Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Maximum pk wagens? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=142790)

dejohan 24 augustus 2010 08:51

Maximum pk wagens?
 
Bestaat er eigenlijk een maximum limiet een het aantal pk's dat een auto mag hebben, of is er geen maximum?

Zou het geen goed idee zijn om dat in te voeren? Wat is het voordeel van een auto met pakweg 300 pk en ditto maximumsnelheid.
Ik heb er geen probleem mee dat iemand eens met een zware wagen wil rijden, maar is een race track dan geen beter alternatied?

Wat moet je met een wagen met het vermogen en snelheid van een kleine straaljager, als je op de weg maar 120 mag.
Er is m.a.w. amper een voordeel. Terwijl er wel nadelen zijn: er gebeuren disproportioneel veel ongelukken mee, en brengen zo anderen in gevaar en ze verbruiken belachelijk veel dus niet echt goed voor het milieu.

backfire 24 augustus 2010 09:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dejohan (Bericht 4940018)
Bestaat er eigenlijk een maximum limiet een het aantal pk's dat een auto mag hebben, of is er geen maximum?

Zou het geen goed idee zijn om dat in te voeren? Wat is het voordeel van een auto met pakweg 300 pk en ditto maximumsnelheid.
Ik heb er geen probleem mee dat iemand eens met een zware wagen wil rijden, maar is een race track dan geen beter alternatied?

Wat moet je met een wagen met het vermogen en snelheid van een kleine straaljager, als je op de weg maar 120 mag.
Er is m.a.w. amper een voordeel. Terwijl er wel nadelen zijn: er gebeuren disproportioneel veel ongelukken mee, en brengen zo anderen in gevaar en ze verbruiken belachelijk veel dus niet echt goed voor het milieu.

Ik denk dat het iets te maken heeft met ego en de compensatie van een te kleine lul. Maar ik geef toe ik veel liever met een moto/auto rijdt met veel pk's dan met eentje met minder. Vraag me niet waarom, want ik reed er even snel/traag mee.

Johnny Blaze 24 augustus 2010 10:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dejohan (Bericht 4940018)
Bestaat er eigenlijk een maximum limiet een het aantal pk's dat een auto mag hebben, of is er geen maximum?

Zou het geen goed idee zijn om dat in te voeren? Wat is het voordeel van een auto met pakweg 300 pk en ditto maximumsnelheid.
Ik heb er geen probleem mee dat iemand eens met een zware wagen wil rijden, maar is een race track dan geen beter alternatied?

Wat moet je met een wagen met het vermogen en snelheid van een kleine straaljager, als je op de weg maar 120 mag.
Er is m.a.w. amper een voordeel. Terwijl er wel nadelen zijn: er gebeuren disproportioneel veel ongelukken mee, en brengen zo anderen in gevaar en ze verbruiken belachelijk veel dus niet echt goed voor het milieu.

Heb je hier ook cijfers van?

Micele 24 augustus 2010 12:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dejohan (Bericht 4940018)
Er is m.a.w. amper een voordeel.

Noem die "amper een voordeel" dan eens ?

Denk gewoon aan de aktieve en passieve veiligheid van die "krachtigere" wagens:

- uiteraard is/moet "doorgaans" het passieve veiligheidsniveau (stevigheid kooi/stijver/airbags/gordel/enz... = afgestemde combinatie) navenant hoger zijn.

- het actieve veiligheidsniveau is dat "doorgaans" zeker.
(aangepaste, betere remmen, wegligging, inhaalveiligheid, handling, beheersbaarheid, comfort , allerhande extra electronische veiligheidsvoorzieningen...)

"Trage" wagens zijn navenant "doorgaans" minder veilig, omdat een lagere passieve/aktieve veiligheid auto´s gevoelig goedkoper maakt. Als men aan aktieve en passieve veiligheid spaart wordt de auto ook goedkoper.

