Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   De democratisering verdergezet (https://forum.politics.be/showthread.php?t=14317)

Pascal L. 21 mei 2004 16:47

Nu Irak traag maar zeker op het juiste spoor zit en de democratische instituties vorm beginnen te vatten, welk land in het Midden-Oosten zou als volgende verplicht moeten worden democratisch te politiek te hervormen en basisrechten aan haar burgers te geven?

Mijn voorkeur gaat uit naar een van de volgende landen:
Syrie, Saoudi-Arabie en Iran.

Wat denken jullie ?

Flippend Rund 21 mei 2004 17:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pascal L.
Nu Irak traag maar zeker op het juiste spoor zit en de democratische instituties vorm beginnen te vatten, welk land in het Midden-Oosten zou als volgende verplicht moeten worden democratisch te politiek te hervormen en basisrechten aan haar burgers te geven?

Wat denken jullie ?

In Iran mogen mannen en vrouwen op hun vijftiende naar de stembus.

TomB 21 mei 2004 17:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund
Citaat:

Wat denken jullie ?

In Iran mogen mannen en vrouwen vanaf hun vijftiende naar de stembus.

Je vergeet het tweede deel van die zin: In Iran mogen mannen en vrouwen vanaf hun vijftiende naar de stembus, om daar te kiezen uit de kandidaten die de ayatolah voorstelt.

Pascal L. 21 mei 2004 17:09

Citaat:

Citaat:

Wat denken jullie ?

Ja, maar ge weet ook wel dat Iran maar een schijndemocratie is eh.... ge moogt kandidaat zijn aan de verkiezingen zolang ge de harde mullah-lijn voorstaat ...

"Many regarded the general elections as being tilted in favor of conservatives after more than 2,400 liberal candidates were barred, prompting a boycott by most reformist parties."
http://www.cnn.com/2004/WORLD/meast/....elections.ap/

Flippend Rund 21 mei 2004 21:17

Citaat:

Citaat:

Ja, maar ge weet ook wel dat Iran maar een schijndemocratie is eh.... ge moogt kandidaat zijn aan de verkiezingen zolang ge de harde mullah-lijn voorstaat ...

"Many regarded the general elections as being tilted in favor of conservatives after more than 2,400 liberal candidates were barred, prompting a boycott by most reformist parties."
http://www.cnn.com/2004/WORLD/meast/....elections.ap/

dat is niet helemaal waar denk ik. Er zijn zowel meer progressieve als meer conservatieve stromingen. En nog steeds stemmen veel Iranezen op de conservatieven, waardoor je moeilijk anders kunt concluderen dan dat het huidige regime toch hun eigen keuze is. Of is uw idee van democratie dat ze enkel mogen stemmen op de partijen die wij eerst hebben goedgekeurd?

Kijk ik beweer niet dat het daar allemaal volmaakt is, maar vergeleken met de rest van het Midden Oosten valt het in Iran nog mee. En daarbij, als ik zie wat MIJN stem nog uithaalt, wie zijn wij om te preken.

Seba 21 mei 2004 23:24

Citaat:

Wat denken jullie ?

geen van de drie asl eerst niet het Midden-Oosten conflict zowel door de VS als Europa genuanceerd, met compromis en oog voor beide zijden wordt opgelost.

Daarna eventueel Saoudi-Arabië, om eens te zien of de VS (en Europa) hun olie op het spel zouden zetten voor de democratie te importeren, ik vrees van niet

Herman Desmedt ©HD 22 mei 2004 00:24

Als we even de MO-mentaliteit demografie en religie buiten beschouwing mogen laten, dan zou het ideaal scenario zijn dat de bevolking van de andere regimes ziet dat democratie iets oplevert en dat ze daardoor zelf van binnenuit ook een dergelijke hervorming gaan eisen.

Probleem (en ook nog in Irak) is dat
- religieuzen niet zo makkelijk hun macht gaan afgeven
- er verschullende bevolkingsgroepen zijn in al die staten
- er qua mentaliteit een aversie bestaat tegen alles wat van buitenaf komt en vooral als dat Westers is.

democratsteve 22 mei 2004 13:39

Citaat:

Wat denken jullie ?

Misschien dat je best eerst even leert hoe de naam van het land geschreven word, vooraleer je je gaat moeien met de manier waarop het zou moeten bestuurd worden.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be