Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Le Soir jaagt op Vuye (https://forum.politics.be/showthread.php?t=142844)

nihao 25 augustus 2010 13:12

Le Soir jaagt op Vuye

De man heeft zich laten ontvallen dat men in het zuiden des lands de N-VA en zijnkopman teveel diaboliseert.

En dat mag hij natuurlijk niet gezegd hebben,
van die zogezegd 'vrijdenkende' madam Snobsjakosj,
die er dus niet voor terugschrikt een heksenjacht te openen...

vlijmscherp 25 augustus 2010 13:54

bron?

backfire 25 augustus 2010 14:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 4942424)
bron?

http://knack.rnews.be/nl/actualiteit...4801319042.htm

'Goegel' heet dat, of zo. ;-)

vlijmscherp 25 augustus 2010 14:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door backfire (Bericht 4942443)

pf, ik doe niet mee met al die nieuwlichterij ;-)

backfire 25 augustus 2010 14:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 4942448)
pf, ik doe niet mee met al die nieuwlichterij ;-)

lol

vlijmscherp 25 augustus 2010 14:12

ondertussen heb ik het artikel gelezen.

en toch zijn er nog mensen die beweren dat we niet in 2 verschillende landen leven, ongelooflijk.

Zwartengeel 25 augustus 2010 14:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door nihao (Bericht 4942348)
De man heeft zich laten ontvallen dat men in het zuiden des lands de N-VA en zijnkopman teveel diaboliseert.

En dat mag hij natuurlijk niet gezegd hebben,
van die zogezegd 'vrijdenkende' madam Snobsjakosj,
die er dus niet voor terugschrikt een heksenjacht te openen...

In Franstalig België heeft men het duidelijk nog steeds niet echt begrepen op nestbevuilers. Tot zover maar weer eens de mythe van het starre eenheidsdenken in Vlaanderen versus het open en tolerante Wallonië, zeker?

captain jack 25 augustus 2010 14:52

Wat heeft le soir hier eigenlijk mee te maken?
Het gaat gewoon over het debat van de politieke neutraliteit van professoren. Moet men hier eigenlijk persé iets communautair in zien?

Het eigenlijke artikel (vermoed ik?):
Citaat:

Un professeur de Namur consulté par la N-VA

DEMONTY,BERNARD

Vendredi 20 août 2010

Jeudi matin, le professeur de droit constitutionnel des Facultés universitaires de Namur, Hendrik Vuye était l’invité de Matin Première. L’intervieweur a indiqué sans être contredit que son invité était « consulté �* titre d’expert par la N-VA ». Durant l’interview, le professeur a notamment indiqué qu’on « diabolisait trop Bart De Wever et la N-VA. » Dans les milieux académiques namurois, certains s’inquiétaient, jeudi. N’y a-t-il pas un risque que le professeur défende les thèses de la N-VA devant ses étudiants ? Contacté par nos soins, le professeur insiste : « Comme tous les professeurs de droit constitutionnel, je suis consulté par des partis politiques, il n’y a rien d’extraordinaire �* cela. Je ne suis pas consultant, mais j’ai été consulté. Je ne suis pas membre de la N-VA. » Hendrik Vuye assure également de sa neutralité.

Les plus hautes instances des Facultés de Namur étaient informées de la mission de consultation du professeur Vuye. « J’ai vu Monsieur Vuye il y a plus d’un mois et demi. Il m’a expliqué qu’il allait peut-être être lié aux négociations institutionnelles, dit Yves Poullet, doyen de la Faculté de droit, qui prendra les fonctions de recteur en septembre. Il m’a affirmé tenir �* son indépendance et sa neutralité et m’a dit qu’il ne serait pas l’homme-lige de la N-VA. Il m’a indiqué qu’il mènerait cette mission dans un esprit de dialogue entre les communautés. Sa nomination fut un choix difficile, une prise de risque, car il s’agit d’un professeur néerlandophone nommé pour donner un cours de droit public et constitutionnel. Mais nous avons fait ce choix par liberté académique. Nous avons estimé qu’il honorerait ses qualités et j’espère que c’est le cas. »

Gwyndion 25 augustus 2010 15:10

Ik maak me ernstige bedenkingen bij:

Citaat:

De decaan van de rechtsfaculteit van Namen, Yves Poullet, liet een enigszins andere visie horen. ‘Vuye had mij zijn onafhankelijkheid en zijn neutraliteit gegarandeerd’, zei hij in Le Soir, maar hij voegde er meteen aan toe dat ‘de benoeming van Vuye een moeilijke beslissing was geweest’. ‘Een risico’ zelfs, ‘want het gaat om een Nederlandstalige professor die benoemd is voor een cursus publiek en constitutioneel recht’. In juni belde ook al CDH-voorzitster Joëlle Milquet met de Naamse universiteit om haar verontwaardiging over Vuye uit te schreeuwen.
Een Nederlandstalige leerkracht een risico?

andev 25 augustus 2010 15:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion (Bericht 4942560)
Ik maak me ernstige bedenkingen bij:

Stel je voor dat hij midden de francofonen de waarheid zegt, met het risico dat sommigen hem geloven!

Another Jack 25 augustus 2010 15:56

Hebben ze hem al gevangen?

the_dude 25 augustus 2010 17:40

dat de gemiddelde politieker een triestige mentaliteit bezit daar hoef je toch niemand meer van te overtuigen? De reactie van millequet op de aanstelling van een prof die het Nederlands machtig is, en DAT in een waalse universiteit é, ge moet maar durven, is toch de reactie die we mogen verwachten van dat soort volk.

toccata 25 augustus 2010 17:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 4942455)
In Franstalig België heeft men het duidelijk nog steeds niet echt begrepen op nestbevuilers. Tot zover maar weer eens de mythe van het starre eenheidsdenken in Vlaanderen versus het open en tolerante Wallonië, zeker?

Inderdaad

Helaas komt dit soort dingen (niet enkel) in België vaak voor:|

van Maerlant 31 augustus 2010 13:27

Soms vraag je je toch af of je wel in de 21ste eeuw leeft. Of ligt dat aan mij?

Xenophon 31 augustus 2010 13:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant (Bericht 4954172)
Soms vraag je je toch af of je wel in de 21ste eeuw leeft. Of ligt dat aan mij?

Vlaanderen wel, maar de imperialisten, die leven nog in een lang vervlogen verleden. Vandaar de wereldvreemdheid.

Jozef Ostyn 31 augustus 2010 14:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 4942454)
en toch zijn er nog mensen die beweren dat we niet in 2 verschillende landen leven, ongelooflijk.

Onlangs hoorde ik een prominent Franstalig onderhandelaar zeggen dat we op twee verschillende planeten leven.

djimi 6 september 2010 18:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion (Bericht 4942560)
...

Daar kunt u gif op innemen ;-)

djimi 6 september 2010 18:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door andev (Bericht 4942660)
Stel je voor dat hij midden de francofonen de waarheid zegt, met het risico dat sommigen hem geloven!

Tout �* fait!

:lol:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be