar II (circa 717 na Chr.) werd een verdrag opgesteld dat volgens de traditie werd opgesteld door de tweede kalief, Umar ibn al-Khattab voor de ‘Mensen van het Boek’ die woonden in gebieden die kort daarvoor door de moslims waren veroverd. Deze niet-moslims, die dhimmi’s genoemd werden, moesten zich onderwerpen aan enkele discriminerende regels indien ze zich niet wilden bekeren tot de islam. Deze verordeningen bepaalden dat dhimmi geen wapens mochten dragen. Hun kleding moest afwijken van islamitische kleding. Ze moesten altijd respect en eerbied tonen voor moslims, zoals van hun ezels afstappen wanneer ze een moslim kruisten op de weg. Het getuigenis van een dhimmi in de rechtbank was maar half zoveel waard als het getuigenis van een moslim. Deze lijst is verre van volledig en natuurlijk varieerden de toepassing van de regels als naargelang de tijd en plaats. Later, wanneer de macht van de islamitische staten verzwakte, konden niet alle regels worden afgedwongen. Zo konden dhimmi bergbewoners vaak veel van de regels negeren zolang ze maar weg bleven uit de islamitische steden. Het is veelzeggend dat de status van dhimmi in de loop van de tijd verergerde naarmate hun aantal tot de bevolking daalde.

Hier is een illustratie van een van de dhimma vernederingen zoals ze tijdens zijn reis naar Egypte, Arabië en Syrië (1761-1762) beschreven werden door de Deense reiziger, Carsten Niebuhr (1733-1815): “In Cairo mogen christenen en Joden geen paard bereiden. Ze mogen alleen op ezels rijden en moeten afstappen van zodra ze een Egyptenaar op de weg tegenkomen, zelfs de minst belangrijke. De Egyptenaren gaan nooit naar buiten tenzij op een paard, voorafgegaan door een brutale dienaar die, gewapend met een grote knuppel, de man op de ezel waarschuwt respect te tonen voor zijn meester door uit te roepen: “Ongelovige, afstappen!…”

Niebuhr bezocht Egypte bijna vier decennia voor Napoleon, dat opmerkelijk is omdat de late Edward Said aanvoerde dat gelijkaardige verslagen die opgemaakt werden na de expeditie van Napoleon, ongeldig werden verklaard omdat zij besmet waren door het imperialisme.

Moshe Gil (° 1921) heeft rekeningen gevonden – in de Geniza documenten in Caïro – van Joden in Jeruzalem die werden uitgeperst om de djizja en andere belastingen in de pre-kruistochten periode bijeen te brengen. Zoals dit: “… en de levende mens werd garant gemaakt voor de doden en hij die bleef – moest voor degene die waren weggelopen, daarna een extra belasting te betalen. En als je zag wie al dat geld betaalde zou u geschrokken zijn, hen beklagen en over hen zeggen: “Hoe kan een dergelijk grote onesh [Hebreeuws woord hier in de zin van ongewone geldboete of afpersing] afkomstig zijn van die arme mensen?”

Jacob Barna’i heeft in de administratie van de Joodse gemeenschap van Jeruzalem van het einde van de 18de eeuw, verslagen gevonden die verrassend soortgelijke situatie onthullen zoals die door Gil werden gevonden van de tijd vóór de kruistochten. Niet alleen moesten Joden de djizja betalen aan de Ottomaanse staat, maar daarnaast ook een reeks van niet-officiële heffingen, belastingen, afpersingen en verplichte steekpenningen aan de plaatselijke islamitische notabelen en aan sterke mannen.

Standbeeld van Maïmonides in Cordoba (Spanje)

Nu, in tegenstelling tot wat veel Joden en andere mensen tot nog toe geloven, waren de leefomstandigheden... ( verder lezen op http://dutch.faithfreedom.org/forum/...p?f=18&t=16806 )

Nog iets te zeggen over onderdrukking Cdude ?

den dinges 23 augustus 2010 22:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tamam (Bericht 4939590)
Sommige mensen hier proberen te ontkennen dat Israel fosfor over burgerbevolkingen dropt.

Daarom deze documentaire, die redelijk recent is, en interessant om te zien:

http://www.youtube.com/watch?v=0iA9RkRS6zk

Verscheidene mensenrechtenorganisaties hebben Israel's gebruik van witte fosfor op dichtbevolkte gebieden in Gaza veroordeelt in het verleden.

Fosfor brandt de huid van een mens tot op het bot.

Israel zegt dat het gebruik van fosfor "toegelaten is onder internationale wetten", maar heeft nooit openlijk toegegeven het chemicalie gebruikt te hebben.

