Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   mogelijk nieuwe belasting ! (https://forum.politics.be/showthread.php?t=142809)

Wisord 24 augustus 2010 18:19

mogelijk nieuwe belasting !
 
Citaat:

De plannen van de Vlaamse overheid om de BIV - dat is de belasting op inverkeerstelling - te hervormen dreigen oudere tweedehandsauto's en diesels zonder roetfilter "onredelijk" duur te maken. Volgens de mobiliteitsclub VAB kan een oudere dieselauto daardoor tot 1.000 meer gaan kosten.


De Vlaamse overheid wil de BIV hervormen om de autofiscaliteit groener te maken. Op elke nieuwe of tweedehandse auto moet de koper deze BIV betalen. Vanaf 1 januari 2011 wordt deze federale belasting overgeheveld naar de gewesten.

Vlaanderen haalt zijn Europese doelstellingen inzake fijn stof en NOx niet en wil vervuilende auto's zwaarder belasten.

"Verkapte belastingverhoging"
De VAB noemt deze geplande ingreep een verkapte belastingverhoging die verpakt wordt als ecologische maatregel.

"Zeven op de tien auto's die particulieren kopen zijn tweedehandsauto's die zwaarder belast dreigen te worden door de nieuwe BIV", aldus de VAB. Woordvoeder Maarten Matienko noemt de fors hogere belasting op oudere auto's en filterloze diesels gewoon "onredelijk".

http://lb.hbvl.be/nieuws/binnenland/...o-duurder.aspx


Onze auto's zijn noodzakelijk voor 90% van alle jobs. Gaan ze het zo duur maken dat het voordeliger is geen wagen te hebben en te gaan doppen.?

nihao 24 augustus 2010 18:44

2011 ?
Een jaartje voor europees rekeningrijden wordt ingevoerd en de BIV wordt afgeschaft ??

Sfax 24 augustus 2010 20:01

Lol, als het gaat om onder het mom van milieuvriendelijkheid de ietwat duurdere en zwaardere wagens te belasten, dan zijn ze er als de kippen bij, maar wanneer die milieuvriendelijkheid eens �* la lettre wordt doorgevoerd en de echt vervuilende wagens geviseerd worden, dan is het kot te klein...

kelt 24 augustus 2010 20:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sfax (Bericht 4941271)
Lol, als het gaat om onder het mom van milieuvriendelijkheid de ietwat duurdere en zwaardere wagens te belasten, dan zijn ze er als de kippen bij, maar wanneer die milieuvriendelijkheid eens �* la lettre wordt doorgevoerd en de echt vervuilende wagens geviseerd worden, dan is het kot te klein...

Inderdaad...en bovendien gaat het om vroegtijdig gekrijs aan de hand van wat "rekenmodellen".......

Het is gewoon een schot voor de boeg door een deel van de autolobby.....

hurricane 24 augustus 2010 20:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wisord (Bericht 4941037)
http://lb.hbvl.be/nieuws/binnenland/...o-duurder.aspx


Onze auto's zijn noodzakelijk voor 90% van alle jobs. Gaan ze het zo duur maken dat het voordeliger is geen wagen te hebben en te gaan doppen.?

Ooit was er ook zo'n grap.
De gesorteerde vuilniszakken.
Uiteindelijk heeft dat ons een pak geld gekost.
In verkapte belastingen zijn ze in dit landje wel héél creatief eh...

kelt 24 augustus 2010 20:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wisord (Bericht 4941037)
http://lb.hbvl.be/nieuws/binnenland/...o-duurder.aspx


Onze auto's zijn noodzakelijk voor 90% van alle jobs. Gaan ze het zo duur maken dat het voordeliger is geen wagen te hebben en te gaan doppen.?

euh.....het verband ontgaat me........Of U wilt ergens suggereren dat het voor 90% van de werknemers absoluut niet zou mogelijk zijn te werken zonder auto? 8O

solidarnosc 24 augustus 2010 20:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 4941279)
Inderdaad...en bovendien gaat het om vroegtijdig gekrijs aan de hand van wat "rekenmodellen".......

Het is gewoon een schot voor de boeg door een deel van de autolobby.....

De Duitse diesellobby. Als men in Vlaanderen het Franstalig systeem zou willen invoeren (wat ironisch zou zijn) dan zullen toch aardig wat mensen vloeken en met meewarige ogen terugkijken naar die goede ouwe tijd toen het nog federale materie was. ;-)

Yves38 24 augustus 2010 22:30

Ik had toch begrepen dat BDW geen belastingsverhogingen ging doen ??

Tja zo zie je maar

Nog even en er is geen auto-industrie of verkoop meer. Doe zo verder.

