Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Partijen en Nederlandtalig onderwijs te Brussel (https://forum.politics.be/showthread.php?t=14312)

luc broes 21 mei 2004 16:15

De Brusselse post van deze maand meldt het programma van alle Vlaamse partijen oa ivm het Nederlandstalig onderwijs.
*Het VB wijst op de catastrofale toestand door toestroom van anderstaligen waardoor de kwaliteit daalt en Vlaamse kinderen niet meer in de school van hun keuze terecht kunnen. Het VB wil voorrang voor Nederlandstalige kinderen en hoge kwaliteit.
*NVA doet gelijkaardige voorstellen.
*CD&V eveneens, maar vermits de partij in het bestuur zit, vraagt men zich af waarom die partij daar dan geen werk van gemaakt heeft.
*Spirit wil terecht dat de kloof tussen ouders en school gedicht wordt, maar ziet anders geen probleem. Leve "gelijke kansen voor allen" maar dat de kwaliteit daalt en Vlaamse kinderen dikwijls niet binnen geraken daar wordt met geen woord over gerept.
*SPa wil plaats en kwaliteit voor alle Brusselse kinderen en meldt een taalrijpheidstoets voor anderstaligen (zonder meer uitleg).
*VLD meldt geen problemen en wil de inspanningen voortzetten.

Samenvatting: Enkel VB, NVA, CD&V zien de werkelijke problemen en willen de nodige maatregelen nemen. Die partijen vormen een meerderheid. Als ze echt een oplossing willen kunnen ze die verwezenlijken.
De regeringspartijen zien weinig of geen problemen.
Zijn de Spiritisten dan werkelijk volledig hun Volkunie verleden vergeten?

Tzuvar Raemborr 21 mei 2004 16:39

'k heb het in die enquete ook gezegd, 't beste voor Vlaanderen zou zijn VB-CD&V/NV-A. VB en NV-A zouden natuurlijk tot compromissen moeten komen, maar samen kunnen ze wel CD&V in de pas laten lopen en hun aan hun vlaamse beloftes houden.

Jammer genoeg zal dat niet gebeuren wegens cordon, proces, etc.

Pelgrim 21 mei 2004 16:49

Toch even voor de volledigheid melden dat de VDB daar ook mee bezig zijn :wink:

Tzuvar Raemborr 21 mei 2004 17:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim

De wie? VDAB?

luc broes 21 mei 2004 18:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim

Inderdaad, VDB zal ook wel de proglemen zien en er iets aan willen doen.
Werd echter niet vermeld in De Brusselse Post.
VDB is, als ik me niet vergis, de Brusselse linkse NVA die niet akkoord ging met het Vlaams Kartel.

imponderabilia 21 mei 2004 18:18

@Luc Broes

Als je over standpunten als Vreemdelingen(stemrecht), sociale zorg, huisvesting, criminaliteit enz. kijkt zal je hetzelfde patroon vinden.
Paars zegt: Er zijn geen problemen en we zetten onze inspanningen voort.
CD&V/NV-A en Vlaams Blok hebben werkelijke alternatieven voor deze problemen (die soms wel fundamenteel verschillen), terwijl SP.a en VLD er geen hebben omdat ze de problemen niet (willen) zien.

TomB 21 mei 2004 18:42

Toegangsexamen lijkt mij veel eerlijker dan een categorieke neen omdat ge een franstalige identiteitskaart hebt. Mijn identiteitskaart is Franstalig, toch ben ik er zeker van dat ik goed zou meedraaien in een Nederlandstalige school.

luc broes 21 mei 2004 18:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door imponderabilia
@Luc Broes
Als je over standpunten als Vreemdelingen(stemrecht), sociale zorg, huisvesting, criminaliteit enz. kijkt zal je hetzelfde patroon vinden.
CD&V/NV-A en Vlaams Blok hebben werkelijke alternatieven voor deze problemen (die soms wel fundamenteel verschillen), terwijl SP.a en VLD er geen hebben omdat ze de problemen niet (willen) zien.

Je hebt gelijk, ik denk echter niet dat de alternatieven fundamenteel verschillen.
Het is wel zo, denk ik, dat door de demonisering van het VB de 'deftige' partijen zich verplicht voelen steeds voldoende afstand te bewaren.
Ik weet ook dat vooral in het verleden het VB zich 'te ruig' opstelde en soms te brutaal was. De laatste jaren is dat veel verbeterd. Ik heb daar aan meegewerkt. Zie ook mijn meer dan 2000 bijdragen op internet en media.
Het VB heeft ook nog een probleem met mandatarissen en bestuursleden, omdat door de intellectuele en daadwerkelijke terreur met beroepsverbod en dergelijke vele beter gesitueerden en vooraanstaanden zich publiek niet durven uitspreken hoewel ze er wel voor stemmen.

imponderabilia 21 mei 2004 19:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door luc broes
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door imponderabilia
@Luc Broes

Je hebt gelijk, ik denk echter niet dat de alternatieven fundamenteel verschillen.
Het is wel zo, denk ik, dat door de demonisering van het VB de 'deftige' partijen zich verplicht voelen steeds voldoende afstand te bewaren.
Ik weet ook dat vooral in het verleden het VB zich 'te ruig' opstelde en soms te brutaal was. De laatste jaren is dat veel verbeterd. Ik heb daar aan meegewerkt. Zie ook mijn meer dan 2000 bijdragen op internet en media.
Het VB heeft ook nog een probleem met mandatarissen en bestuursleden, omdat door de intellectuele en daadwerkelijke terreur met beroepsverbod en dergelijke vele beter gesitueerden en vooraanstaanden zich publiek niet durven uitspreken hoewel ze er wel voor stemmen.

Wel deels heb je gelijk, ik heb dan ook maar gezegd dat de oplossingen SOMS fundamenteel verschillen, dat houdt ook in dat ze soms overeenkomen, het zou anders maar erg zijn, tenslotte heeft het Vlaams Blok enkele punten op de politieke agenda geplaatst die jarenlang (ook aan CVP'ers) voorbijgingen (al dan niet opzettelijk!).

Herman Desmedt ©HD 22 mei 2004 05:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Toegangsexamen lijkt mij veel eerlijker dan een categorieke neen omdat ge een franstalige identiteitskaart hebt. Mijn identiteitskaart is Franstalig, toch ben ik er zeker van dat ik goed zou meedraaien in een Nederlandstalige school.

Dat is inderdaad het eerlijkste.
Sommigen hebben in Brussel gewoon een Franstalige identiteitskaart "omdat er geen Nederlandstalige voorhanden waren", zeg maar omdat ze er niet genoeg expliciet om gevraagd hadden.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be