Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2010 en regeringsvorming (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=218)
-   -   Alweer een foute kaart? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=142952)

poekieJ 28 augustus 2010 09:54

Alweer een foute kaart?

Een tijdje geleden was er ophef over een kaartje dat op de website "visitflanders" stond.

Voor wie het gemist heeft, het gaat om dit kaartje:

Nu liep ik gisteren door Antwerpen en bracht gelijk een bezoek aan de fameuse zoo van Antwerpen, en aldaar zag ik een folder liggen van een theatervoorstelling van Geronimo Stilton, je weet wel, die bruine muis die schijnbaar populair is bij kinderen.

Deze theatervoorstelling/musical slaat op verschillende plekken zijn tenten op. In de folder staat letterlijk: "Vanaf oktober 2010 trekken we met een speciaal ontworpen fantasia-tent doorheen Vlaanderen.

En inderdaad enkel Vlaanderen, want als je de plaatsnamen bekijkt gaat het om Mechelen (planckendael), Antwerpen, bokrijk, Brugge, Vilvoorde, Leuven en Puyenbroeck. Nu staat er ook een kaartje in de folder om duidelijk te maken waar in Vlaanderen deze steden liggen, en ik voeg een kaart van de officiële website toe omdat ik geen scan heb van de folder zelf.

Mijn God!! Niet enkel Brussel hoort bij Vlaanderen, maar zelfs de hele provincie Waals-Brabant? Is het een complot van de seperatisten die geïnfiltreerd zijn in de Vlaamse kinderanimatie wereld?
Het zou anders een vruchtbaar idee zijn. Ik herinner me dat er eerder een man was die meende dat op de jeugd inspelen en propaganderen enorm belangrijk was om de toekomst (en de daden) van een land te sturen, en daar had hij inderdaad wel een punt.

Ik ga meteen Eigenbrakel en Kasteelbrakel inkleuren op mijn landkaartje, dan staat die verrekte leeuw van Waterloo eindelijk in Vlaanderen.:-D

de kleine 28 augustus 2010 10:32

De horror, de horror!
Ik denk dat dit echt gewoon een foutje in de inkleuring is.

Puyenbroeck is overigens geen dorp, maar een provinciaal domein in Wachtebeke/.

Henri1 28 augustus 2010 11:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door poekieJ (Bericht 4948158)
Een tijdje geleden was er ophef over een kaartje dat op de website "visitflanders" stond.

Voor wie het gemist heeft, het gaat om dit kaartje:

Nu liep ik gisteren door Antwerpen en bracht gelijk een bezoek aan de fameuse zoo van Antwerpen, en aldaar zag ik een folder liggen van een theatervoorstelling van Geronimo Stilton, je weet wel, die bruine muis die schijnbaar populair is bij kinderen.

Deze theatervoorstelling/musical slaat op verschillende plekken zijn tenten op. In de folder staat letterlijk: "Vanaf oktober 2010 trekken we met een speciaal ontworpen fantasia-tent doorheen Vlaanderen.

En inderdaad enkel Vlaanderen, want als je de plaatsnamen bekijkt gaat het om Mechelen (planckendael), Antwerpen, bokrijk, Brugge, Vilvoorde, Leuven en Puyenbroeck. Nu staat er ook een kaartje in de folder om duidelijk te maken waar in Vlaanderen deze steden liggen, en ik voeg een kaart van de officiële website toe omdat ik geen scan heb van de folder zelf.

Mijn God!! Niet enkel Brussel hoort bij Vlaanderen, maar zelfs de hele provincie Waals-Brabant? Is het een complot van de seperatisten die geïnfiltreerd zijn in de Vlaamse kinderanimatie wereld?
Het zou anders een vruchtbaar idee zijn. Ik herinner me dat er eerder een man was die meende dat op de jeugd inspelen en propaganderen enorm belangrijk was om de toekomst (en de daden) van een land te sturen, en daar had hij inderdaad wel een punt.

Ik ga meteen Eigenbrakel en Kasteelbrakel inkleuren op mijn landkaartje, dan staat die verrekte leeuw van Waterloo eindelijk in Vlaanderen.:-D

En ten noorden van België heet het "Holland". ;-)

de kleine 28 augustus 2010 11:59

Holland is een aanvaardde engelse vertaling van Nederland.

Het is niet juist, maar wel aanvaard.

Henri1 28 augustus 2010 12:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door de kleine (Bericht 4948284)

Ik dacht dat dat "The Netherlands" was.........

Het is gewoon zo dat Nederland Holland en de Nederlanders Hollanders worden genoemd.

de kleine 28 augustus 2010 12:02

Ze zeggen ook zelf 'hup holland hup' hé.