Moor 25 augustus 2010 03:02

Een ECHTE SCHANDE LATEN WE EEN OPSTAND ONTKETENEN IN BELGIE

DIT IS EEN PURE SCHANDE

EE RAMP, NOOIT GEZIEN IN DE MENSELIJKE GESCHIEDENIS WAT IS DIT NU WEERAL VOORAL VOOR EEN ONZINWET


BELGEN STA OP !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Sammael 25 augustus 2010 08:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 4941307)
euh.....het verband ontgaat me........Of U wilt ergens suggereren dat het voor 90% van de werknemers absoluut niet zou mogelijk zijn te werken zonder auto? 8O

Als ge eerst naar de crèche moet rijden wel ja.

Anders mag u het mij eens gedurende een week komen tonen hoe ik dat moet doen met het openbaar vervoer of, godbetert, met de fiets. Met de fiets mag u demonstreren u in december/januari. En 't is bijzonder steil bergop; ik hoop dat uw conditie top is. En elke dag stipt op tijd hè vriend. En uw maatpak/mantelpakje moet spatvrij zijn als ge op het bureau arriveert.

O ja, als u ook maar één haar op het hoofd van mijn kind krenkt onderweg, wring ik uw nek om.

pixelpower 25 augustus 2010 09:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Moor (Bericht 4941717)
Een ECHTE SCHANDE LATEN WE EEN OPSTAND ONTKETENEN IN BELGIE

DIT IS EEN PURE SCHANDE

EE RAMP, NOOIT GEZIEN IN DE MENSELIJKE GESCHIEDENIS WAT IS DIT NU WEERAL VOORAL VOOR EEN ONZINWET


BELGEN STA OP !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Gelieve U naar hln.be te begeven.

:roll:

pajoske 25 augustus 2010 09:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Moor (Bericht 4941717)
Een ECHTE SCHANDE LATEN WE EEN OPSTAND ONTKETENEN IN BELGIE

DIT IS EEN PURE SCHANDE

EE RAMP, NOOIT GEZIEN IN DE MENSELIJKE GESCHIEDENIS WAT IS DIT NU WEERAL VOORAL VOOR EEN ONZINWET


BELGEN STA OP !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Om correct te zijn moet je roepen: 'VLAMINGEN STA OP'. Het gaat hier om een verhoging van de inschrijvingstaks die enkel geldt voor inschrijvingen in het Vlaamse gewest.
Dat is vergelijkbaar met het feit dat de vrijstelling van verkeersbelasting voor aanhangers tot 750kg enkel geldt voor personen ingeschreven in het Vlaamse gewest.

Jazeker 25 augustus 2010 09:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wisord (Bericht 4941037)
http://lb.hbvl.be/nieuws/binnenland/...o-duurder.aspx


Onze auto's zijn noodzakelijk voor 90% van alle jobs. Gaan ze het zo duur maken dat het voordeliger is geen wagen te hebben en te gaan doppen.?

Blijkbaar. Maar ik wil wel eens weten hoe je nu weet of je dieseltje een roetfilter heeft of niet. Hoe kan je dat achterhalen?

Jazeker 25 augustus 2010 09:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 4941880)
Om correct te zijn moet je roepen: 'VLAMINGEN STA OP'. Het gaat hier om een verhoging van de inschrijvingstaks die enkel geldt voor inschrijvingen in het Vlaamse gewest.
Dat is vergelijkbaar met het feit dat de vrijstelling van verkeersbelasting voor aanhangers tot 750kg enkel geldt voor personen ingeschreven in het Vlaamse gewest.

Met die aanhangwagens zijn de meeste werkenden wel vet.

Jazeker 25 augustus 2010 09:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 4941307)
euh.....het verband ontgaat me........Of U wilt ergens suggereren dat het voor 90% van de werknemers absoluut niet zou mogelijk zijn te werken zonder auto? 8O

Ik wil vast niet betwisten dat er best mensen zijn die met het openbaar vervoer naar hun werk kunnen. Heb het zelf wegens medische redenen een maand of 2 moeten doen en voor mij was dat een ramp (zeker De Lijn).

En wat die 90% betreft ga ik niet meteen op een nummertje neuzelen maar kijk 's ochtends en 's avonds maar eens naar de verkeersinfo site. Als je weet dat op dat moment de treinen en bussen al vol zitten met jengelende kinderen en pendelaars die wel een mp3-speler moeten opzetten om hun gezin niet uit te moorden na zulke ritten, dan krijg je een beetje een idee.

Sammael 25 augustus 2010 10:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Andres21 (Bericht 4941832)
Als ge eerst naar de crèche moet rijden wel ja.

