![]() |
van rompuy: "impasse is totaal"
uit onze favoriete krant, le swaar
http://www.lesoir.be/actualite/belgi...ale-789638.php en uit la libre http://www.lalibre.be/actu/elections...l-impasse.html Wel wel wel, wat zal onze grote krijger nu zeggen? Ze zijn dus geen meter vooruit geraakt in hun technicshe vergadering, ik vraag me dus af wat dat vanavond zal geven. |
http://www.hln.be/hln/nl/1274/De-for...e-Gordel.dhtml
Citaat:
|
Citaat:
|
U verstaat nog steeds het spel van onderhandelingen niet. Ook bij de financieringswet was de impasse "totaal". En niet lang erna was de doorbraak een feit.
Op 2 juni jl. pleitte Milquet voor een uitbreiding van het Brussels gewest. Op 3 augustus jl. meldde La Libre dat de Franstalige partijen faciliteiten in héél Vlaams-Brabant vroegen en verzaakt hadden aan hun eis om Brussel uit te breiden. Vandaag stel ik twee zaken vast: 1) De Franstaligen vragen geen uitbreiding meer van Brussel 2) De inschrijvingsrechten, die ooit gevraagd werden voor 35 Vlaams-Brabantse gemeenten, beperken zich nu tot negen gemeenten (DM, vandaag) E.V.R. zegt (bron: Le Soir) Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Het uitdelen van nieuwe priviliges zoals inschrijvingsrechten kan makkelijk uitgehold en misschien zelfs getorpedeerd worden. Die priviliges zullen vaneigens ook gelden voor de Vlaamse inwoners van de betreffende gemeenten.
Als de NVA zo'n nieuwe priviliges toekent, zullen we campagne voeren om zoveel mogelijk Vlamingen in te schrijven in Brussel. Aan dat voornemen kan best vandaag al ruime bekendheid gegeven worden. Misschien is het forum van Le Soir wel een leuke plek om dat te lanceren. Eens benieuwd of de voorrechten-eisers nog zo happig gaan blijven op hun "droit d' inscription". |
Citaat:
de BHV situatie is als ongrondwettelijk gezien door het hof, omdat mensen uit Vl-Brabant op mensen uit Brussel konden stemmen, maar mensen uit W-brabant en Leuven niet. Als ze nu enkele gemeenten in Vl-Brabant wél kunnen stemmen op mensen uit Brussel, en in alle andere niét, dan is dat toch even ongrondwettelijk? Of ben ik verkeerd? |
Citaat:
De volgende stap zal zijn dat wij zelf onze franstalige évolués kiezen om mee samen te werken. Wmb mag die stap vandaag al gezet worden. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Het is overigens merkwaardig dat iedereen zich niet laat inschrijven in het verkleinde kiesarrondissement Brussel om aldus "de facto" tot een "federaal kiesdistrict" te komen. Ik vraag me zelfs af waarom een politieke partij zoals de BUB hiervan geen programmapunt maakt. |
Citaat:
|
Citaat:
De zetelverdeling in Brussel is vastgelegd tussen de Vl-lijsten en de Fr-lijsten. Het enige dat je gaat bereiken, is dat er meer gestemd zal worden op Brusselse VLAAMSE lijsten, zonder dat daar enig "verlies" aan zetels voor de Franstaligen aan gekoppeld wordt. trouwens, al het inschrijvingsrecht enkel voor de zes gemeenten met faciliteiten geldt, zullen er niet echt veel Vlaamse stemmen betrokken zijn, hé. |
Citaat:
|
Citaat:
Ik denk dat vooral jij het niet snapt. Uw zogezegde doorbraak wat betreft de financieringswet is zo goed als onbestaande. Het is ook zo dat de franstaligen elke keer zeggen dat ze niet meer verder willen en telkens op hun stappen terugkeren. Of dat inschrijvingsrecht nu gevraagd wordt voor 35 gemeentes of voor 1 gemeente doet er niet toe. Het mag er nergens komen. |
Citaat:
|
Citaat:
Politiek gezien is het een andere vraag, dat beantwoord moet worden door de onderhandelaars zelf. Het is aan hen om te kiezen tussen inschrijvingsrecht of niet, waar, hoe, voor hoe lang. Dat is een politieke beslissing, omdat er verschillende "grondwettelijk" mogelijkheden bestaan. |
Citaat:
Dat is al meeeeeeer dan genoeg in ruil voor al dat anders |
Citaat:
Ze hebben trouwens al de grootste geste gedaan van alle partijen. Ze vragen geen confederale staat. Gestes over BHV zijn sowieso uit den boze. Een zuivere splitsing is wat er moet komen, niet meer, niet minder |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:23. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be