Hollander 28 augustus 2010 12:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door de kleine (Bericht 4948182)
De horror, de horror!

Horror! te Wapen!

op de site www.musicalsite.BE staat de volgende onderverdeling voor voorstellingen:

Vlaanderen
Nederland
Buitenland

het is een complot voor de annexatie van Nederland door de Vlaemsche Bond van Schouwspelersch

Uploaded with ImageShack.us

stropke 28 augustus 2010 12:11

Citaat:

The Netherlands lijkt beter. En Holland is eigelijk geen vertaling maar de engelse naam die ze eraan geven. Net zo als confederatio Belgica (Belgium) niet de latijnse vertaling is voor de Nederlanden maar de latijnse benaming ervoor. Heeft feitelijk dus niks met huidig Belgie vandoen.
Taalkundig zou Nederland, de Lage landen, de Nederlanden dus in het engels "the low lands" moeten zijn. Equivalent aan de letterlijke franse vertaling "Les pays-bas"

Henri1 28 augustus 2010 12:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door de kleine (Bericht 4948289)
Ze zeggen ook zelf 'hup holland hup' hé.

Het zijn dus "De Hollanders".

Hollander 28 augustus 2010 13:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 4948330)
Het zijn dus "De Hollanders".

neen, in het Holland van 'hup Holland hup' wonen Nederlanders...

zucht..

speurneus 28 augustus 2010 13:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door de kleine (Bericht 4948182)
De horror, de horror!

De domme Vlaamse inkleurders doen zich weer alle eer aan.
Zal wel in opdracht van schrale Geert geweest zijn.

de kleine 28 augustus 2010 13:38

Alweer een op waarheid berustende aanteiging!

quercus 28 augustus 2010 13:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hollander (Bericht 4948432)

zucht..

Ik vrees dat dit voor onze Henri écht te moeilijk is.:lol:

Henri1 28 augustus 2010 14:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hollander (Bericht 4948432)

zucht..

;-) ;-) ;-)

Henri1 28 augustus 2010 14:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 4948459)
Ik vrees dat dit voor onze Henri écht te moeilijk is.:lol:

We worden omsingeld door bewijzen dat Nederlanders Hollanders zijn, in binnen en buitenland, maar toch blijft u voor deze bewijzen blind.

roger verhiest 28 augustus 2010 14:18

Citaat:

Men spreekt echter meestal over "The Netherlands"

roger verhiest 28 augustus 2010 14:22

De NMBS SNCB heeft alle belang bij het splitsen : kunnen ze kaartjes voor "het andere landsgedeelte" als "internationaal reizen" aanzien en 7 euro méér vragen !

Het land Wallobru, een nieuw merk van mineraal water !

quercus 28 augustus 2010 15:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 4948505)
We worden omsingeld door bewijzen dat Nederlanders Hollanders zijn, in binnen en buitenland, maar toch blijft u voor deze bewijzen blind.

Jongen, wanneer ga je nu eens ophouden met daarover te zitten meieren. Hollanders zijn Nederlanders, omdat Noord- en Zuid-Holland een deel van Nederland is. Maar Nederlanders uit bv. Noord-Brabant zijn geen "Hollander" in de geografische betekenis en zelfs niet helemaal in sociologische zin. Gewoon omdat, zoals in elk land, iedere regio een eigen karakter heeft. Wat ondermeer tot uiting komt in de manier waarop de taal wordt gehanteerd. Neem nu een Noord-Brabander zoals Dries Van Agt. Een gesprek met Van Agt beluisteren is een boeiende ervaring. Omdat hij met de taal zo keurig weet om te gaan. En, in mijn oren klinkt dat helemaal niet "Hollands". In het Knack-nummer van deze week staat een interview met hem.
Ik weet ook wel dat "Hollander" buiten Nederland veel wordt gebruikt als "pars pro toto" voor alle inwoners van Nederland. Maar hetzelfde kun je op dit ogenblik zeggen voor wat het huidige Vlaanderen betreft. Meer nog, hier is het zelfs wettelijk bekrachtigd. Nochtans, niet alle Vlamingen zijn Oost- of West-Vlaming.

Hollander 28 augustus 2010 15:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 4948651)
Nochtans, niet alle Vlamingen zijn Oost- of West-Vlaming.

Zijn er ook Noord en Zuid Vlamingen ? 8O

Henri1 28 augustus 2010 15:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hollander (Bericht 4948655)
Zijn er ook Noord en Zuid Vlamingen ? 8O

Wat zou het toch.
Hij wil gewoon niet gezegd hebben dat alle Nederlanders wereldwijd als Hollanders aanzien worden.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be