Citaat:

Terwijl er wel nadelen zijn: er gebeuren disproportioneel veel ongelukken mee, en brengen zo anderen in gevaar
Bron ? Cijfers ?
Dat ligt toch wel hoofdzakelijk aan de bestuurder zelf, denk je niet ?
Of meen je dat deze bestuurders altijd gemiddeld -onaangepast- sneller rijden als de omstandigheden en situatie toelaat ?

Dus kan je ook indenken indien ze even snel (moeten, en-of niet anders kunnen) rijden door druk verkeer, snelheidsbeperkingen, en allerlei andere omstandigheden, ze dan veiliger (kunnen) rijden door bepaalde veiligheidsvoordelen ?

In Be is dat xx/100 kansen zo...

Citaat:

en ze verbruiken belachelijk veel dus niet echt goed voor het milieu
Milieu = ~ Emissienormen
http://nl.wikipedia.org/wiki/Europese_emissiestandaard

Hangt dus ook vooral van de bestuurder af, zeker in de toekomst en nu ook al zullen bepaalde dure auto´s eerder de milieuvriendelijkste zijn, want efficient motormanagement = zuiverdere verbranding en filtering van de schaadstoffen, hybride, plug-in hybride, 100% electrisch, bi-fuels op aardgas/biogas..., kosten ook geld en zullen eerst en vooral vanaf de middenklasse en hogere wagens te vinden zijn.
Kijk eens naar de modellen die nu al de strengste euro 6-norm halen die pas verplicht is vanaf januari 2015. Heeft dus maar weinig te zien met aantal PK´s, maar wel met de (dure) "milieutechniek". Meerdere katalysators en roet- en NOx-filters (per uitlaat bvb) is voor "krachtigere auto´s" geen hindernis.

Citaat:

Zou het geen goed idee zijn om dat in te voeren? Wat is het voordeel van een auto met pakweg 300 pk en ditto maximumsnelheid.
Biina alle van de verkochte krachtige auto´s zijn begrensd op 250 kmh, uitgezonderd zeldene sportwagens. (PK´s zijn niet begrensd)
Maar die 250 kmh grens brokkelt stilaan meer en meer af voor de topmodellen.
Sommige modellen gaan tot 280 kmh afgrenzen of helemaal vrijgeven, uiteraard bij aanvraag of als optie.

Auto´s - en banden- evolueren steeds en echt veilige autosnelwegen ook, maar niet in alle landen... ;-)

http://www.spiegel.de/auto/werkstatt...203926,00.html

Cdude 24 augustus 2010 12:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door backfire (Bericht 4940032)
Ik denk dat het iets te maken heeft met ego en de compensatie van een te kleine lul. Maar ik geef toe ik veel liever met een moto/auto rijdt met veel pk's dan met eentje met minder. Vraag me niet waarom, want ik reed er even snel/traag mee.

"vraag me niet waarom" en " met ego en de compensatie van een te kleine lul" :-P:-D

backfire 24 augustus 2010 12:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cdude (Bericht 4940373)
"vraag me niet waarom" en " met ego en de compensatie van een te kleine lul" :-P:-D

Tja. In mijn geval is het ego. En in jouw geval? :)

dejohan 24 augustus 2010 14:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 4940324)
Noem die "amper een voordeel" dan eens ?

Denk gewoon aan de aktieve en passieve veiligheid van die "krachtigere" wagens:

- uiteraard is/moet "doorgaans" het passieve veiligheidsniveau (stevigheid kooi/stijver/airbags/gordel/enz... = afgestemde combinatie) navenant hoger zijn.

- het actieve veiligheidsniveau is dat "doorgaans" zeker.
(aangepaste, betere remmen, wegligging, inhaalveiligheid, handling, beheersbaarheid, comfort , allerhande extra electronische veiligheidsvoorzieningen...)