Anders mag u het mij eens gedurende een week komen tonen hoe ik dat moet doen met het openbaar vervoer of, godbetert, met de fiets. Met de fiets mag u demonstreren u in december/januari. En 't is bijzonder steil bergop; ik hoop dat uw conditie top is. En elke dag stipt op tijd hè vriend. En uw maatpak/mantelpakje moet spatvrij zijn als ge op het bureau arriveert.

O ja, als u ook maar één haar op het hoofd van mijn kind krenkt onderweg, wring ik uw nek om.

Nog vergeten: als ge met het openbaar vervoer komt, kunt ge maar zien dat ge elke dag stipt op tijd zijt.

Inderdaad, stipt. Niet iedereen heeft de luxe om met glijdende uren te werken. Dus ook stipt als ge uw aansluiting mist. De crèche ligt dan wel amper 3 km van uw werkplek, maar om er te geraken moet ge een andere bus nemen. Dus: kleine afzetten, bus terug nemen, weer andere bus nemen die stopt aan 't werk. Andere crèche dan maar zegt u? Sorry, minstens een jaar wachten en schrijf maar op uw buik dat die andere makkelijker bereikbaar zal zijn met openbaar vervoer. Ander werk dat makkelijker combineerbaar is met kinderen? Sorry, niet iedereen kan ambtenaar of onderwijzer worden. Hier en daar moet er nog werk gedaan worden dat inkomsten genereert om de verspilzucht van de overheid te blijven betalen.

A ja, niet vergeten dat ge zo nu en dan nogal wat spulletjes zelf moet meebrengen naar de crèche. Waar gaat ge die allemaal steken op uwe fiets of in de overvolle bus? In uw reet misschien?

Wanneer komt ge die demonstratie nu geven, mijnheer? A ja, 's avonds hebt ge maar een kwartierke om op tijd in de crèche te zijn. Is er dan net geen bus zeker. Ge gaat rap moeten kunnen lopen: 3 km in 15 minuten. In het kostuum dat ge de dag erna terug moet aandoen. Kraaknet uiteraard.

Welkom in de realiteit : een kindonvriendelijke klotemaatschappij waar ge u blauw moet betalen om met een auto te mogen rijden zodat ge kunt gaan fakken zodat ge geld hebt om u blauw te betalen. En nee, het openbaar vervoer is GEEN alternatief. Wie vindt van wel heeft ofwel een luxeleven of leeft in een ivoren toren. Breek eerst het resultaat van decennia non beleid inzake ruimtelijke ordening, mobiliteit en structuur helemaal af en herteken het land en alle wegen EN zorg voor een openbaar vervoer de naam waardig i.p.v. het enige mogelijke realistische vervoermiddel onmogelijk te maken.

Btw, ik koop steeds bewust een tweedehandswagen, omdat ik nu eenmaal niet veel kilometers moet doen, dus deze belasting treft mij rechtstreeks.

Bedankt, Vlaanderen. Steek uw onafhankelijkheid waar de zon nooit schijnt.

Vraagje: hoeveel CO 2 uitstoot wordt er veroorzaakt tijdens de productie van een nieuwe wagen?

Sammael 25 augustus 2010 10:57

Awel, waar zijn ze nu, de zeveraars die vinden dat de gewone werkmens geen auto nodig heeft?

De schoofzak 25 augustus 2010 11:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Andres21 (Bericht 4942075)
Awel, waar zijn ze nu, de zeveraars die vinden dat de gewone werkmens geen auto nodig heeft?

De sossen hebben eerst jaren gestreden om 's zondags biefstuk op het bord van de arbeider te kunnen leggen, en later hebben ze jaren gestreden om elke arbeider in de gelegenheid te stellen een autootje te kunnen kopen.

Paulus 25 augustus 2010 11:48

Een beetje tweedehands autohandelaar plaatst op zijn vervuilende auto's zelf een roetfilter voor zijn klanten.

Paulus.

De schoofzak 25 augustus 2010 11:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Yves38 (Bericht 4941597)
Ik had toch begrepen dat BDW geen belastingsverhogingen ging doen ??

Tja zo zie je maar

Nog even en er is geen auto-industrie of verkoop meer. Doe zo verder.

Het Weverke zit momenteel te bakkeleien op federaal niveau om te trachten een staatshervorming door te voeren.

De belasting waarvan hier sprake, is van Vlaams niveau.


Wat zit gij dan te leuteren over 'BDW die geen belastingsverhoging ging doen' ?
Als ge zo alles doorheen klutst, dan zijn we nog niet aan ons nieuwe patatten.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be