Fosfor word soms gebruikt om rookgordijnen aan te leggen. Degenen die enige militaire ervaring hebben weten dat best.
http://nos.nl/artikel/133406-israel-...te-fosfor.html
Het Israëlische leger spreekt tegen dat het een generaal en een kolonel heeft gestraft voor het gebruik van witte-fosforgranaten in de Gaza-oorlog, een jaar geleden. Dat meldt het Israëlische dagblad Haaretz. Eerder meldde de krant nog dat de militairen wel waren bestraft voor het gebruik van witte fosfor.

De Israëlische regering had de bestraffing van de militairen beschreven in een rapport dat is overhandigd aan de VN. De onthulling zat weggestopt in het antwoord op het Goldstone-rapport dat afgelopen weekend aan de Verenigde Naties werd overhandigd. De commissie-Goldstone concludeerde vorig jaar september dat zowel Israël als Hamas in de Gazastrook oorlogsmisdaden had begaan, iets wat Israël ontkent.

In de reactie op het Goldstone-rapport ontkent Israël niet dat er witte fosfor is gebruikt in de Gaza-strook. De militairen zijn wel bestraft voor het feit dat zij hun boekje te buiten gingen met de inzet van granaten in dichtbevolkt gebied.

De fosforaanval vond op 15 januari 2009 plaats in de buurt van een VN-terrein in de Gazastrook. Een VN-medewerker en twee Palestijnse burgers die er bescherming hadden gezocht, raakten gewond.

Witte fosfor is niet verboden op het slagveld, maar het mag niet gebruikt worden in dichtbevolkte gebieden. Volgens het Israëlische leger is dat niet gebeurd, omdat veel burgers het gebied al hadden verlaten.

Tamam 23 augustus 2010 22:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door den dinges (Bericht 4939732)
Witte fosfor is niet verboden op het slagveld, maar het mag niet gebruikt worden in dichtbevolkte gebieden. Volgens het Israëlische leger is dat niet gebeurd, omdat veel burgers het gebied al hadden verlaten.

Sorry maar het stuk dat je zelf in het vet zette slaat op niets.

Een paar lijnen eerder zeg je zelf "De militairen zijn wel bestraft voor het feit dat zij hun boekje te buiten gingen met de inzet van granaten in dichtbevolkt gebied."

(cut and pasten van http://nos.nl/artikel/133406-israel-...orgebruik.html trouwens;) )

den dinges 23 augustus 2010 23:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tamam (Bericht 4939767)
Sorry maar het stuk dat je zelf in het vet zette slaat op niets.

Een paar lijnen eerder zeg je zelf "De militairen zijn wel bestraft voor het feit dat zij hun boekje te buiten gingen met de inzet van granaten in dichtbevolkt gebied."

(cut and pasten van http://nos.nl/artikel/133406-israel-...orgebruik.html trouwens;) )

Ik zeg niets daarover . Ik heb het overgenomen uit een artikel. Link staat er bij trouwens...
Ik wil enkel afstrijden wat jij insinueert, namelijk dat witte fosfor doelbewust op burgers geworpen werd...

flatliner 23 augustus 2010 23:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cdude (Bericht 4939652)
Alé, iedereen heeft het gezien behalve den Artois.Ontelbare foto's werden hier reeds geplaatst.

Maar hij "kent" het wel zenne:roll:

Ga je nu echt beweren dat iedere foto een weergave is van de werkelijkheid?

Het afgaanse meisje met de afgesneden neus, reacties van forumleden dat hier alles via de computer opgezet werd, en door sommige zelfs werden beschouwd als propaganda.

Dan in het zelfde forum een verklaring krijgen dat foto's alles bewijzen, maakt je stelling toch wel echt belachelijk.

roodhaar 24 augustus 2010 00:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door flatliner (Bericht 4939819)

Het afgaanse meisje met de afgesneden neus, reacties van forumleden dat hier alles via de computer opgezet werd, en door sommige zelfs werden beschouwd als propaganda.

Dan in het zelfde forum een verklaring krijgen dat foto's alles bewijzen, maakt je stelling toch wel echt belachelijk.

en als ze nu eens beiden realiteit zouden zijn ?

Johan Bollen 24 augustus 2010 00:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door den dinges (Bericht 4939732)
In de reactie op het Goldstone-rapport ontkent Israël niet dat er witte fosfor is gebruikt in de Gaza-strook.