"Trage" wagens zijn navenant "doorgaans" minder veilig, omdat een lagere passieve/aktieve veiligheid auto´s gevoelig goedkoper maakt. Als men aan aktieve en passieve veiligheid spaart wordt de auto ook goedkoper.


Bron ? Cijfers ?
Dat ligt toch wel hoofdzakelijk aan de bestuurder zelf, denk je niet ?
Of meen je dat deze bestuurders altijd gemiddeld -onaangepast- sneller rijden als de omstandigheden en situatie toelaat ?

Dus kan je ook indenken indien ze even snel (moeten, en-of niet anders kunnen) rijden door druk verkeer, snelheidsbeperkingen, en allerlei andere omstandigheden, ze dan veiliger (kunnen) rijden door bepaalde veiligheidsvoordelen ?

In Be is dat xx/100 kansen zo...


Milieu = ~ Emissienormen
http://nl.wikipedia.org/wiki/Europese_emissiestandaard

Hangt dus ook vooral van de bestuurder af, zeker in de toekomst en nu ook al zullen bepaalde dure auto´s eerder de milieuvriendelijkste zijn, want efficient motormanagement = zuiverdere verbranding en filtering van de schaadstoffen, hybride, plug-in hybride, 100% electrisch, bi-fuels op aardgas/biogas..., kosten ook geld en zullen eerst en vooral vanaf de middenklasse en hogere wagens te vinden zijn.
Kijk eens naar de modellen die nu al de strengste euro 6-norm halen die pas verplicht is vanaf januari 2015. Heeft dus maar weinig te zien met aantal PK´s, maar wel met de (dure) "milieutechniek". Meerdere katalysators en roet- en NOx-filters (per uitlaat bvb) is voor "krachtigere auto´s" geen hindernis.


Biina alle van de verkochte krachtige auto´s zijn begrensd op 250 kmh, uitgezonderd zeldene sportwagens. (PK´s zijn niet begrensd)
Maar die 250 kmh grens brokkelt stilaan meer en meer af voor de topmodellen.
Sommige modellen gaan tot 280 kmh afgrenzen of helemaal vrijgeven, uiteraard bij aanvraag of als optie.

Auto´s - en banden- evolueren steeds en echt veilige autosnelwegen ook, maar niet in alle landen... ;-)

http://www.spiegel.de/auto/werkstatt...203926,00.html

Alle veiligheidsopties op een stokje.
Een auto met een zware motor heeft haast geen voordelen t.o.v. dezelfde auto met een lichtere motor.

dejohan 24 augustus 2010 14:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 4940324)
Dat ligt toch wel hoofdzakelijk aan de bestuurder zelf, denk je niet ?

Klinkt een beetje als "guns don't kill people".

Johnny Blaze 24 augustus 2010 14:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dejohan (Bericht 4940536)
Alle veiligheidsopties op een stokje.
Een auto met een zware motor heeft haast geen voordelen t.o.v. dezelfde auto met een lichtere motor.

Goh, ik corrigeer overstuur liever met 300pk dan met 100pk.
Waar dit met 300 pk vrij "eenvoudig" is (als je kan rijden) kom je met 100 pk toch rap in de problemen.

Cdude 24 augustus 2010 14:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johnny Blaze (Bericht 4940551)
Goh, ik corrigeer overstuur liever met 300pk dan met 100pk.
Waar dit met 300 pk vrij "eenvoudig" is (als je kan rijden) kom je met 100 pk toch rap in de problemen.

Die extra PK's moeten veel meer gewicht meesluren dat naargelang snelheid een veel grotere inertie heeft waardoor je veel meer moet corrigeren dan een 100pk wagen. ;-)

Fysica 101

backfire 24 augustus 2010 14:16

Ik vind het een beetje een onnozele discussie. Tegenwoordig heeft bijna elke doorsnee familiewagen meer dan 100 pk en accelleratiesnelheden waarvan ik als jonge snaak enkel van kon dromen. Natuurlijk kan je met je Lamborghini met 700 pk weinig uitvangen op onze wegen, maar het potentieel van je Volkwagen Golf TDI 150 pk geraak je ook niet kwijt, hoor.

backfire 24 augustus 2010 14:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johnny Blaze (Bericht 4940551)
Goh, ik corrigeer overstuur liever met 300pk dan met 100pk.
Waar dit met 300 pk vrij "eenvoudig" is (als je kan rijden) kom je met 100 pk toch rap in de problemen.

Euh. Ik corrigeer mijn overstuur liefst met een wagen die in relatieve pk's voldoende kracht op de wielen kan zetten. Dat hoeft geen 300 pk te zijn. 100 PK is genoeg, als mijn bakje dan maar niet te veel weegt en het gewicht wat goed verdeeld is.
Top Gear niet gezien? De allersnelste rondetijd werd er afgelegd door een auto met meer dan de helft minder pk dan de tweede. En 7 seconden verschil.

maddox 24 augustus 2010 14:25

Daar zijn we er weer meer, iedereen een Trabant dus.

Ik rijd met een kleine wagen, met de lichtste motor daarvoor te koop. 75 Pk
Nadeel dat ik nu ondervind. Ik moet niet proberen een aanhanger te trekken die tot 300 kg geladen is.

Maar tja, dat ben ik zeker in mijn kapitalistische zucht naar meer materiele bevrediging, mijn fetish voor "meer".

Eneuh, meneer Bollen, een "gun" die op tafel ligt doet niks, uitgezonderd er liggen. Het is als mensen het manipuleren dat het gereedschap kan doden. Maar als het op dat vlak aankomt, een baksteen kan dat ook.

dejohan 24 augustus 2010 15:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johnny Blaze (Bericht 4940551)
Goh, ik corrigeer overstuur liever met 300pk dan met 100pk.
Waar dit met 300 pk vrij "eenvoudig" is (als je kan rijden) kom je met 100 pk toch rap in de problemen.

Als ge normaal rijdt heb je geen overstuur te corrigeren.

Ik heb trouwens niks tegen iets krachtigere wagens, maar zo'n sportbakken van 300 pk, komaan, da's zoals nen barbecue aansteken met ne straalmotor: echt beter gaat het niet, maar 't is wél veel duurder en ge brengt de buren in evaar.

Mambo 24 augustus 2010 15:43

Veel wagens zijn idd misschien wel een beetje te snel.
Die jonge gastjes...ieder kruispunt heeft ondertussen wel al een kruisje.

maddox 24 augustus 2010 16:15

Een Nissan Pixo, een bakje van 880 kg met 67 pk.

Even vergelijken met de Volkswagen Passat. 1450 kg met 140 pk.

Welke wagen is het meest veilig? Welke geeft het meeste rijsensatie?

Eigenzinnig 24 augustus 2010 16:18

Mobiliteitsdraad...

dejohan 24 augustus 2010 16:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 4940798)
Een Nissan Pixo, een bakje van 880 kg met 67 pk.

Even vergelijken met de Volkswagen Passat. 1450 kg met 140 pk.

Welke wagen is het meest veilig? Welke geeft het meeste rijsensatie?

Dat zijn alletwee geen overdreven waarden. Ik heb het over wagens met disproportioneel veel pk's.

maddox 24 augustus 2010 16:21

Wat noem je disproportioneel? 250 pk en meer?

Met 250 PK kan je perfect 15 ton van zijn plek krijgen, zoals de meeste vrachtwagens constant bewijzen.

Of ga je naar iets anders kijken om er een getal op te plakken?

dejohan 24 augustus 2010 16:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 4940810)
Wat noem je disproportioneel? 250 pk en meer?

Met 250 PK kan je perfect 15 ton van zijn plek krijgen, zoals de meeste vrachtwagens constant bewijzen.

Of ga je naar iets anders kijken om er een getal op te plakken?

Weet ik veel, ik ben geen ingenieur hé.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be