Volgens wat ik lees ontkende Israël eerst het gebruik van witte fosfor in Gaza, en gaf later toe het gebruikt te hebben omwille van 'rookgordijnen'. Het gaat om meer dan 1 aanval met het produkt, o.a. gaat het om het gebruik bij een school waar volgens Israël verschillende Hamasleden zich in schuil hielden. Bij die aanval vielen verschillende doden.

Niet ontplofte munitie van dat conflict heeft al voor meer dan een dozijn doden gezorgd naderhand. MAG en UNMAT zouden honderden van die niet ontplofte munities onschadelijk gemaakt hebben waaronder ook witte fosformunitie.

D'ARTOIS 24 augustus 2010 00:16

Als het een onvermijdelijke waarheid is dan zakt de mentaliteit van Israël wel erg hard weg.

Johan Bollen 24 augustus 2010 00:18

Volgens het rode kruis verspreid witte fosfor zich over verschillende honderden vierkante meters met het (ik vertaal) "potentieel om bijzonder erge verwondingen te veroorzaken of een langzame en pijnlijke dood". Daarom dat het gebruik in zones met burgers "simpelweg verboden" is volgens het internationale rode kruis.

D'ARTOIS 24 augustus 2010 00:51

Ik las de berichten over Fallujah - nog even afgezien van het feit dat het hier om een harde kern van belligerenten gaat is de beschrijving van de werkwijze van de Amerikanen een soort "alien horror film" volgens het meest perverse Hollywood concept.

Plotseling is een licht opgegaan toen ik vandaag vernam dat ongeveer 40 miljoen Amerikanen leven van voedselbonnen, of beter gezegd op voedselbonnen en dat 1 op de 8 kinderen ernstig voedseltekort kent.
Ik ga nu begrijpen dat de VS ernstig rekening houdt met het feit dat een deel van de bevolking op korte termijn in opstand kan komen tegen hun militaire dictatuur want de politiek in de VS wordt voor een groot deel gestuurd - of ondersteund - door het militaire apparaat.
Een 2e feit dat me deed verbazen was de uitspraak dat Amerika binnen een afzienbaar aantal jaren gebukt zal gaan onder een ernstig tekort aan water en dat derhalve de voedselproductie, waarvan de cijfers nu al op grote schaal worden vervalst, meer dan gehalveerd zal worden.
Het watertekort neemt nu al ernstige vormen aan en drogen bepaalde gebieden momenteel langzaam uit.
Er worden triljoenen uitgegeven aan geopolitieke doelen terwijl eigen volk het puur slecht heeft. En het wordt nog erger.

flatliner 24 augustus 2010 07:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door roodhaar (Bericht 4939836)
en als ze nu eens beiden realiteit zouden zijn ?

Ik geloof dat beiden waar zijn.

Wilde gewoon de hypocritie op dit forum aantonen. In één discussie wordt het laten zien van een slachtoffer foto direct afgedaan als trucage, en zelfs het tonen ervan wordt weergegeven als oorlogspropaganda. Na verloop moet men toegeven dat de foto echt is, maar de discussie over oorlogspropagande blijft bestaan.

In deze discussie worden weer foto's als bewijs aangehaald, maar mogen we niet durven te stellen dat het getruceerd is, en horen wie niets over eventuele oorlogspropagande tegen israel.

Cdude 24 augustus 2010 09:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door den dinges (Bericht 4939704)

Hier is een illustratie van een van de dhimma vernederingen zoals ze tijdens zijn reis naar Egypte, Arabië en Syrië (1761-1762) beschreven werden door de Deense reiziger, Carsten Niebuhr (1733-1815): “In Cairo mogen christenen en Joden geen paard bereiden. Ze mogen alleen op ezels rijden en moeten afstappen van zodra ze een Egyptenaar op de weg tegenkomen, zelfs de minst belangrijke. De Egyptenaren gaan nooit naar buiten tenzij op een paard, voorafgegaan door een brutale dienaar die, gewapend met een grote knuppel, de man op de ezel waarschuwt respect te tonen voor zijn meester door uit te roepen: “Ongelovige, afstappen!…”

Nog iets te zeggen over onderdrukking Cdude ?

Dussssss,
Israel mag fosforbommen op dichtbevolkte gebieden en scholen waar kinderen in schuilen smijten wegens het feit dat ze in de 18de eeuw geen paarden mochten eten?

Ik dacht dat beschavingen evolueerden. Nu begrijp ik het, het is wraak op voorvaders....
Ik zal dus maar even wat Duitsers gaan bombarderen, shall I?

Cdude 24 augustus 2010 09:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door flatliner (Bericht 4939819)

Ontelbare foto's in de wereldpers, oogetuigen verklaringen , rapporten rode kruis, ....
Kom uit je grot:twisted:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be